Visa fullständig version : Nuvarande matschema
Callister
2004-04-14, 21:40
Nu kommer inte Grub bli glad. :) Men såhär äter jag.
Frukost: En port havregrynsgröt med mjölk och kräm typ..
Lunch: I skolan, tar grönsaker :)
Mellanmål efter skola: Två rasker med ägg eller något, mjölk.
Middag: Ja, allt som kan tänkas
Inget mer. Ligger på runt 1500 kcal. Detta är jävligt lite, men just nu går jag bara promenader, upplever en större vikdnedgång på detta sätt. Har testat med 5-6 mål om dagen, men känns som jag äter för mycket alltså.
Jag ligger på 1500 minus kcal om dagen, alltså 10500 kcal i veckan. Detta är cirka 1.4 kg. Jag satsar säkert för högt kanske ni tycker, men detta funkade förut också. :)
Jag förlorar säkert lite muskler, men jag går faktiskt inte direkt hungrig jämt, dock efter middagen är det lite hungrande, men jag tycker man ska vara hungrig när man går ner i vikt. När jag kör såhär dricker jag multivitamin på morgonen och dricker runt 4-5 liter vatten om dagen förmodligen. Upplever inte att jag är trött eller något, sen när jag inte har så mycket kvar att gå ner ska jag börja äta oftare men träna mer intensivare osv.
Så kom igen Grub, ge mig ditt bästa nu ;)
Jag kör också en form av deff nu, eller iaf kontrollerad kost kanske man ska säga. Jag är nästan konstant jädra proppmätt, men går ner i vikt fint såvitt jag kan se. Att vara hungrig har inget med att tappa vikt att göra! Det du ska akta dig för är att äta för lite, då förbränningen kan åka ner på sparlåga.
Själv tycker jag det är uppenbart onödigt att ha ett sådant tempo så man misstänker att man förlorar muskler, om det inte handlar om livsfarliga mängder fett.
Men det är väl lika bra att låta grub klistra in sina forskarrapporter så du inte har en chans att säga emot. :)
Håller med Gibb, att vara hungrig har inget med att tappa vikt att göra! Man ska inte plåga sig själv under deffen... jag åt mestadels potatis,ris,pasta, kyckling,tonfisk o torsk under deffen. Visst man var hungrig men man ska inte behöva lida :D
Callister
2004-04-15, 06:48
;)
Ska äta mer mellanmål efter skolan så jag kan skjuta fram middagen till 18.00 eller senare. :)
King Grub
2004-04-15, 09:34
Din kost är fullständigt värdelös.
Du behöver äta mer riktig mat, mer protein framförallt. Ja, upplägget är så dåligt att jag inte ens kan kommentera måltiderna.
Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.
Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, mm.
Välj minst en kolhydratkälla och en proteinkälla till varje mål, 5 eller 6 gånger om dagen. Till det bra fett som raps-, oliv-, eller linfröolja, eller fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax om du valt den proteinkällan. Komplettera med grönsaker och frukt. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.
Och adressera inte frågor till mig personligen. Det är ett öppet forum.
Callister
2004-04-15, 15:01
Är det inte när man styrketränar och tränar mycket som man ska äta sådär? Jag känner mig inte bra av att äta 5-6 mål t.ex.
Jag är liksom 16 år, de flesta i min skola vet knappast vad de ska äta, men de överlever eller hur? :) Har ett par som gått ner mycket i skolan också. Jag tvivlar inte på att du har rätt men jag undrar över alterantiven, min träning är ju bara promenader.
Dietesterna på Huddinge Sjukhus i stockholm rekommenderar min nuvarande kost också, att man inte ska äta efter middagen också så vidare. What so ever
King Grub
2004-04-15, 15:08
Originally posted by Callister
Är det inte när man styrketränar och tränar mycket som man ska äta sådär? Jag känner mig inte bra av att äta 5-6 mål t.ex.
Jag är liksom 16 år, de flesta i min skola vet knappast vad de ska äta, men de överlever eller hur? :) Har ett par som gått ner mycket i skolan också. Jag tvivlar inte på att du har rätt men jag undrar över alterantiven, min träning är ju bara promenader.
