handdator

Visa fullständig version : Vad har du för bälte till marklyft och vart placerar du det?

exevision
2015-12-15, 15:26
Det har ju resonerats lite om hur brett bälte man bör ha i marklyft, att det kan skilja mot knäböj. Dock har jag inte sett någon styrkelyftare med smalt bälte. Kanske bara jag som inte sett tillräckligt många?

Men, använder du ett smalt, brett eller inget bälte alls när du marklyfter?
Vart placerar du bältet? Samma som knäböj eller högre?
Tycker du att bältet ger något?

MackeJuve
2015-12-15, 15:31
Men, använder du ett smalt, brett eller inget bälte alls när du marklyfter?
Wahlanders styrkelyftsbälte i skinn, rätt brett
Vart placerar du bältet? Samma som knäböj eller högre?
Har ingen exakt placering men skulle gissa på något högre i marklyft
Mest i knäböj, tycker att det är lättare att få bra buktryck mot bältet där jämfört med i marklyft. Tycker dock att det hjälper i marklyft, bara mindre

...

Adama
2015-12-15, 15:39
Wahlanderbälte (som är brett). Och sätter det annorlunda mot böj. Så långt ner det går på ryggen, och sedan snett uppåt på magen.

Och ja, jag får ut kilon av att använda bältet, kanske 15-20 kg (aldrig testat exakt).

PerLedin
2015-12-15, 16:01
Men, använder du ett smalt, brett eller inget bälte alls när du marklyfter? http://cdn.karatebyjesse.com/wp-content/uploads/2014/01/black_belt-400x242.jpgSamma som knäböj eller högre?

Upplever inte att det är lättare få buktryck, men det är mycket färre som kommer och undrar hur många set jag har kvar.

exevision
2015-12-15, 16:09
Wahlanderbälte (som är brett). Och sätter det annorlunda mot böj. Så långt ner det går på ryggen, och sedan snett uppåt på magen.

Och ja, jag får ut kilon av att använda bältet, kanske 15-20 kg (aldrig testat exakt).

Lägre än i knäböj? Får man veta ditt midjemått?

http://cdn.karatebyjesse.com/wp-content/uploads/2014/01/black_belt-400x242.jpg

Upplever inte att det är lättare få buktryck, men det är mycket färre som kommer och undrar hur många set jag har kvar.

Jag skrattade.

Gymmis
2015-12-15, 16:14
[QUOTE=Adama;7485546]Wahlanderbälte (som är brett). Och sätter det annorlunda mot böj. Så långt ner det går på ryggen, och sedan snett uppåt på magen.

Samma lika här.

Vet inte om jag får kilon av bältet i mark (vilket jag får i böjen), men det blir lättare att hålla trycket och därmed ryggen.

anvihl
2015-12-15, 16:31
Samma bälte som i böj (vanligt styrkelyftsbälte), men har det så högt upp jag kan, framsidan på bältet är i princip på bröstbenet. Får ut kanske 2-3kg av det. Har jag det lågt tappar jag typ 20-25kg i mark, min ryggposition blir helt fel.

King Grub
2015-12-15, 16:53
Alltid mitt Barbapaparosa Valeo från 1989. Sekundfärsk bild

mela
2015-12-15, 16:55
Använder wahlandersbälte.
Har det mellan höftbenen och revbenen i både knäböj och marklyft.
Vet dock inte hur mycket jag får ut, men det är mycket psykiskt.

oscarovegren
2015-12-15, 17:22

hahahaha!!

Agitator
2015-12-15, 17:41
Alltid mitt Barbapaparosa Valeo från 1989. Sekundfärsk bild

Men ser sprillans nytt ut, oanvänt much?

:em::em::d

King Grub
2015-12-15, 19:43
Men ser sprillans nytt ut, oanvänt much?

:em::em::d

I princip varje pass i 26 år. Kvalitet. Har dessutom överlevt ett antal maskintvättar i 60 grader med tvättmedel. Kardborrfästet är dock slut.

Agitator
2015-12-15, 21:08
I princip varje pass i 26 år. Kvalitet. Har dessutom överlevt ett antal maskintvättar i 60 grader med tvättmedel. Kardborrfästet är dock slut.

Helt galet underlag! Ser ut att vara som nytt, du kan ju köpa kardborre på löpmeter från nätet, sedan gå till skräddare typ och be dem köra på det nya i sin maskin som penetrerar det där lätt.

