handdator

Visa fullständig version : Rugbyspelare med 12 hjärnskakningar intervjuas.

kaspen
2016-02-16, 18:09
http://www.bbc.com/news/uk-scotland-35559202

En föredetta rugbyspelare intervjuas. Mannen i fråga har fått hjärnskakning 12 gånger.

Herregud, kanske ska man kalla det för massivt hjärntrauma istället för hjärnskakning.

Är det här vanligt bland gamla hockey/Football spelare?

Bärsärk
2016-02-16, 19:48
Det är inte ovanligt nej.

Neithan
2016-02-16, 20:04
Tyvärr har hjärnskakningar inte riktigt setts för det allvarliga tillstånd det faktiskt är. Det ökar till exempel påtagligt risken för självmord!

Diomedea exulans
2016-02-16, 20:30
Gamla boxare brukar bli "punchiga" också. Prata slött, osv.

r1kkie
2016-02-16, 20:40
Kommer snart en film baserad på verklig historia om NFL och hjärnskakningar och dess följder.

http://www.imdb.com/title/tt3322364/?ref_=nm_flmg_act_6

Dokumentär om hjärnskakningar och NFLs försöka att soppa det under mattan.

https://www.youtube.com/watch?v=DwVm_9Sfv2I&list=PLxbgimKaLp_Lq_SwfZWNl7P1llavP2VKF

Bärsärk
2016-02-16, 20:41
Vad heter dokumentären som intervjun är ifrån då?

Det är lite kul att vi sitter här och tycker detta är tragiskt och allt när vi själva håller på med saker som skadar våra ryggar och knän för livet.

Diomedea exulans
2016-02-16, 20:45
Jag läste en intressant grej för ett tag sedan: Att om man fått ett såpass hårt slag i huvudet att man tuppat av så är det tecken på allvarlig hjärnskada, och bör alltid följas upp av ett sjukhusbesök. Jag visste faktiskt inte att det var så illa. Jag menar, inte för att det är vanligt att folk tuppar av, men det är inte direkt ovanligt heller. Det händer för jämnan i boxning, och man hör om att det händer då och då i krogslagsmål osv.

Kabuto
2016-02-16, 21:00
Jag läste en intressant grej för ett tag sedan: Att om man fått ett såpass hårt slag i huvudet att man tuppat av så är det tecken på allvarlig hjärnskada, och bör alltid följas upp av ett sjukhusbesök. Jag visste faktiskt inte att det var så illa. Jag menar, inte för att det är vanligt att folk tuppar av, men det är inte direkt ovanligt heller. Det händer för jämnan i boxning, och man hör om att det händer då och då i krogslagsmål osv.

Jepp så är det. Även hårda nickar i vanlig fotboll kan vara farligt även om ingen svimmar. Jag har fått en känsla av att hjärnskakningar inte granskas så hårt i lagsporter.

PureWhey
2016-02-16, 21:01
Läs om Dr Mark Gordon

cero
2016-02-16, 21:17

På stora boxningsgalor så undersökts atleterna av läkare efteråt, men jag kan tänka mig att det finns många amatörkampsportare som blir knockade och fortsätter som om det vore ingenting. Att öht ta slag mot huvudet är väldigt riskfullt som sagt. Väldigt synd, hade nog satsat på en karriär inom MMA om det inte vore så.

Dav0d
2016-02-16, 21:20
Var väl det GSP upplevde i slutet av hans karriär och därför la av. Han berättar att han kunde "vakna upp" och upptäcka att han kört bil i 1 timme men inte komma ihåg någonting av det.

Diomedea exulans
2016-02-16, 21:21
Det är därför man håller på med fjoll-kampsporter som karate där vi mest slår och sparkar i luften. cofffee

Kabuto
2016-02-16, 21:35
Var väl det GSP upplevde i slutet av hans karriär och därför la av. Han berättar att han kunde "vakna upp" och upptäcka att han kört bil i 1 timme men inte komma ihåg någonting av det.

Meeeen just fallet med GSP verkar det vara något annat. Iaf som jag tolkar det i intervju. Började ju prata om aliens och allt möjligt om jag inte minns fel, var ett bra tag sedan..

Blomkål
2016-02-16, 21:40
På stora boxningsgalor så undersökts atleterna av läkare efteråt, men jag kan tänka mig att det finns många amatörkampsportare som blir knockade och fortsätter som om det vore ingenting. Att öht ta slag mot huvudet är väldigt riskfullt som sagt. Väldigt synd, hade nog satsat på en karriär inom MMA om det inte vore så.

Har bara tävlat i boxning och vänner som pysslat med MMA men jag tror att man får karens i de allra flesta kampsporter efter knock, även amatörer. Efter första knocken får du inte träna på sex veckor tror jag, händer det igen tidigt inpå det så är det tre månader som gäller och så fortsätter det. Finns ju idioter som ser till att få slag mot huvudet ändå men där ligger ansvaret helt och hållet på dem själva.

Riktigt dåligt exempel. GSP sa i samma intervju att han blivit bortrövad av aliens. Hans minnesluckor skyllde han inte på kampsport, det var något annat trams.

ChuckTesta
2016-02-16, 22:00
Kommer snart en film baserad på verklig historia om NFL och hjärnskakningar och dess följder.

https://www.youtube.com/watch?v=DwVm_9Sfv2I&list=PLxbgimKaLp_Lq_SwfZWNl7P1llavP2VKF

Blev sjukt besviken på Concussion. Trodde Will Smith skulle vara en idrottare som drabbas av det osv inte att han skulle spela en läkare importerad från Afrika med dåligt tillgjord afrikansk engelska.

r1kkie
2016-02-16, 22:01

Har man otur kan man få en blödning i hjärnan vilket kan resultera i att hjärnan utsatts för tryck pga blodet som pumpas ut. Detta kan ge allvarliga skador tom livshotande.

