handdator

Visa fullständig version : Näringsvärde stämmer ej på förpackningar!

Trunker
2016-01-23, 10:59
Jag insåg flera dagar i rad på myfitnesspal att jag hade 0 kalorier kvar men att mina macros fortfarande inte var nådda.

Först trodde jag att jag lagt in fel data i något men efter att detta upprepades ett par dagar så kollade jag igenom EXAKT allt utefter förpackningarna och att allt stämde perfekt i programmet.

Tillslut kom jag fram till att problemet var näringsdeklarationen på förpackningarna!

Vissa förpackningar (tex pasta) hade fler kalorier än vad de sammanlagda macrosen skulle ge (fett=9kcals, Protein=4kcals, Carb=4kcals).

Så vad gör man nu? Jag vill gärna deffa och sätta prot, carb och fat rätt så exakt.

Men jag tror mer på att kcal näringsvärdet stämmer rätt än macrosen på förpackningarna.

Så hittils har jag bara satt protein macro och låtit fett och carbs variera lite tills jag nått kcal.

King Grub
2016-01-23, 11:11
Fett 9.3 kcal, protein och fett 4.1.

Trunker
2016-01-23, 11:51

Stämmer fortfarande inte!

Kolla in näringsinnehållet på pastan här tex.
Om man räknar macros utefter vad du skrev så skall det totala bli:
342.5kcals per 100g

Nu står det 350kcals.

Brukar sluta upp för mig att det skiljer sig minst 150-200kcals i slutet av dagen och det för mig gör skillnad när jag deffar!

Skall man gå efter macros eller kcals då?

Beemel
2016-01-23, 12:14

342.5kcals per 100g

Nu står det 350kcals.

Brukar sluta upp för mig att det skiljer sig minst 150-200kcals i slutet av dagen och det för mig gör skillnad när jag deffar!

Det beror väl på hur vikten utvecklar sig. Det är ju där kvittot på om dieten funkar kommer.

Diomedea exulans
2016-01-23, 12:19

Tror du gjorde en liten felskrivning där, tror det fetstilta ska vara kolhydrater.

Klickor
2016-01-26, 18:37
Finns några smaksatta kvarger som ska ha lågt kolhydrater där jag inte heller får ihop det. Fick det till ca 11g protein/kolhydrater samt 0,8g fett vilket borde hamna på lite under 55kcal men på förpackningen så står det 70kcal/100g. Alltså jag förstår ju +-5kcal men nu snackar vi 15kcal eller 20% av kalorierna. Vilket värde ska man gå efter?

vicarious
2016-01-26, 18:52

Gå efter den energimängd som står på förpackningen. Att räkna med att varje gram kolhydrat eller protein ger exakt 4 kcal och varje gram fett exakt 9 kcal är en förenkling.

Sheogorath
2016-01-26, 22:20

342.5kcals per 100g

Nu står det 350kcals.

Gå efter kcal på förpackningarna och i tabeller över näringsvärdena. Siffrorna Grub anger är medelvärden. T.ex. har många fleromättade fettsyror lägre energiinnehåll än vissa mättade fettsyror (små skillnader, men ändock). Många essentiella aminosyror har betydligt högre energinnehåll än 4,1 osv.

Mags
2016-01-31, 13:08
T ex leucin har nästan dubbelt energivärde (jämfört medelprotein)?

Sen inehåller ju fiber lite energi också (inte så relevant i kvargexemplet dock).