Visa fullständig version : Tvättar ni händerna innan ni äter?
Vinylsvarv
2016-02-06, 14:01
Jag tvättar nog händerna alldeles för mycket, hur gör ni? När tvättar ni händerna?
"Bakterieprofessorn Agnes Wold: Sluta tvätta händerna så blir du friskare"
Beror på hur smutsiga dom är.
Skrotnisse
2016-02-06, 14:26
Typ aldrig. Tvättar dom innan ifall jag ska laga mat åt andra, det är väl allt.
shut teh face
2016-02-06, 14:37
Efter toalettbesök och ifall man lagar åt andra
Också ifall man hanterat rå kyckling
Om jag ska äta med händerna. Brukar iofs alltid äta efter gym och tvättar då händerna när jag är klar där.
Inte om jag bara varit hemma i min egna skit, men jag tvättar alltid händerna varje gång jag kommer hem efter jag varit utomhus oavsett vad jag gjort eller vart jag varit.
mangemani
2016-02-06, 14:42
beror ju helt på vad jag ska äta och hur smutsiga de är.
ska jag äta med bestick så finns det ju ingen poäng i att tvätta händerna(bortsett från att de inte är allt för skitiga, typ oljiga, smuts från bil osv), men ska jag käka något där jag ska ta i maten, typ hamburgare, pizza eller nått, då tvättar jag.
Haha, brukar tänka på det här många gånger. Jag är alldeles för lat för att tvätta min händer varje gång jag pillat med något. Kan även komma på mig själv att sitta och peta runt tänderna med fingrarna även fast jag vet att det inte är speciellt fräscht.
Har tagit ut 1 sjukdag senaste 6åren.
Inte om jag bara varit hemma i min egna skit, men jag tvättar alltid händerna varje gång jag kommer hem efter jag varit utomhus oavsett vad jag gjort eller vart jag varit.
Med undantag för toalett besök då, både 1&2. Eller om jag hanterat rå kyckling, men då tvättar jag ju mest händerna för att det känns fräscht och inte för att jag är så rädd för bakterier.
VoDaresVins
2016-02-06, 15:16
Tvättar sällan just för att jag ska äta. Tvättar efter toa, före matlagning och när de annars är smutsiga. Undantag när jag reser då tvättar jag innan mat om chans finns.
shut teh face
2016-02-06, 15:20
Juste. Tvättar alltid efter affären också
Allt snusk som folk har haft på händerna och pillat på ..
High1ander
2016-02-06, 15:22
Beror på, vill ha en "lagom" mängd bakterier när jag ska käka. Däremot om jag fixar mat åt andra är jag noggrann med rengöring, brukar nog tvätta händer under själva matlagningen 6-10 gånger också för att inte sprida t.ex. köttproduktsbakterier till grönsaker, osv.
Jag är generellt sett aldrig sjuk, kanske har en sjukdag i genomsnitt per år, och jag håller inte på med allt vad handsprit, etc. däremot så brukar de som hela tiden ska hålla på med handsprit, och det ena och det andra vara sjuka. Med det sagt så kanske jag skulle vara friskare om jag var mer noggran, och de kanske sjukare om det var mindre noggranna.
Diomedea exulans
2016-02-06, 16:22
Tvättar rutinmässigt händerna innan jag äter, efter jag är på toa, efter jag har tagit i djur, och om jag ser eller känner smuts på händerna. Tror inte jag tvättar mig för ofta, har rena bäbyhuden på händerna.
mangemani
2016-02-06, 16:26
tvättar folk även händerna innan snabbfikat på jobbet, innan de stoppar in snusen eller tuggummit/godis/whatever i munnen.
jag är jävligt dålig på det iaf
King Grub
2016-02-06, 16:42
Ja, jag tvättar händerna för ofta.
Darth Yoda
2016-02-06, 17:14
Jag tvättar händerna kanske 15 gånger per dag. Kanske för mycket men det grundar sig både i hypokondri och att 7 gånger om dagen faktiskt halverar antalet vanliga sjukdomar man får. Äter inte pommes med händerna när jag är ute, jag antar att toans handfat på burgerjoints inte lämpar sig att tvätta sig på innan. Bara ignoranta människor tvättar inte händerna 7 gånger per dag.
