Visa fullständig version : Kaffe (kofein)
Metal_boy_
2004-04-15, 00:44
har kaffe (kofein) en fettförbrännande effekt även om man ligger på kalori + ?? eller är det bara hjälpande som knuff i deffen?
om man e ute efter att gå upp i vikt o öka i muskler är det då negativt att dricka kaffe?? eller cola light tex med det syfte då att det innehåller kofein?
visst kanske kaffe är katabolt i liten mån men personligen anser jag sådant bara är peteteser. Man måste ju kunna leva också... dessutom lär nog 1-2 koppar kaffe/dag inte göra nån jättestor skillnad ur muskelsynpunkt.
Metal_boy_
2004-04-15, 01:21
ne jag häver ju 1,5liter cola light om dan så:D
Koffeinet försämrar ju insulinkänsligheten så på det sättet är det väl dumt, men orka bry sig.
t.o.m. king Crub drickre ju kaffe :D då kan det inte va så farligt
nä kaffe ger jag inte upp så lätt...
Grubb är ju också erkänt att han är en Pepsi Max missbrukare :D
King Grub
2004-04-15, 09:39
Originally posted by Wilson
t.o.m. king Crub drickre ju kaffe :D då kan det inte va så farligt
nä kaffe ger jag inte upp så lätt...
Det kan det visst det. Jag är inte alls lika sifferfixerad vid vad jag äter som ni är. :booty:
Men nu är det inte farligt, som tur är.
Kaffet är en dålig koffeinkälla egentligen. Både mjölken du ahr i kaffet samt de ämnen som ingår i kaffet minskar koffeinets effekt.
Bästa sättet att tilgodose sej koffeinet så det fåt en effekt i kroppen är att äta en isolerad koffein källa. Dvs en koffeintablett. Det ökar bevisligen förbränningen i kroppen, men man får inte förglömma att koffeinet även ökar aktivitetsnivån vilket ger att man bränner ännu mer.
Vi kan lägga till en kul parentes.
Vill du öka förbränningen med hela 20% så ska du bara tugga tuggummi!
Tuggummituggandet ökar nämligen din förbränning med 20%. Det blir lite utav en kontinuerlig exercise hela tiden men som man inte tänker på.
King Grub
2004-04-15, 09:43
Originally posted by cali
Vi kan lägga till en kul parentes.
Vill du öka förbränningen med hela 20% så ska du bara tugga tuggummi!
Tuggummituggandet ökar nämligen din förbränning med 20%. Det blir lite utav en kontinuerlig exercise hela tiden men som man inte tänker på.
:laugh:
Det vill jag se referenser på. 20 %. :rolleyes: Så om jag tuggade tuggummi under en dag skulle käkrörelserna öka min energiförbrukning med 800 kcal? :rolleyes:
Jag hittar inte referensen till själva studien, men jag har ögnat igenom den tidigare och det stämmde. Vi får lita på Asts ord :)
"Forskare vid Mayo Clinic in Rochester, Minnesota, visar i en ny studie att tuggummi ökar din ämnesomsättning med 20%, och de som tuggar sockerfritt hela dagen kan bränna av 5 kg extra fläsk per år.
Personerna, mättes med en maskin som använder innehållet i utandningsluften för att mäta hur mycket energi som kroppen gör av med.
Under en 30 minuters viloperiod, så räknade forskarna ut att personerna konsumerade 58 kalorier per timme.
När varje person tuggade sockerfritt tuggummi med 100 tugg per minut i 12 minuter, så ökade hastigheten med dramatiska 70 kalorier per timme. En taktmätare användes för att mäta tuggfrekvensen.
Effekter av att tugga tuggummi vid viktminskning var "ska inte slutas med."
Man noterade att en person som tuggade varje vaken timme i ett år förlorar 5 kg fett, Hur som helst, i dagens läge så hjälper varje liten grej till i bortjagande av fett. "
Källa: http://www.*******.se/
WOW... 12 kcal extra per timme. Det förbränner jag när jag stiger upp på morgon och klia arsle. :D (Och jag får inte magsår av klia arsle heller ;))
Om man tar ett JÄTTEstort tuggummi så kanske man kan öka ämnesomsättningen ännu mer:naughty:
Nu blir ju inte effekten så dramatisk eftersom det rör sig om en så liten skillnad. Men eftersom jag som sitter framför datorn hela dagen och har ett rätt stillasittande liv som kan jämföras med vila så blir det en ansenlig skillnad ändå .
