Visa fullständig version : Hur pass mycket långsammare ökar styrkan på kaloribalans än på överskott?
Diomedea exulans
2016-02-20, 12:16
Lite av en "hur långt är ett snöre"-fråga här, men jag kör på ändå.
Tänkte lägga mig på kaloribalans snart, av hälsoskäl/hatar-att-deffa-skäl/hatar-fett-skäl/hatar-att-köpa-nya-kläder-skäl. Enligt alla i hela världen går det att bygga muskler och bränna fett ändå, fast det går mycket långsammare. Jag undrar hur mycket långsammare? Hur snabbt bör man öka i styrka på kaloribalans?
Förstår att det är omöjligt att ge ett exakt svar på, men det skulle vara trevligt med en riktlinje eller två. Det är skönt, psykologiskt, om man vet att ens ökningar inte är askassa.
Om man har några års träning under bältet, inte är överviktig eller underviktig, har ett opti schema, äter ginorma mängder protein och sover som en koala, är det då för mycket begärt att t ex öka 10 kg vardera i de tre stora på ett år?
Tänkte lägga mig på kaloribalans snart, av hälsoskäl/hatar-att-deffa-skäl/hatar-fett-skäl/hatar-att-köpa-nya-kläder-skäl. Enligt alla i hela världen går det att bygga muskler och bränna fett ändå, fast det går mycket långsammare. Jag undrar hur mycket långsammare? Hur snabbt bör man öka i styrka på kaloribalans?
Förstår att det är omöjligt att ge ett exakt svar på, men det skulle vara trevligt med en riktlinje eller två. Det är skönt, psykologiskt, om man vet att ens ökningar inte är askassa.
Om man har några års träning under bältet, inte är överviktig eller underviktig, har ett opti schema, äter ginorma mängder protein och sover som en koala, är det då för mycket begärt att t ex öka 10 kg vardera i de tre stora på ett år?
Det tror jag verkligen är möjligt! Jag har haft gymkort i typ 3 år och har med ett litet underskott den senaste månaden lagt på 10kg i vardera av de tre stora. Dock har jag ju inte tränat optimalt innan. Jag sover nån timme mer nu och tränar bättre
Diomedea exulans
2016-02-20, 12:23
Det tror jag verkligen är möjligt! Jag har haft gymkort i typ 3 år och har med ett litet underskott den senaste månaden lagt på 10kg i vardera av de tre stora. Dock har jag ju inte tränat optimalt innan. Jag sover nån timme mer nu och tränar bättre
Okej! Det är en ökning som jag skulle vara nöjd med, så nu blev jag ännu lite mer balans-sugen. :)
PureWhey
2016-02-20, 12:29
Ligg på balans med högt proteinintag eller ta dina "balansmacros" och addera enbart protein därpå för ökade chanser att addera datt dere LBM
http://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/1550-2783-11-19
This is the first interventional study to demonstrate that consuming a hypercaloric high protein diet does not result in an increase in body fat.
http://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-015-0100-0
Consuming a high protein diet (3.4 g/kg/d) in conjunction with a heavy resistance-training program may confer benefits with regards to body composition
Dovahkiin
2016-02-20, 12:29
Ursäkta ett inlägg som inte tillför svar här, men är själv nyfiken på detta. Jag vill hellre lägga mig på balans sen efter min deff, än att börja öka på även i fettmängd igen. Jag inser att det kommer gå långsammare att få musklerna på plats än vid en bulk, men då jag typ precis "återhämtat" mig från en ordentlig övervikt och inte har några direkta krav på hur fort jag ska bli starkare och biffigare så känns kaloribalans som vägen att gå. En nybörjare som mig kan väl dock den första tiden bygga muskler nästan oavsett, förutom som nu vid en klar deff då? Är väl sen om ett halvår till ett år av stadig träning på balans man kanske saktar in lite utan en ren bulk?
