Visa fullständig version : Är "Borzowhopp" ett bra substitut för utfall?
filmjölk
2016-01-14, 21:42
Nu tänker jag inte på mig själv då jag är alldeles för gammal och skröplig för att utföra Borzowhopp, men för en ung, lätt men ändå stark och vältränad person.
Är Borzowhopp ett bra substitut för utfall om man av någon (icke skaderelaterad) orsak inte vill köra utfall, men vill ha effekten av utfall? (effekt är här lika med snygg röv och lår, prestation är av underordnad betydelse)
Övriga övningar som körs för underkroppen är djup böj, viktade höga step-ups och rumänska mark. Eventuellt emellanåt frontböj istället för böj vid slitenhet.
Sheogorath
2016-01-14, 22:10
Jag har googlat åt er. Det är utfall hoppandes framåt.
jag har googlat åt er. Det är utfall hoppandes framåt.
:d
svenbanan
2016-01-14, 23:57
I min värld är borsovhopp att man hoppar rakt upp från utfallsposition och "saxar" benen så man landar med andra foten främst, i utfallsposition. Dock tror jag inte dessa två varianter av hopp skiljer sig så mycket åt.
Jag skulle säga att det är en relativt skonsam form av hoppträning. Det blir lite mer skonsamt eftersom man inte kan hoppa lika högt som vanliga jämfotahopp, och därför inte behöver landa från lika hög höjd.
Däremot så ställer nog dessa hopp (och landningar) lite högre krav på teknik och koordination än vanliga jämfotahopp (just eftersom de är lite närmare enbenta hopp). Det är ju i sig inget fel i det ifall man verkligen fokuserar på bra teknik. Kör man hela vägen in i kaklet med mjölksyra upp över öronen så kanske man inte lyckas hålla tekniken så klockren. Då kanske det kan bli problem om man kör denna övning väldigt ofta. Det är troligen lättare att hålla tekniken i utfall även om man är nära failure.
Hoppträning i allmänhet är ju kalasbra träning ifall man vill ha snygga ben och rumpa, så ur den synvinkeln är det säker bra.
Det är en specialövning för sprinters. Lite som att lägga till löp med "tåsnärtar" för att slipa på hamstring.
sudden21
2016-01-15, 07:44
Tänk dig att du hoppar utfallsgång och ligger lågt med överkroppen över främre ben, sätter i händerna jämte främre foten vid landningen, den bakre foten släpar nästan i backen. Oerhört effektiv övning för röven, börja försiktigt.
Du ska hoppa lågt, framåt.
Skickat från min Z1 via Tapatalk
Som Hurril sade. Vi sprinters kör en del borzowhopp, men finns lite olika utföranden på dem också.
Fysatan vad jag troligen skulle sätta knät i marken. Kör framåt utfall (gående framåt) ibland och då kommer knät titt som tätt i backen lite fint.
nnvCJQ1KSJc
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.