Visa fullständig version : Rookie grubblar över aminosyror
laetacara
2016-01-25, 14:34
Hej!
Jag har precis tagit steget att börja träna och kommer att gå till gymmet 3ggr/veckan till att börja med. Har fått ett träningsprogram för styrketräning och kommer även köra kondition. (direkt efter styrka, sa tränaren..)
Har läst en del om kosttillskott och kom då fram till att BCAA var en bra grej... Tills jag blev medlem här och fick läsa att den var skit, meningslöst osv...
I vilket fall så har jag köpt på mig Amino BCAA (som skulle passa tjejer särskilt bra) och Diet Pro, båda från Star Nutrition.
När ska jag äta detta? Bcaa före träning och Diet Pro efter? Någon varje dag eller bara i samband med träning?
Är det överhuvudtaget bra produkter eller ska jag satsa på något annat?
Jag är tjej, 29 år, 167cm, 65kg och enligt min våg (någon bäst-i-test-variant) 27% fett och 35% muskler.
Målet är såklart att minska i fett öka på muskelmassan men inte för att bli "stor".
Hej!
Jag har precis tagit steget att börja träna och kommer att gå till gymmet 3ggr/veckan till att börja med. Har fått ett träningsprogram för styrketräning och kommer även köra kondition. (direkt efter styrka, sa tränaren..)
Har läst en del om kosttillskott och kom då fram till att BCAA var en bra grej... Tills jag blev medlem här och fick läsa att den var skit, meningslöst osv...
I vilket fall så har jag köpt på mig Amino BCAA (som skulle passa tjejer särskilt bra) och Diet Pro, båda från Star Nutrition.
När ska jag äta detta? Bcaa före träning och Diet Pro efter? Någon varje dag eller bara i samband med träning?
Är det överhuvudtaget bra produkter eller ska jag satsa på något annat?
Jag är tjej, 29 år, 167cm, 65kg och enligt min våg (någon bäst-i-test-variant) 27% fett och 35% muskler.
Målet är såklart att minska i fett öka på muskelmassan men inte för att bli "stor".
BCAA ar som sagt ingen effekt så ta när du vill ellr skippa helt.
Diet pro är Protein och kolhydrater samt lite fett, ät när du vill eller skippa och ät mat istället.
LunaSpice
2016-01-25, 16:24
bcaa ar som sagt ingen effekt så ta när du vill ellr skippa helt.
Diet pro är protein och kolhydrater samt lite fett, ät när du vill eller skippa och ät mat istället.
+1
Och läs runt på forum istället för vad tillverkarna säger om produkterna nästa gång. =)
Starke75an
2016-01-25, 19:12
Några koppar kaffe innan träning gör gott om man känner sig seg. I övrigt lägg pengarna på mat.
laetacara
2016-01-25, 21:45
Diet pro innehåller ju en del aminosyror också. Har det inte någon effekt på nåt vis?
Jo, jag har förstått det nu vart man ska söka info.. Ibland har man helt enkelt lite för bråttom att beställa grejer :-)
King Grub
2016-01-25, 21:47
Jo, Diet Pro (och vanligt protein från mat) innehåller alla aminosyror. Ett BCAA-tillskott bara tre, och dom tre räcker inte för att nybilda muskler.
Aminosyror är det i kosten som stimulerar muskeluppbyggnaden. Men det krävs fler än bara dom grenade (BCAA).
Varför säljs BCAA-tillskott öht?
sebbanboy14
2016-01-25, 22:48
Företag vill tjäna pengar.
För att folk köper det.
Är folk verkligen så okunniga att de inte ens googlar innan de köper en helt okänd produkt? Antar det..
PureWhey
2016-01-26, 16:09
Är folk verkligen så okunniga att de inte ens googlar innan de köper en helt okänd produkt? Antar det..
