handdator

Visa fullständig version : Failar tentorna (ingenjör)

AntonHA
2016-01-22, 10:56
Hej jag går första året på maskinteknik. Har nu vad jag vet 2st tentor efter mig, kommer antagligen få en till. (Matlab, CAD & Envariabelsanalys). Hade en liten motivationsdipp ett tag så jag var knappt i skolan, blev bara plugg strax innan tentorna. Det var dumt och jag vet att jag borde ha kunnat fixa tentorna med mer plugg, men gjort är gjort.

Tänkte då fråga om någon varit i en liknande sits och hur ni löste det? När jag tar mig i kragen nu så har jag ju pågående kurser att plugga till, hur lade ni upp det?

Wain
2016-01-22, 10:58
Har ni inte omtentaperioder efter jullov och sommarlov?

Andy.da.wohoo
2016-01-22, 11:11
Kolla upp om någon av kurserna du blev underkänd på är spärrkurser för framtida kurser, dvs. om det är förkunskapskrav för andra kurser.

Därefter bör du jobba på att klara spärrkurserna först och ta övriga senare. Jag hade väll lagt upp det så att fokus varit på kurserna man läser respektive läsperiod och sen under omtentaveckorna lagt ner all möjlig tid på att plugga in till omtentorna.

xodd
2016-01-22, 11:15
Det är hopplöst om man halkar efter. Se till att sätta dig och beta av det du har släpandes. Det är totalt meningslöst att plugga inför flera tentor om du inte klarar av pågående kurserna, för då kommer det bara leda till att du halkar efter mer. Det blir vare sig hackat eller malet mao.

anvihl
2016-01-22, 11:25
Börja med att plugga mer inför kommande tentor så att du inte få ännu fler efter dig, sen betar du av en efter en av omtentorna, det kommer bli en jävligt jobbig period där hela din existens går ut på att plugga, men låser du in dig på att du ska klara det och kör järnet löser du det utan problem. Prioritera som sagt omtentor som hindrar dig ifrån att påbörja nya kurser.

AntonHA
2016-01-22, 11:57
Tack för tipsen! Har hört om folk som haft typ 10 tentor efter sig, det är ju inte något man eftersträvar direkt haha

Tomas Tryffel
2016-01-22, 12:08
Håller med om tidigare kommentarer. Lägg lite extra krut på dessa. Är mentalt väldigt skönt, och t.ex. Envariabelanalys är ju väldigt grundläggande för de kurser jag gissar att du stöter på framöver. Mycket bra att kunna.

eternallord
2016-01-22, 13:10
Äh, lugna ner er nu. I princip samtliga av mina studiekamrater, jag inkluderat, har haft cirkus 3-4 tentor efter sig under i princip hela studietiden. För mig kom det en lagom dos av extra motivation i 3an eller 4an där jag tog dom sidan om de vanliga studierna, var inga bekymmer alls.

Pahwn
2016-01-22, 14:20
Jag hade vid ett tillfälle 4 omtentor släpandes pga sjukdom, var inga som helst problem att beta av dessa en å en när en passande period kom. Bli inte avskräckt av att ha några omtentor, försök att hitta en period där du annars bara läser 2 kurser och ta en omtenta då. Sen har du ju omtenta-p både efter sommaren och julen.

Skulle rekommendera envarren om det är 10hp du läser!

en stor stark
2016-01-22, 14:23
Läste nyss envariabelsanalys. 70% fick underkänt eller något i den stilen. Du är inte ensam när det kommer till den kursen iaf ;)

MackeJuve
2016-01-22, 14:33
Ganska nyligen ny-exad högskoleingenjör. Så här såg mina tre år ut på ett ungefär:

År 1: 2-3 tentor efter
År 2: 1-2 tentor efter
År 3: 0-1 tenta efter

Hade omtenta på en kurs tre gånger tror jag. Jag tyckte det antal tentor jag låg efter inte var något större problem, mer att det var irriterande. Nöj dig med tre dock, blir nog svårare att beta av när man närmar sig 4-5 st.

Määng
2016-01-22, 14:53
Det som gör mig stressad av att ligga efter är ju att man inte får stålar av CSN om man inte klarar minst 75% av poängen per termin. Ligger 2 kurser efter från förra terminen för tillfället som måste betas av innan nästa CSN period.

sp123ltd1
2016-01-22, 15:46
Jag började pluggade maskinteknik direkt eftergymnasiet och hamna i samma sits som du. Klarade de 3 första tentorna sen kuggade de andra 5 första året. Började känna att jag valt fel utbildning så jag åkte iväg till Asien i 3 veckor under en omtentaperioden på våren så där blev inga omtentor gjorda.