Menar inte att kapa tråden, är bara ute efter svar på samma fråga, dock från ett lite annat utgångsläge då personligen. :)
Diomedea exulans
2016-02-20, 12:33
Ligg på balans med högt proteinintag eller ta dina "balansmacros" och addera enbart protein därpå för ökade chanser att addera datt dere LBM
J-ar vad mycket protein, 3+ gram per kg kroppsvikt... Hej grönsaker/kvarg/kycklingfilé/nötfärsdiet! *popcorn*
PureWhey
2016-02-20, 12:35
Vassle :)
Diomedea exulans
2016-02-20, 12:37
Vassle :)
Fast jag tänker att det mättar dåligt och att det därmed blir svårare att ligga på balans med hjälp av mättnadskänslorna? :) Om inte så är det ju det smidigaste... Äta "normalt", lägga till 3 prottedrinkar --> profit.
PureWhey
2016-02-20, 12:41
Fast jag tänker att det mättar dåligt och att det därmed blir svårare att ligga på balans med hjälp av mättnadskänslorna? :) Om inte så är det ju det smidigaste... Äta "normalt", lägga till 3 prottedrinkar --> profit.
Exakt
Diomedea exulans
2016-02-20, 12:43
Exakt
Det bör nog gå fint ändå, för visst mättar proteindrinkar lite?
Decepticon
2016-02-20, 12:44
Jag har alltid haft lätt för att lägga på mig fett, så jag tränar alltid på underskott, och jag har lagt på mig en hel del muskler genom åren. Vill man bli riktigt grov och tävla, så måste man trycka i sig mer kcal, men de flesta har inte de ambitionerna. Är man en naturlig räka, så måste man alltid ligga på överskott. De där höga proteinintagen är överdrivna, klart man ska få i sig protein, men det räcker gott med 1,5 g/ kg, det viktigaste är att få i sig snabba kolhydrater direkt efter passet, sedan kan man ta sitt protein lite senare.
Diomedea exulans
2016-02-20, 12:46
Jag har alltid haft lätt för att lägga på mig fett, så jag tränar alltid på underskott, och jag har lagt på mig en hel del muskler genom åren. Vill man bli riktigt grov och tävla, så måste man trycka i sig mer kcal, men de flesta har inte de ambitionerna. Är man en naturlig räka, så måste man alltid ligga på överskott. De där höga proteinintagen är överdrivna, klart man ska få i sig protein, men det räcker gott med 1,5 g/ kg, det viktigaste är att få i sig snabba kolhydrater direkt efter passet, sedan kan man ta sitt protein lite senare.
Jag har lätt att lägga på mig fett och svårt att lägga på mig muskler. Var tjock som liten och var väldigt klen, typ "klenast i klassen" innan jag började träna.
Är 1,80 och om jag vägde 75 kg med 10 % underhudsfett skulle jag vara väldigt nöjd, visuellt (sen kan man ju aldrig bli för stark).
Edit: Jag har precis återupptagit karateträning också. För karate är det bra att vara lätt. Nu vet jag inte om karateintresset kommer hålla i sig resten av livet, men för närvarande är jag rätt sugen på en "bra karatekropp".
Det där kan jag skriva under på, snabba kollisar direkt efter passet och en balanserad kost med protein lite senare, 1.5g/ kg kroppsvikt räcker gott. Folk vräker i sig proteindrinkar i tron om att bli grov, men det är en bluff. Visst har proteindrinken ett syfte, man kan ta en drink som mellanmål för att det är smidigt och mättar lite, det gör jag i bland.
PureWhey
2016-02-20, 12:50
Jopp
Diomedea exulans
2016-02-20, 12:53
Det där kan jag skriva under på, snabba kollisar direkt efter passet och en balanserad kost med protein lite senare, 1.5g/ kg kroppsvikt räcker gott. Folk vräker i sig proteindrinkar i tron om att bli grov, men det är en bluff. Visst har proteindrinken ett syfte, man kan ta en drink som mellanmål för att det är smidigt och mättar lite, det gör jag i bland.