Dietesterna på Huddinge Sjukhus i stockholm rekommenderar min nuvarande kost också, att man inte ska äta efter middagen också så vidare. What so ever
Bra mat är bra mat, oavsett vilken träning du bedriver.
Det är alltid bättre med fler mindre mål än ett par stora, även om det i ditt fall är frågan om ett par mindre i stället.
Vad klockans visare pekar på spelar mindre roll.
Att dina kamrater överlever har väl inget med saken att göra? Det gör du också på den kost du beskriver. Men du äter väl för att se resultat? Inte för att svälta dig?
Callister
2004-04-15, 15:27
Jag svälter inte faktiskt. :)
Jag brukar bara gå hungrig innan jag lägger mig, kanske 1-2 timmar innan. Jag ser resultat på detta sätt faktiskt. ;)
Har ju en hel del att gå ner kvar, men när det är runt 10kg kvar ska jag nog börja mer på din taktik då det kommer ta mkt längre och då vill man ju helst vara helt obesvärad. ;)
King Grub
2004-04-15, 15:37
Jag brukar bara gå hungrig innan jag lägger mig, kanske 1-2 timmar innan. Jag ser resultat på detta sätt faktiskt. ;)
Har ju en hel del att gå ner kvar, men när det är runt 10kg kvar ska jag nog börja mer på din taktik då det kommer ta mkt längre och då vill man ju helst vara helt obesvärad. ;)
Ligger du på 1500 kcal minus per dag svälter du. Punkt. En smått vansinnig nivå för en 16-åring.
Callister
2004-04-15, 15:47
Originally posted by King Grub
Ligger du på 1500 kcal minus per dag svälter du. Punkt. En smått vansinnig nivå för en 16-åring.
Jag har tänkt höja till kanske 2000 kcal. Men jag tänker verkligen inte sätta det som en min-gräns, snarare som en max-gräns. Äter inte mer än vad jag tycker isf.:nono:
Ligger på runt 1500 kcal. Detta är jävligt lite, men just nu går jag bara promenader, upplever en större vikdnedgång på detta sätt. Har testat med 5-6 mål om dagen, men känns som jag äter för mycket alltså.
Klart du tappar mer när dina surt förvärvade muskler sakta rinner ur dig medans kroppen toksparar på fettet. Stackars kroppen lär ju tro du är med i Robinsson.
Callister
2004-04-15, 16:00
Inte så troligt då jag inte upplevt en muskelförlust på de 10 kg jag gått ner, har även minskat i fett massor, man ser ju och känner det.
Jo det gör du. :nono:
Inte så troligt då jag inte upplevt en muskelförlust på de 10 kg jag gått ner, har även minskat i fett massor, man ser ju och känner det.
Du gör som du vill, men som sagt, det kommer inte att hålla i längden, det har vi alla sagt.
Callister
2004-04-15, 16:15
Håller inte i längden. Det vet jag, och jag skrev tidigare att jag inte komma köra detta allt för länge
Herkulez
2004-04-15, 16:16
varför frågar du om du ändå inte har tänkt följa råden?
Hur stor övervikt har du anser du? Du har gått ned 10 kg hittills, och har mer än 10 kvar?
Sen undrar jag varför du lägger ut ditt schema för kommentarer när du ignorerar de alldeles utmärkta råd du får?
Håller inte i längden. Det vet jag, och jag skrev tidigare att jag inte komma köra detta allt för länge
Men varför köra det om du vet att det inte håller?
Det enda som kommer att hända är att du bromsar din förbränning och sen när du äter mer så kommer kroppen att vägra höja förbränningen innan den lagrat in lite extra fett. = Jojobantning.
Ät vettigt från börjar så slipper du ju de problemen.
Callister
2004-04-15, 16:23
Jag vill inte "sega".
