Visa fullständig version : Greppteknik i bänkpress
Kognitivknug
2016-02-17, 11:28
Hej!
Jag har en fruktansvärt svag bänkpress med min kroppsvikt i åtanke, ett utav de största problemen jag stöter på är att hålla stången rakt över handlederna, under utförandet så glider stången ner djupt i handen och jag får således ingen effektiv press från bottenläget, jag har försökt att använda ett så kallat "bulldog grip" där man roterar handen, men utan vidare framgång.
Har ni några konkreta tips på hur man bör gå tillväga för att råda bot på det här problemet? Jag kan tillägga att jag försöker greppa stången så hårt som möjligt under samtliga repetitioner.
Hej!
Jag har en fruktansvärt svag bänkpress med min kroppsvikt i åtanke, ett utav de största problemen jag stöter på är att hålla stången rakt över handlederna, under utförandet så glider stången ner djupt i handen och jag får således ingen effektiv press från bottenläget, jag har försökt att använda ett så kallat "bulldog grip" där man roterar handen, men utan vidare framgång.
Har ni några konkreta tips på hur man bör gå tillväga för att råda bot på det här problemet? Jag kan tillägga att jag försöker greppa stången så hårt som möjligt under samtliga repetitioner.
Jag har också lite problem med det så jag använder handledsskydd. Mycket enklare för mig att hålla stången längre fram i handen då. Detta kanske visserligen bara maskerar problemet men det struntar jag i princip i.
Arne Persson
2016-02-17, 13:29
Jag hoppas att du håller stången så här och inget annat?
Ska man verkligen ha handleden helt dorsalfixerad (stavvning?) som på bilden ovan.
Fått höra från flertal håll att man ska ha en mellanting alt helt neutralt för att handleden kan ta skada annars.
svenbanan
2016-02-17, 13:38
Inget jag egentligen rekomenderar, men jag kör ibland utan att greppa med tummarna.
Har du testat att rotera händerna/armarna lite så stången kommer mer snett över handloven?
Kognitivknug
2016-02-17, 13:40
Jag hoppas att du håller stången så här och inget annat?
Utgångsläget vid avlyft ser ut ungefär så där, men sedan hamnar stången i ett läge som är längst bak vid fingrarna http://imgur.com/oO7U98F, stången hamnar således där utrymmet mellan handflatan och fingrarna är.
svenbanan
2016-02-17, 13:41
Ska man verkligen ha handleden helt dorsalfixerad (stavvning?) som på bilden ovan.
Fått höra från flertal håll att man ska ha en mellanting alt helt neutralt för att handleden kan ta skada annars.
Att hålla handen "helt neutralt" är troligen ännu mer riskabelt än att hålla tumlöst. Det blir ju lite som att balansera en penna på nästippen...
Kognitivknug
2016-02-17, 13:42
Inget jag egentligen rekomenderar, men jag kör ibland utan att greppa med tummarna.
Har du testat att rotera händerna/armarna lite så stången kommer mer snett över handloven?
Jag förstår att ett tumlöst grepp kan vara fördelaktigt men vill inte riktigt ta den risken som det medför, vad gällande att rotera armar/händer så har jag även provat det, får samma problem där dessvärre.
svenbanan
2016-02-17, 13:47
Jag förstår att ett tumlöst grepp kan vara fördelaktigt men vill inte riktigt ta den risken som det medför, vad gällande att rotera armar/händer så har jag även provat det, får samma problem där dessvärre.
Nä. Jag gör det ju bara ibland också. Vette fan varför egentligen. Living on the edge, liksom... ;)
Arne Persson
2016-02-17, 14:01
Utgångsläget vid avlyft ser ut ungefär så där, men sedan hamnar stången i ett läge som är längst bak vid fingrarna http://imgur.com/oO7U98F, stången hamnar således där utrymmet mellan handflatan och fingrarna är.
Stången är helt korrekt där, dock skall du hålla tummen runt stången, speciellt om du känner dig osäker.
Stången är helt korrekt där, dock skall du hålla tummen runt stången, speciellt om du känner dig osäker.
Jag har precis samma problem, stången hamnar väldigt långt ut från underarmen, flera centimeter bort, vilket leder till att jag får ont i handleden och tappar pressstyrka. Jag får köra med handledsskydd redan på låga vikter, vilket känns dåligt - tycker jag borde kunna ha tillräckligt bra teknik för att skippa lindor/skydd.
