handdator

Visa fullständig version : mjölk:bra el dåligt vid deff?

stocktown
2004-04-15, 13:57
enligt grub m flera verkar det ju vara förbjudet med mjölk till varje måltid vid deff.. blir insulinpåslaget så stort av något glas mjölk?

ska jag skippa mjölken nu när ja ska börja deffa?
vad ska man dricka istället? sojamjölk el?

läste detta på mowifit.com

Mjölk
Vem kunde kunna tro att mjölk skulle komma att utnämnas till framtiden bantningspiller! De senaste forskningsrön visar dock att mjölk har en betydelsefull roll för viktkontroll. ”Men jag som har hört att mjölk och mjölkprodukter är ”fettande” och att jag ska undvika dessa för att inte bli fet”, kanske du tänker! Läs vidare så förstår du att detta är århundradets största missuppfattning. Mjölk innehåller nämligen flera kraftfulla antifetma komponenter, varav kalcium i dagsläget är den mest studerade.

Kalcium
Kalciums ”antifetma” effekt upptäcktes första gången av en slump i en studie som undersökte mejeriprodukters blodtryckssänkande effekt. Forskarna noterade att ett tillskott av kalciumrika mejeriprodukter (yoghurt) till den dagliga kosten under ett år, vilket ökade kalciumintaget från 400 mg kalcium/dag till 1000 mg kalcium/dag, resulterade i en signifikant minskning av andelen kroppsfett med 4.9 kg och en sänkning av cirkulerande insulin. Kalciums ”antifetma” effekt har därefter fått allt starkare stöd och det är nu klart att ett högt kalciumintag bidrar till minskad kroppsvikt och andel kroppsfett. Man har räknat ut att en skillnad i kalciumintag motsvarande 1000 mg per dag under 4 år är förknippad med en 8 kg skillnad i kroppsvikt. Detta motsvarar en viktminskning av 0.82 kg årligen för varje 100 mg ökning av kalciumintaget.

Kalcium tycks ha störst effekt vid låga energiintag, dvs. när du deffar. Ett högt intag av magra mejeriprodukter ökar effekten av ett viktminskningsprogram. En diet baserad på magra mejeriprodukter med ett högre energiintag har visats resultera i en större eller likvärdig viktminskning som en diet utan mejeriprodukter med lägre energiintag.

Ett ökat intag av kalcium påskyndar inte bara vikt- och kroppsfettminskning under diet, utan skiftar även fördelningen av fettminskningen till en mer hälsofrämjande profil med mer förlust av det hälsovådliga bukfettet. Studierna visar att mejeriprodukter har en markant större effekt på både fettminskning och fettfördelningen jämfört med motsvarande mängd kalcium i form av kalciumtillskott. Generellt är mejeriprodukter ca 50-100 % effektivare än övriga kalciumkällor på att minska kroppsfettet.

King Grub
2004-04-15, 14:13
enligt grub m flera verkar det ju vara förbjudet med mjölk till varje måltid vid deff.. blir insulinpåslaget så stort av något glas mjölk?

II är satt vid ett intag av 1000 kj från ett visst livsmedel, men allt du äter i måltiden ger ju insulinpåslag, och det blir inte sänkande medelvärde bara för att resten har lägre II än mjölken, utan du får insulinutsöndring av det också.

Ligger du på energiminus går du ner, insulin eller inte insulin. Däremot stoppas fettförbränningen effektivt upp så länge dina insulinnivåer är förhöjda.

Jag har aldrig påstått att något är förbjudet. Då har du förvridit mina ord. Allt är tillåtet, men i rätt mängder, och inte alltid.

cali
2004-04-15, 15:03
Allt är tillåtet, oavsett i vilken mängd, och alltid :)

inte att förglömma.... :cheers:

Sverker
2004-04-15, 17:24
Det går alldeles utmärkt att deffa med mjölk, ifall man menar minimjölk och Kessella 1 %.

Så mycket näringsämnen till så få kalorier går inte att få.

På 350 kcal får du :

35 g fullvärdigt protein.

1 g kalcium. ( hela dagsbehovet )

1.5 g kalium.

120 mg magnesium. ( 1/3 av dagsbehovet ).

3 mikrogram Vit-B12 ( hela dagsbehovet ).

mm.

King Grub
2004-04-15, 17:27
Originally posted by Sverker
På 350 kcal får du :

ett insulinindexvärde på 120.

Ledsen - jag var bara tvungen. :D

stocktown
2004-04-15, 20:42
Originally posted by King Grub

hur mycket påverkar ett glas mjölk mitt insulin om jag tar det tillsammans med 2 grova mackor och en burk makrill?

