handdator

Visa fullständig version : Snusa lite, någon nytta?

erik993
2016-02-26, 14:45
Hej

Efter lite research verkar det rimligt att snus höjer ämnesomsättning å fuckar upp det en hel del, man är ju hungrig hela tiden å såvida man inte står i köket hela dagen kan det störa särskilt om man vill ligga på överskott

Verkar också ganska klart nu att det försämrar under träning oerhört mycket, och försämrar återhämtningen.

Så har gjort en plan

Ingen snus innan träning (oftast på eftermiddag)
Ingen snus 2 timmar efter träning

Snus endast på kvällen

Så gym morgon, kampsport kväll, ingen snus då
snusen kommer först på kvällen

Är detta "vettigt"
Eller är de "skitsamma" och bara snusa på..

Jag har märkt att om man inte snusar på morgon eftermiddag så sitter frukosten och mellanmålen i sjukt länge å det kurrar inte i magen hela tiden som när man snusar på morgonen å förbränner allt fort som fan

Sen på kvällen käkar jag stooora middagar så då är de gött med snus annars känner jag mig proppmätt

Beemel
2016-02-26, 14:56
Det är väl aldrig vettigt att stoppa i sig något gift, Vare sig nikotin, alkohol eller andra gifter.

Tycker det hela är ganska enkelt.
Prioriterar man resultat av träningen så låter man bli att trycka i sig saker som försämrar eller riskerar att försämra resultaten.

Prioriterar man att stoppa i sig gifterna (i ditt fall att snusa) så gör man det.

Att försöka tajma intaget tror jag gör minimal skillnad (förutsatt samma doser över längre tid sett)

erik993
2016-02-26, 15:25
Det är väl aldrig vettigt att stoppa i sig något gift, Vare sig nikotin, alkohol eller andra gifter.

Tycker det hela är ganska enkelt.
Prioriterar man resultat av träningen så låter man bli att trycka i sig saker som försämrar eller riskerar att försämra resultaten.

Prioriterar man att stoppa i sig gifterna (i ditt fall att snusa) så gör man det.

Att försöka tajma intaget tror jag gör minimal skillnad (förutsatt samma doser över längre tid sett)

Man måste ju leva också..
kan ju sluta följa mitt fotbollslag också, äta någon form av god onyttig mat
, sitta å meditera istället för att hitta på något kul osv
on it goes
man kan alltid göra allt bättre å få bättre resultat

Men till vilket pris

Aliaas
2016-02-26, 15:36
Hej

som när man snusar på morgonen å förbränner allt fort som fan

Såhär funkar det inte

AquaRegia
2016-02-26, 15:46
on it goes

Men till vilket pris

Nu var ju dock rubriken "Snusa lite, någon nytta?", vilket är något helt annat.

Beemel
2016-02-26, 15:54
on it goes

Men till vilket pris

Det var ju exakt det jag skrev. Det handlar om en prioritering.
prioriteringen innebär att man väljer det man vill göra helst.
är snuset viktigare än resultat väljer man snuset. Är resultatet viktigare än snuset låter man bli.
I ditt fall säger du ju själv "man MÅSTE leva lite också" och resan där har du ju en prioritering.

Sett över tid tror jag inte du kommer förlora särskilt mycket på vare sig snus eller fotbollstittande (om du inte spurs-supporter, då har du redan förlorat *slap*) så länge du tränar ordentligt.

erik993
2016-02-26, 16:50
Såhär funkar det inte

Va?
Kanske inte funkar exakt så men visst fan har det betydelse om man har snus INNE eller inte

Jag vet att det tar ca 48 timmar att bli helt avgiftad från nikotin
Att de fortfarande finns i blodet även om man inte snusar på morgonen

Men jag kan garantera att snuset bränner på mer när man faktiskt snusar
Alltså jag är hungrig som en varg helt dagen oavsett
När jag bara tar några snus på kvällen så är jag mätt och belåten nästan hela dagen, frukosten sitter i 3-4 timmar till skillnad från när jag snusar då den sitter i 1h.

erik993
2016-02-26, 16:50
Det var ju exakt det jag skrev. Det handlar om en prioritering.
prioriteringen innebär att man väljer det man vill göra helst.
är snuset viktigare än resultat väljer man snuset. Är resultatet viktigare än snuset låter man bli.
I ditt fall säger du ju själv "man MÅSTE leva lite också" och resan där har du ju en prioritering.