Arne Persson
2016-02-17, 14:09
Det är rent trams att försöka hålla handlederna "raka"! Detta ofog härstammar från Bodypump- och PT-hysterin och kan härledes tillbaka till tidigt/mitten av 90-talet. :)
Arne Persson
2016-02-17, 14:12
Jag har precis samma problem, stången hamnar väldigt långt ut från underarmen, flera centimeter bort, vilket leder till att jag får ont i handleden och tappar pressstyrka. Jag får köra med handledsskydd redan på låga vikter, vilket känns dåligt - tycker jag borde kunna ha tillräckligt bra teknik för att skippa lindor/skydd.
Träna handlederna! Denna övning är utmärkt för detta ändamål. :)
https://www.youtube.com/watch?v=Txds5CRu6Mw
Det är rent trams att försöka hålla handlederna "raka"! Detta ofog härstammar från Bodypump- och PT-hysterin och kan härledes tillbaka till tidigt/mitten av 90-talet. :)
Ja men precis, där håller jag med mig och har alltid haft handlederna maximalt dorsalflekterade efter att ha läst det tipset av i dig i början tror jag. Så det är jag helt med på. Undrar bara om jag gör något fel som gör att jag får ont i handlederna, hamnar för långt ut i handen med stången och tappar kraft.
Vet inte hur tydligt det syns här, men här är i alla fall en video där man kan se mig bänka och lite hur stången ligger i handen: https://goo.gl/photos/3h3MC393a2kkoBNH8 Alla tips kring handlederna tas tacksamt emot. Och allmän feedback kring tekniken uppskattas också, även om det blir väldigt OT i denna tråd.
Träna handlederna! Denna övning är utmärkt för detta ändamål. :)
https://www.youtube.com/watch?v=Txds5CRu6Mw
Kan testa. Men jag har tyvärr väldigt begränsat med tid till viktträning, så kör oftast bara basövningar och undviker att isolera om jag inte måste. Sen har jag dessutom en trasig tumme som jag inte vet om den kommer tillåta det där.
Arne Persson
2016-02-17, 14:29
Kan testa. Men jag har tyvärr väldigt begränsat med tid till viktträning, så kör oftast bara basövningar och undviker att isolera om jag inte måste. Sen har jag dessutom en trasig tumme som jag inte vet om den kommer tillåta det där.
Använd tumgrepp. Var rädd om tummarna. ;)
Kognitivknug
2016-02-17, 14:54
Ja okej, tummen håller jag runt stången i alla lägen, det jag inte riktigt är med på är varför detta skall eftersträvas, om stången inte är i linje med handleden så blir ju inte styrkeöverföringen optimal så att säga, det är väl ändå meningen att linjen bör vara mellan handled och stång genom hela lyftet? Blev lite luddigt förklarat men jag hoppas att du förstår.
Arne Persson
2016-02-17, 15:28
Ja okej, tummen håller jag runt stången i alla lägen, det jag inte riktigt är med på är varför detta skall eftersträvas, om stången inte är i linje med handleden så blir ju inte styrkeöverföringen optimal så att säga, det är väl ändå meningen att linjen bör vara mellan handled och stång genom hela lyftet? Blev lite luddigt förklarat men jag hoppas att du förstår.
Stången kommer automatiskt rätt om du använder det rekommenderade greppet. Den ligger även säkrast i position i handen.
svenbanan
2016-02-17, 16:01
Stången kommer automatiskt rätt om du använder det rekommenderade greppet. Den ligger även säkrast i position i handen.
Menar du att stången automatiskt hamnar rätt bara för att man har bakåtböjda handleder?
Hela tråden handlar ju om att stången inte automatiskt hamnar rätt, trots dorsalflexning...
Det känns som att jag misstolkar nånting...
Håller du kanske inte med om att stången bör komma så nära handlovsbenet som möjligt?
Kognitivknug
2016-02-17, 16:02
Jag har precis samma undran som ovanstående, i synnerhet gällande det sistnämnda.
Arne Persson
2016-02-17, 18:03
Menar du att stången automatiskt hamnar rätt bara för att man har bakåtböjda handleder?
Hela tråden handlar ju om att stången inte automatiskt hamnar rätt, trots dorsalflexning...
Det känns som att jag misstolkar nånting...