Adama
2015-12-15, 22:23
Lägre än i knäböj? Får man veta ditt midjemått

Ej lägre, i knäböj sitter det i samma höjd bak och fram, men så långt ner tills det tar stopp mot höften.

Medans i marklyft så har jag det lite snett då det är högre framtill. Detta för att jag står smalare (än i böj) i marken, vilket innebär att när jag hämtar stången så trycker knäna upp bältet och då tappar jag allt buktryck.

Hade jag varit smalare så kanske det inte hade varit något problem, men nu vill magen gärna bulla till sig när man böjer på knäna och böjer sig fram.

Old Nick
2015-12-16, 08:39
Vanligt 10 cm läderbälte. Sitter aningen högre än i knäböj.

Får inte ett kilo extra. Det är svårare att sätta ryggen med bältet, men lättare att hålla den när jag väl börjar lyftet.

Gerdler
2015-12-16, 11:50
Styrkelyftsbälte billigaste jag kunde hitta, har det högre än i knäböjen men tycker att det är lite för stort egentligen ändå. Hjälper en del i mark också men klart mer i knäböjen där jag får 7,5-10 kg!

Sånt bälte som Grub har måste väl gå att ha i tyngdlyftningsövningar också?

King Grub
2015-12-16, 11:57
Kör man riktigt tungt och/eller har en massiv midja fungerar det inte; när jag var 19 och körde böj på 200 hade spänningsanordningen benägenhet att explodera upp av buktrycket i bottenläget. :p

PureWhey
2015-12-16, 14:01
Det låter inte kul... Mitt gamla bälte gick sönder under ett lyft, körde som tur var inte så tungt.

Agitator
2015-12-16, 14:10
Enklare bara skippa bälte och vänja sig träna utan hjälpmedel :)

PureWhey
2015-12-16, 14:24
Bälte är ett utmärkt hjälpmedel

https://www.researchgate.net/publication/21622991_The_effectiveness_of_weight-belts_during_multiple_repetitions_of_the_squat_exe rcise

http://www.lafitness.com.br/biblioteca/artigos/muscle-activation-in-the-loaded-free-barbell-squat-a-brief-review.pdf

exevision
2015-12-16, 14:52
Om man bör placera det högre eller inte jämfört med knäböj, beror det mycket på midjemåttet?

Fernicus
2015-12-17, 00:09
Jag måste sätta bältet högre i böj, annars kommer kaggen i vägen i botten :P
Spänner det även ett hål tightare i böj än i mark, ärligt talat tror jag inte ens bältet ger mig något i mark när jag har det så löst som jag har, men jag tappar för mycket teknik om jag spänner det hårdare.

exevision
2017-08-09, 20:17
Bump.
Fler tankar kring detta?

Chorizo
2017-08-09, 20:29
För mig: samma bälte (vanligt titanbälte maxbredd) i böj och mark. Ofta lite lösare spänt i marken än i t ex böj.

I styrkelyft använder de allra flesta maxbrett bälte i både böj och mark (vissa kör smalare bälte i bänkpress). Man kan se tyngdlyftare köra lite mark i sina smalare bälten.

Gearhead85
2017-08-09, 20:54
Gasp läderbälte. Det som är jämnbrett hela vägen. Och placerar det så det går precis med lite distans mellan bäckenet och bröstkorgen.. Och jag måste nästan ha bälte vid sumomarklyft för att skona min reumatikerrygg. Det har till och med varit nära att jag plockat bort sumomarklyftet just för hur det kan påverka både rygg och höfter då jag har skov. Men samtidigt är det den övning jag lyfter (med bra teknik) tyngst i med. :)

baktung
2017-08-09, 20:59
Fyller år i veckan och tänkte bjuda mig själv på ett styrkelyftsbälte. Dags att testa. Så tack för att du bumpade denna lägligt, exevision. Satt faktiskt precis och läste på om bälten.

Problemet för ett annat fattighjon är att Wahlanders bälten kostar det dubbla mot t.ex. ett Gasp Power Belt. Bägge är 13 mm och tillverkade i läder. Klarar jag mig verkligen inte på ett Gasp-bälte? Det sitter väl lika hårt?

Chorizo
2017-08-09, 21:04
Fyller år i veckan och tänkte bjuda mig själv på ett styrkelyftsbälte. Dags att testa. Så tack för att du bumpade denna lägligt, exevision. Satt faktiskt precis och läste på om bälten.

Problemet för ett annat fattighjon är att Wahlanders bälten kostar det dubbla mot t.ex. ett Gasp Power Belt. Bägge är 13 mm och tillverkade i läder. Klarar jag mig verkligen inte på ett Gasp-bälte? Det sitter väl lika hårt?