Sett över tid tror jag inte du kommer förlora särskilt mycket på vare sig snus eller fotbollstittande (om du inte spurs-supporter, då har du redan förlorat *slap*) så länge du tränar ordentligt.

Spurs? Fan ska jag hålla på ett engelskt lag för
Fotboll upplevs live å inte på TV:n, man är väl ingen liten indier som sitter å streamar real määdrid å BASELÅNA som en p12
MFF är de som gäller

Aliaas
2016-02-26, 16:57
Va?
Kanske inte funkar exakt så men visst fan har det betydelse om man har snus INNE eller inte

Jag vet att det tar ca 48 timmar att bli helt avgiftad från nikotin
Att de fortfarande finns i blodet även om man inte snusar på morgonen

Men jag kan garantera att snuset bränner på mer när man faktiskt snusar
Alltså jag är hungrig som en varg helt dagen oavsett
När jag bara tar några snus på kvällen så är jag mätt och belåten nästan hela dagen, frukosten sitter i 3-4 timmar till skillnad från när jag snusar då den sitter i 1h.

Dina hungerkänslor är inte direkt relaterade till din ämnesomsättning.

Nikotin kan mycket väl ha effekt på ämnesomsättningen dock inte alls till den grad som du troligtvis tror, hur menar du att det skulle funka? menar du större fettinlagring?

Snusen i sig gör inte att ditt maginehåll töms snabbare.

erik993
2016-02-26, 17:21
Dina hungerkänslor är inte direkt relaterade till din ämnesomsättning.

Nikotin kan mycket väl ha effekt på ämnesomsättningen dock inte alls till den grad som du troligtvis tror, hur menar du att det skulle funka? menar du större fettinlagring?

Snusen i sig gör inte att ditt maginehåll töms snabbare.

Fair point men många är eniga om att snusen ökar metabolismen ganska rejält faktiskt till å med King Grub skrev det , guden på detta forum eller vad han är

Snus gör dig hungrig, och det är för att du helt enkelt får en rejäl skjuts på metabolismen. Kombinera sen det med att vara ung man och styrketräne så bränner man rejält med kalorier alltså,

Därför är de bäst att inte snusa hela dagen och bättre för återhämtningen

Kan man
1. Inte snusa långt före, under och ett par timmar efter pass

Så tror jag inte snus påverkar så mycket
Det påverkar ju återhämtningen en hel del å ökar skaderisken om man tar de i samband med träning

Sen måste man ju käka som fan om man snusar hela dagen
2-3 500 g stekar annars är jag hungrig
räcker nu med 1 500 g stek å potatis

Aliaas
2016-02-26, 17:25
Fair point men många är eniga om att snusen ökar metabolismen ganska rejält faktiskt till å med King Grub skrev det , guden på detta forum eller vad han är

Snus gör dig hungrig, och det är för att du helt enkelt får en rejäl skjuts på metabolismen. Kombinera sen det med att vara ung man och styrketräne så bränner man rejält med kalorier alltså,

Därför är de bäst att inte snusa hela dagen och bättre för återhämtningen

Kan man
1. Inte snusa långt före, under och ett par timmar efter pass

Så tror jag inte snus påverkar så mycket
Det påverkar ju återhämtningen en hel del å ökar skaderisken om man tar de i samband med träning

Sen måste man ju käka som fan om man snusar hela dagen
2-3 500 g stekar annars är jag hungrig
räcker nu med 1 500 g stek å potatis
Alltså utifrån ditt resonemang tolkar jag det som att du associerar snus till hunger pga av hög ämnesomsättning?