Håller du kanske inte med om att stången bör komma så nära handlovsbenet som möjligt?
Den hamnar rätt!
Om stången skall ligga där ni menar så måste den ju med kraft föras dit... tex att man tvingas räta ut handleden vilket är både förkastligt och farligt.
Helt färska bilder från tricepspasset. :)
Smal tumlös fattning i triceps ext. och vid bänkpress med tumfattning.
Arne Persson
2016-02-17, 18:06
Bänkfattning.
BobaFett
2016-02-17, 18:11
Fick tipset av min jobbkompis som är SM 2:a i klassiskt styrkelyft att köra så här och det har funkat skitbra. Har haft problem med handleder i många år, nu helt borta:
http://stronglifts.com/wp-content/uploads/bench-press-low-grip.jpg
svenbanan
2016-02-17, 18:22
Fick tipset av min jobbkompis som är SM 2:a i klassiskt styrkelyft att köra så här och det har funkat skitbra. Har haft problem med handleder i många år, nu helt borta:
Just sådär försöker jag också hålla. Då kommer ju stången i princip rakt över handloven, och det "läcker" mindre kraft.
Arne Persson
2016-02-17, 18:25
Om stången påverkar negativt den mkt viktiga "tumleden" (Art. carpometacarpalis pollicisså är det en katastrof för hela handens funktion. Inget jag skulle ens fundera på att riskera.
svenbanan
2016-02-17, 18:31
Den hamnar rätt!
Om stången skall ligga där ni menar så måste den ju med kraft föras dit... tex att man tvingas räta ut handleden vilket är både förkastligt och farligt.
Helt färska bilder från tricepspasset. :)
Smal tumlös fattning i triceps ext. och vid bänkpress med tumfattning.
För mig hamnar inte stången "automatiskt" lika nära handleden som du har den på bilden där du greppar med tummen runt. Jag kan få den hyfsat bra om jag "meckar lite" (typ som det Boba Fett skrev). Kör jag tumlöst kan jag få stången ännu mer rakt över handloven, men det käns ju lite risky...
Hur som helst förespråkar jag definitivt inte att man ska räta upp handleden. Där upplever jag inte att man har mycket till kontroll alls. Hellre håller jag stången ute i fingervecken än med neutral handled.
BobaFett
2016-02-17, 18:47
Om stången påverkar negativt den mkt viktiga "tumleden" (Art. carpometacarpalis pollicisså är det en katastrof för hela handens funktion. Inget jag skulle ens fundera på att riskera.
Det gör den inte för mig och jag lyfter rätt tungt. Snarare att man får problem med armbågar eller axlar i så fall men det bör inte hända så länge man inte överdriver vridningen. Det här greppet är inget kontroversiellt, det förespråkas av många.
Tyngden överförs till underarmsbenet direkt i stället för att gå via handleden.
Har man problem med handleder så är det här definitivt tekniken man ska köra.
Old Nick
2016-02-17, 18:52
Just sådär försöker jag också hålla. Då kommer ju stången i princip rakt över handloven, och det "läcker" mindre kraft.
Jag med. Fick typ femhundra gånger bättre kraftöverföring när jag fixade greppet på det viset.
Arne Persson
2016-02-17, 19:28
Jag med. Fick typ femhundra gånger bättre kraftöverföring när jag fixade greppet på det viset.
Hur mycket lyfter du nu? 50000 kg? :)
Arne Persson
2016-02-17, 20:43
Jag tycker mig se "icke korrekta" handleder här? ;) Går inte kraften åt skogen här? Kan ingen rätta honom? :D
http://youtu.be/tqPDhAGlVAA
Old Nick
2016-02-17, 20:45
Hur mycket lyfter du nu? 50000 kg? :)
Nä jag körde på 75 kg idag. Men före greppändringen tränade jag givetvis på 0,15 kg.
Arne Persson
2016-02-17, 20:47
Nä jag körde på 75 kg idag. Men före greppändringen tränade jag givetvis på 0,15 kg.
Utmärkt ökning! :)
exevision
2016-02-18, 05:39
Jag tycker mig se "icke korrekta" handleder här? ;) Går inte kraften åt skogen här? Kan ingen rätta honom? :D
http://youtu.be/tqPDhAGlVAA
När han släpper stången så tycker iaf jag att stången legat lite snett i handen. Lite som Bobafett visar och även jag tycker fungerar riktigt bra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.