Fick hjärnskakning när jag var lite, ca 10 år kanske. Fick ligga inne för observation över natten och blev typ väckt varannan timme för att kontrollera att jag inte blev sämre ifall en hjärnblödning inträffat.
Ramla framlänges och slog i pannan handlöst, spydde som en gris så var ganska uppenbart att jag åkt på en kraftig hjärnskakning men värre än så va det inte.

r1kkie
2016-02-16, 22:04
Blev sjukt besviken på Concussion. Trodde Will Smith skulle vara en idrottare som drabbas av det osv inte att han skulle spela en läkare importerad från Afrika med dåligt tillgjord afrikansk engelska.

Okej, inte sett den än men kommer göra de så småning om.

ViktorC
2016-02-16, 22:21
Jag spelade rugby i 9 år och har fått väldigt många smällar i huvudet på planen samt några rediga utanför. Minst 5 gånger har jag tuppat av efter smällen och fått uppsöka sjukhus, ligga med nån krage runt nacken och hoppas på det bästa typ. Flera av gångerna har jag fått sy och "limma" ihop sår. Kan detta ha något med min bristande koncentrationsförmåga att göra alltså? :smash:

tjabon
2016-02-16, 22:58

Jag har sett Concussion. Rekommenderar den! :)

bear.flowertwig
2016-02-16, 23:49
Det riktigt deppiga är ju att det inte bara räcker med att hålla sig undan de värsta hjärnskakningarna som tex knockouts utan att även små trauman (lättare slag tex) ackumulerat skadar hjärnan.

eternallord
2016-02-16, 23:56
Har bara tävlat i boxning och vänner som pysslat med MMA men jag tror att man får karens i de allra flesta kampsporter efter knock, även amatörer. Efter första knocken får du inte träna på sex veckor tror jag, händer det igen tidigt inpå det så är det tre månader som gäller och så fortsätter det. Finns ju idioter som ser till att få slag mot huvudet ändå men där ligger ansvaret helt och hållet på dem själva.

Fast detta är lite av problemet. Att sättas i karens 6 veckor efter en knock är ingenting. Det finns gott om exempel på personer som har helt förändrats och fått lägga av med sporten helt och hållet (och rentav dött) efter en enda hjärnskakning. Hjärnskakningar är inte samma sak som blåmärken som man bara kan vänta tills ytliga symptomen försvinner, hjärnan läker inte på det sättet. Att ta emot något sorts trauma mot huvudet inom några månader efter en hjärnskaknig kan vara totalt förödande.

Blomkål
2016-02-17, 00:19
Fast detta är lite av problemet. Att sättas i karens 6 veckor efter en knock är ingenting. Det finns gott om exempel på personer som har helt förändrats och fått lägga av med sporten helt och hållet (och rentav dött) efter en enda hjärnskakning. Hjärnskakningar är inte samma sak som blåmärken som man bara kan vänta tills ytliga symptomen försvinner, hjärnan läker inte på det sättet. Att ta emot något sorts trauma mot huvudet inom några månader efter en hjärnskaknig kan vara totalt förödande.

Nu skrev jag bara att det inte riktigt är så som Cero trodde, att amatörer skulle vara tillbaka i ringen dagen efter att de blivit knockade, utan att det är ganska mycket mer kontroller och regler än vad gemene man tror. Dessutom har jag för mig att både hästsport och hockey resulterar i fler hjärnskakningar än boxning.

Jag försöker dock inte påstå att boxning är bra för hjärnan.

*Flash*
2016-02-17, 00:35
Nu skrev jag bara att det inte riktigt är så som Cero trodde, att amatörer skulle vara tillbaka i ringen dagen efter att de blivit knockade, utan att det är ganska mycket mer kontroller och regler än vad gemene man tror. Dessutom har jag för mig att både hästsport och hockey resulterar i fler hjärnskakningar än boxning.

Jag försöker dock inte påstå att boxning är bra för hjärnan.
Jag hade faktiskt ingen aning om att det gick till så inom boxning.

För övrigt verkar inte riktigt alla läkare sådär överdrivet rädd om ens huvud, dom sa till mig att jag kunde väl vänta 2 veckor med att rida efter jag hade blivit avslängd på huvudet/nacken och fått en kraftig hjärnskakning.
Jag hade inte något minne av ambulansturen eller ens tiden innan jag landade på huvudet, ska även ha hoppat upp på hästen för att några minuter senare frågat vad jag gjorde där. :d

Baskagge
2016-02-17, 00:55
I boxning är man ju förberedd på att det kommer slag och man håller ner hakan och spänner sig. I ridsport och hockey kan smällen komma plötsligt från sidan när man är helt avslappnad och det är betydligt farligare för hjärnan.

Jag har funderat på hur hoppborgar som varannan unge har nu för tiden påverkar hjärnan, den borde ju skvalpa runt ordentligt.

Nyland
2016-02-17, 02:44
Det har varit mycket om detta i NFL de senaste åren, bl.a. ett par kända före detta spelare som begått självmord som man tror är kopplat till hjärnskador samt flera som lever med allvarliga problem. Ligan blev stämd av gamla spelare som hävdade att de inte informerats om riskerna och det slutade med en ganska stor utbetalning på 1 miljard dollar (över många år).

Det har även genomförts regeländringar för att minska riskerna och numera blir alla som får en rejäl smäll i huvudet undersökta av en neutral läkare och visar de tecken på hjärnskakning plockas de ur matchen. Trots detta är det en våldsam sport och det går givetvis inte att undvika att spelare skadas. Dock lockar pengar och berömmelsen fortfarande drösvis med unga män som är beredda att ta risken.