Visa fullständig version : Apple TV - 3:e eller 4:e generationen?
Tja,
Jag är på jakt efter en Apple TV då jag är allt annat än nöjd över min Chromecast. Den fungerar dessvärre _nästan_ aldrig, d.v.s. att det inte går att streama till den från iPad eller iPhone.
Skillnaden mellan dem - om jag har fattat det rätt - är att 4:e generationen har en hårddisk på 32 eller 64 GB samt Appstore inbyggt.
Så, är det värt att betala nästan 1000 kr extra för en 4:e generation Apple TV jämfört med en 3:e generation? Någon som har haft båda och kan rekommendera?
Jag kommer till 99% att streama från Netflix/HBO/SvtPlay/osv. Det vore också schysst att kunna streama direkt från datorn på något sätt, gärna så det går att lägga till subtitles. Nu kör jag på USB-mine...
Tack på förhand!
skaffa htpc ist =/ tkr jag iaf...
Holmeros
2016-02-18, 07:33
Fördelarna med 4e gen är ganska stora. Främst pga tillgång till Appstore där det dyker upp fler och fler streamingtjänster. De du nämner finns (smula osäker på HBO, men jag tror den finns där). I annat fall kan du använda Airplay från iPhone/iPad.
Du säger streama direkt från datorn, är det en PC eller Mac?
Akerhage
2016-02-18, 09:08
Tycker Plex är suveränt att köra från PC till Tvn. Nu har jag dock ingen AppleTv och jag kör allt trådat med nätverkssladd. (Har Samsung smart-tv med inbyggd Plex +en Mini-X) Men tror Plex-appen iaf finns till Apple TV så den borde kunna vara bra för ändamålet.
Holmeros
2016-02-18, 09:33
Tycker Plex är suveränt att köra från PC till Tvn. Nu har jag dock ingen AppleTv och jag kör allt trådat med nätverkssladd. (Har Samsung smart-tv med inbyggd Plex +en Mini-X) Men tror Plex-appen iaf finns till Apple TV så den borde kunna vara bra för ändamålet.
Håller med. Jag kör också Plex (eller körde, tills servern crashade) och jag använder Plex-appen på Apple TV. Grymt nöjd.
Plex är dessutom väldigt enkelt att sätta upp på sin dator om man vill streama från den.
MackeJuve
2016-02-18, 09:57
Min teknikintresserade kompis är STARKT emot Chromecast och säger att Apple TV är mycket bättre. Varför är han det(orkar inte fråga honom för tionde gången)?
Jag har bara agt en trea och snabbt pillat pa en fyra, men jag hade definitivt lagt de extra slantarna pa gen 4. Appstore och alla appar som borjar komma dar gor det vart det. Med gen 3 finns bara Netflix och TV4 for streaming (av film och TV), med en fyra kommer du inte vara begransad till det.
Att streama fran datorn fungerar ju pa bada hur smidigt som helst om du har en Mac, utan att installera nagot. Till gen 4 kan du anvanda Plex. Finns sakert diverse alternativ men eftersom Plex finns i Appstore lar det fungera bast.
PureWhey
2016-02-18, 13:12
Min teknikintresserade kompis är STARKT emot Chromecast och säger att Apple TV är mycket bättre. Varför är han det(orkar inte fråga honom för tionde gången)?
Har Chromecast och AppleTV, AppleTV gör allt chromecast kan (+mer) fast bättre, typ.
Har haft ATV3 men bytte upp mig till en ATV4. Funkar helbra. Jag kör dock inte PLEX utan en kodi fork som heter MrMC.
Bland det bästa jag gjort för mitt mediakonsumerande.
MackeJuve
2016-02-18, 13:57
Har Chromecast och AppleTV, AppleTV gör allt chromecast kan (+mer) fast bättre, typ.
Frågade honom och han hade ändrat uppfattning. När han valde mellan AppleTV och Chromecast så hade AppleTV mycket mer funktioner, Chromecast hade typ bara Netflix, Youtube, browser och något mer. De har typ samma funktioner/appar nu. Jag börjar nog med Chromecast av ekonomiska skäl.
Jag har en 3a, inget behov av appar eller annat. Netflix och viaplay går in. Streamar från min macbook air via beamer som kostade en hundring eller så. Har gammal macbook, funkar jämnt klockrent. Kommer inte byta upp mig iaf.. :)
Frågade honom och han hade ändrat uppfattning. När han valde mellan AppleTV och Chromecast så hade AppleTV mycket mer funktioner, Chromecast hade typ bara Netflix, Youtube, browser och något mer. De har typ samma funktioner/appar nu. Jag börjar nog med Chromecast av ekonomiska skäl.
Ska du se på HBO, svtplay och sådant som stöds samt inte äger en iPhone så är Chromecast riktigt smidigt. Använder mina varje vecka. Funkar prima.
Med iPhone vet jag inte hur det funkar. Ts verkar problem. Fjärde generationen är att föredra för ts. Chromecast hade jag kört 2nd gen på.
Tja!
Tack för alla åsikter. Det får bli en 4:e generation.
Lånar tråden lite om det är OK, fungerar Apple TV med androidlurar? :)
Lånar tråden lite om det är OK, fungerar Apple TV med androidlurar?Fanns da en massa tips pa appar om du googlar 'airplay apps for android'
Hur de fungerar har jag tyvarr ingen aning om men aterkom garna om du hittar nagot bra, vore fint att ha pa sambons telefon eftersom hon tyckte det var en bra ide att kasta ett glas vatten pa sin Macbook. Igen.
Fanns da en massa tips pa appar om du googlar 'airplay apps for android'
Hur de fungerar har jag tyvarr ingen aning om men aterkom garna om du hittar nagot bra, vore fint att ha pa sambons telefon eftersom hon tyckte det var en bra ide att kasta ett glas vatten pa sin Macbook. Igen.
:laugh:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.