Således skulle en låg ämnesomsättning leda till mättnadskänslor?

Den skjuts i ämnesomsättningen,vart tar energin vägen? Fettinlagring eller värme?
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Blomkål
2016-02-26, 17:28
Pratar vi enbart muskelbygge tror jag att skillnaden mellan att snusa och inte snusa är försumbar. Att bara snusa kvällar är nog också ett bra sätt att undvika speciellt stora bieffekter av snus. Själv begränsar jag mig till 3-4 snus om dagen. En när jag vaknar, en kring 14 tiden och sista ungefär en eller två timmar innan jag ska sova. Mitt snusande mot någon som tar en halv lösdosa om dagen är nog stor i eventuella bieffekter, samtidigt är de så pass individuella. Jag har haft polare som fått sluta efter 2-3 års snusande för att tandköttet krypit upp medan man hör många som snusat lös i hela sitt liv och har fina tänder och tandkött.

Edit: Om du snusar för att få höjd ämnesomsättning tycker jag du ska sluta. Kan inte tänka mig att det handlar om mer än hundra kcal per dygn.

Beemel
2016-02-26, 18:53
Spurs? Fan ska jag hålla på ett engelskt lag för
Fotboll upplevs live å inte på TV:n, man är väl ingen liten indier som sitter å streamar real määdrid å BASELÅNA som en p12
MFF är de som gäller

Jag kollar på engelsk fotboll för att jag föredrar fotboll med kvalitet. Svensk fotboll är som att se fotboll i slow motion.
Jag har nog varit på fler matcher i England än de flesta svenska lags supportrar har varit på i Sverige. Så det finns ingen motsättning mot att hålla på ett utländskt lag och ändå se på matcher live. Inte varje match självklart och det kostar lite mer men jag betalar hellre flygbiljetten till Storbritannien än kollar en enda minut av svenska parodin på sporten.
men nu börjar detta glida från ämnet. =)

Låt oss enas om att det går utmärkt att kombinera fotbollskärlek med styrketräning.

erik993
2016-02-26, 19:28
Jag kollar på engelsk fotboll för att jag föredrar fotboll med kvalitet. Svensk fotboll är som att se fotboll i slow motion.
Jag har nog varit på fler matcher i England än de flesta svenska lags supportrar har varit på i Sverige. Så det finns ingen motsättning mot att hålla på ett utländskt lag och ändå se på matcher live. Inte varje match självklart och det kostar lite mer men jag betalar hellre flygbiljetten till Storbritannien än kollar en enda minut av svenska parodin på sporten.

Låt oss enas om att det går utmärkt att kombinera fotbollskärlek med styrketräning.

Oerhört korkat resonemang
Vad spelar det för roll vad för fotboll som spelas när man står med sina polare skriker sig hes och är alkoholpåverkad
Där snackar vi fotboll. Ser också att du inte hängt med i utvecklingen då sverige exporterar mer och mer talanger från Allsvenskan
och att fotbollen blivit mycket bättre. Nog för att MFF förlorade 8-0 med reserverna mot Real madrid, men man slog faktiskt storlag som Olympiakos, Celtic och Shaktar Donetsk

Jag håller på MFF för jag är skåning i blodet
Du håller på Chelsea? Arsenal? För att.. ?

