handdator

Visa fullständig version : Andningssvårigheter av alkaliskt kreatin

coloz
2016-01-02, 13:54
Har tidigare kört på kreatin monhydrat 2-3 ggr men bestämde mig för att testa alkaliskt kreatin av Eiselt denna gång. Redan första dagen då jag tog en nästan full skopa enligt anvisningarna så vaknade jag samma natt 4-5 ggr av att jag hade svårt att andas och fick lite panik. Även morgonen efter kände jag av detta men gick över under dagen och slängde sedan burken.

Vad kan det vara i alkaliskt kreatin jämfört med monhydrat som orsakar det här? Och inget bullshit om att det kan vara något annat som orsakat detta för jag har levt och ätit precis som vanligt. Har även läst att några andra känt likadant av kreatin.

Xead
2016-01-02, 14:26
Frågan är väl snarare varför du valde att gå över till alkaliskt kreatin..? Vanligt monohydrat är ju det som faktiskt har bevisad effekt.

coloz
2016-01-02, 14:52
Frågan är väl snarare varför du valde att gå över till alkaliskt kreatin..? Vanligt monohydrat är ju det som faktiskt har bevisad effekt.

Undrar jag med, blev lite lurad av marknadsföringen :)

Ola Wallengren
2016-01-02, 15:02
Det är osannolikt att det beror kreatinet eller den alkaliska delen, dvs natriumbikarbonat och natriumkarbonat. Om det är relaterat till produkten skulle det kunna vara nitratet, men andnöd är kanske inte det främsta symptomet man kunde vänta sig eftersom dosen är för låg för att det skulle bli tal om methemoglobinemi.

exevision
2016-01-02, 16:33
Det är osannolikt att det beror kreatinet eller den alkaliska delen, dvs natriumbikarbonat och natriumkarbonat. Om det är relaterat till produkten skulle det kunna vara nitratet, men andnöd är kanske inte det främsta symptomet man kunde vänta sig eftersom dosen är för låg för att det skulle bli tal om methemoglobinemi.

Om man redan ligger högt på nitrat i övriga kosten då?

Gerdler
2016-01-02, 18:14

Har ju inget med saken att göra. Monohydraten är billig och monohydraten fungerar, de andra motjonerna har precis som monohydraten ingen effekt på kreatinets verkan utan syftar endast till att föra dem från tungspetsen till blodomloppet. De andra kreatinerna fungerar precis lika bra men är dyrare eller mycket dyrare och därför sämre eller mycket sämre.

King Grub
2016-01-02, 18:23
De andra kreatinerna fungerar precis lika bra

Inte alla.

Owe
2016-01-02, 21:45
Inte alla.

Och mer specifikt ?

King Grub
2016-01-02, 22:45
Som alla andra gånger saken varit uppe.

http://www.jissn.com/content/6/1/6/abstract t ex.

Pepz
2016-01-02, 22:47
Och mer specifikt ?

CEE om jag minns rätt (creatine ethyl ester)

edit: pucktvåa

Gerdler
2016-01-03, 21:00
Som alla andra gånger saken varit uppe.

http://www.jissn.com/content/6/1/6/abstract t ex.

Results showed significantly higher serum creatine concentrations in PLA (p = 0.007) and CRT (p = 0.005) compared to CEE.

Intressant att ett kreatin-tillskott kan minska kreatin-koncentrationerna i serum. Trots detta så ökade det koncentrationerna i musklerna så det handlar väl antagligen om var i metabolismen som delningen sker. Men att baserat på denna studien säga att CEE ej fungerar är ju lite väl långsökt. Det viktigaste är väl att kreatinhalten i musklerna ökar och det gjorde de även med CEE.

Sverker
2016-01-04, 08:27
Du har hela texten här
http://www.jissn.com/content/6/1/6

I sammanfattningen står
Since creatine ethyl ester supplementation showed a large increase in serum creatinine levels throughout the study with no significant increase in serum and total muscle creatine content, it can be concluded that a large portion of the creatine ethyl ester was being degraded within the GI tract after ingestion.

Har aldrig själv använt kreatinestern. Att slippa onödig belastning i kroppen och problem med magen pga kreatininet kan bara vara positivt.