Vet inte om det är en bluff ändå; jag har inte undersökt det så noga, men jag tycker mig ha märkt att mina gains blir en aning bättre när jag låter en enorm del av kosten utgöras av protein än när jag äter "vanligt". Plus att proteindrinkar inte är så dyrt, så jag är nyfiken på det där med högproteindiet iallafall.
PureWhey
2016-02-20, 12:58
Protein är en bluff? Haha, Aftonbladet here we come.
Protein är en bluff? Haha, Aftonbladet here we come. Bluff kanske var lite överdrivet, men man blir definitivt inte grövre på 3g mot 1.5g, det är bara BS.
King Grub
2016-02-20, 13:03
the minimal daily needs of dietary protein in trained individuals should be approximately 2 g/kg/d
DOI: 10.1186/s12970-015-0100-0
Med ytterligare fördelar vid större mängder.
Min praktiska erfarenhet säger också att det stämmer till 100%.
Diomedea exulans
2016-02-20, 13:04
Nu jävlar ska det beställas vassleprotein, omnomnom.
King Grub
2016-02-20, 13:05
I alla observationer har man sett: mer aminosyror -> mer muskelmassa.
It has been proposed that, once maintenance requirements are achieved, additional protein intake has no effect on 24-h whole-body protein balance, because the elevated peak during the day is balanced by a greater nadir in the evening. However, this proposed response is at odds with considerable experimental data indicating that, as protein intake increases, total amino acid retention increases, even when intake is above that required for amino acid balance.
Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant.
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S
dream_theater_
2016-02-20, 13:07
DOI: 10.1186/s12970-015-0100-0
Med ytterligare fördelar vid större mängder.
Min praktiska erfarenhet säger också att det stämmer till 100%.
Gäller det vid kaloriunderskott? Jag har svårt att tro att det krävs så mycket protein vid balans eller överskott.
Av mina erfarenheter, eftersom att jag gått från köttis till vegetarian.
Protein är en bluff? Haha, Aftonbladet here we come.
Jag snackade för ett tag sedan med en kille på gymmet (som tävlar i BB +90) för jag var nyfiken på hur han käkade och hur mycket protein han åt, visst åt han mer protein än svennebanan, men han menade också att det inte spelade någon större roll för honom om han åt typ 1,5g eller 3,5g, och han tog aldrig några proteindrinkar, bara lite aminio.
King Grub
2016-02-20, 13:11
Och en del studier som "bestämt" var gränsen går för nytta vad gäller proteinintag för styrketränande rör otränade. Det är dock så, att hos en som tränat ett tag är gensvaret på proteinintag nedreglerat, så då krävs det mer protein för att få samma anabola gensvar som en lägre mängd gav som nybörjare.
We therefore examined the response of muscle protein kinetics before and following 16 wk of a resistance training program to determine whether there is an adaptive response to a single bout of exercise or to the interactive effects of amino acids and exercise. We found that neither resting nor postexercise net muscle protein balance was affected by exercise training. In other words, the extent of negative protein balance after exercise was the same before and after training. Further, the anabolic response to amino acids after training was blunted. The plateau of net muscle anabolism during resistance exercise may therefore result from adaptation to the anabolic effects of ingested amino acids. One implication of this observation is that during chronic training greater protein/amino acid intake may be required to elicit an anabolic effect than is suggested by the findings from a single bout of exercise.
Resultaten från Tipton KD, Cocke TL, Wolf SE, Wolfe RR. Response of muscle protein metabolism to resistance training and acute resistance exercise during hyperaminoacidemia. Am J Physiol, 2006.
Ursäkta ett inlägg som inte tillför svar här, men är själv nyfiken på detta. Jag vill hellre lägga mig på balans sen efter min deff, än att börja öka på även i fettmängd igen. Jag inser att det kommer gå långsammare att få musklerna på plats än vid en bulk, men då jag typ precis "återhämtat" mig från en ordentlig övervikt och inte har några direkta krav på hur fort jag ska bli starkare och biffigare så känns kaloribalans som vägen att gå. En nybörjare som mig kan väl dock den första tiden bygga muskler nästan oavsett, förutom som nu vid en klar deff då? Är väl sen om ett halvår till ett år av stadig träning på balans man kanske saktar in lite utan en ren bulk?