Betydligt sämre kvalité på gasp. Finns riktiga bälten på typ powerzite som e billigare .. går att hitta bra bälten för 700-800...

Rickard
2017-08-09, 21:14

Det är väl främst att gasp inte betalar pengar till IPF för att få sitt bälte godkänt?
Och kvalitetsmässigt så tror jag det håller länge även om det inte är topptopp.

Jocke67
2017-08-09, 21:24

:d:d:d
Fram med magnesium också så är det garanterat ingen som stör. :cool:

Chorizo
2017-08-09, 21:39
Det är väl främst att gasp inte betalar pengar till IPF för att få sitt bälte godkänt?
Och kvalitetsmässigt så tror jag det håller länge även om det inte är topptopp.

Det finna många bälten som är grymma som inte längre är godkända. Men de gaspbälten jag stött på har inte varit någon höjdare för någon som tänkt träna med det regelbundet i flera år.

Tror powerzite säger någon lite billigare titanvariant (godkänd) kolla även extremepower

1x0
2017-08-09, 21:57
Samma bältplacering i böj och mark för mig. Ger ungefär lika mycket kilon: ca +15%. Är dock säker på jag kunnat komma upp till mina bältpers av någon månads bältlös träning, men varför liksom.
Har ett wahlandersbälte som är 3½ år. Tycker de är överskattade. Behöver snart köpa ett nytt för hålet jag använder är snart helt uppslitet (använt samma hål dessa år).

Laksen
2017-08-09, 22:08
Använde ett bälte i både böj och mark för ca 7 år sedan. Då fick jag kanske 10-15kg stöd av det, tränade mest utan bälte, satte på det då jag kom upp i +85% vikter kanske. I mark hade jag alltid bältet riktigt högt, typ under bröstet. Jag vet att det låter löjligt men det fungerade för mig. Här är en video på en finsk lyftare som har bältet på ungefär samma ställe. Han markar iofs 130kg mera än mig men men.. https://www.youtube.com/watch?v=YBO6vXQuPXU

Senaste åren har jag tränat utan bälte. Både böjer och markar dock ca 30kg mindre än i min prime. Testade bälte för skojs skull för någon månad sen i böj. Fick absolut ingen hjälp av det, kändes för jävligt.

1x0
2017-08-09, 22:14
Använde ett bälte i både böj och mark för ca 7 år sedan. Då fick jag kanske 10-15kg stöd av det, tränade mest utan bälte, satte på det då jag kom upp i +85% vikter kanske. I mark hade jag alltid bältet riktigt högt, typ under bröstet. Jag vet att det låter löjligt men det fungerade för mig. Här är en video på en finsk lyftare som har bältet på ungefär samma ställe. Han markar iofs 130kg mera än mig men men.. https://www.youtube.com/watch?v=YBO6vXQuPXU
Finns ju en del som markar med bältet så högt. Gunham t.ex. Han du videolänkar ser faktiskt väldigt extrem ut!

Senaste åren har jag tränat utan bälte. Både böjer och markar dock ca 30kg mindre än i min prime. Testade bälte för skojs skull för någon månad sen i böj. Fick absolut ingen hjälp av det, kändes för jävligt.
Är detta jag har hört många erfara också. De har kört en bältlös period i hopp av styrkeboost när de väl börjar använda bältet. Men det känns bara ovant när de introducerar bältet igen och det gav inte något.

Bara för vi bältlyftare blir 10-15% svagare bältlöst, betyder det inte att bältlösa lyftare blir 10-15% starkare med bälte. :P

Gearhead85
2017-08-09, 22:51
Betydligt sämre kvalité på gasp. Finns riktiga bälten på typ powerzite som e billigare .. går att hitta bra bälten för 700-800...

Får ursäkta att jag citerar just dig men tog ditt inlägg då det var just angående GASP.

Det har är den modell av bälte jag har. De andra de hade var BetterBodies av två lädermodeller som var bredare bak med två storlekar på ryggstycket. Sedan hade de två modeller av Better Bodies tygbälten med kardborre som jag hade ett tidigare och var inte alls nöjd. Det här är jag dock nöjd med. :) Och hade inte så många att välja på som ni ser.

ceejay
2017-08-09, 23:18
Kör utan bälte...

rooz
2017-08-10, 05:34
Samma bältplacering i böj och mark för mig. Ger ungefär lika mycket kilon: ca +15%. Är dock säker på jag kunnat komma upp till mina bältpers av någon månads bältlös träning, men varför liksom.
Har ett wahlandersbälte som är 3½ år. Tycker de är överskattade. Behöver snart köpa ett nytt för hålet jag använder är snart helt uppslitet (använt samma hål dessa år).

