Visa fullständig version : Tips på ugnssäker gryta för långkok
LunaSpice
2016-02-13, 18:12
Ja, som titeln säger... Jag behöver en bra gryta som tål ugn och ska främst vara till för långkok. Är det lergryta eller gjutjärnsgryta som gäller? Tänker mig max 700:- eller så. Någon som har några tips?
Tomas Tryffel
2016-02-13, 21:00
Jag tycker mycket om min belagda gjutjärnsgryta från Le Creuset.
Kanske snäppet för dyr för dig, men du har den för livet.
Jag tycker mycket om min belagda gjutjärnsgryta från Le Creuset.
Kanske snäppet för dyr för dig, men du har den för livet.
This.
Då är du inte låst till ugnen heller.
Skeppshult har ju kanonfina, men ikeas duger nog för din peng.
Hemma kör jag 60tals lergryta :D lite halvsliten men helt funktionell....
just ja har även en gjutjärn från husqvarna också från 60tal.
Min favorit är en emaljerad fiskgryta, fördelarna är att den är lägre än de flesta grytorna och rektangulär så man får in mer mat samtidigt i ugnen. Att den funkar som vanlig ugnsform är inte heller någon nackdel.
En snabb googling säger att det är en Nils Johan som jag har (svart med rött lock) och jag springer ibland på liknande för 50-100 kr på loppisar.
Min favorit är en emaljerad fiskgryta, fördelarna är att den är lägre än de flesta grytorna och rektangulär så man får in mer mat samtidigt i ugnen. Att den funkar som vanlig ugnsform är inte heller någon nackdel.
En snabb googling säger att det är en Nils Johan som jag har (svart med rött lock) och jag springer ibland på liknande för 50-100 kr på loppisar.
Loppisar är ett kanonbra sätt att fynda sådant!
bear.flowertwig
2016-02-15, 22:48
Körde just ett långkok i en tjock gjutjärnsgryta som är betydligt bättre när det kommer till att inte bränna fast än min Le Creuset.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.