Visa fullständig version : Stämmer detta?
Velander
2016-01-01, 21:43
Hej, igår så satt jag och pratade med en kille om alkohol och kalorier under kvällens fest, och han sa att om man ska räkna hur mycket kalorier man får i sig via alkohol så ska man räkna med 5.6 kcal gånger den mängden gram alkohol som man konsumerade, alltså inte 7 kcal som det står på dom flesta sidorna, detta p.g.a. den "termogena effekten".
Så jag är nyfiken, stämmer detta?
Mvh
All typ av mat har väl någon termogen effekt?
Läste att alkohols TEF är runt 20% vilket innebär att 80% används som energi (om jag förstått det rätt), och således är det 5.6kcal per gram.
Men även typ protein har ju en TEF på ca 20%.
Jag vet inte, men tror att man bör räkna 7kcal/gram.
Velander
2016-01-01, 22:55
Jag vet inte, men tror att man bör räkna 7kcal/gram.
Mjo, jag tyckte att det lät väldigt konstigt, man sitter ju inte och räknar av TEF för annat liksom :p
Om jag äter mat för 3000 kcal en dag (istället för att fasta) så orkar jag göra av med mer energi än annars. Är det då mindre kcal i maten egentligen?
Min poäng är att alkohol inte är det enda som kan öka energi ut, utan all mat kan ha denna effekt. Spelar det nån roll om energin som avges är ren värmeproduktion eller att personen får mer ork och därför rör på sig mer?
Energi in är energi in och energi ut är energi ut. Vissa personer däckar av alkohol och där skulle man ju isåfall kunna kalla det för en minskning av kaloriförbrukningen. Men kaloriintaget är ju trots allt fortfarande detsamma, oavsett vilka effekter alkoholen nu kan ha på energiförbrukningen.
Jag hade räknat alkoholenergin som 7 kcal och sen isåfall försökt uppskatta kaloriförbrukningen separat. Men då beroende på hur man personligen reagerar på alkohol. Men det blir ju just en uppskattning. Det är svårt att göra sådana uträkningar så väldigt vetenskapliga men man kan ju iaf dela upp variablerna där det (enligt mig) hör hemma. Kcal in på kcal in sidan och kcal ut på kcal ut sidan, oavsett vilken sorts energi det handlar om.
Måste man ta hänsyn till alkoholkonsumtion för att räkna kalorier har man minst två problem. Det första är att man dricker för mycket...
Måste man ta hänsyn till alkoholkonsumtion för att räkna kalorier har man minst två problem. Det första är att man dricker för mycket...
Varför?
Om man tar en whiskey på helgen under diet kasnke det är intressant?
Då har man gjort det valet och har inget intresse att ändra valet. Det betyder inte att man kan drickas ett-komma-två wiskey och bibehålla effekten.
Jag håller väl med i praktiken men jag misstänker att problemet här snarare är ett kontrollbehov. Något som är vanligt på kolo. I klass med "hur påverkas kalorierna i jordnötter beroende på hur väl jag tuggar det?" och "kan jag ha mjölk i kaffet utan att sabba effekterna av periodisk fasta?"
Så jag tror inte det har att göra med att man dricker för mycket utan att man har problem för att man gör en sak av att man "tog 3 vodka/funlight drinkar i fredags".
Jag gissar att det är det andra problemet Sverker tänker på.
Eller så kanske man bara vill se hur mycket ordentlig mat man skulle kunna ätit för dessa kalorier istället :D
Jag menade bara att det är lättare att uppnå sina mål utan alkohol.
Men jag misstänker att killen i första posten tänker på alkoholens effekt att öppna upp de ytliga blodkärlen när han tänker på den termogena effekten. Visserligen ökar värmeförlusten i från huden men den djupa temperaturen i kroppen sjunker.
Säkert jätteintressant att undersöka. Bara för att blotta mina fördomar bör denna yrkeskår vara lättast att få motiverad för långtidsstudie http://www.hd.se/nyheter/varlden/2016/01/02/misstankt-ryskt-sjofylleri-i-sundet/
I amerikans litteratur brukar det vara sjömän från filipinerna.
Konstigt att kalorier från alkohol är så intressanta när fruktosen är fruktad. De båda energikällorna liknar varandra. De omsätts i levern och kan ge fettlever.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.