Visa fullständig version : Angående viktuppgång
Tjenare, jo det är så att jag tränat ett tag nu, jag är cirka 1.80m lång och väger 62 kilo. Jag har flera gånger intygat mig själv att jag ska börja käka rejält o gå upp i vikt. Men grejen är den att jag får typ aldrig arslet ur vagn för o göra detta... Känns som jag behöver en hjälp på traven, för annars kommer jag aldrig komma igång... Så tänkte här på kolozzeum finns de förmodligen någon som gått från tanig till en bitigare form, så tänkte höra om ni kanske kunde dela med er utav hur eran vardag ser ut i måltider, vad ni äter osv. Förstår att det handlar om o äta äta äta men känner att det skulle hjälpa tusen gånger mer om jag får något matschema att följa som jag vet kommer resultera i viktuppgång!
Målet är väl att ta mig upp till 75kg. :)
Tack :)
Brofessorn
2016-01-27, 19:56
Ät tills du blir proppmätt och känner att du inte kan äta mer. Sen när mättnaden har lagt sig lite, tryck i dig mer mat.
Sen kan du göra proteinshakes, men istället för vatten eller mjölk kan du blanda i vispgrädde.
Använd mycket sås till maten. Käka mycket kolhydrater, t.ex. bröd, potatis och ris. Ät det du tycker är gott. Försök variera maträtterna så att du inte tröttnar.
Det enda som hindrar dig från att nå ditt viktmål är dig själv, eller att du inte har tillgång till mat. Övertänk inte, utan fokusera på att äta mycket av allt. Du behöver inte räkna makronutrienter eller kalorier just nu, det kan du göra när du inte är sådär smal.
Börja med gainer med enkelhet och drick utöver maten medans du ökar portionerna sakta, sakta, sakta alternativt ät fler måltider...
Körde själv gainer en gång för att kickstarta, och det funkade samtidigt som jag ändrade kosten till enklare kolhydrater och mer fett och ökade succesivt med volymen på fatet.
camarade
2016-01-27, 20:10
Ät som vanligt & drick vispgrädde till maten.
Visgrädde och minchocklad whey smakar för övrigt helt underbart.
Ät som vanligt & drick vispgrädde till maten.
Visgrädde och minchocklad whey smakar för övrigt helt underbart.
Mjölk till maten och en skvätt vispgrädde i maten blir nog godast & bäst :)
exevision
2016-01-27, 20:24
Dricka vispgrädde? Låter som vägen till fettmassa.
Minikubik
2016-01-27, 20:53
På den tiden det begav sig blandade jag 1-2 portioner gainer(ca 1000kcal) i en dunk med 2l mjölk, detta ger i runda slängar 2000kcal. Hade sen med mig dunken och drack under dagen
På den tiden det begav sig blandade jag 1-2 portioner gainer(ca 1000kcal) i en dunk med 2l mjölk, detta ger i runda slängar 2000kcal. Hade sen med mig dunken och drack under dagen
Awsum =) haha själv shakeade jag med vatten det gav mig också energi då jag hade ett jobb jag bar mkt tyngre stufs.
Vilken gainer körde du?
Tar fortfarande och sipprar en gainer ibland när det är stressigt och latheten sätter in och kolhydrater och protein behövs =P...
Minikubik
2016-01-27, 21:31
Awsum =) haha själv shakeade jag med vatten det gav mig också energi då jag hade ett jobb jag bar mkt tyngre stufs.
Vilken gainer körde du?
Tar fortfarande och sipprar en gainer ibland när det är stressigt och latheten sätter in och kolhydrater och protein behövs =P...
Det var oftast den jag fick tag på till bäst pris :d twinlab och andra klassiker haha
Jag brukar ta en gainer efter träningen, blir skakis något fruktansvärt om jag inte får i mig kolhydrater och orkar inte äta(behöver icke gå upp mer i vikt däremot *popcorn*)
Det var oftast den jag fick tag på till bäst pris :d twinlab och andra klassiker haha
Jag brukar ta en gainer efter träningen, blir skakis något fruktansvärt om jag inte får i mig kolhydrater och orkar inte äta(behöver icke gå upp mer i vikt däremot *popcorn*)
Samma här behöver ej viktuppgång men... tar en gainer eller lite krubb om jag kör längre pass ibland...
Minikubik
2016-01-27, 21:41
Samma här behöver ej viktuppgång men... tar en gainer eller lite krubb om jag kör längre pass ibland...