Menar inte att kapa tråden, är bara ute efter svar på samma fråga, dock från ett lite annat utgångsläge då personligen. :)
I din situation är det ett väldigt smart upplägg att ligga på balans och ett år är inte på något sätt för lång tid.
PureWhey
2016-02-20, 13:14
Jag snackade för ett tag sedan med en kille på gymmet (som tävlar i BB +90) för jag var nyfiken på hur han käkade och hur mycket protein han åt, visst åt han mer protein än svennebanan, men han menade också att det inte spelade någon större roll för honom om han åt typ 1,5g eller 3,5g, och han tog aldrig några proteindrinkar, bara lite aminio.
Ok
Klart de gör. Kommer man hem från jobbet svinhungrig vid 17.30 och drar en prottedrink för att stilla hungern brukar jag inte bli sugen på middagen på flera timmar sen :P Tycker de mättar oerhört bra, speciellt kasein som blir rätt tjocka.
Nu jävlar ska det beställas vassleprotein, omnomnom.
Ibland dyker det upp lite fina reor då kan du fynda bra vassle från kända svenska märken (bland annat MM sport) för runt 100 kr per KG vilket enligt mig är riktigt bra.
100 kr för ett KG vassle ger dig
3910 kcal
Fett 64 g
Kolhydrater 62 g
Protein 770 g
Medan 70-80 kr för ett KG kycklingbröstfilé ger dig
1200 kcal
Fett 20 g
Kolhydrater 5g
Protein 230 g
Även jag som är dum som en stock ser ju att det är ganska billigt med vassle om man ser till vad man betalar.
Och vassle är riktig mat oavsett vad folk säger, det kommer från en kossa och är inget konstigt.
Diomedea exulans
2016-02-20, 13:58
Hehe, låter fint det, grappar!
Jag tänkte inte ens på att man kan köpa kasein också, inte bara vassle. Jag brukar anstränga mig för att vara o-opti, så jag har medvetet inte brytt mig om att fundera för mycket på vilken sorts protein jag ska inta. Men det kanske är värt att köpa både kasein och vassle, och ta kasein precis innan man ska borsta tänderna på kvällen? Och vassle vid andra tidpunkter?
Förlåt till trådstartaren för att jag går off topic. Äh, det är lugnt Dio, jag kan inte vara arg på dig.
Har aldrig riktigt förstått mig på kasein, om man vill ha ett långsammare upptag kan man inte bara äta något i samband med glaset med whey?
King Grub
2016-02-20, 14:03
Kasein i tillskottsform är också rätt obegripligt för mig. Långsamt protein har man tillgång till från vanlig mat i många timmar efter man ätit.
Diomedea exulans
2016-02-20, 14:04
Då hoppar vi kaseinet.
(Jag vet visserligen att kasein är bäst om man vill göra "fluff", men jag tror jag klarar mig utan fluff.)
King Grub
2016-02-20, 14:09
det kommer från en kossa och är inget konstigt.
http://i.imgur.com/WNR28Jz.jpg
exevision
2016-02-20, 14:25
Fortfarande inget mer konkret (även om det är svårt) svar på TS fråga.
King Grub
2016-02-20, 14:28
Svaret är alltid 17.6%, oavsett gener, individuella förutsättningar eller utifrån påverkande faktorer.
"Det går mycket långsammare" summerar balansträning rätt bra tycker jag.
Sen finns det ju ingen lag som säger (eller?) att ett överskott måste resultera i
22 kilo mer fett och ett underskott måste ta en till 3% BF.
exevision
2016-02-20, 14:53
"Det går mycket långsammare" summerar balansträning rätt bra tycker jag.
Sen finns det ju ingen lag som säger (eller?) att ett överskott måste resultera i
22 kilo mer fett och ett underskott måste ta en till 3% BF.
