Logga in

Visa fullständig version : Lite vägledning

Meatball
2004-04-16, 17:13
Skulle behöva lite hjälp med schysst matschema.

Dags att dra ut på jobb och då tar jag tillfället i akt att börja med en mer eller mindre deff.

är 1,82 98kg... Vill dra ner 12kg på ca 12-13 veckor. Gymmat sen 2 år tillbaka och det med 4ggr i veckan. Ska ro i roddmaskin 16minuter för att sedan simma 2km 3ggr i veckan, sen lite löpning.

Min fundering på käk skulle va som såhär

Frukost: Havregrynsgröt med linfrön, protein drink (Star Whey 80), 2 kokta ägg och en skinksmörgås

Mellanmål 1: Rågbröd med ett kokt ägg och en banan

Lunch: ex, torsk, tonfisk, magert kött,kycklingfile +Ris,pasta,potatis med grönsaker

Mellanmål 2 (före gym): En frukt och ännu en smörgås med ägg
Kreatin.

Direkt efter gymmet kör jag ner en till proteindrink

Middag: Samma alternativ som lunch

Ska köra en ätardag på Fredagar

Kör med OMEGA-3 kapslar, ALA, Kreatin, Vitamineral tablett

Schkulle va roligt med lite åsikter på hur jag kan förbättra det och sådär.

:eating:

King Grub
2004-04-16, 17:22
Kostupplägget ser alldeles utmärkt ut. Jag tycker inte du behöver ändra på själva maten; prova i någon vecka, så märker du om du behöver justera upp eller ner portionernas storlekar.

Glöm inte snabba kolhydrater till proteinet efter träningen.

Meatball
2004-04-16, 17:26
Lite dextropur gör nog susen då :)

Just ja.

alla snackar om att man ska köra "Många reps för att få fram musklerna"

Lär ju funka och köra explosivt med, eftersom Då blir dom större och uppumpade och då syns dom mer.

Kör för nuvarande 4-6 reps.. och har inte så stor lust att ändra eftersom jag får schyssta ökningar i samband med det... Eller måste jag byta till typ 12-15?

King Grub
2004-04-16, 17:30
Originally posted by Meatball
Kör för nuvarande 4-6 reps.. och har inte så stor lust att ändra eftersom jag får schyssta ökningar i samband med det... Eller måste jag byta till typ 12-15?

Inte alls. Fungerar det bra med ditt nuvarande repsantal finns det ingen anledning att ändra på det. Tung styrketräning under deffen hjälper bara till att motverka muskelförlust medan du ligger på energiunderskott.

Meatball
2004-04-16, 17:33
Skönt å höra, vissa snackar ju också om att "när man ligger på kalori och energi underskott så har man lättare att skada sig vid tunga reps"... Det är bullshit eller?

KIRE
2004-04-16, 17:55
Skönt å höra, vissa snackar ju också om att "när man ligger på kalori och energi underskott så har man lättare att skada sig vid tunga reps"... Det är bullshit eller?

Ja så säger bara personer som tränar "massage" istället för styrketräning. Massage kan man ägna sig åt vid andra tillfällen än på gymmet.

Träna hårt och tungt ALLTID. Spar på massageträningen(högrepträning) tills du är skadad eller sjuk.

Din mat ser bra ut. Men det viktiga är mängden mat du stoppar i dig. Du får hitta en lagom nivå där för att gå ned önskad mängd fett.

Meatball
2004-04-16, 18:05
Riktigt skönt å höra!:bpump: :bpump: :bpump:

King Grub
2004-04-16, 18:06

Skaderisken ökar när man är deffad... men då talar vi deffad, alltså riktigt hård.

Meatball
2004-04-16, 18:12
Helt klart

Meatball
2004-04-16, 18:15
läste och såg bilder på "joakim" på medlemsbilder.. Han gjorde ett riktigt fint jobb, Men han gick också ner ca 20% i muskelstyrka... Det är inte riktigt vad jag vill inte, och tror inte det är nödvändigt heller.

Men kan det vart för att han körde många reps istället?.

Eller är det för att den där "0,5kg fett bort i veckan för att inte förlora muskler" regeln gäller

KIRE
2004-04-16, 18:21
Om du kör en diet helt rätt på alla plan så kan man öka styrkan även om man ska gå ned en massa kilon. Men det kräver att man har koll på ALLT. Och då menar jag allt.

Dom flesta "hobbydeffare" tappar lite styrka och muskler under en diet så är det bara.

Joakim har gjort ett grymt bra resultat även om han tappade 20% muskelstyrka.

Meatball
2004-04-16, 18:23
Helt klart, utan tvekan... Disciplinen va på topp... Respect :cheers:

JAM
2004-04-18, 14:54
Eller är det för att den där "0,5kg fett bort i veckan för att inte förlora muskler" regeln gäller Har hört att 0,5-0,75 kg/vecka är en lämplig takt samt att det börjar gå för fort om man minskar med mer än 1.0 kg/vecka...