Logga in

Visa fullständig version : Viktuppgång efter diet

century
2015-12-23, 11:27
En fråga som jag själv inser knappast har nått enkelt svar men... ;) Vad är "normal" viktuppgång tiden efter diet? Då syftar jag förstås på en hård diet á la tävling, inte "få bort lite hull-deff".
Jag tävlade på LP och gick upp ~2,5 kg första veckan där jag antar att en hel del är vätska. Sen har det tickat upp lite långsammare, nu efter snart en månad ligger jag på +3,5-4kg ungefär. Ingen reversed diet men äter sund mat i någorlunda kontrollerad mängd och unnar mig lite extra utöver det när andan faller på.

Har väl egentligen inga frågor om min egen vikt men är lite nyfiken. Hur har det varit för andra? Vad är "lagom" takt att gå upp i?

forslund
2015-12-23, 14:17
Hur gjorde du med vätska vid tävlingen?

Min vikt var otroligt ostabil första två veckorna (trots reverse-diet). Varierade flera kilon och dina siffror låter helt normala. Men 2-3 kg första veckan, sedan en mer normal takt likt den du beskriver.
Upplevde helt enkelt att kroppen var mycket känsligare för variationer av salt/dryck ett tag efteråt.

Men då gjorde jag en lång vätskeladdning och tömning innan tävlingen också.

century
2015-12-25, 05:52
Jag trixade en del, men utan att ha något att jämföra med så tror jag att det var ganska kort (?). Mycket vätska & salt måndag-onsdag, klippte saltet torsdag, klippte vätskan fredag, tävlade lördag.
Känner ändå igen det du skriver! Jag bodde hemifrån 1 vecka efter tävling utan tillgång till våg, så +2,5 kg var när jag kommit hem. Jag är tämligen övertygad om att det var +5-6kg ett par dagar tidigare för då kände jag mig verkligen som en säl... HELT slät och full av vatten.