Bara för att du bokar en glenn hysen weekend med hotell å flyg så är du ingen riktig supporter , engelsmännen skrattar åt svenskar som inte håller på sina egna lag

Dessutom bidrar ni till att fotbollen är sämre i Sverige
Hade ni följt era lokala lag så hade det gått ännu bättre
Fotboll lever å existerar pågrund av supportrarna
Om alla hade din åsikt hade det inte spelat profesionell fotboll i Sverige överhuvudtaget å inga talanger hade skapats å vi hade inte ens haft ett landslag att se på i EM

arogen
2016-02-26, 19:49
Vad spelar det för roll vad för fotboll som spelas när man står med sina polare skriker sig hes och är alkoholpåverkad
Där snackar vi fotboll. Ser också att du inte hängt med i utvecklingen då sverige exporterar mer och mer talanger från Allsvenskan
och att fotbollen blivit mycket bättre. Nog för att MFF förlorade 8-0 med reserverna mot Real madrid, men man slog faktiskt storlag som Olympiakos, Celtic och Shaktar Donetsk

Bara för att du bokar en glenn hysen weekend med hotell å flyg så är du ingen riktig supporter , engelsmännen skrattar åt svenskar som inte håller på sina egna lag

Om alla hade din åsikt hade det inte spelat profesionell fotboll i Sverige överhuvudtaget å inga talanger hade skapats å vi hade inte ens haft ett landslag att se på i EM

Jag tycker inte alkohol och sport hör ihop.

Beemel
2016-02-26, 20:07

Precis. Alla talanger går till utlandet. Kvar i svenska lagen blir skräpet som ingen vill ha.

Jag skiter fullständigt i om svenska landslaget skulle läggas ned. Jag följer inte landslagsfotboll förutom under VM och då är och förblir Holland mitt favoritlag.

Jag håller inte på ett lag på grund av något "blod". Jag håller på det lag som jag anser genom åren producerat den intressantaste och mest sevärda fotbollen. Det spelar mig oerhört liten roll vad du och andra anser är en riktig supporter. Jag vill blir underhållen och det finns inga lag i Sverige som bjuder på underhållning av klass.

Jag dricker inte. Så det kanske är därför jag tycker fotbollens kvalitet är viktigare än dig.

De engelsmän jag känner och de allra flesta jag pratat med skrattar mer åt svensk fotboll än åt de ickebrittiska supportrar som uppskattar brittisk fotboll, oavsett vart dessa supportrar råkar bo.

Men nu lämnar vi den här diskussionen då den inte har med ämnet att göra.

Beemel
2016-02-26, 20:08

Håller med fullständigt i detta uttalande. Men ska man se på svensk fotboll krävs kanske en hel del alkohol för att stå ut =)

Aliaas
2016-02-26, 21:53

Hur menar du?

alkohol som idrottsman eller alkohol som supporter under matcher?

arogen
2016-02-26, 21:59
Hur menar du?

alkohol som idrottsman eller alkohol som supporter under matcher?

Supporter. Visst, att ta en öl eller något för att det är gott är en sak. Men att supa sig full under ett idrottsevenemang, då har man lite fel fokus tycker jag. Idrotten ska komma i första hand :)

Aliaas
2016-02-26, 22:05
Supporter. Visst, att ta en öl eller något för att det är gott är en sak. Men att supa sig full under ett idrottsevenemang, då har man lite fel fokus tycker jag. Idrotten ska komma i första hand :)

Håller med 100% *flex*

Carlo Fatface
2016-02-27, 09:01

Wow,fler än de flesta lag i supportrar i Sverige? Aiks,Difs,Bajens,Göteborg,Malmö,Öis,VSK,Gais etc? :confused:

Då jag känner flera i min inom min lokala stad som följt laget sen 70-talet så har du alltså varit över minst hundratals ggr men troligare tusentals gånger...!? WOW alltså! :d

Du är inte bara Kolos dietexpert,du är också den i Sverige som antagligen varit över till England på fotboll flest gånger...

Beemel
2016-02-27, 12:19
Wow,fler än de flesta lag i supportrar i Sverige? Aiks,Difs,Bajens,Göteborg,Malmö,Öis,VSK,Gais etc? :confused:

Då jag känner flera i min inom min lokala stad som följt laget sen 70-talet så har du alltså varit över minst hundratals ggr men troligare tusentals gånger...!? WOW alltså! :d

Du är inte bara Kolos dietexpert,du är också den i Sverige som antagligen varit över till England på fotboll flest gånger...

