Visa fullständig version : Lära sig göra overheadsquats squats
Skulle vilja lära mig göra overhead squats (knäböj med skivstång på raka armar ovanför huvudet ) och på sikt också olympiska ryck. Men jag är inte i närheten av klara det idag, har för dålig rörlighet främst i axlarna tror jag men också nog i fotleder och rygg (klarar dock fulldjupa knäböj med bra form).
Vilka övningar (på gymmet och hemma ) kan jag göra för att nå målet? När det gäller strechövningar vill jag helst inte ha någon "fakirövning" som är skitjobbigt för då vet jag att det inte kommer bli av att jag gör den regelbundet. Skulle vilja ha några effektiva övningar där man kan hålla strechen länge utan att det blir för jobbigt.
kalle_kula
2016-02-23, 23:42
Kolla på den här! Den här rörlighetsövningen som de gör i början borde gå att efterlikna litegrann själv om man håller i något som sitter fast.
CCBDYiM3USI
Fascinerande klipp, det där. Tack för det.
Säger samma sak. Anders har en jäkla skön och avslappnad stil och pedagogik. Som om norrlandsgrannen lär en tyngdlyftning.
svenbanan
2016-02-24, 13:37
Om man har svårt med rörligheten över huvudet så är "wall slides" en extremt effektiv övning.
Ligg på rygg på golvet med svanken nedpressad i golvet hela tiden (dra eventuellt upp fötterna mot rumpan lite). Ha armarna ut åt sidan och gör en rörelse som liknar militärpress. Dvs från sträckta armar över huvudet ned till händerna i axelhöjd. Det viktiga är dock att armarna inte får tappa kontakten med golvet. Dvs se till att pressa handlederna och armbågarna ned i golvet (och att hela ryggen ska vara i marken också). Gör ett gäng sådana "pressar" i långsamt tempo så kommer rörligheten i bröstryggen påverkas jättemycket.
EDIT: Detta tar max någon enstaka minut. Gör detta precis innan du ska göra dina ryckböj. Det går att göra dem ståendes mot en vägg också, men det kan vara svårare att lyckas pressa in svanken mot väggen (eftersom man inte kan böja i höften lika lätt).
IMMORTAL ABDUL
2016-02-25, 10:50
Uff bra video där, jag är i stort behov av detta.
LoveMachine
2016-02-25, 14:26
För rörlighet i axalarna så är det shoulder dislocators som är din nya mat-och-potatis-övning. Jag kör framst den raka varianten
02HdChcpyBs
Om man har svårt med rörligheten över huvudet så är "wall slides" en extremt effektiv övning.
Ligg på rygg på golvet med svanken nedpressad i golvet hela tiden (dra eventuellt upp fötterna mot rumpan lite). Ha armarna ut åt sidan och gör en rörelse som liknar militärpress. Dvs från sträckta armar över huvudet ned till händerna i axelhöjd. Det viktiga är dock att armarna inte får tappa kontakten med golvet. Dvs se till att pressa handlederna och armbågarna ned i golvet (och att hela ryggen ska vara i marken också). Gör ett gäng sådana "pressar" i långsamt tempo så kommer rörligheten i bröstryggen påverkas jättemycket.
EDIT: Detta tar max någon enstaka minut. Gör detta precis innan du ska göra dina ryckböj. Det går att göra dem ståendes mot en vägg också, men det kan vara svårare att lyckas pressa in svanken mot väggen (eftersom man inte kan böja i höften lika lätt).
ska man ha nedsänkta skuldderblad eller ska man "shrugga" med i rörelsen?
svenbanan
2016-02-26, 14:34
ska man ha nedsänkta skuldderblad eller ska man "shrugga" med i rörelsen?
Inget jag nånsin tänkt på. Låt dem hamna där det känns naturligt skulle jag gissa på. Det som är viktigt är att ryggen, axlarna, armbågarna och handlederna hela tiden är i kontakt med väggen, och att man har kontroll hela vägen. Jag brukar göra rörelsen väldigt långsamt och kontrollerat (typ 5s upp och 5s ned eller nåt).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.