Hur många andra bälten har du prövat? Och varför inte bara gör nya hål?

Har ett svart whalanders bälte, sätter det högre upp i böj än mark och drar det så hårt det går i böj, och ett hål lösare i mark.

MackeJuve
2017-08-10, 07:08
Wahlander SL-bälte. Drar åt det i princip så hårt som möjligt när jag använder det i knäböj, placeringen av bältet är väl mer åt det låga hållet än det höga. När jag kör marklyft har jag ett hål lösare samt försöker få bältet så högt som möjligt framtill och så lågt som möjligt baktill(eller om det är tvärtom, blev osäker nu). Varför? Jag hörde att någon/några lyftare föredrog att ha bältet så, gick i hans/deras fotspår och har därefter haft det så. Oklart om det är optimal placering.

MackeJuve
2017-08-10, 07:49
90 % säker på att jag har bältet högt baktill och lågt framtill vid utförande av marklyft.

baktung
2017-08-10, 13:42
Anledningen till att jag ändå vill testa bälte nu är att jag pratade med en VM-deltagare som sa att enbart amatörer upplever att de lyfter mer med bälte än utan. Så intresserad av att undersöka detta nu.

Tänkte mig detta från Gasp: https://www.mmsports.se/Traningstillbehor/Traningsbalten/Gasp-Power-Belt.html

Kan ju kolla Powerzite också men känns spontant som samma skit att välja mellan Titan eller Gasp.

trädgårdsmöbel
2017-08-10, 14:11
Jag har experimenterat lite med bälten, placering, typer och kommit fram till att det bara är en massa krångel som inte hjälper ändå. Visst, hade jag blivit stark så hade jag kanske fått tänka om, men i dagsläget ser jag det som helt onödigt.

ARMSTARK
2017-08-10, 15:12
Om jag har bältet lågt skaver det mot höftbenet, har jag det högt skaver det mot revbenen. Jag måste nog skaffa ett sånt där mjukt bälte med kardborreband.

Old Nick
2017-08-10, 17:43
Om jag har bältet lågt skaver det mot höftbenet, har jag det högt skaver det mot revbenen. Jag måste nog skaffa ett sånt där mjukt bälte med kardborreband.

Eller så skaffar du ett aningen smalare bälte.

1x0
2017-08-10, 17:52
Hur många andra bälten har du prövat? Och varför inte bara gör nya hål?
Inte många, så din poäng är stark. :)
Hålen är uppskavda för jag använder samma dessa 3½ år. Förstår inte hur nya hål ska hjälpa ett redan förstört hål. Vi misstolkar varandra gissar jag.
Anledningen till att jag ändå vill testa bälte nu är att jag pratade med en VM-deltagare som sa att enbart amatörer upplever att de lyfter mer med bälte än utan. Så intresserad av att undersöka detta nu.
Haha då hade inte alla som tävlar i styrkelyft använt bälte i böj och mark. Ja, det finns några undantag (oftast i marklyft).

https://i0.wp.com/www.strongerbyscience.com/wp-content/uploads/2015/01/Belt-vs2.png?ssl=1

Finns smalare bälten mot detta. Jag har samma problem om jag ligger på <12% fetthalt.
"Storsäljarbältet "mjuk"
Nytt framtaget bälte främst för de som har under 80 cm i midjemått och anpassat för att inte trycka på revben och höft."

rooz
2017-08-10, 17:58
Inte många, så din poäng är stark. :)
Hålen är uppskavda för jag använder samma dessa 3½ år. Förstår inte hur nya hål ska hjälpa ett redan förstört hål. Vi misstolkar varandra gissar jag.
"

Kolla med en skomakare. Jag stansade om hålen som var slitna, det funkade ganska bra.

(Jag har ägt ca 8 olika bälten, har 3 kvar. Kör bara med mitt whalander)

trädgårdsmöbel
2017-08-10, 19:38
Jag undrar alltid hur folk kan andas ordentligt när de kör med bälte (reppande nu, inte maxlyft) Har ni andra också problem med det?

(Jag använder aldrig bälte längre)

1x0
2017-08-10, 19:39
Jag undrar alltid hur folk kan andas ordentligt när de kör med bälte (reppande nu, inte maxlyft) Har ni andra också problem med det?