King Grub
2004-04-15, 10:04
Under en 30 minuters viloperiod, så räknade forskarna ut att personerna konsumerade 58 kalorier per timme.
1400 kcal per dygn i energiförbrukning alltså. Så om den där siffran (20%) skulle stämma, måste man alltså ligga i sängen 24 timmar om dygnet och tugga tuggummi. Om energiförbrukningen skulle stiga skulle ju procenttalet sjunka dramatiskt. :rolleyes: Bara att säga adjö till liv, jobb och skola, alltså, och i stället gå och lägga sig och tugga tuggummi.
Originally posted by Prankie
WOW... 12 kcal extra per timme. Det förbränner jag när jag stiger upp på morgon och klia arsle. :D (Och jag får inte magsår av klia arsle heller ;))
Ska du hålla på hela dagen får du kanske skavsår? :D
Vad gäller tuggummit ska man räkna med sockeralkoholens kaloriinnehåll också för att få ut en plus/minus effekt.
Så frågan är hur länge man har samma bit tuggummi inne utan att man måste byta eller förstärka smaken. :D
King Grub
2004-04-15, 10:11
Originally posted by z_bumbi
Ska du hålla på hela dagen får du kanske skavsår? :D
Vad gäller tuggummit ska man räkna med sockeralkoholens kaloriinnehåll också för att få ut en plus/minus effekt.
Så frågan är hur länge man har samma bit tuggummi inne utan att man måste byta eller förstärka smaken. :D
Man får köra med Extra Eucalyptus; dess smak varar överlägset längst. Stimorol tappar konsistens och nästan faller i smulor mellan tänderna redan efter någon kvart.
LunaSpice
2004-04-15, 12:40
Jag hittar inte referensen till själva studien, men jag har ögnat igenom den tidigare och det stämmde. Vi får lita på Asts ord :)
"Forskare vid Mayo Clinic in Rochester, Minnesota, visar i en ny studie att tuggummi ökar din ämnesomsättning med 20%, och de som tuggar sockerfritt hela dagen kan bränna av 5 kg extra fläsk per år.
Personerna, mättes med en maskin som använder innehållet i utandningsluften för att mäta hur mycket energi som kroppen gör av med.
När varje person tuggade sockerfritt tuggummi med 100 tugg per minut i 12 minuter, så ökade hastigheten med dramatiska 70 kalorier per timme. En taktmätare användes för att mäta tuggfrekvensen.
Effekter av att tugga tuggummi vid viktminskning var "ska inte slutas med."
Man noterade att en person som tuggade varje vaken timme i ett år förlorar 5 kg fett, Hur som helst, i dagens läge så hjälper varje liten grej till i bortjagande av fett. "
Källa: http://www.*******.se/
Inget illa menat mig dig eller din post nu.
Det kanske var AST´s tuggummi och det har säkert också i studier visat att just deras tuggumi tillsammans med deras protein OCH deras shaker (den helt klart största faktorn) ger en 1114%ig ökning i muskelmassa SAMT att man MÅSTE köra MAX-OT och inte under några som helst omståndigheter avvika från detta till synes fantastiska "revolutionerande" träningsupplägg.
:thumbup:
hehe..
Förstod inte syftet med det där inlägget. Ja låt oss kasta skit på AST eller nått ;)
Ast är bra för de vågar hävda sig och stå på sig. Självklart kommer man hamna i konflikt då med en sådan attityd men det är ju klart bättre än att vara en mes och inte våga hävda sin övertygelse och åsikter.
Bara för att man har en självsäker och överlägsen attityd innebär ju inte det att det är dåligt. (hatar jantelags svergie - Lagom eller ingeting alls)
Originally posted by King Grub
Man får köra med Extra Eucalyptus; dess smak varar överlägset längst. Stimorol tappar konsistens och nästan faller i smulor mellan tänderna redan efter någon kvart.
