Visa fullständig version : Antiinflammatorisk kost - äta sig frisk
Har själv en kronisk inflammatorisk sjukdom som gör att jag inte kan äta vad som helst och gör att jag är konstant inflammerad i kroppen, ffa buk/bäcken. Tänker att det borde finnas fler som är intresserade av att underlätta läkningen av inflammationer m.m. mha kosten?
Känner ofta att fantasin tryter när jag ska laga mat eftersom det är så mycket som är borttaget så tänkte man kunde tipsa om recept och rätter och dela info här.
Själv försöker jag hålla mig till s.k endo-kost som är antiinflammatorisk och ska vara bra för de med endometrios (smärtsam folksjukdom hos kvinnor) eller inflammationer öht. Mao inget vete, mjölk, soja, socker/snabba kolhydrater, helst inte processad lr besprutad mat, rött kött m.m. Dessutom tillkommer en hel del matallergier på det som gör det hela lite svårare... speciellt frukost, mellanmål osv är svårt att komma på och variera så man får i sig allt man behöver.
Kan äta lchf så länge det är fritt från mjölk, tomat, hasselnötter och maltodextrin.
Tips på god mat och pepp välkommet! :)
Ser ut som en riktigt stor begränsning av kosten =/
Vet inte om du följer lchfingenjören på instagram eller hennes blogg, men hon kör i vartfall mejerifri lchf och är allergisk mot typ nötter, ägg och något mer. Hon postar en hel del recept emellanåt och har en receptkategori på sin blogg. Jag tänkte att du kanske kan hitta något där som inspiration också då hennes allergier och restriktioner klaffar dina förutom just tomat :)
Vet inte om du följer lchfingenjören på instagram eller hennes blogg, men hon kör i vartfall mejerifri lchf och är allergisk mot typ nötter, ägg och något mer. Hon postar en hel del recept emellanåt och har en receptkategori på sin blogg. Jag tänkte att du kanske kan hitta något där som inspiration också då hennes allergier och restriktioner klaffar dina förutom just tomat :)
Nej det har jag missat. Ska absolut kolla upp, tack för tipset :)
Ser ut som en riktigt stor begränsning av kosten =/
Jo det är ju det. Finns ju eg massa andra alternativ, men det är så svårt tänka utanför lådan när det gäller smaker och annat. Även om man får ihop en näringsmässigt riktig måltid så vill man ju gärna att det ska smaka gott också. Det är svårt..
Spännande tråd, har själv haft kronisk värk i sacroiliaca- och pubofemorallederna bla som blivit mycket bättre när jag tänkt på att äta antiinflammatoriskt.
Stig Bengmark är en gammal goding, professor i Lund som håller på mycket med kostföreläsningar och forskat om betydelsen av bakteriefloran i tarmen etc, tror han har en hemsida med kosttips och recept mm.
Luca Brasi
2016-01-20, 18:17
Finns det någon mat som inte sparkar igång någon liten interlukin eller alpha-tumör nekrosfaktor eller dylikt?
Utgår från att du äter mycket omega 3 (alt fet fisk) och håller dig borta från omega 6
Spännande tråd, har själv haft kronisk värk i sacroiliaca- och pubofemorallederna bla som blivit mycket bättre när jag tänkt på att äta antiinflammatoriskt.
Stig Bengmark är en gammal goding, professor i Lund som håller på mycket med kostföreläsningar och forskat om betydelsen av bakteriefloran i tarmen etc, tror han har en hemsida med kosttips och recept mm.
Tack, ska googla han.
Tog det lång tid innan du märkte av en förbättring från att du ändrat kosten?
Finns det någon mat som inte sparkar igång någon liten interlukin eller alpha-tumör nekrosfaktor eller dylikt?
handlar väl om att undvika allt som triggar immunologiska reaktioner. Typ all modern mat, allt som retar magen, allt inflammatoriskt. gifter i närmiljön m.m.. ja allt - och samtidigt få i sig alla näringsämnen man behöver i överflöd. Skitlätt ju >.<
Vet att många med mitt problem gör immunologiska utredningar i ex Grekland (eftersom det anses totalt oviktigt i Sverige om man har immunologiska problem som gör att man typ svälter ihjäl)
Många får då veta att de har för högt TNF-a och förhöjda nivåer av NK-celler bl.a. Eftersom det då kan leda till infertilitet får dessa personer (kvinnor i detta fall) behandling med intralipider. Alltså dropp med nån fettlösning med ägg och soja inkört i armen var 4e vecka. Det ska tydligen hjälpa.
