handdator

Visa fullständig version : Farliga plaster & miljögifter

Sparven från Minsk
2015-12-19, 19:40
Såg just en mycket intressant dokumentär på tv om bröst.
Dagens flickor kommer tidigare i puberteten och får större bröst än tidigare.

Nu kan väl vissa tycka att detta är något av godo, men ack så fel!
Dokumentären tog även upp att män får bröst i större utsträckning.

Bröstmjölk och bröstvävnad analyserades och visades innehålla en hel del skumma saker, allt ifrån flammedel, PBDE och PCB.

Flammedel kunde komma från en ny soffa, kuddar, tv, m.m. Vissa miljögifter fanns även i insepsspray, doftsprayer m.m.

Kom själv att tänka på BPA som finns i vissa plastprodukter.

Det var ganska skrämmande att se vilka höga nivåer av skit som fanns i bröstmjölken och brösten i sig. Ännu värre var att många av dessa miljögifter var lipofila, dvs lagras lätt i fettvävnad.
En del av dessa gifter är väldigt lika molekylmässigt till kroppens egna hormoner och kan därför påverka oss ganska starkt negativt (så som tidigt pubertet, mansbröst m.m)

Så, vad kan man som privatperson göra för att skydda sig mot detta?

Flammedlet var små partiklar som lätt blandade sig med dammet i ett hem, dvs dammsuga ofta!
Slänga ut alla plastmatlådor eller åt minstånde inte värma maten i dem utan på en tallrik
Undvika vattenflaskor i plats, eller välja BPA fria flaskor
Välja organsikt/ekologiskt schampo och duschtvål och hudlotion
Undvika teflonpannor och köra med gjutjärn istället
Byta ut alla matlagningsredskap och skärbrädor i plast mot liknande i metall eller trä.

Fler tips, tankar och input?

shut teh face
2015-12-19, 19:46
Vi har mest brytt oss om barnens leksaker, desto viktigare när de är väldigt små och äter/suger på allt.

Bestick i bambu, leksaker i trä och virkade saker, men vi undviker väl plast för de mesta, men de går ju inte alltid

Sparven från Minsk
2015-12-19, 19:48
Vi har mest brytt oss om barnens leksaker, desto viktigare när de är väldigt små och äter/suger på allt.

Bestick i bambu, leksaker i trä och virkade saker, men vi undviker väl plast för de mesta, men de går ju inte alltid

Förstår det.
Men nog borde det ur ren miljösynpunkt också vara bra att undvika plast?

shut teh face
2015-12-19, 19:50
Förstår det.
Men nog borde det ur ren miljösynpunkt också vara bra att undvika plast?
Ja, men det är svårare och dyrare, som alltid som är bra här i världen
Man får välja sina strider här och där :)

Klein
2015-12-19, 19:58
Att folk kommer tidigare i puberteten har fler och mer trovärdiga förklaringar än plast. Tidigare pubertet är kopplat till högre BMI som i sin tur oftast beror på högre energiintag och möjligen för dåligt sammansatt kost. Barn som växer upp med enstamstående mammor tenderar också att nå puberteten tidigare.

Luca Brasi
2015-12-19, 20:39
Jag tycker att både flickor och pojkar verkar komma i puberteten mycket senare än när jag gick i skolan.Sedan ser de ut som dvärgar också.
I min klass fanns det ett par tjejer med typ c kupor i mellanstadiet.Vi hade en kille som vi kallade turk-göran alternativt broilern efter som han var så hårig och muskulös.
Jag tror att det beror på kosten,speciellt mjölkprodukter i synnerhet och protein och kaloririka livsmedel i allmänhet.
Konsumtionen av mjölkprodukter har ändrats sedan andra världskriget och framåt.
Sedan blir ju föräldrar faktsikt äldre och äldre vilket ger diverse epigeniska konstigheter.

Luca Brasi
2015-12-20, 00:00
Det verkar finnas gott om samband med BMI och tidig pubertet.
Det innebär naturligtvis inte att det är nyttigt med flamskyddsmedel.
https://scholar.google.se/scholar?hl=sv&as_sdt=0,5&as_ylo=2015&q=bmi+menarche

Sparven från Minsk
2015-12-20, 08:17
Nej verkligen inte.

Kommer försöka finna ekologiskt schampo och duschtvål, matlådor i glas eller silikon, köksredskap i metall eller trä samt mer ekologisk mat överlag.

Dreas
2015-12-20, 08:29
Flamskyddsmedel kommer väl ur jorden när det kommer till mat? Var väl ekologisk eller kravodlad lax som innehöll mest flamskyddsmedel vid en undersökning? Har för mig att det handlar om odlingsplats. De flesta barnleksaker är väl också BPA-fria numera?

BigSpawn
2015-12-20, 09:44
Det finns ju rätt många kemikalier som är tillåtna i maten än så länge som EU velat förbjuda men som lobbyister än så länge lyckats hålla kvar. Rätt skrämmande att pengar går före hälsa i många fall. Morgonpasset i P3 hade ju en forskare med för nått år sen som sa att det fanns tusentals kemikalier som borde förbjudas omedelbart men våra politiker har vart för fega.

Gearhead85
2015-12-20, 09:53
Jag fick veta på senaste kommunstyrelsemötet (ja jag är fritidspolitiker på kommunal nivå) att BPA även används i innerliningen på vattenledningsrör. Samtidigt passade jag på att informera de andra om att de flesta billiga vattenflaskor innehåller även BPA. Själv använder jag en lite dyrare i rostfritt stål.

Sedan om det i maten är det mycket därför jag gör i stort sett allt från grunden och handlar helst i den mån det finns och jag har råd ekologiskt.