Jo stimorol som var en favorit länge har ungefär de egenskaperna, jag har inte testat Eucalyptus men väl de flesta andra smakerna från Extra. Tuggar just nu på ett pepparmint (Gul text.)
Jag hoppas du antecknar? :D
Lunarspice: Det kan inte vara Max_Ot tuggummi, man får ju inte hålla på längre än 40 minuter för då blir man katabol och här skulle man tugga hela dagen. :D
LunaSpice
2004-04-15, 13:07
Lunarspice: Det kan inte vara Max_Ot tuggummi, man får ju inte hålla på längre än 40 minuter för då blir man katabol och här skulle man tugga hela dagen. :D
:laugh:
:thumbup:
Metal_boy_
2004-04-15, 13:44
hehe..
Förstod inte syftet med det där inlägget. Ja låt oss kasta skit på AST eller nått ;)
Ast är bra för de vågar hävda sig och stå på sig. Självklart kommer man hamna i konflikt då med en sådan attityd men det är ju klart bättre än att vara en mes och inte våga hävda sin övertygelse och åsikter.
Bara för att man har en självsäker och överlägsen attityd innebär ju inte det att det är dåligt. (hatar jantelags svergie - Lagom eller ingeting alls)
dom står inte på sig , och dom hävdar inget..det e bara du som e inne o läser samma text flera gånger;)
Kaffet är en dålig koffeinkälla egentligen. Både mjölken du ahr i kaffet samt de ämnen som ingår i kaffet minskar koffeinets effekt.
Aja baja! inte förstöra underbart kaffe med mjölk
:nono:
sen tycker jag att man inte ska dricka kaffe om man bara är ute efter någon bättre effekt i förbränningen.. då kan man ta koffeinpiller! kaffe dricker man för att det är gott.
Det vill jag se referenser på. 20 %. :rolleyes: Så om jag tuggade tuggummi under en dag skulle käkrörelserna öka min energiförbrukning med 800 kcal? :rolleyes:
Vi talar en påse i taget av väldigt hårdtuggad sort.
Metal_boy_
2004-04-15, 16:33
Originally posted by aliquis
Vi talar en påse i taget av väldigt hårdtuggad sort.
aha du menar småsten!
Metal_boy_
2004-04-15, 16:34
fan heller att cola o kaffe ger dålig insulinkänslighet!det tror jag inte på
King Grub
2004-04-15, 16:43
Originally posted by Metal_boy_
fan heller att cola o kaffe ger dålig insulinkänslighet!det tror jag inte på
Då tror du fel. Visst bidrar koffein till försämrad insulinkänslighet.
Samtidigt som det kommer upp i pressen att de stora kaffedrickarna får mindre "ålders" diabetes.
Hur går det ihop?
King Grub
2004-04-15, 17:07
Originally posted by Nils
Samtidigt som det kommer upp i pressen att de stora kaffedrickarna får mindre "ålders" diabetes.
Hur går det ihop?
Ja, du... Säg det. :)
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=20834&highlight=koffein+insulink%E4nslighet
Ja jag förstår inte heller riktigt. Man borde kunna få Diabetes typ II av alla dessa insulinchockar. Att få diabetes av mjölk produkter kaffe mm har jag aldrig hört talas om, jag kanske blir den första då ;)
Metal_boy_
2004-04-15, 17:36
faqn då jag bara väntade på det där:cryout: men sköter man kosten bra o timar insulinspikarna och snabba kolisar i övrigt så kan väl knapast typ 1liter om dagen märkas mycke?
Metal_boy_
2004-04-15, 18:34
nån som kan svara på ovanstående fråga?
18:36 Originally posted by Metal_boy_
faqn då jag bara väntade på det där:cryout: men sköter man kosten bra o timar insulinspikarna och snabba kolisar i övrigt så kan väl knapast typ 1liter om dagen märkas mycke?
19:38 Originally posted by Metal_boy_
nån som kan svara på ovanstående fråga?
Har du bråttom någonstans?
Det går att söka på mjölk, insulin, mejeriprodukter osv under tiden du väntar.
Metal_boy_
2004-04-15, 19:00
18:36
19:38
Har du bråttom någonstans?