Men vad säger att bulk med efterföljande deff skulle vara mycket snabbare än balans? Under själva bulken så ökar du kanske bra i styrka men sen går det trögt under deffen och efterkommande period direkt efter deffen.
Men vad säger att bulk med efterföljande deff skulle vara mycket snabbare än balans? Under själva bulken så ökar du kanske bra i styrka men sen går det trögt under deffen och efterkommande period direkt efter deffen.
Ja, men fettförlusten går däremot snabbt. På balans går båda två sakta.
Förslagsvis är bulken betydligt längre än deffen.
Sen kan jag tycka att det är bra med ett hopp i någon riktning för att ta sig över envisa platåer.
Dovahkiin
2016-02-20, 15:16
I din situation är det ett väldigt smart upplägg att ligga på balans och ett år är inte på något sätt för lång tid.
Tack, skönt att få höra att man kan ha tänkt rätt då och då! :)
Får jag låna tråden lite? Jag går just nu ned i vikt med ett underskott på 500kcal per dag vilket går utmärkt med styrkeökningar. Mitt mål är att ''recompa''. Har inte speciellt bråttom, har som mål att ha en bättre fördelning fett och muskler om ett år. Bör jag då lägga mig på typ ett underskott på kanske typ 200kcal istället?
Dovahkiin
2016-02-20, 18:39
Får jag låna tråden lite? Jag går just nu ned i vikt med ett underskott på 500kcal per dag vilket går utmärkt med styrkeökningar. Mitt mål är att ''recompa''. Har inte speciellt bråttom, har som mål att ha en bättre fördelning fett och muskler om ett år. Bör jag då lägga mig på typ ett underskott på kanske typ 200kcal istället?
Vet inte vad som är bäst, men jag tänker såhär: att deffa är förbannat tråkigt i längden, så jag hade nog siktat på 500kcal underskott och fått det resultatet jag önskade mig lite snabbare, sedan återgått till balans. Småjusteringar där det behövs bara typ.
Diomedea exulans
2016-02-20, 19:20
En fördel med att träna på balans är att det är skönt att veta i bakhuvudet att man blir bättre hela tiden. Det är knäckande att deffa eller bulka och veta med sig att man blir sämre (fetare eller svagare).
En fördel med att träna på balans är att det är skönt att veta i bakhuvudet att man blir bättre hela tiden. Det är knäckande att deffa eller bulka och veta med sig att man blir sämre (fetare eller svagare).
Håller med. Känns fan så mycket bättre att ligga på balans med ett tryggt proteinintag och ständigt öka i gymmet och samtidigt bli så stark som möjligt i en kropp man ständigt trivs och mår bra i.
oscarovegren
2016-02-20, 20:46
Jag tar minst 10 skopor protein om dagen och ligger still i vikt trotts kaloriintaget anger ca +1000 kcal per dag. Äter mellan 3-5 g protein per kg kroppsvikt per dag (270-450 gram)
exevision
2016-02-20, 20:48
Jag tar minst 10 skopor protein om dagen och ligger still i vikt trotts kaloriintaget anger ca +1000 kcal per dag. Äter mellan 3-5 g protein per kg kroppsvikt per dag (270-450 gram)
Är väll teoretisk toxisk nivå att gå så pass högt.
Diomedea exulans
2016-02-20, 20:48
Sex såna här beställda: http://shop.kolozzeum.com/sv/proteiner-amino/pureswe-whey.html
:cool:
finns det någon gräns med hur mycket proteinpulver som kan bli dåligt? Jag tar iofs bara på 4 dl per dag så det är ju ingenting men ifall man skulle vilja öka sitt intag i framtiden.
Sex såna här beställda: http://shop.kolozzeum.com/sv/proteiner-amino/pureswe-whey.html
Riktigt gott är det, en anings "tjockare" än vanliga pulver men fortfarande med bra löslighet. Jag kör det med mjölk varje morgon och en ostmacka!
