Logga in

Visa fullständig version : B12 injektioner

Kiska
2016-01-06, 15:14
Jag undrar om någon har erfarenhet av B12 injektioner?
Min läkare vill skriva ut/ordinera detta till mig men när jag läser på nätet verkar det vara mest bodybuilders/styrketränande som använder det?:confused:

F Ultra
2016-01-06, 19:08
Om din läkare vill ordinera detta så lider du troligen av allvarlig brist och då är det ganska normalt att man injicerar B12 under ett par veckors tid.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Blodbrist-pa-grund-av-for-lite-vitamin-B12/?ar=True

Kiska
2016-01-06, 20:13
Om din läkare vill ordinera detta så lider du troligen av allvarlig brist och då är det ganska normalt att man injicerar B12 under ett par veckors tid.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Blodbrist-pa-grund-av-for-lite-vitamin-B12/?ar=True

Jo, i mitt fall förstår jag ju varför, men jag blev fundersam varför så många styrketränande använder det oavsett brist eller ej? Har det ngn specifik verkan på muskeltillväxt eller liknande? :)

Wzup2u
2016-01-06, 21:04
Överdos av b12 gör inget mer än normal konsumtion (ingen effekt).

Aliaas
2016-01-06, 21:48
Jo, i mitt fall förstår jag ju varför, men jag blev fundersam varför så många styrketränande använder det oavsett brist eller ej? Har det ngn specifik verkan på muskeltillväxt eller liknande? :)

Många bodybuilders hävdar att det är B12 de injicerar, oftast vid infektioner.

Owe
2016-01-07, 09:20
På 70:talet o även in på 80:talet var det rätt vanligt bland tyngdlyftare att injesera B12.
känner en Norsk duktig lyftare på sin tid (elit nivå) som använde sig av B12 injektioner och vet med 100% säkerhet det var inget annat än det.
Han påstod det var effektivt, men kan ju lika väl varit placebo ;)

Linjedomarn
2016-01-07, 09:50
Eftersom att brist på B12 kan påverka kolhydratsomsättningen och ge perniciös anemi så har en del trott att om man injicerar en stor dos av vitaminet så bör man få det motsatta, alltså bättre syretransport och kolhydratsomsättning på något magiskt vis. Men så är såklart inte fallet, det har visat sig att det inte ökar några metaboliska funktioner eller syreupptagning.

Det var alltså inte bara byggare utan även andra idrottare.

Däremot kan man behöva injektioner i terapeutisk användning om man har bevisad brist.

Yeahvlen
2016-01-07, 11:34
Ökad aptit kan du räkna med.

Morty
2016-01-07, 12:47
Vill din läkare ge dig B12-injektioner ska du ta dom.

Sprutor har dessutom en rätt schysst icke-specifik effekt.

Kiska
2016-01-07, 15:42
Överdos av b12 gör inget mer än normal konsumtion (ingen effekt).

Många bodybuilders hävdar att det är B12 de injicerar, oftast vid infektioner.

:)

Kiska
2016-01-07, 15:43
På 70:talet o även in på 80:talet var det rätt vanligt bland tyngdlyftare att injesera B12.
känner en Norsk duktig lyftare på sin tid (elit nivå) som använde sig av B12 injektioner och vet med 100% säkerhet det var inget annat än det.
Han påstod det var effektivt, men kan ju lika väl varit placebo ;)

Får jag fråga, på vilket sätt menade han att det effektivt?

Kiska
2016-01-07, 15:46
Eftersom att brist på B12 kan påverka kolhydratsomsättningen och ge perniciös anemi så har en del trott att om man injicerar en stor dos av vitaminet så bör man få det motsatta, alltså bättre syretransport och kolhydratsomsättning på något magiskt vis. Men så är såklart inte fallet, det har visat sig att det inte ökar några metaboliska funktioner eller syreupptagning.

Det var alltså inte bara byggare utan även andra idrottare.

Däremot kan man behöva injektioner i terapeutisk användning om man har bevisad brist.
Så byggare och idrottare har egentligen inte vinst i att använda det?
Ökad aptit kan du räkna med.
Ökar B12 det?
Vill din läkare ge dig B12-injektioner ska du ta dom.

Sprutor har dessutom en rätt schysst icke-specifik effekt.
Blir väl att ta dem

Owe
2016-01-07, 16:05
Får jag fråga, på vilket sätt menade han att det effektivt?

Well, han var ju tyngdlyftare och tyckte han presterade bättre.

Linjedomarn
2016-01-07, 16:50
Så byggare och idrottare har egentligen inte vinst i att använda det?

Nej inte om det inte finns någon uttalad brist att behandla.

Yeahvlen
2016-01-19, 14:23
Ökar B12 det?

Vid injektion, ja.