Man kan ju anta att immunologiska problem (som ofta hänger ihop med magen) gör att man inte tillgodogör sig alla näringsämnen och det gör att inflammationen förvärras och essentiella fettsyror + näringslösning i armen regelbundet gör därför susen? Man ger sånt till typ svältande barn och för tidigt födda. Och infertila/sub-fertila kvinnor med immunologiska problem som varit i Grekland.
Tyvärr kostar utredning m.m. ca 25 lax.. :/
Men man kan ju iom detta kanske utgå från att fett och koncentrerad näring som inte retar magen är bra?
Bara en kvalificerad tokgissning från min sida. Men det känns logiskt XD
Håller du på att svälta ihjäl och inte kan ta upp näring från tarmarna får du Intralipid i Sverige också. Jag fick det själv efter en tarmoperation. Dropp med saltlösning och glukos ger inte mycket energi till konvalescensen. En påse Intralipid ger 1200 kcal fett.
Hur skulle gifter i närmiljön ge inflammationer i tarmarna. Vilka gifter och hur är vi exponerade :confused::confused:
Utgår från att du äter mycket omega 3 (alt fet fisk) och håller dig borta från omega 6
Jodå, fast med viss modifikation. Äter kosttillskott som heter efamol. Essentiella fettsyror som bl.a. består av omega-6. Äter extra omega-3 för att upprätthålla balansen dock. Händer i perioder att jag slarvar med bägge eftersom kapslarna är stora som ubåtar och jobbiga att svälja så jag "glömmer" gärna bort att ta dom.. Speciellt när jag har dåliga perioder eftersom jag får svårt att svälja tabletter då öht.. Äter lax då och då men inte riktigt så ofta som jag borde.
Så ja, lite slarv med omegorna blir det..
Håller du på att svälta ihjäl och inte kan ta upp näring från tarmarna får du Intralipid i Sverige också. Jag fick det själv efter en tarmoperation. Dropp med saltlösning och glukos ger inte mycket energi till konvalescensen. En påse Intralipid ger 1200 kcal fett.
Hur skulle gifter i närmiljön ge inflammationer i tarmarna. Vilka gifter och hur är vi exponerade :confused::confused:
Well, jag litar inte så mkt på svensk sjukvård med tanke på att en kvinna med min sjukdom (endometrios) tilläts svälta ihjäl trots att man visste mycket väl att hennes tarmar hade vuxit ihop. De sa bara att hon led av anorexia och skickade henne på terapi istället för att ge henne sjukvård och tyvärr är det så vi kvinnor med kvinnosjukdomar i stort sett alltid blir bemötta när vi söker hjälp. Som hysteriska labila hypokondriker som behöver bli inlagda på psyk istället för att bli tagna på allvar och få hjälp med riktiga läkarundersökningar. Räcker med en sån stämpel i journalen så behöver ingen läkare nånsin lyssna på vad man säger igen och man blir i allra bästa fall hemskickad med värktabletter, om ens det.
Typ var 10e svensk fertil kvinna blir bemött så här, efter att ha fått vänta 5-20 år på att bli tillräckligt tagen på allvar för att ens bli undersökt och få sin diagnos samtidigt som organen växer ihop, inflammeras och man rasar i vikt :/ Utgångsläget för att få hjälp med intralipider är inte så bra mao.. Jag har själv försökt få utredning av TNF-a värden m.m. och tagit upp detta med viktras och maten m.m.. Men det är lönlöst, ingen lyssnar. Får bara höra att jag ska måste gå upp i vikt och äta antidepressiva så kommer allt bli bra.