Det går att söka på mjölk, insulin, mejeriprodukter osv under tiden du väntar.
ja jag har en 2 liters cola light o en film som väntar:D
e inte så haj på de där me o söka efter forskargrejer eller överhuvud taget så suger jag på datorer...skulle jag va bra på grejerna så skulle jag inte va medlem på kollo..då skulle jag googla istället..men som sagt jag e kass
King Grub
2004-04-15, 19:01
Sådana där bumpningar minskar i alla fall min lust att svara. Får du svar så får du. Det är ingen risk att t ex jag eller Z_Bumbi bara missar frågan för att du inte bumpar den en gång i kvarten. :nono:
Metal_boy_
2004-04-15, 19:08
Sådana där bumpningar minskar i alla fall min lust att svara. Får du svar så får du. Det är ingen risk att t ex jag eller Z_Bumbi bara missar frågan för att du inte bumpar den en gång i kvarten. :nono:
visste att du inte hade svaret om du inte svarar..har vi ju snackat om förr:)...så jag frågade om nån annan visste då den första frågan va uppföljt på en qote till dig och kan uppfattats av andra som att frågan enbart va Grub inriktad:)
btw så e johan oldenmark på time out på tv4 just nu om ni vill se
Metal_boy_
2004-04-15, 19:41
testade o söka o hittade det här...är glukosupptaget samma som insulinutsöndring eller får jag leta vidare?
Kaffeämnen förändrar glukosupptaget.
För bra fettförbränning och muskelmassaökningar, är det nödvändigt att hålla kvar låga glykemiska svar (kontrollerade glukos och insulinnivåer) inom normala gränser. En liten studie från UK har visat att kaffe kan försena magtömningen av glukos och hejda upptaget av glukos i blodomloppet[2]. Dessa forskare har visat att inte bara koffein, utan också ett annat ämne i kaffe som kallas "chlorogenic acid", sänker blodsockersvaret som respons på kolydratsintag[2].
Nio frivilliga, indelade i tre grupper, deltog slumpmässigt i studien och fick antingen en kontrollerad glukoslösning eller, efter fasta, 25 g glukos tillsammans med 400 ml dryck, med eller utan koffein. Blodet testades flera gånger under de följande tre timmarna.
Kaffe, både med och utan koffein, gav betydlig långsammare utsöndring av glukosberoende insulino (tropic) polypeptider jämfört med kontrollgruppen. Glukos och insulin var konstant lägre hos de som drack kaffe och magtarmprofilen visar en försenad tarmglukosupptag. Skillnaden i plasmaglukos, insulin och magtarmprofil bekräftar den kraftfulla biologiska funktion som kaffe har på glukostransporten. Forskarna påstår att det är ett udda sätt som gör att kaffe kan dämpa tarmglukosupptaget till blodomloppet och även skifta ställe för glukosupptag till mer distala delar av tarmen.
Vissa rapporter i media har påstått att kaffe påverkar insulinmetabolismen och glukostransporten i muskeln. Den senaste forskningen som specifikt har undersökt den aspekten visar att koffein har minimal (om någon) påverkan på glukostransport till musklerna[3]. Resultat av andra studier visar att ämnen i kaffe till och med skulle ha fördelaktiga effekter på glukosmetabolismen och kunna förebygga typ-2 diabetes. [4].
En annan studie visar att ökat kaffeintag (upp till 7 koppar per dag) i 14 dagar minskade fastande plasmaglukosnivåer hos friska människor, medan ersättning av vanligt kaffe till kaffe utan koffein i 20 dagar inte påverkade plasmaglukos. De resultaten tyder på att kaffe och koffein kan har en fördelaktig effekt på glukosmetabolism [4].
King Grub
2004-04-15, 19:42
visste att du inte hade svaret om du inte svarar..har vi ju snackat om förr:)...så jag frågade om nån annan visste då den första frågan va uppföljt på en qote till dig och kan uppfattats av andra som att frågan enbart va Grub inriktad:)
Det gäller inte bara mig, utan alla. ;) Trådar behöver, och skall, inte bumpas efter en timme utan svar.
