handdator

Visa fullständig version : Erfarenhet av uppehållsträning?

Joel le Monge
2015-12-19, 19:32
Hej,
Har en väldigt intensiv period framför mig, ca 2 månader. Träningen kommer oundvikligen bli lidande. Därav undrar jag ifall någon/några här har haft erfarenhet av endast uppehållsträning. I så fall, vilken volym/intensitet/frekvens använde ni er av?
Mitt fokus ligger på basövningar ifall det är relevant.

Tacksam svar!

z_bumbi
2015-12-19, 20:43
Jag gillar modulprogram där man har olika prioritet för varje del i det tänkta programmet för en dag. Har man ont om tid så kör man få moduler med fokus på del 1 och 2 och lyckas man någon dag få loss mer tid så kör man del 3 och/eller 4. Känner man att man är helt ur slag en dag så kan man köra del 1 och 3 eller 4 för att få röra sig och inte gegga ihop helt.

Del 1 Uppvärmning inklusive nötande i alla viktiga övningar med skivstång på lätta vikter och lite bålträning (så får man alltid med det).
Del 2 Huvudövningen/arna för dagen och minst ett set med skapligt hög intensitet.
Del 3 Mer nötande på huvudövningen/arna och komplement
T ex om man kör böj, bänk och mark i del 2 så kan del 3 en dag innehålla x antal fler set i böj och komplement. Gärna några superset för att få in mer träning på kortare tid.
Del 4 Prehab/bålträning
Cirkelträning, superset etc spar tid.

Som exempel
Om du planerar att träna tre pass per vecka så sätter du också upp en plan för hur många gånger varje modul bör hinnas med under en månad.
12 del 1
8 del 2 (två gånger i veckan)
4-6 del 3
4-6 del 4

Som du märker så är det bara skissartat men det ger kanske en idé om hur du kan förändra ditt nuvarande program

Joel le Monge
2015-12-20, 12:52
Tackar! Alltid bra med input. När du tränat på detta sätt har du kunnat behålla styrka/massa?

z_bumbi
2015-12-20, 19:58
De jag har tränat har klarat sig skapligt på liknande upplägg.