Skulle tro att det är majoriteten
Ursäkta om jag lånar tråden, på morgonen dricker jag en shake med veg protein (ärtproteinpulver), brukar addera ca 5 gram BCAA eller Leucin för att komplettera ev brist i aminosyraprofilen, bra eller bara bortkastat med pengar?
King Grub
2016-01-26, 16:52
Nej, då är det inte längre bara dom tre grenade. Det går bra.
Har du sett hur många trådar som börjar med. "Jag har köpt...... hur ska jag använda det?"?
Så svaret är troligen , ja.
Har du sett hur många trådar som börjar med. "Jag har köpt...... hur ska jag använda det?"?
Så svaret är troligen , ja.
Räcker att titta på Celsius nya storsatsning: Nude. "Protein"-vatten där en stor del av proteinet kommer från kollagen *rolleyes*
PureWhey
2016-01-26, 18:05
Vassle + vatten = proteinvatten? :D
Räcker att titta på Celsius nya storsatsning: Nude. "Protein"-vatten där en stor del av proteinet kommer från kollagen *rolleyes*
Celsius och Nocco är ju typexempel på företag som rider bra på vågen av fitnessfjollor utan källkritik eller kunskaper.
den främsta informationen verkar vara reklam på instagram.
Nää nu ska jag sluta vara hatisk och cynisk för ikväll.
laetacara
2016-01-26, 21:39
Jag googlade innan jag skrev inlägget och fann information om fördelarna med bcaa. Läste nyss att det inte finns tillräckligt med forskning för att kunna bevisa exakta effekter men att BCAA i vissa studier visat sig ha effekt. Så himla enkelt är det inte att sålla bland all information och alla är nybörjare från början. Ville veta vad andra tyckte och vad de hade för erfarenheter, därför frågade jag här.
Paperbasket
2016-01-27, 05:32
Tycker TS sammanfattar problemet bra. Om man är nybörjare och dessutom kanske inte så van vid hur man ska sålla och vad man ska sålla så kan det bli förvirrande. Lägg på att vältränade människor promotar det hela med.
Ts, bcaa är bortkastade pengar. Tillskott är dessutom just tillskott. Ät vanlig mat, träna kontinuerligt och tillsätt proteinpulver för att det är smidigt och billigt (protein/krona).
Du behöver inte mer än så.
laetacara
2016-01-27, 10:18
Tycker TS sammanfattar problemet bra. Om man är nybörjare och dessutom kanske inte så van vid hur man ska sålla och vad man ska sålla så kan det bli förvirrande. Lägg på att vältränade människor promotar det hela med.
Ts, bcaa är bortkastade pengar. Tillskott är dessutom just tillskott. Ät vanlig mat, träna kontinuerligt och tillsätt proteinpulver för att det är smidigt och billigt (protein/krona).
Du behöver inte mer än så.
Tack. Ja, det är ganska förvirrande med all olika info och att förstå hela biten med proteinsyntes osv är inte helt lätt. Men o andra sidan kanske man inte behöver förstå det utan det är väl bara jag som blir lite smått manisk..
Jag får väl lägga pengarna på lidls äckliga kvarg istället.. :)
Tack. Ja, det är ganska förvirrande med all olika info och att förstå hela biten med proteinsyntes osv är inte helt lätt. Men o andra sidan kanske man inte behöver förstå det utan det är väl bara jag som blir lite smått manisk..
Jag får väl lägga pengarna på lidls äckliga kvarg istället.. :)
Eller kyckling... eller fisk... eller kalkon... eller nötkött... eller fläsk... eller ost... eller mjölk... eller någon av alla andra saker som innehåller fullvärdigt protein.
Man behöver ju inte äta saker man tycker är äckligt bara för att andra gör det. =P
Du behöver inte förstå proteinsyntesen. Din kropp sköter den utmärkt oavsett om du förstår den eller inte, sen kan det ju vara intressan och kul att förstå mer, men inget måste.
Vanlig mat i (för ändamålet) lämpliga mängder och tillräckligt med fullvärdigt protein.
