Visa fullständig version : Cardio i förhållande till fettförbränning
Vad vinner man på att träna cardio ur fettförbränningssynpunkt då den varken medför någon efterförbränning av fett värd att nämna eller i sig själv bränner fett?
Jag förstår inte när fettet egentligen förbränns. Det enda jag kan tänka mig är att kroppen efter att ha förbrännt glykogen genom cardio, "väljer" att bränna fett ett tag? Stämmer det? Om så, varför? :)
Om man ska vara kritisk: Varför väljer kroppen egentligen att någonsin bränna fett då det finns muskelprotein att bryta ned och glukos att utvinna ur detta?
King Grub
2004-04-14, 20:17
Cardion förbrukar väl energi? Vilket för ner dig på energiminus utan att du behöver svälta dig och gå miste om värdefulla näringsämnen? Vad menar du med att den inte bränner fett? All aktivitet använder fett som bränsle i mer eller mindre utsträckning.
Bättre insulinkänslighet och högre GLUT4 nivåer som gör att mindre av energin du stoppar i dig går till fettdepåerna.
Originally posted by Fors
Om man ska vara kritisk: Varför väljer kroppen egentligen att någonsin bränna fett då det finns muskelprotein att bryta ned och glukos att utvinna ur detta?
Därför att kroppen är mer anpassad att bränna fett än protein? Fett används ju kontinuelligt av de flesta organen i kroppen inklusive musklerna.
Proteinet tar den bara till när den absolut måste ha glukos och då främst till hjärnan samt om man har totalt slut på kolhydrater i kroppen.
Det är väl dock fortfarande en försvinnande liten del av energin från cardion, då den är någorlunda intensiv, som plockas från fettdepåerna?
Det jag inte riktigt reder ut är hur energiminus fungerar i praktiken. Någon gång måste ju energiminuset göra att fett frisätts och förbränns - fett som inte skulle ha förbränts om man låg på energiplus eller energinoll.
Och energiminus - är det ett tillstånd som alltid måste ses ur en längre period (ett dygn eller mer) eller är det ett tillstånd man kan gå in i och ur igen tämligen fort?, exempelvis genom en måltid?
Om det sistnämnda gäller måste det finnas någon mekanism i kroppen som gör att den väljer att förbränna fett ett tag, just för att den befinner sig i energiminus.
Detta resonemang ger egentligen två frågor, men jag behöver helst få mina teorier här ovan bekräftade innan jag spinner vidare på min andra fråga, så för stunden formulerar jag det som förvirrar mig mest:
Varför väljer kroppenatt att lösa energiproblemet genom att bränna fett, då det uppenbarligen finns andra saker, muskler, att hämta energi ur?
EDIT: Såg att bumbi lyckats besvara frågan :)
Originally posted by Fors
Det är väl dock fortfarande en försvinnande liten del av energin från cardion, då den är någorlunda intensiv, som plockas från fettdepåerna?
Sifforna är från någon som är ganska vältränad.
Vid 65-70% av maxpuls är det ca 50% av energin från vardera fett och kolhydrater.
När pulsen stiger så bränns det mer kolhydrater i procent men då kaloriförbrukningen samtidigt ökar så bränns det även mer fett räknat i vikt.
Men det här har oftast mindre betydelse för fettförlust än för hur man bör lägga upp ett långlopp. :)
Det kan dock ha viss betydelse om man äter lite kolhydrater under sin diet och vill spara dem till styrketräning, då bör man inte köra så hård konditionsträning utan att fylla på kolhydrater på något sätt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.