Om inte annat brukar gainer smaka milkshake haha
OnT fullfeta mejeriprodukter, avokado, lax och makrill, kött och potatis i mängder det är bra för vikten det
Om inte annat brukar gainer smaka milkshake haha
OnT fullfeta mejeriprodukter, avokado, lax och makrill, kött och potatis i mängder det är bra för vikten det
Edit:
Bread, pasta & nuts to.
Edit:
Bread, pasta & nuts to.
Och Jordnötssmör *drool*
Minikubik
2016-01-27, 21:49
Edit:
Bread, pasta & nuts to.
Visst ja, ha alltid en påse nötter i väska/bil eller vad du nu har med dig
Och Jordnötssmör *drool*
Det är ju under nötkategorin.
Men jordnötssmör är så naturligt och vardagligt för mig så jag tror alla äter det :D
Utan pb stannar scarpa.
Det är ju under nötkategorin.
Men jordnötssmör är så naturligt och vardagligt för mig så jag tror alla äter det :D
Utan pb stannar scarpa.
Nja. Gott men min mage flippar ur totalt av lite jordnötssmör.... Vet ej varför. Några vanliga nötter går bra att tugga och äta ordentligt. Så inte allergisk
Jag skulle aldrig klara av att dricka grädde, är ju dessutom väldigt mättsamt.
Men mindre kalorisnåla livsmedel och mer kaloritäta är nog ändå nyckeln, undvika typ broccoli och morötter. Hellre andra grönsaker isf, ordentliga pastasåser, smörgåsar med ost är genialt.
Shqypnia
2016-01-28, 10:11
När man är på diet talas det om att minska portionerna. Jag råder dig göra det omvända; öka dina portioner och kanske lägg till ännu en måltid. Gå runt och dricka vispgrädde råder jag dig inte att göra...
Nja. Gott men min mage flippar ur totalt av lite jordnötssmör.... Vet ej varför. Några vanliga nötter går bra att tugga och äta ordentligt. Så inte allergisk
Tvärtom här, svårsmält att tugga hela nötter i för stor mängd =) creamy pb är lent och slinker ner lätt =)
Tvärtom här, svårsmält att tugga hela nötter i för stor mängd =) creamy pb är lent och slinker ner lätt =)
Det e ju detta jag försöker säga. Vi e så olika.
Bättre att gå till en dietist om man vill ha riktig hjälp med kosten.
Vissa kan äta tillexempel rå vitkål, men inte tillagad. Andra totalt tvärtom. Vissa inget alls å andra både.
Just saying.
Knäckebröd tillexempel, kan jag äta om de e ljusa delikatess knäcke eller wasa frukost men det e gränsen på hårt bröd. Jaja nu ska jag vara tyst *kissass*
camarade
2016-01-30, 17:29
Dricka vispgrädde? Låter som vägen till fettmassa.
Gå runt och dricka vispgrädde råder jag dig inte att göra...
Kan ni utveckla era tankegångar?
Jag har ca 80% av mitt kaloriintag från fett, har aldrig varit så lean som jag är nu. Dricker ca 2-3 dl vispgrädde om dagen. Tagit flera blodprover, I'm at prime health.
..
King Grub
2016-01-30, 17:57
Låter som något Socialstyrelsen skulle varna för 1976.
exevision
2016-01-30, 19:23
Kan ni utveckla era tankegångar?
Jag har ca 80% av mitt kaloriintag från fett, har aldrig varit så lean som jag är nu. Dricker ca 2-3 dl vispgrädde om dagen. Tagit flera blodprover, I'm at prime health.
..
Jag skulle då bli betydligt slöare om jag inte fick i mig mina kolhydrater för att ist dricka grädde. Sen kan ju inte den mängden mättat fett vara bra på lång sikt?
camarade
2016-02-01, 19:57
Sen kan ju inte den mängden mättat fett vara bra på lång sikt?
Det finns "hyperresponders" som kan få konstiga värden av keto-diet men i övrigt finns det ganska lite/inga belägg för att det skulle vara farligt, snarare tvärtom. Långtidsstudier i ämnet är dock begränsade, så jag ska inte sitta här och påstå att en fettrik diet med 100% är ofarligt.
Å andra sidan är det farligt at leva i största allmänhet. Men visst är det gött med kolhydrater ibland, rejäl blodsockerkick! :hbang:
Det finns "hyperresponders" som kan få konstiga värden av keto-diet men i övrigt finns det ganska lite/inga belägg för att det skulle vara farligt, snarare tvärtom. Långtidsstudier i ämnet är dock begränsade, så jag ska inte sitta här och påstå att en fettrik diet med 100% är ofarligt.
Å andra sidan är det farligt at leva i största allmänhet. Men visst är det gött med kolhydrater ibland, rejäl blodsockerkick! :hbang:
hmm?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.