Visa fullständig version : Deffkäk
Alright,,
Ös på med era specialare för maximal mättnad kontra kalori
Alltså, vad blir man mätt på länge på minsta mängd energi
Börjar med:
Kål
Färs på älg
Äggvita och kvarg
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Tarahumara
2015-12-26, 16:39
Vatten.
kvarg framförallt
Absolut, kvarg.
Proteinfluff var inne ett tag, vet inte om folk fortfarande fluffar.
Dela gärna med er av fluffrecept, grötmixar, proteinpannkakor osv
Tycker kaseinpulver fungerar bra som mellanmål. Mätt i några timmar.
Magnus N
2015-12-26, 21:16
Absolut, kvarg.
Proteinfluff var inne ett tag, vet inte om folk fortfarande fluffar.
Dela gärna med er av fluffrecept, grötmixar, proteinpannkakor osv
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175320
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=153619
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=182411
http://albin.shapemeup.se/2012/06/20/proteinpannkakor-en-receptsammanstallning/
Potatis & kött/vegokälla.
Luddsson
2015-12-26, 21:30
Vatten.
+1 Att shotguna 1 liter vatten får en att må illa och fyller buken. Annars är broccoli sjukt mycket mättnad för väldigt få kalorier enligt mig. Så även vit-och grönkål.
Tarahumara
2015-12-26, 21:37
+1 Att shotguna 1 liter vatten får en att må illa och fyller buken. Annars är broccoli sjukt mycket mättnad för väldigt få kalorier enligt mig. Så även vit-och grönkål.
Inte det bästa sättet att bli mätt på, dock.
Luddsson
2015-12-26, 21:51
Inte det bästa sättet att bli mätt på, dock.
Beror väl på hur man definierar mättnad. Har hört talas om både en psykiskt och fysisk mättnad av en psykolog för inte så längesedan. Fysisk mättnad torde innebära någon form av bukfylla, som kan åstadkommas med stora volymer mat eller dryck (vatten). Psykisk mättnad är till viss del hormonstyrd (rätta mig om jag har fel) och den kan jag inte speciellt mycket om. Hade varit intressant att få reda på vad som styr den hormonella mättnaden och som triggar det parasympatiska nervsystemet.
Någon som kan mer om detta?
Edit: Lite OfT men lite intressant är det allt.
Vit fisk, kycklingfilé, lever, kvarg, len kött, broccoli, vitkål, morot, potatis etc
Tarahumara
2015-12-27, 09:18
Beror väl på hur man definierar mättnad. Har hört talas om både en psykiskt och fysisk mättnad av en psykolog för inte så längesedan. Fysisk mättnad torde innebära någon form av bukfylla, som kan åstadkommas med stora volymer mat eller dryck (vatten). Psykisk mättnad är till viss del hormonstyrd (rätta mig om jag har fel) och den kan jag inte speciellt mycket om. Hade varit intressant att få reda på vad som styr den hormonella mättnaden och som triggar det parasympatiska nervsystemet.
Någon som kan mer om detta?
Edit: Lite OfT men lite intressant är det allt.
Oberoende av huruvida du blir mätt eller inte, vatten ger inte någon näring eller energi (under förutsättning att du dricker vanligtvis).
Shqypnia
2015-12-27, 10:43
Deffkäk är väl käk i mindre skala?
Diomedea exulans
2015-12-27, 11:14
Spenat.
Deffkäk är väl käk i mindre skala?
``Ös på med era specialare för maximal mättnad kontra kalori
Alltså, vad blir man mätt på länge på minsta mängd energi´´
suck.
Shqypnia
2015-12-27, 15:35
``Ös på med era specialare för maximal mättnad kontra kalori
Alltså, vad blir man mätt på länge på minsta mängd energi´´
suck.
Min poäng är den att små ändringar är de bästa förändringarna. Ta mindre spaghetti och mer nötfärs. Mer kött & mindre ris. Byt ut såserna mot hemlagade yoghurt såser.
Du behöver inte äts kvarg och inbilla dig själv att du känner dig mer mätt.
phattrance
2015-12-28, 10:18
Frysta grönsaker (ca 30 kalorier per 100gram)
Tarahumara
2015-12-28, 16:08
Min poäng är den att små ändringar är de bästa förändringarna. Ta mindre spaghetti och mer nötfärs. Mer kött & mindre ris. Byt ut såserna mot hemlagade yoghurt såser.
