handdator

Visa fullständig version : Viktnedgång - mitt stora bekymmer

tikuti55
2016-02-24, 11:35
Jag är 20 år, 183 cm och väger 82 kg. Jag sysslar med löpning och cykling. Jag har försökt gå ner i vikt genom att öka löpningen, men det blir oftast så att jag går upp i vikt eftersom jag överkompenserar med kalorier.

Springer i en löpklubb i norra Sverige och majoriteten av cyklisterna och löparna har överskottsfett, helt enkelt fetare än genomsnittsmänniskan. Hur kan det vara så när dessa sporter bränner bort så mycket kalorier? De allra flesta, som sagt, i klubben skulle jag klassa som lätt överviktiga.

Jag vill gå ner till 76 kg och överväger att lägga ner löpningen och cyklingen under denna period och enbart ägna mig åt styrketräning samt lägga om kosten helt.

Äter just nu detta:

Frukost: 3 dl havregryn, 2 ägg
Lunch: 100 g havregrynspasta, 200 g kycklingfile, 3 ägg
Middag: 100 g havregrynspasta, 250 g lax, 4 ägg
Kvällsmål: 3 dl havregryn, 100 g blåbär, 2 stora äggmackor

Funderar på att äta såhär istället:

Frukost: 1 dl havregryn, 4 äggvitor
Lunch: 50 g havregrynspasta, 300 g kyckling, 3 äggvitor
Middag: 250 g lax, 250 g keso, spenat, broccoli
Kvällsmål: 1 dl havregryn, 4 äggvitor.

Hur tycker ni jag bör göra? Varför blir man tjock av löpning?

MackeJuve
2016-02-24, 11:49
Du blir inte tjock av att röra på dig. Det handlar till största del om kalorier in och kalorier ut. Du säger ju själv att du överkompenserar med kalorier när du är i löpartagen, där har du förklaringen. Om du bränner 500 kcal på ett löppass men äter 1000 kcal mer än vanligt just p.g.a. att du löper så går du ju upp i vikt. De flesta går ner i vikt genom att lägga om kosten. Ett enkelt sätt om du vill gå ned i vikt är att väga dig kontinuerligt och se vartåt det barkar. Går du upp i vikt får du minska lite på kcal-intaget tills det att du ser att du tappar kilogram. Många av oss som väger oss kontinuerligt vet ungefär hur mycket vi kan äta för att vara viktstabila. Vill jag gå ned i vikt minskar jag således lite på mitt intag och kanske slänger in någon promenad då och då. Jag som styrketränar och inte är fet vill inte tappa för många kilogram för snabbt. Jag är nöjd om jag märker att jag går ned ~0,5 kg per vecka. En långsammare viktnedgång i kombination med styrketräning minskar förlusten av muskelmassa. Är man direkt överviktig/fet så kanske man inte behöver ha samma tänk.

DJJOHANSSON
2016-02-24, 12:32
Vad är havregrynspasta?

Mjölkdrickare
2016-02-24, 12:52
Ät mindre kalorier för fan. Att gå ner i vikt är så jävla simpelt. Kcal ut > kcal in = viktnedgång..