Matte_Maiden
2004-04-15, 20:51
Hur är det med keso då? Jag äter det till frukosten. Det är 250 gram per förpackning och det slinker ner en sådan då. Insulinet är väl inte så farligt när det är tidigt på morgonen?

Är det negativt att äta keso i dessa mängder?

Adrian
2004-04-15, 22:19
aa har en liknande fråga som Matte_Maiden. Hur e det till frukost,, är det bra at få en insulin spik och stoppa muskelnedbrytningen,,, och i så fall varför ska man behöva ta ALA på morgonen det gör ju isf att muskel nedbrytningen fortsätter eller hur e det?

MVH Adrian

Sverker
2004-04-16, 05:52

Jag har aldrig påstått att man skall dricka hela litern på en gång.

Mjölken skall användas till mellanmålen, jämt fördelade över dagen, dvs 2 - 3 dl, 3 - 4 ggr per dag.

stocktown
2004-04-16, 08:20

Mjölken skall användas till mellanmålen, jämt fördelade över dagen, dvs 2 - 3 dl, 3 - 4 ggr per dag.

ok, klarar jag mig utan en insulin spik då eller?

mitt mellanmål brukar bestå av 2.5 dl mjölk, sojaprotein, kakao,sötningsmedel, 1 banan samt 25g rostade sojabönor.

King Grub
2004-04-16, 09:34
Skall det vara några mängder på en gång är morgonen en utmärkt tidpunkt. Det blir antagligen ingen topp heller, då insulinnivåerna då är så mycket lägre än vanligt, efter nattens fasta.

King Grub
2004-04-16, 09:36

Jag vet, jag vet - därav Smileyn med det avväpnande grinet. :)

King Grub
2004-04-16, 09:36
Originally posted by Matte_Maiden
Hur är det med keso då? Jag äter det till frukosten. Det är 250 gram per förpackning och det slinker ner en sådan då. Insulinet är väl inte så farligt när det är tidigt på morgonen?

Är det negativt att äta keso i dessa mängder?

Samma energimängd från keso som mjölk ger likvärdigt insulinpåslag.

Fartman
2004-04-16, 19:29
Skall det vara några mängder på en gång är morgonen en utmärkt tidpunkt. Det blir antagligen ingen topp heller, då insulinnivåerna då är så mycket lägre än vanligt, efter nattens fasta.

om jag inte förstått fel så är det väl just morgonen som man gärna ska äta sånt som ger en insulinspik? tex vassle brukar ju ofta rekommenderas till frukosten..
min frukost iaf just nu består av yoghurt, vassle och allbran så jag hoppas att jag inte fått något om bakfoten ;)

King Grub
2004-04-16, 19:42
Originally posted by Fartman

om jag inte förstått fel så är det väl just morgonen som man gärna ska äta sånt som ger en insulinspik? tex vassle brukar ju ofta rekommenderas till frukosten..

Det är ju det jag säger.

Men eftersom insulinnivån är så låg eller obefintliga efter nattens fasta blir det inte en topp på samma sätt som om du hade ätit samma mål senare på dagen.

Det är helt okej, eller t o m önskvärt, att trycka upp insulinnivåerna på morgonen, för att bryta katabolismen om inte annat, men någon riktig "topp" lär det inte bli frågan om, eftersom utgångsläget är i en dal.

hallar
2004-04-17, 07:33

Samma energimängd från keso som mjölk ger likvärdigt insulinpåslag.

Borde det inte vara samma energimængd ifrån det som højer insulinet i kroppen ifrån de två olika sakerna. Fettet t ex i mjølken borde ju inte på verka insulinet. Har før mig att du skrev någonstans att det var ett protein i mjølken som påminde om ett hormon som liknade det som fick pancreas att utsøndra insulin.

-Ludvig

eller jag kanske har missuppfattat något, detta ær ju inte helt ovanligt :D

King Grub
2004-04-17, 07:45
Originally posted by hallar

Borde det inte vara samma energimængd ifrån det som højer insulinet i kroppen ifrån de två olika sakerna. Fettet t ex i mjølken borde ju inte på verka insulinet. Har før mig att du skrev någonstans att det var ett protein i mjølken som påminde om ett hormon som liknade det som fick pancreas att utsøndra insulin.

-Ludvig

eller jag kanske har missuppfattat något, detta ær ju inte helt ovanligt :D

II är satt efter ett intag av 1000 kj från ett visst livsmedel. I detta fall är det fråga om keso och mjölk - vilka har samma II, i stort sett, om du äter lika mycket av dem, energimässigt.