Och jag kan svaret på din fråga, jag råkade bara inte sitta och vänta med ivrig blick på att få svara på den.
Hursomhelst är svaret att nej, det är ingen fara i sig. Det är allt sammantaget som kan orsaka problem, men alla bäckar små... och visst är det en bidragande orsak.
King Grub
2004-04-15, 19:44
Koffein kan försämra insulinkänsligheten:
Caffeine can decrease insulin sensitivity in humans.
Keijzers GB, De Galan BE, Tack CJ, Smits P.
Department of Internal Medicine, University Medical Center Nijmegen, 6500 HB Nijmegen, the Netherlands.
OBJECTIVE: Caffeine is a central stimulant that increases the release of catecholamines. As a component of popular beverages, caffeine is widely used around the world. Its pharmacological effects are predominantly due to adenosine receptor antagonism and include release of catecholamines. We hypothesized that caffeine reduces insulin sensitivity, either due to catecholamines and/or as a result of blocking adenosine-mediated stimulation of peripheral glucose uptake. RESEARCH DESIGN AND METHODS: Hyperinsulinemic-euglycemic glucose clamps were used to assess insulin sensitivity. Caffeine or placebo was administered intravenously to 12 healthy volunteers in a randomized, double-blind, crossover design. Measurements included plasma levels of insulin, catecholamines, free fatty acids (FFAs), and hemodynamic parameters. Insulin sensitivity was calculated as whole-body glucose uptake corrected for the insulin concentration. In a second study, the adenosine reuptake inhibitor dipyridamole was tested using an identical protocol in 10 healthy subjects. RESULTS: Caffeine decreased insulin sensitivity by 15% (P < 0.05 vs. placebo). After caffeine administration, plasma FFAs increased (P < 0.05) and remained higher than during placebo. Plasma epinephrine increased fivefold (P < 0.0005), and smaller increases were recorded in plasma norepinephrine (P < 0.02) and blood pressure (P < 0.001). Dipyridamole did not alter insulin sensitivity and only increased plasma norepinephrine (P < 0.01).
In conclusion, we demonstrate that acute administration of a moderate amount of caffeine decreases insulin sensitivity in healthy subjects. This effect may be explained by increased plasma epinephrine and FFA levels. Peripheral adenosine receptor antagonism is less likely to have played a role. Further investigation is required to elucidate whether this effect persists over time with chronic use of caffeine. Because tolerance may develop for the effects of caffeine, it is currently premature to advise against caffeine use in the management of insulin resistance.
Metal_boy_
2004-04-15, 19:50
Det gäller inte bara mig, utan alla. ;) Trådar behöver, och skall, inte bumpas efter en timme utan svar.
Och jag kan svaret på din fråga, jag råkade bara inte sitta och vänta med ivrig blick på att få svara på den.
Hursomhelst är svaret att nej, det är ingen fara i sig. Det är allt sammantaget som kan orsaka problem, men alla bäckar små... och visst är det en bidragande orsak.
jag ber om ursäkt för det..meningen va att när jag skrev så ,så menade jag att fler kunde skriva svar om de kände för efter som det som stod innan lätt kunde uppfattats som att jag enbart frågade dig;) det där senare med 2 liter cola o film va mest på skoj:)
ok om jag inte är helt ute o cyklar så kan cola light försämra insulinkänsligheten i stora mängder om dagen ..men man får inga stora insulintoppar av det..utan det är konsumsionen av för mycke kofein som kan försämra det ändå? och att en liter cola light hit eller dit om dagen ej är nån fara...har jag förstått rätt nu?
ok om jag inte är helt ute o cyklar så kan cola light försämra insulinkänsligheten i stora mängder om dagen ..men man får inga stora insulintoppar av det..utan det är konsumsionen av för mycke kofein som kan försämra det ändå? och att en liter cola light hit eller dit om dagen ej är nån fara...har jag förstått rätt nu?
Typ så.
Det är därför jag aldrig dricker mer än 8 koppar kaffe om dagen.:rolleyes:
Ska man hålla reda på allt vad som kan försämra eller förbättra insulinkänsligheten så blir det nog inte bra på slutet i alla fall då stress bidrar till försämrad insulinkänslighet i sig. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.