Diomedea exulans
2016-02-20, 21:05
finns det någon gräns med hur mycket proteinpulver som kan bli dåligt? Jag tar iofs bara på 4 dl per dag så det är ju ingenting men ifall man skulle vilja öka sitt intag i framtiden.
Det är kalcium i åtminstone vissa proteinpulver, för mycket kalcium är dåligt för män, ökar prostatacancerrisken har jag för mig.
Kasein i tillskottsform är också rätt obegripligt för mig. Långsamt protein har man tillgång till från vanlig mat i många timmar efter man ätit.
Fan vad skönt att läsa angående kasein som tillskott. Har nämligen undrat själv varför, men tänkt att jag säkert missat nåt.
Fortsätter trycka 100 gram vassle och EAA per dag utan att skämmas. :D
Va? Har det kommit någon studie där det visat sig att kasein är dåligt nu? Slentriandricker en shake kasein ca 30 min eller så innan jag går o lägger mig.
King Grub
2016-02-20, 22:30
Dåligt, nej, men onödigt i tillskottsform om man äter mat. Det behöver man inte någon studie för.
Kasein i gröten är BiS, så jevla gött.
Har stått och stekt kyckling sent om kvällarna nu, beställde hem lite pulver själv. Ska bli bekvämt :)
PureWhey
2016-02-21, 00:36
Om jag inte käkat på länge innan läggdags dricker jag kasein om jag inte har plats för mjölk i kaloribudgeten.
oscarovegren
2016-02-22, 08:08
Är väll teoretisk toxisk nivå att gå så pass högt.
Nej. Det finns ingen bevisad toxisk nivå för protein. Inga bevisade biverkningar alls faktiskt!
exevision
2016-02-22, 12:19
Nej. Det finns ingen bevisad toxisk nivå för protein. Inga bevisade biverkningar alls faktiskt!
Som sagt, en teoretisk gräns.
En teoretisk toxisk gräns är satt på 3.5 gram per kilo kroppsvikt och dygn (International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152).
King Grub
2016-02-22, 12:24
Det skrevs för 10 år sedan. Sedan dess har det utförts studier med den mängden - och betydligt större mängder - där man inte såg några som helst negativa effekter.
mnja, det kan faktiskt vara skadligt om du redan sen tidigare har försämrad funktion i njurarna som jag förstår det. Nu vet jag inte hur mycket man då måste trycka i sig eller hur stor "försämringen" av njurarnas funktion måste vara men rent generellt rekommenderar man inte onormalt stort intag av proteiner om man har njurproblem i någon form.
Bmwtwinturbo
2016-02-22, 15:21
När man pratar näringsintag tenderar man att fokusera på exempelvis bara proteinsyntesen men i mina ögon är själva prestationskomponenten också väldigt intressant. Om man hårdrar det så kan man ju prestera dåligt vid överskott om man äter fel mat vid fel tid och prestera bra med underskott om du äter rätt mat rätt tid innan. Just den aspekten tycker jag är intressant i Leangains modellen oavsett vad man tycker om den periodiska fastan.
PureWhey
2016-02-22, 15:35
mnja, det kan faktiskt vara skadligt om du redan sen tidigare har försämrad funktion i njurarna som jag förstår det. Nu vet jag inte hur mycket man då måste trycka i sig eller hur stor "försämringen" av njurarnas funktion måste vara men rent generellt rekommenderar man inte onormalt stort intag av proteiner om man har njurproblem i någon form.
Ska vi inkludera varje sjukdom som kan påverka det vi pratar om i varje diskussion menar du?
Ska vi inkludera varje sjukdom som kan påverka det vi pratar om i varje diskussion menar du?
Nej det behövs inte, var fick du den uppfattningen?
här pratades det däremot om att det inte kan vara skadligt med extrema mängder protein vilket det alltså kan.
kan säkert vara intressant att få veta den sidan av saken om man har mindre eller större problem med sina njurar och råkar trampa in i tråden. Finns garanterat mängder av personer med nedsatt njurfunktion som inte lider av det på vanlig kost, vem vet vad som händer om dom går på en extrem proteindiet helt plötsligt?