Det beror väl på vad ditt syfte är? Jag som löpare "tar inte mindre pasta" under deff.
GarethKeenan
2015-12-28, 22:13
Jag ar lite osaker hur resten ser pa det men det finns ju LCHF-brod som kan funka ratt bra. Det ar val vassleprotein som blandas in i brodet - eller?
Ar i USA, darfor inga svenska bokstaver. Sorry *flex*
Som någon tidigare sagt är vatten bra för mättnaden. Eftersom det fick mycket kritik så får jag förklara. Du ska inte bäla i dig 1-2 liter vatten för att bli mätt så du slipper äta, men se till att drick rikligt innan du äter och under måltiden så att du blir mätt av mindre mat. Kvarg fyller buken väldigt dåligt och likaså de flesta andra proteinkällor i de mängderna man äter om man skalar ned markant på kolhydratkällan. De är mättande på sitt sätt ändå då de tar tid att bryta ned men just bukfylla-effekten saknar de.
Annars är vitkål ett bra livsmedel att dryga ut volymen i maten som jag använder flitigt vid deff, och annars.
Te. Bättre än vatten, att det är varmt ger en trevligare mättnadskänsla.
Annars typ broccoli. Sen gillade jag att äta melon två timmar innan frukost för att skjuta på den.
Shqypnia
2015-12-29, 11:39
Det beror väl på vad ditt syfte är? Jag som löpare "tar inte mindre pasta" under deff.
Något måste du minska. Ta då inte mindre pasta- men något får du minska.
Va?
För att nå kaloriunderskott måste maten minskas eller aktiviteten höjas. Det är ju det som är "syftet"
Väldigt vagt formulerat.
Men ts ville ju ha förslag på föda med mest mättnad per kalori, inget annat.
Emmapemma
2016-01-03, 08:10
Broccoli :)
Minikubik
2016-01-03, 09:27
Vitkål, nötfärs, ingefära, fänkål
Tarahumara
2016-01-03, 10:25
Va?
För att nå kaloriunderskott måste maten minskas eller aktiviteten höjas. Det är ju det som är "syftet"
Väldigt vagt formulerat.
Jag menar att man inte nödvändigtvis måste minska på kolhydraterna utan det kan lika väl vara fettet och proteinet man kan dra ner på.
Alright,,
Ös på med era specialare för maximal mättnad kontra kalori
Alltså, vad blir man mätt på länge på minsta mängd energi
Börjar med:
Kål
Färs på älg
Kokt strimlad vitkål
Rostad broccoli (i ugn) med ost
Grönsaker+rotfrukter rostat i ugn med bacon (akta för stänka ner hela ugnen med baconfettet)
Kallt (tillagat) magert kött. Typ skinkstek i ugn till ~70c, sedan låta kallna och äta kyllskåpskallt.
^När jag är proppmätt får jag nästan alltid i mig något (glass/sötsaker ffa), men det tar tvärtstopp om jag försöker äta kallt kött.
Gröt kokt med mycket vätska + ägg/äggvita (pissnödig som fan timmarna efter)
Kakao och kanel tycks jag dämpa sötsuget lite. Har läst det någonstans också.
Cabbelito1
2016-01-03, 10:58
Ärtor :)
slackerguru
2016-01-10, 11:45
Ägg, morot, vatten och broccoli.
I Tyngres podcast med Gudiol pratade dom om att lägga in fermenterbara fibrer vid några måltider per dag för att det då bildades? något mättnadshormon i tarmen vilket gjorde att man inte blev lika hungrig. Rätta mig gärna om jag har fel.
Ägg, morot, vatten och broccoli.
I Tyngres podcast med Gudiol pratade dom om att lägga in fermenterbara fibrer vid några måltider per dag för att det då bildades? något mättnadshormon i tarmen vilket gjorde att man inte blev lika hungrig. Rätta mig gärna om jag har fel.
Låter intressant. Ska tydligen brytas ner långsammare i tarmen. Har inte hört podcasten, nämner de några exempel på fermenterbara fibrer?
shut teh face
2016-01-10, 19:32
Här finns lite info kring fibrer, http://livskick.nu/magen-del-3-kostfibrer/
Även andra aspekter kring fibrer
Det man syftar på är troligtvis resistent stärkelse i podcasten.
Det är lite flummigt för ibland kallas det för stärkelse och ibland för fiber.