Jag är INTE och har aldrig utgett mig för att vara någon dietexpert, så du kan gärna skippa de tafatta försöken till härskarteknik.
Jag skriver bara vad jag tror och tycker om saker, vilket jag trodde diskussionsforum var till för. Och jag tycker dietande överlag är ett mycket intressant ämne att diskutera. Men expert?!? absolut inte Långt ifrån, jag är en glad amatör precis som de flesta andra här.

Anser inte att personer som följt ett lag i 50 år och varit på tusentals matcher är representativa för att beskriva den genomsnittlige lagföljaren?

De FLESTA som följer ett lag går inte på matcher överhuvudtaget. De flesta tittar på tv'n eller följer sitt lag på andra sätt.
Sen kan man självfallet diskutera användandet av ordet "supporter" för att beskriva alla som "håller på ett lag".
Men det är den vagare definitionen av supporter (alla som håller på ett lag) jag syftade på, sorry om jag var otydlig på den punkten.
Jag tror inte att den genomsnittlige lagföljaren går på mer än 1-2 matcher per säsong, det tror jag faktiskt inte.
Hardcoresupportrar, absolut! men inte genomsnittet, inte en chans.

Men återigen, Låt oss lämna denna diskussion då den inte har med ämnet att göra. Önskar ni vidare diskussioner runt fotbollssupporterskap så tar jag den med glädje över PM, då jag tycker det är ett intressant ämne.

Diomedea exulans
2016-02-27, 12:22
Jag har testat att snusa några enstaka gånger. De flesta av gångerna var jag så full så jag inte minns någon särskild effekt. Men en gång var jag nästan nykter, och då märkte jag att jag fick en starkt uppiggande effekt. Så det kanske är bra att slänga in en snus innan t ex ett maxningsförsök?

Rahf
2016-02-27, 13:02
Anektodiskt så känner jag större hungerkänslor och en högre "vilande" kroppsvikt som icke-snusare än under tiden jag brukade, cirka 6-7kg. Samtidigt har det varit stora livsförändringar under senaste 8 månaderna, så det kan mycket väl vara en orsak också. Men subjektivt är jag hungrigare och känner större sötsug.

Beemel
2016-02-27, 13:20
Anektodiskt så känner jag större hungerkänslor och en högre "vilande" kroppsvikt som icke-snusare än under tiden jag brukade, cirka 6-7kg. Samtidigt har det varit stora livsförändringar under senaste 8 månaderna, så det kan mycket väl vara en orsak också. Men subjektivt är jag hungrigare och känner större sötsug.

Lasternas summa är konstant, brukar det ju sägas. Slutar man med en sak så ersätter man den ofta med annat.
Många som slutar röka går ju upp i vikt, så det är väl inte omöjligt att detta gäller snus också.
Om det beror på att nikotinet minskar hunger eller om det bara har att göra med att man ersätter en vana med en annan är jag inte säker på dock.

Rahf
2016-02-27, 14:04
Lasternas summa är konstant, brukar det ju sägas. Slutar man med en sak så ersätter man den ofta med annat.
Många som slutar röka går ju upp i vikt, så det är väl inte omöjligt att detta gäller snus också.
Om det beror på att nikotinet minskar hunger eller om det bara har att göra med att man ersätter en vana med en annan är jag inte säker på dock.

Möjligt, men mentalt så ersatte jag snuset med tuggummi. Känslan är att jag nu har större och mer frekventa hungerkänslor.

Henke78
2016-02-27, 20:34
Trycker i mig minst 1dosa lös snus varje dag och gjort så i över 20år. Alltid hungrig. Vet knappt hur jag funkar utan men att blrja bara för att minska hungern låter ju otroligt korkat.

Wzup2u
2016-02-27, 21:01
trycker i mig minst 1dosa lös snus varje dag och gjort så i över 20år. Alltid hungrig. Vet knappt hur jag funkar utan men att blrja bara för att minska hungern låter ju otroligt korkat.

+1