Dovahkiin
2016-02-22, 19:44
Visar inte majoriteten av seriös forskning att allt över 2-2,5 g protein per kg kroppsvikt är totalt meningslöst sett till maximal muskeluppbyggnad? Jag vet att det finns enstaka saker som säger annat, men när det gäller kostforskning väljer jag att enbart tro på något som bevisas om och om i olika seriösa studier, inte i någon enstaka tomtes undersökning. Så mycket oseriösa studier inom området att det är skrämmande tyvärr.
Visar inte majoriteten av seriös forskning att allt över 2-2,5 g protein per kg kroppsvikt är totalt meningslöst sett till maximal muskeluppbyggnad? Jag vet att det finns enstaka saker som säger annat, men när det gäller kostforskning väljer jag att enbart tro på något som bevisas om och om i olika seriösa studier, inte i någon enstaka tomtes undersökning. Så mycket oseriösa studier inom området att det är skrämmande tyvärr.
Muskeltillväxt är inte den enda intressanta parametern. Höga proteinintag såsom i 3 gram per kg kroppsvikt ger effekt i form av större fettförlust vid hård träning jämfört med isokaloriskt intag med mindre protein.
Glasnost
2016-02-23, 08:11
Muskeltillväxt är inte den enda intressanta parametern. Höga proteinintag såsom i 3 gram per kg kroppsvikt ger effekt i form av större fettförlust vid hård träning jämfört med isokaloriskt intag med mindre protein.
Det där tror jag inte på ..
King Grub
2016-02-23, 08:21
Vad du tror är irrelevant.
Jag måste hålla med om att ett högt proteinintag ger bättre resultat. När jag gick upp långsamt i vikt åt jag runt 140g protein @ typ 85kg. Nu när jag ligger på långsam viktnedgång med 190-200g protein @ 82kg så är jag mycket starkare
Dovahkiin
2016-02-23, 11:57
Vad du tror är irrelevant.
Helt sant, vilka är studierna som visar att ett så högt proteinintag ökar fettförbränningen? Proteinet styr väl enbart proteinsyntesen, som är helt separat från fettförbränningen i kroppen, då dessa regleras av helt olika saker? Vad är för övrigt "mindre protein"? Om studen jämförde en grupp med 1 gram protein per kilo kroppsvikt kontra den med 3 gram protein per kilo kroppsvikt är resultatet givet, men även totalt meningslöst.
Jag vet för lite för att bedömma sjäv, så läser gärna om det av de som studerat det, tycker det är intressant! :)
Jag måste hålla med om att ett högt proteinintag ger bättre resultat. När jag gick upp långsamt i vikt åt jag runt 140g protein @ typ 85kg. Nu när jag ligger på långsam viktnedgång med 190-200g protein @ 82kg så är jag mycket starkare
Vill inte vara elak, men det är ju inget at basera något på. Du har gjort två helt olika saker vid två olika tillfällen med två olika utgångslägen och upplevt en skillnad, och drar slutsatsen själv att proteinmängden är nyckeln. Vad hände med alla de andra, i detta fallet mängder av, variablerna? Det är såhär man skapar falska påståenden.
Du får alltså bättre resultat nu när du går ner i vikt kontra då du gick upp? eller är det ditt byggande av massa under viktuppgången som nu märks kanske?
Väldigt intressant annars, om protein i 2,4g/kg klassen kan göra att man märker så stor skillnad mot 1,7g/kg.
Mina erfarenheter är alltid att jag varit starkare vid kaloriplus jämfört med minus sett under en längre period med adekvat proteinintag även om det alltid varit blygsam upp eller nedgång. Ska prova nästa tillfälle att verkligen få upp nivån bara för att se om det faktiskt fungerar för min kropp, deffa och starkare vore opti för min del!