(Jag använder aldrig bälte längre)
I lowbarböj känns det som jag stryps vid högreps. Världens tortyr högreppa där. I highbar och marklyft är det ingen fara faktiskt.

Skoen
2017-08-10, 19:52
Jag har placerat mitt bälte i garderoben. Försöker undvika hjälpmedel så långt det går.

exevision
2017-08-10, 21:31
Bälte med snabb/gaffelspänne, finns det något knep för att få sådana att sitta lika hårt som ett med vanligt spänne?

Jocke67
2017-08-10, 21:41
Kör utan bälte...

Varför då?
Ifrågasätter inte på något sätt, men är nyfiken på varför. Har du alltid gjort det? Tror du att du skulle kunna lyfta tyngre om du började med bälte?

Chorizo
2017-08-10, 22:42
Bälte med snabb/gaffelspänne, finns det något knep för att få sådana att sitta lika hårt som ett med vanligt spänne?

Man måste nästan ha hjälp. Jag tycker enpiggs är bra om man villl spänna hårt, fort och utan ansträngning innan lyftet. Sen finns de ju lite sånna snabbspännevarianter men jag tycker de sämre och framförallt fulare.

Chorizo
2017-08-10, 22:45
inte ens hipsters kör ju barfota eller utan bälte 2017.

Jocke67
2017-08-10, 23:29
Jag har kört utan bälte i ett drygt halvår efter sätt någon snodde gymets bälte. Saknade det i början (fick sänka vikterna typ 10kg) men har vant mig. Funderar på om jag ska skaffa ett men är osäker på vad som är bäst för mig i längden, med eller utan? Känns lite stabilare med bälte men man kanske stärker rygg och bål bättre när man tränar utan?

J.V
2017-08-11, 02:23
Har ett wahlandersbälte som är 3½ år. Tycker de är överskattade. Behöver snart köpa ett nytt för hålet jag använder är snart helt uppslitet (använt samma hål dessa år).Har du mejlat Wahlander? Det ar ju nagon sorts livstidsgaranti. Aven om detta ar bara verkar som slitage kanske han kan laga det till en billigare peng an ett nytt balte.

Rahf
2017-08-11, 05:21
Mitt Wahlanderbälte är fortfarande i fantastiskt skick efter 9 år. Men då är det använt i perioder.

Donner
2017-08-11, 07:56
Jag har kört utan bälte i ett drygt halvår efter sätt någon snodde gymets bälte. Saknade det i början (fick sänka vikterna typ 10kg) men har vant mig. Funderar på om jag ska skaffa ett men är osäker på vad som är bäst för mig i längden, med eller utan? Känns lite stabilare med bälte men man kanske stärker rygg och bål bättre när man tränar utan?

Missminner jag mig inte så kom det relativt nyligen en studie som visade en ökad aktivering i magmuskulaturen med bälte jämfört med utan.

Langster
2017-08-11, 10:30
Jag har ett gasp eller better bodies bälte, glömt vilket märke det är. Jämnbrett läder med gaffelspänne. Haft det sen typ 2002, bra kvalitet, inte mycket som kan gå sönder på det känns det som. Fick göra nya hål i det när jag var som smalast.
Sätter det alltid så långt ner som möjligt, oavsett mark eller böj, det är där jag vill ha stödet.
Om det ger något extra, nja det känns iaf bättre att köra tungt med det, speciellt böj.

Dra in magen. Enklare ju mindre fet man är.

exevision
2017-08-11, 13:04
Dra in magen. Enklare ju mindre fet man är.

Provat ett wahlander med gaffelspänne. Hur jag än gjorde kunde jag inte dra åt det lika bra som mitt Gasp med vanligt spänne. Smal är jag, sista hålet på gasp bältet storlek S.

rooz
2017-08-11, 14:24
Provat ett wahlander med gaffelspänne. Hur jag än gjorde kunde jag inte dra åt det lika bra som mitt Gasp med vanligt spänne. Smal är jag, sista hålet på gasp bältet storlek S.

Pröva ett inkört bälte istället. Nya bälten går sällan att spänna åt lika bra som välanvända bälten.

Old Nick
2017-08-11, 16:08

Fast man drar ju inte direkt in gaffelbälten. Man trycker väl ihop dem? Så gör då jag.

exevision
2017-08-11, 16:09
Pröva ett inkört bälte istället. Nya bälten går sällan att spänna åt lika bra som välanvända bälten.