StarkaUlf
2016-02-06, 17:19
Ska jag äta med händerna hemma, så ja. Äta ute så brukar jag sprita händerna, men då äter jag alltid med bestick.
Sen tvättar jag dom säkert alldeles för ofta. När jag varit på toa, varit och handlat, tränat, rört i mina träningssaker etc. Men jag är sällan sjuk. Inte haft feber på fem år, inte varit magsjuk på flera flera år. En förkylning per år är nog vad jag uppnår på min höjd, sedan lite halsont ibland.
Tvättar händerna extremt ofta om dagarna (jobbar inom vården) samt direkt när jag kommer hem och efter toalettbesök. När jag är hemma brukar jag inte tvätta händerna innan maten, dock innan jag börjar laga maten.
Xtreme-G
2016-02-06, 17:24
Ja, jag tvättar händerna för ofta.
Ifall du inte hade tvättat händerna så ofta kanske du hade sluppit förkylningen du ådrog dig sent 90-tal eller när det nu var ;)
"Bakterieprofessorn Agnes Wold: Sluta tvätta händerna så blir du friskare"
Själv tvättar jag händerna varje gång jag kommer hem, efter toalettbesök och innan jag ska äta eller laga saker jag ska äta.
Biter på naglarna också =/
Sparven från Minsk
2016-02-06, 18:44
I regel nej.
MangeByggarn
2016-02-06, 19:06
Känns som jag får fler finnar när jag inte tvättar händerna ofta. Alltså innan man äter något med händerna, eller pillar i ansiktet.
Tvättar alltid händerna efter toabesök och innan jag lagar maten och efter jag hanterat livsmedlen (särskilt kyckling, kött etc) . Inte innan jag äter maten per se. Använder aldrig händerna till att äta, utan har bestick ;).
same here :D
Tvättar alltid händerna efter toabesök, innan och under matlagning samt varje gång jag kommer innanför dörren när jag varit iväg. Men inte precis innan jag äter.
tvättar folk även händerna innan snabbfikat på jobbet, innan de stoppar in snusen eller tuggummit/godis/whatever i munnen.
jag är jävligt dålig på det iaf
fiskar upp sn8s med tungan oftast och tuggummi kastar jag rakt i mun från påsen =)
Men visst blir de med händer också såklart...
MangeByggarn
2016-02-06, 22:02
Tvättar alltid händerna efter toabesök och innan jag lagar maten och efter jag hanterat livsmedlen (särskilt kyckling, kött etc) . Inte innan jag äter maten per se. Använder aldrig händerna till att äta, utan har bestick ;).
Äter du chips, godis och annat löst med sushi-pinnar eller vad är de frågan om? *whatever*
Äter du chips, godis och annat löst med sushi-pinnar eller vad är de frågan om? *whatever*
Hehe nej, men äter jag sådant tvättar jag bara händerna om jag gjort något specifikt skitigt innan eller om jag är hemma hos någon annan. Har jag suttit vid datorn ett par timmar går jag inte och tvättar händerna för att käka lite chips.
No han kastar in i käften direkt från påsen såklart :)
vicarious
2016-02-06, 23:33
inte om jag bara varit hemma i min egna skit, men jag tvättar alltid händerna varje gång jag kommer hem efter jag varit utomhus oavsett vad jag gjort eller vart jag varit.
Samma här!
Darth Yoda
2016-02-07, 07:14
fiskar upp sn8s med tungan oftast och tuggummi kastar jag rakt i mun från påsen =)
Men visst blir de med händer också såklart...
Stabilt! Själv skakar jag över en snus i doslocket.
Sparven från Minsk
2016-02-07, 07:58
Varför skulle jag?
Äter inte med händerna.
LunaSpice
2016-02-07, 08:45
Jag tvättar händerna innan måltid när min son är med mig men sällan när jag är ensam. Dessutom tvättar jag alltid efter gymmet. De är oftast vansinnigt skitiga då och säkerligen fulla med bakterier och virus från alla hantlar och skivstänger.
Skrotnisse
2016-02-17, 14:11
Ni som säger ni tvättar händerna efter gymmet. Hur länge går ni egentligen oduschade?
Ni som säger ni tvättar händerna efter gymmet. Hur länge går ni egentligen oduschade?
Kanske en timme, ibland längre.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.