PureWhey
2016-02-23, 12:06
Helt sant, vilka är studierna som visar att ett så högt proteinintag ökar fettförbränningen? Proteinet styr väl enbart proteinsyntesen, som är helt separat från fettförbränningen i kroppen, då dessa regleras av helt olika saker? Vad är för övrigt "mindre protein"? Om studen jämförde en grupp med 1 gram protein per kilo kroppsvikt kontra den med 3 gram protein per kilo kroppsvikt är resultatet givet, men även totalt meningslöst.
Jag vet för lite för att bedömma sjäv, så läser gärna om det av de som studerat det, tycker det är intressant! :)
Dovahkiin
2016-02-23, 12:15
Tackar :)
Kanske en dum fråga men är det några fördelar om du ligger på så högt överskott men ändå inte går upp i vikt? Liksom var tar överskottet vägen :em:?
Diomedea exulans
2016-02-23, 23:14
Det där tror jag inte på ..
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/20/e4/4b/20e44be03be73efbc4d1fc4dacab1808.jpg
Dovahkiin
2016-02-23, 23:32
Kanske en dum fråga men är det några fördelar om du ligger på så högt överskott men ändå inte går upp i vikt? Liksom var tar överskottet vägen :em:?
Simpelt, han ligger inte på ett sånt kaloriöverskott alls, över någon nämnvärd tid iaf, så det tar inte vägen någonstans. Det är ungefär en lika simpel nöt att knäcka som en person som säger: jag häller 10 liter vatten per dag i ett nästan fullt kärl som blir av med 9 liter vatten om dagen, men det rinner aldrig över.
Två lösningar:
1. Kärlet blir av med mer än man beräknat.
2. Man häller i mindre än man beräknat.
(2.5. Båda ovanstående ihop)
(3. Ren och skär magi eller något ännu okänt fysikaliskt fenomen inträffar)
exevision
2016-02-28, 16:36
Det skrevs för 10 år sedan. Sedan dess har det utförts studier med den mängden - och betydligt större mängder - där man inte såg några som helst negativa effekter.
Aha, okej.
Fast ökad risk för cancer är väll en negativ effekt?
King Grub
2016-02-28, 16:43
Spekulationer.
exevision
2016-02-28, 16:45
Spekulationer.
Så att högre proteinintag ger en ökad cancerrisk har ännu inte bevisats?
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/20/e4/4b/20e44be03be73efbc4d1fc4dacab1808.jpg
Fyfan vad jag hatar den bilden, om man sysslat något med forskning vet man att resultaten knappast visar någon slags sanning, kanske ger någon slags vägledning men inte mer. Finns alltid hundratals felkällor som kan påverka resultatet.
King Grub
2016-02-28, 16:51
Så att högre proteinintag ger en ökad cancerrisk har ännu inte bevisats?
Nej.
Fyfan vad jag hatar den bilden, om man sysslat något med forskning vet man att resultaten knappast visar någon slags sanning, kanske ger någon slags vägledning men inte mer. Finns alltid hundratals felkällor som kan påverka resultatet.
+1. Samt att forskaren ALLTID är tendentiös på ena eller andra hållet.
Diomedea exulans
2016-02-28, 22:28
Dissa inte Neil!
Jontalinen
2016-02-28, 22:37
Har du någonsin sysslat med någon form av forskning borde du veta att syftet sällan är att hitta någon "sanning". Det handlar om att pröva olika teorier för att se om de håller och försöka isolera orsaksmekanismer. En teori blir aldrig sann, den kan bara bli mer eller mindre sannolik ju längre den står pall för olika försök att motbevisa den.
+1. Samt att forskaren ALLTID är tendentiös på ena eller andra hållet.
...vilket framgår väldigt tydligt om forskaren har god intersubjektivitet och reliabilitet. Det är därför man läser själva forskningen och inte bara rubriken som hamnar på Aftonbladets löpsedel.
skattefusk
2016-02-29, 20:15
Dåligt, nej, men onödigt i tillskottsform om man äter mat. Det behöver man inte någon studie för.
Tar det billigaste när man är fattig
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.