tikuti55
2016-02-24, 11:35
Jag är 20 år, 183 cm och väger 82 kg. Jag sysslar med löpning och cykling. Jag har försökt gå ner i vikt genom att öka löpningen, men det blir oftast så att jag går upp i vikt eftersom jag överkompenserar med kalorier.
Springer i en löpklubb i norra Sverige och majoriteten av cyklisterna och löparna har överskottsfett, helt enkelt fetare än genomsnittsmänniskan. Hur kan det vara så när dessa sporter bränner bort så mycket kalorier? De allra flesta, som sagt, i klubben skulle jag klassa som lätt överviktiga.
Jag vill gå ner till 76 kg och överväger att lägga ner löpningen och cyklingen under denna period och enbart ägna mig åt styrketräning samt lägga om kosten helt.
Äter just nu detta:
Frukost: 3 dl havregryn, 2 ägg
Lunch: 100 g havregrynspasta, 200 g kycklingfile, 3 ägg
Middag: 100 g havregrynspasta, 250 g lax, 4 ägg
Kvällsmål: 3 dl havregryn, 100 g blåbär, 2 stora äggmackor
Funderar på att äta såhär istället:
Frukost: 1 dl havregryn, 4 äggvitor
Lunch: 50 g havregrynspasta, 300 g kyckling, 3 äggvitor
Middag: 250 g lax, 250 g keso, spenat, broccoli
Kvällsmål: 1 dl havregryn, 4 äggvitor.
Hur tycker ni jag bör göra? Varför blir man tjock av löpning?
Springer i en löpklubb i norra Sverige och majoriteten av cyklisterna och löparna har överskottsfett, helt enkelt fetare än genomsnittsmänniskan. Hur kan det vara så när dessa sporter bränner bort så mycket kalorier? De allra flesta, som sagt, i klubben skulle jag klassa som lätt överviktiga.
Jag vill gå ner till 76 kg och överväger att lägga ner löpningen och cyklingen under denna period och enbart ägna mig åt styrketräning samt lägga om kosten helt.
Äter just nu detta:
Frukost: 3 dl havregryn, 2 ägg
Lunch: 100 g havregrynspasta, 200 g kycklingfile, 3 ägg
Middag: 100 g havregrynspasta, 250 g lax, 4 ägg
Kvällsmål: 3 dl havregryn, 100 g blåbär, 2 stora äggmackor
Funderar på att äta såhär istället:
Frukost: 1 dl havregryn, 4 äggvitor
Lunch: 50 g havregrynspasta, 300 g kyckling, 3 äggvitor
Middag: 250 g lax, 250 g keso, spenat, broccoli
Kvällsmål: 1 dl havregryn, 4 äggvitor.
Hur tycker ni jag bör göra? Varför blir man tjock av löpning?