Men under sommaren så pluggade jag in 2 av kurserna och tenta av för att få CSN nästa år. Så hade jag inte rest iväg hade jag säkert kunnat ta 2 kurser till. Så om du är nöjd med ditt program val så är det bara att plugga igen 1-2 tentor till varje omtentaperiod så ska du se att det löser sig!:thumbup:

Edit: Kan tillägga att jag nu har bytt till en ekonomiutbildning istället då jag inte trivdes på Maskinteknik då jag helt enkelt inte var intresserad.

pepplez
2016-01-22, 19:48
Äsch, inget konstigt att kugga tentor. Tänk hur det kändes för dem som skrev den här tentan: http://www4.student.liu.se/tentaresult/?kurskod=tata69&provkod=&datum=2015-01-07&kursnamn=&sort=0&search=S%F6k

Olegh
2016-01-22, 19:51
Äsch, inget konstigt att kugga tentor. Tänk hur det kändes för dem som skrev den här tentan: http://www4.student.liu.se/tentaresult/?kurskod=tata69&provkod=&datum=2015-01-07&kursnamn=&sort=0&search=S%F6k

Hahahaha :D

Vem fan är examinator?

anvihl
2016-01-22, 19:51

Hehe får mig att minnas ett väldigt väldigt gott minne:

När man får ALLA rätt på tentan i flervariabelanalys:

ay3dSzkfswE

Starvation
2016-01-22, 20:23

Ha. Dom berätta om den första kursen vi hade. Tydligen sökte han som klarade den ett pluss betyg endast. Kan ha fel men tror det var 3:e ggn han skrev.

pepplez
2016-01-22, 21:23
Hahahaha :D

Vem fan är examinator?

Hans Lundmark, tydligen. När jag läste den var det Lars Alexandersson.

Olegh
2016-01-22, 21:37
Hans Lundmark, tydligen. När jag läste den var det Lars Alexandersson.

Känner inte igen tyvärr. Vad som grämer mig är att jag inte kommer ihåg vem jag hade. Axelsson i efternamn kanske, men han är inte kvar isf. Var ju trots allt lite drygt fem år sedan.

pepplez
2016-01-22, 21:40
Känner inte igen tyvärr. Vad som grämer mig är att jag inte kommer ihåg vem jag hade. Axelsson i efternamn kanske, men han är inte kvar isf. Var ju trots allt lite drygt fem år sedan.

Jag läste också flervarren för 5 år sen, typ. Då var det som sagt Lars Alexandersson, och rätt säker på att han hade kursen några år innan det. Kan dock vara skillnad beroende på vilket program man går, jag gick Y. Maskinarna har nog en annan kurskod när jag tänker efter.

eternallord
2016-01-22, 22:16
Kanske var en skröna bara, men vill minnas att Lars-Christer Böiers själv (som skrivit "Analys i en variabel" mfl som användes på LTH tidigare) skrev en tenta för några år sedan på LTH där betygsgränserna fick sänkas ett helt steg för att tentan var för svår. Ganska komiskt om det är sant.

Walsoe
2016-01-23, 00:36
Jag har varit i samma sits, går fjärde året nu. Jag har fortfarande vissa rester från tvåan och lite nu ifrån förra terminen (verkar va varannat år för mig).

Det kommer gå bra om du har valt rätt program. Av kurserna du beskriver är helt klart envariabel viktigast och du bör försöka sätt den till nästa omtenta. Det brukar dock vara så bra att många kurser upprepar det viktigaste som man eventullt behöver från andra kurser. Så ta det lugnt och känn ingen jättepress och börja gå på det som erbjuds på schemat, går man på det så kommer motivationen. Det är som att styrketräna.

PureWhey
2016-01-23, 10:26
Verkar vara en trevlig kurs... :D

Abbs
2016-01-23, 14:21
Se till att klara Flervariabeln nu direkt bara så löser sig Envariabeln under sommaren.

AntonHA
2016-01-23, 19:04
Har bara två kurser i nuläget, linjär algebra och statik- och hållfasthetslära. Kanske är bäst att försöka sätta alla omtentor under nästa omtentaperiod nu i början av april? Får skippa en skidresa men vafan, pallar inte ha massa tentor efter mig

pepplez
2016-01-23, 19:09
Har bara två kurser i nuläget, linjär algebra och statik- och hållfasthetslära. Kanske är bäst att försöka sätta alla omtentor under nästa omtentaperiod nu i början av april? Får skippa en skidresa men vafan, pallar inte ha massa tentor efter mig

Kommer omtentor men inga omresor.

AntonHA
2016-01-23, 19:20
Kommer omtentor men inga omresor.

Den är varje år :p men du har väll en poäng