Well nu när jag spytt ut min bitterhet (sorry) över kvinnosynen inom svensk sjukvård kan jag svara på frågan;
Vi är omgivna av gifter varje dag som kan trigga immunförsvaret. De finns i plasten i våra matlådor, leksaker, bekämpningsmedel, byggmaterial skönhetsvård m.m. Vi är exponerade för gifter varje dag. Även om det inte hamnar direkt i magen genom maten som ex bekämpningsmedel gör så absorberas det via huden och hamnar i blodet och kan aktivera immunologiska reaktioner, inflammationer i blodet, cancer och annat jobbigt- som absolut inte är nån hjälp vid redan pågående problem med magen och dessutom kan ge en s.k. cocktail-effekt eller korsreaktionen med livsmedel. Det var lite så jag tänkte. Minska all typ av kemisk stress i kroppen och man är en bra bit på väg.
googla lite på xenoöstrogener, organiska miljögifter och östrogendominans och binjureutmattning så finns det en del smaskiga samband att bita i. Eller kolla på Stefan Jarls "Naturens hämnd" och "Underkastelsen" - Eller gör alltihop och bli mörkrädd 4 Life :P
Har inte sett Stefan Jarls "Naturens hämnd". Kan bara läsa kommentarer till resentioner på nätet
http://www.sfi.se/sv/svensk-filmdatabas/Item/?itemid=14241&type=MOVIE&iv=Comments
Är den aktuell idag ?
Jag var aktiv sportfiskare på 1980-talet och försurningen var påtaglig och det kalkades i våra vattendrag. Men det var på 1980-talet. Det har hänt mycket sedan dess. Mängden svavel har minskat betydligt i kolen som eldas på de brittiska öarna. Det sura regnet har minskat och kalkning är inte intressant idag. Katalysatorer kom på 1980-talet och mängden kväveoxider från biltrafiken har minskat betydligt....
Gödsling av grödor har ändrats, vattendrag har ändrats, lantmännen har ögonen på sig....
Det har hänt mycket. Därmed inte sagt att vårt miljöarbete är klart men att gå så långt att miljöförstöringen är direkt kopplad till tarmbesvär verkar långsökt.
Luca Brasi
2016-01-23, 13:09
handlar väl om att undvika allt som triggar immunologiska reaktioner. Typ all modern mat, allt som retar magen, allt inflammatoriskt. gifter i närmiljön m.m.. ja allt - och samtidigt få i sig alla näringsämnen man behöver i överflöd. Skitlätt ju >.<
Vet att många med mitt problem gör immunologiska utredningar i ex Grekland (eftersom det anses totalt oviktigt i Sverige om man har immunologiska problem som gör att man typ svälter ihjäl)
Många får då veta att de har för högt TNF-a och förhöjda nivåer av NK-celler bl.a. Eftersom det då kan leda till infertilitet får dessa personer (kvinnor i detta fall) behandling med intralipider. Alltså dropp med nån fettlösning med ägg och soja inkört i armen var 4e vecka. Det ska tydligen hjälpa.
Man kan ju anta att immunologiska problem (som ofta hänger ihop med magen) gör att man inte tillgodogör sig alla näringsämnen och det gör att inflammationen förvärras och essentiella fettsyror + näringslösning i armen regelbundet gör därför susen? Man ger sånt till typ svältande barn och för tidigt födda. Och infertila/sub-fertila kvinnor med immunologiska problem som varit i Grekland.
Men man kan ju iom detta kanske utgå från att fett och koncentrerad näring som inte retar magen är bra?
Jag skulle nog tro att fetter och proteiner triggar inflammationer också.
Allt som någon vill äta är proinflammatoriskt.
Luca Brasi
2016-01-23, 13:18
Jag skulle nog tro att fetter och proteiner triggar inflammationer också.
Allt som någon vill äta är proinflammatoriskt.
Sedan är ju också luftföroreningar proinflammatoriska jag tycker inte riktigt att folk oroar sig tillräckligt för gifter och irriterande ämnen som kommer ifrån möbler,kläder och byggnadsmaterial i förhållande till den enorma orala oron folk känner.
Framväxten av "västerländska" sjukdomar i Indien och Kina bland annat tycker jag stödjer luftföroreningarnas proinflammatoriska potential.
Passiv rökning är också ett stort problem om man har asiater i närheten.Fan vad det röks.Proinflammatoriskt som satan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.