Det är ungefär (nåja....) det enda som man bör/måste förstå.
laetacara
2016-01-27, 18:11
Eller kyckling... eller fisk... eller kalkon... eller nötkött... eller fläsk... eller ost... eller mjölk... eller någon av alla andra saker som innehåller fullvärdigt protein.
Man behöver ju inte äta saker man tycker är äckligt bara för att andra gör det. =P
Du behöver inte förstå proteinsyntesen. Din kropp sköter den utmärkt oavsett om du förstår den eller inte, sen kan det ju vara intressan och kul att förstå mer, men inget måste.
Vanlig mat i (för ändamålet) lämpliga mängder och tillräckligt med fullvärdigt protein.
Det är ungefär (nåja....) det enda som man bör/måste förstå.
Brukar äta kvarg på kvällen om jag blir hungrig. Med lite egen sockersnål blåbärssylt går det ner och mättar bra.
Jag äter nog överlag bra mat men är onödigt hungrig så det är lätt att äta för mycket.. Inte blev jag mindre hungrig av att börja röra på mig heller :)
Att jag provar kosttillskott beror nog mest på att jag tvivlar på att jag skulle göra resultat utan. Tänk att lägga om kosten o träna utan att det händer nånting.. Då hade man allt känt sig misslyckad. Men det är väl bara hjärnspöken kanske..
Paperbasket
2016-01-27, 18:29
Det är nog en form av hjärntvätt från fitnessindustrin. Skit i kvarg, ät mat och bli mätt..
laetacara
2016-01-27, 19:35
Du har säkert rätt i det.. Med tanke på att min kost tidigare bestod av snabbmat flera gånger i veckan och chips eller annat snacks i princip varje dag så är det konstigt att jag inte väger mer..! :d Har underlättat att killen börjat träna då det var han som köpte hem skiten. Jag är mest för sötsaker annars men visst, står det framför näsan så äter man ju
Paperbasket
2016-01-28, 17:03
Jag har faktiskt frågat en person som är "sponsrad" av Proteinbolaget varför hon hellre promotar BCAA än EAA.
1, Det smakar bättre. (?)
2, Det kan ge mer energi än EAA.
3, Leucinteorin kanske eventuellt stämmer och det är ju bra.
BCAA ger mer energi. De grenade aminosyrorna är de energitätaste av aminosyrorna. 1 gram ger 5 - 6 kcal.
Paperbasket
2016-01-28, 18:21
Hon menade inte energi som i kcal utan som en energiboost under passet.
Så är vi tillbaka till teorin att långa aeroba konditionspass tömmer blodet på grenade aminosyror och ger företräde för tryptofan över blod/hjärna-barriären.
Tveksamt att någon kör så hårt och länge inomhus.
laetacara
2016-01-28, 22:41
Intressant, även om jag inte riktigt hängde med det sista..
Får väl pilla i mig de kosttillskott jag köpt för att sedan kanske prova utan
Shqypnia
2016-01-29, 08:19
Varför steppar inte ett företag upp och rensar BCAA hyllan och fokuserar på EAA istället? Iom att träning ökar i Sverige så lär ju kunskapen också öka.
Men visst- lyssnar man på Body Radio och Tyngre Radio så talar varje gäst om hur de dricker BCAA innan, under och efter passet....
PureWhey
2016-01-29, 11:10
Varför steppar inte ett företag upp och rensar BCAA hyllan och fokuserar på EAA istället? Iom att träning ökar i Sverige så lär ju kunskapen också öka.
Men visst- lyssnar man på Body Radio och Tyngre Radio så talar varje gäst om hur de dricker BCAA innan, under och efter passet....
Kolla random träningssida på facebook så dricker varenda kotte BCAA. Tyvärr vinner kostindustrin då dom har bra med $$$ att lägga på reklam. Det i kombo med att varannan person är EXPERT så går det åt h.
Paperbasket
2016-01-29, 11:17
Är det billigare att producera BCAA- än EAA-produkter?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.