Jag har testat 5-6 mål om dagen under cirka 1.5 vecka. Men jag tycker inte det funkar, tycker jag äter alldeles för mycket och gick inte heller ned något. Det handlar ju om mig själv och att jag ska äta så jag mår bra, och nu när jag ska gå ner så mår jag dåligt av att äta för mycket.
Därför vill jag köra såhär typ någon månad, sen kan jag börja på "erat" sätt. Det där med jojobantningen, ja, lär ju inte gå upp om jag har självdisiplinen, kommer ju inte direkt att gå upp sen direkt av lite morötter. Dessutom kommer denna diet avslutas innan den totala viktnedgången är klar, och då får jag ju upp förbränningen tills jag går i "stanna-i-vikt-läge"?
King Grub
2004-04-15, 16:27
Jag vill inte "sega".
Jag har testat 5-6 mål om dagen under cirka 1.5 vecka. Men jag tycker inte det funkar, tycker jag äter alldeles för mycket och gick inte heller ned något. Det handlar ju om mig själv och att jag ska äta så jag mår bra, och nu när jag ska gå ner så mår jag dåligt av att äta för mycket.
När du sänker din ämnesomsättning genom en svältdiet går du ju upp all fettvikt på nolltid igen när du höjer matintaget... Och du vet ju tydligen själv att det inte håller i längden.
Du sätter ju verkligen upp förutsättningar för att misslyckas och gå upp allt igen. Varför inte låta det ta lite längre tid och sedan kunna hålla formen? Det går inte om du sabbar förbränningen. Du hamnar i ett jojomönster och får strypa matintaget ännu mer nästa gång.
Callister
2004-04-15, 16:34
Så ni rekommenderar alltså att jag ska äta något efter middagen?
För påstå inte att jag äter för lite frukost osv.
Så 2000 kcal om dagen är okej? För alltså, förstår inte varför folk äter så mycket. Upplever inte heller en dålig förbränning. :D
Under påsken åt jag:
En stor påskmiddag, två stora chokladkakor á la 200 gram st, cashewnötter, en stor chipspåse, kanske 0.5 liter läsk som max, M-nötter, lite blandat godis. Och har gått ner sen dess, detta var dock utspritt över några dagar.
Herkulez
2004-04-15, 16:45
oki du äter inte för lite frukost, men du äter en helt värdelös sådan, skippa krämen å ät nå proteinrikt istället
Callister
2004-04-15, 17:00
Missade frågan om hur mkt vikt e kvar osv.
Ja, jag har gått ner 10 kg som sagt, har väl 20 kvar, kanske mer om jag tycker det behövs. :)
Men när ni är så många får jag väl inte säga emot så mycket, dock säger dietister och skolläkare emot er. Men ja, tycker det är svårt när man ska äta så mycket, mer saker o hålla koll på.
Missade frågan om hur mkt vikt e kvar osv.
Ja, jag har gått ner 10 kg som sagt, har väl 20 kvar, kanske mer om jag tycker det behövs. :)
Men när ni är så många får jag väl inte säga emot så mycket, dock säger dietister och skolläkare emot er. Men ja, tycker det är svårt när man ska äta så mycket, mer saker o hålla koll på.
Callister skärpning!!!:D
Bara för att du äter oftare behöver det inte bli mer mat. Ät mindre portioner!! Eftersom du inte är ett muskelberg spelar det INTE jättestor roll VAD eller NÄR du äter utan HUR MKT du äter.
Mängden är viktig. Sen kan du skita i mättat/fleromättat fett, GI, II osv. Det är grejer man kan ta hänsyn till när man fått lite övergripande koll på läget.
Hur mkt muskler har du egentligen? Har du lite muskler bara så
ät massor av kaloriminus och träna lite sporadiskt under tiden du lär dig hur man ska äta. Sen när du är nöjd med viktnedgången tillämpar du dina nya kunskaper och sätter ihop ett program där du höjer 200Kcal/vecka bara med rätt käk tills du hittat din +-0 Kalorinivå.Sen är det bara att justera vidare inför nästa mål med träningen.
