handdator

Visa fullständig version : 5:2 dieten

TERRORC0NNY
2016-01-26, 22:34
Tjena,

Råkade klicka mig in på någon sida igår och läste då om lite olika bantningsmetoder. Den som verkade passa mig bäst var då 5:2 dieten.

Har aldrig ens tänkt tanken av att testa detta innan men då jag haft svårt att hitta motivationen till att gå ner i vikt det senaste året så kanske det är läge att testa något nytt.

Någon som har några erfarenheter av detta?

Vad är det positiva och vad är det negativa?

Någon som har lust att berätta lite mer ingående exakt hur det fungerar. Är dessa två halvfasta dagar tvungna att vara i rad eller kan man sprida ut dem hur man vill?

Tack för svar.

LunaSpice
2016-01-26, 23:13
All typ av periodisk fasta har samma hälsovinnande effekter. Att använda fasta som metod för viktnedgång är inget mirakulöst i sig men vissa upplever det enklare att kunna äta sig mätta under sin diet vilket du kan göra till större del om du fastar delar av dygnet. Jag upplever också att jag blir mer flexibel och behöver inte planera alls på samma sätt. Fastande är också aptitreglerande vilket gör att många inte känner sig särskilt hungriga under själva fastan.

Jag använder mig av olika varianter av 16:8 skulle man väl kunna säga. Fastar oftast 18-19 timmar och sen ett ätfönster på resterande tid. Ibland kan det bli upp till 20 timmar och ibland 14 beroende på hur dagen ser ut. Att gå över i någon form av periodisk fasta upplevs jobbigt de första dagarna, upp till en vecka innan kroppen lärt sig.

Gällande 5:2 behöver de inte vara i rad nej, du kan lägga dem som du vill. För viktnedgång är den i särklass viktigaste faktorn att du ligger på energiunderskott, inte vilken diet du använder. Det i kombination med regelbunden träning brukar få fart på fläsket.

Läs mer: http://www.jonasbergqvist.se/periodisk-fasta
http://www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta/

TERRORC0NNY
2016-01-29, 13:37
All typ av periodisk fasta har samma hälsovinnande effekter. Att använda fasta som metod för viktnedgång är inget mirakulöst i sig men vissa upplever det enklare att kunna äta sig mätta under sin diet vilket du kan göra till större del om du fastar delar av dygnet. Jag upplever också att jag blir mer flexibel och behöver inte planera alls på samma sätt. Fastande är också aptitreglerande vilket gör att många inte känner sig särskilt hungriga under själva fastan.

Jag använder mig av olika varianter av 16:8 skulle man väl kunna säga. Fastar oftast 18-19 timmar och sen ett ätfönster på resterande tid. Ibland kan det bli upp till 20 timmar och ibland 14 beroende på hur dagen ser ut. Att gå över i någon form av periodisk fasta upplevs jobbigt de första dagarna, upp till en vecka innan kroppen lärt sig.

Gällande 5:2 behöver de inte vara i rad nej, du kan lägga dem som du vill. För viktnedgång är den i särklass viktigaste faktorn att du ligger på energiunderskott, inte vilken diet du använder. Det i kombination med regelbunden träning brukar få fart på fläsket.

Läs mer: http://www.jonasbergqvist.se/periodisk-fasta
http://www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta/
Tack så jättemycket för info samt länkarna, läste dem och lärde mig väldigt mycket!

Just nu står jag och väger mellan 16:8 och 5:2, sen läste jag att man kan kombinera dessa och köra 1-2 dagar i månaden där man fastar längre än 16h. Lär nog bli något sånt.

Jag satt även och försökte hitta någon typ lista på vad som är okej och inte okej att äta för dummies som mig, hittade en del recept men ingen typ tumme upp och tumme ner. Om du (eller någon annan) skulle råka ha något sådant eller stöta på det så vore det grymt om ni kan skicka.

Tack!

Gerdler
2016-01-29, 14:55
5:2 känns som ett ypperligt sätt att dieta flexibelt. De två deffdagarna så kör man med fördel typ 70-90% av kcal intaget från protein och lägger sig på kanske 1000-2000 kcal underskott (beroende av kön, vikt, aktivitetsnivå, etc).

De två deffdagarna kan vara när som helst, och du kan variera dem... även om du över 2 dagar har ett underskott på 4000 kcal så kommer det inte innebära nån katastrof. Så är det äcklig mat på lunchrestaurangen på onsdagen och du vill grilla på fredag och festa på lördagen så kan du med fördel köra dina deffdagar onsdag+torsdag eller onsdag+söndag.

Glykogenförrådet ligger kanske på 2000-3000 kcal för en normal herre, sen finns en bunt lättillgängligt fett insprängt i muskler annat, sen brukar man räkna att man kan bränna runt 0,6-1% av kroppsfettet varje dag så om du har 20 kg fett så lär det vara runt 1500 kcal om dagen du kan få från det fettet innan kroppen börjar ta skada...