Sen verkar inte all resistent stärkelse ha den effekt man vill ha med mättnad osv.
Står lite mer här http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10468/LCHF-guiden-till-resistent-starkelse.aspx
Jag har ingen koll på källorna, men det som syns på fler ställen är potatisstärkelse.
Man ska dock inte överdriva sin konsumtion kring det, resistent stärkelse är INTE en så kallad gelbildande fiber, och det är ju sådana man oftast vill åt för mag- och tarmhälsa
Finns det nån URL till poden?
slackerguru
2016-01-10, 22:38
Dom gav exempel på havregryn, broccoli och linfrö i podcasten vad jag kan minnas.
Det var i detta avsnittet det togs upp:
http://hwcdn.libsyn.com/p/4/5/5/45579104035e1787/tyngre_traningssnack_avsnitt_4.mp3?c_id=10309141&expiration=1452469590&hwt=1d6ea8ddfdfcb1612722d61aac17249a
torsk och ris, sjukt tråkigt så man blir mätt snabbt..
Shqypnia
2016-01-11, 11:18
Mat som mättar bra är mat man tycker om. Jag äter hellre mindre mat utav något gått än endast kyckling och broccoli. Mentalt blir jag mycket mer mätt.
Mat som mättar bra är mat man tycker om. Jag äter hellre mindre mat utav något gått än endast kyckling och broccoli. Mentalt blir jag mycket mer mätt.
Jag är precis tvärt om.
Må låta tråkigt (för mig är det bara standard) med det som funkar bäst för mig, är just det som de flesta nog skulle klassa som "tråkig" mat.
Käkar jag en stor portion broccoli och kyckling (blir väldigt mycket volym till lite energi) så är jag mätt så det räcker efteråt och håller mig mätt.
Nu har jag aldrig det direkt tyckt att mat varit direkt intimt förknippat med njutning. Visst det finns saker jag tycker är gott, men njutning för mig är massa andra saker än käk.
Jag äter mest för att jag måste och bryr mig i mer om vad (näringsmässigt) jag äter än vad det smakar, åtminstone under viktminskning.
Jag har uppriktigt aldrig förstått de som argumenterar för "man måste leva lite också" när det kommer till mat. Ska jag "leva" så finns det massor av saker jag gör för att förgylla livet. Äta har aldrig varit en av dem.
Största problemet (och direkta orsaken till behov av viktminskning i mellan åt) jag har med min egen kosthållning är lathet och tidsbrist vilket leder till att mat som går snabbt ibland (...för ofta) prioriteras över vad som är nyttigt, och för att få samma mättnadskänsla med snabbt/skräp så är det 4-5 gånger så mycket kalorier som går åt..
Shqypnia
2016-01-11, 12:28
Jag är precis tvärt om.
Må låta tråkigt (för mig är det bara standard) med det som funkar bäst för mig, är just det som de flesta nog skulle klassa som "tråkig" mat.
Käkar jag en stor portion broccoli och kyckling (blir väldigt mycket volym till lite energi) så är jag mätt så det räcker efteråt och håller mig mätt.
Nu har jag aldrig det direkt tyckt att mat varit direkt intimt förknippat med njutning. Visst det finns saker jag tycker är gott, men njutning för mig är massa andra saker än käk.
Jag äter mest för att jag måste och bryr mig i mer om vad (näringsmässigt) jag äter än vad det smakar, åtminstone under viktminskning.
Jag har uppriktigt aldrig förstått de som argumenterar för "man måste leva lite också" när det kommer till mat. Ska jag "leva" så finns det massor av saker jag gör för att förgylla livet. Äta har aldrig varit en av dem.
Största problemet (och direkta orsaken till behov av viktminskning i mellan åt) jag har med min egen kosthållning är lathet och tidsbrist vilket leder till att mat som går snabbt ibland (...för ofta) prioriteras över vad som är nyttigt, och för att få samma mättnadskänsla med snabbt/skräp så är det 4-5 gånger så mycket kalorier som går åt..
Detta är intressant. Såklart är ditt sätt helt rätt för dig- medan det aldrig hade funkat för mig.
Det bästa rådet man kan ge TS är väl att testa sig fram. Oerhört individuellt.
Detta är intressant. Såklart är ditt sätt helt rätt för dig- medan det aldrig hade funkat för mig.
Det bästa rådet man kan ge TS är väl att testa sig fram. Oerhört individuellt.
+1
Onekligen så!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.