King Grub
2004-04-15, 17:09
Ingen vettigt dietist eller läkare i världen skulle rekommendera ditt matschema till en 16-åring.
Callister
2004-04-15, 18:22
Inte på den punkten, utan att man inte ska äta något efter middagen t.ex.
Och när jag testade viktväktarnas pricksystem så såg det ut o vara runt 1500 kcal också, och läkare har rekommenderat den. :)
King Grub
2004-04-15, 18:24
Inte på den punkten, utan att man inte ska äta något efter middagen t.ex.
Och när jag testade viktväktarnas pricksystem så såg det ut o vara runt 1500 kcal också, och läkare har rekommenderat den. :)
Inte till växande 16-åringar. Har inte Viktväktarna 18-årsgräns? En växande kropp skall inte svältas.
Och att man inte skall äta efter ett visst klockslag är en gammal myt som = :smash:
Callister
2004-04-15, 18:33
Nej det är 16 års gräns på viktväktarna vad jag vet, var 14 när jag körde det men fick remis ifrån en läkare typ. ;)
Men blir du glad om jag ligger på 2000 kcal då? :naughty:
King Grub
2004-04-15, 18:42
Nej det är 16 års gräns på viktväktarna vad jag vet, var 14 när jag körde det men fick remis ifrån en läkare typ. ;)
Men blir du glad om jag ligger på 2000 kcal då? :naughty:
Jag bryr mig egentligen inte vilken nivå du ligger på. Du gör som du vill. Ät 800 kcal om dagen om du tror att det är bäst. :rolleyes: Jag tycker bara det är synd att du verkar vara inställd på att förstöra för dig själv vid så unga år.
Du borde lyssna lite på vad folket här har för åsikt för dom vet vad dom pratar om... det var ju trots allt du som ville våra åsikter och Grubs framför allt men du verkar skita i allt fullständigt... Lite dålig stil tycker jag iaf... men gör som du vill, vill du svälta så visst.
Callister
2004-04-15, 19:45
Grejen är att jag inte tycker att jag svälter ;)
King Grub
2004-04-15, 19:48
Grejen är att jag inte tycker att jag svälter ;)
Ett sådant energiunderskott är svält! Det är inte hur du upplever det. Anorexiasjuka som äter ett äpple om dagen tycker också att det är mycket mat och att dom inte svälter.
maximuscle
2004-04-15, 19:53
varför frågar du om du inte sen tror på vad folk säger?....du kanske inte tycker det lite men skulle jag käka sådär så skulle jag tyna bort...
men men...hoppas det går bra med svältandet....
Callister
2004-04-15, 19:59
Jag känner ju mig själv bäst, allt kanske bara e siffror för er men detta funkar i praktiken, för MIG. Har väldigt svårt att tycka det är svält också, har pratat med många om detta, de tycker inte det är svält. Så då undrar man varför jag skulle lyssna på några här, dock undantag för Grub som studerat, men jag vet ju inte, han kanske går efter siffror bara. Vill inte göra hån av er, bara spekulerar
King Grub
2004-04-15, 20:12
Ja ja, du gör som du vill. Spekulera inte ner dig i fördärvet bara. Det är väl ingen idé att fortsätta skriva i den här tråden, när du redan har bestämt dig att det som är fel och ohälsosamt är bäst för dig.
Hej
Det finns många på detta forum som studerat kost- och träningslära och på så sätt vet vad de talar om...dessutom har de flesta egna erfarenheter av olika kost- och träningsupplägg som gör att man kan lita på att det de säger stämmer.
Det som gör mig lite bekymrad är att du säger att dietister sagt till dig att äta på detta sätt...under min utbildning har jag visserligen stött på en del uppfattningar om kost (hos t ex lärare) som inte stämmer överens med mina egna / de som är vanliga hos folk som tränar fitness/bodybuilding. Men, att de verkligen ger sådana här råd till människor, och då speciellt yngre personer är helt otroligt.
Hoppas du kommer på bättre tankar och inser att det är bättre att tänka långsiktigt när det gäller att nå bra resultat med viktminskning.
//Annie
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.