En fundering som slog mig, vilken styvhet i bältet är att föredra? Inkört bälte är ju mindre styvt, men när är det för sladdrigt och dags att byta?

rooz
2017-08-11, 16:22
En fundering som slog mig, vilken styvhet i bältet är att föredra? Inkört bälte är ju mindre styvt, men när är det för sladdrigt och dags att byta?

Smaksak, hade mjukare bälten i början och tyckte det var bättre. Men har övergått till styvare (wahlander) som jag nu föredrar. Bästa är att få testa olika bälten som har några år på nacken. Men du kommer nog inte slita ned ett bälte så det blir "sladdrigt". Jag har ett äldre TORO bälte som har ca 8 år på nacken och det är fortfarande styvt och fint.

exevision
2017-08-17, 19:45
Smaksak, hade mjukare bälten i början och tyckte det var bättre. Men har övergått till styvare (wahlander) som jag nu föredrar. Bästa är att få testa olika bälten som har några år på nacken. Men du kommer nog inte slita ned ett bälte så det blir "sladdrigt". Jag har ett äldre TORO bälte som har ca 8 år på nacken och det är fortfarande styvt och fint.

Hade du ett mindre midjemått tidigare när du föredrog mjukare?

rooz
2017-08-18, 04:42
Hade du ett mindre midjemått tidigare när du föredrog mjukare?

Japp. Men jag har även vart fetare och föredragit hårt bälte.

1x0
2017-08-31, 19:18
"Offtopic" men Yngve Wahlander lagade mitt bälte. Hämtade nyss hem det. Blev ganska bra! Hålen (jag använt dessa 3½ år) är lite slitna ännu men lär klara sig något år till.
Tror inte mitt hårda slitage på hålen är från själva lyftandet med det - utan när jag tar av och på det. För jag har det så tajt så jag skrapar i/skaver upp dem (hålen).

Funderade på en lösning för att spara på hålen. Vad tror ni om detta? Tog bara random snöre liggandes här hemma. Provade att tejpa först men det släppte direkt. :P Detta tror jag kommer hålla bra faktiskt. Finns kanske mer optimalt slittåligt snöre?

http://i.imgur.com/sgZX664.jpg
http://i.imgur.com/E6hKXTd.jpg
http://i.imgur.com/Hf0NRDQ.jpg

Grahn
2017-09-01, 06:21
Skyddar väl lite mot friktion men finns väl en risk att det nästan förvärrar kompressionslitaget?

1x0
2017-09-01, 07:44
Skyddar väl lite mot friktion men finns väl en risk att det nästan förvärrar kompressionslitaget?
Friktion, bra ord! Det är så jag menar att mitt hårda hålslitage blir av; att jag skrapar emot med spännet när jag tar av och på bältet!

Jag förstår hur du tänker med kompressionslitage. Har inte dragit åt snöret så hårt så tror inte det kommer 'skära in' vid belastning. Ska prova några veckor. Har tänkt byta snöre till skridoskosnöre. Tror de snörena kan fungera bättre. Lite bredare.
__

Mer ontopic:
Kanske borde jag lära mig lyfta med bältet ett hack lösare. Har det garanterat för hårt vad jag sett folk rekommendera i youtubefilmer. Layne Norton säger att en ska ha ett hål lösare än det smalaste man kan komma in i.
Jag tycker dock att hur mycket bukfetma och magmuskler måste spela in? Har jag mitt bälte ett hack lösare kan jag knappt trycka ut magen mot det och få maximalt buktryck. :x

exevision
2017-09-01, 10:15
Jag tycker dock att hur mycket bukfetma och magmuskler måste spela in? Har jag mitt bälte ett hack lösare kan jag knappt trycka ut magen mot det och få maximalt buktryck. :x

Jag har också den upplevelsen.

Kicken
2017-12-10, 21:24
Jag har köpt ett nytt Titan Longhorn Quick Release bälte, men får det inte att sitta bekvämt vid marklyft, trycker/skaver så jävlig i bottenläget att luften går ur mig!

Titan bältet är väldigt likt mitt gamla(15år?) Wrange bälte. Men tjockleken på wrange bältet är ca halva vid spännet(se bild) => mindre material vid spännet, tror det är därför det känns bättre.

Har bältet relativt högt på magen under revbenen och så långt ner på ryggen det går med den höjden på magen.

Finns det något knep för att få det att sitta bättre, eller är man en fjolla?

https://5firiq.by3301.livefilestore.com/y4mC1aIuA_mTdskYMrYqS0sh1pUs8NQMNTZt8WGnQgxZGvMw2U Qk4K6di4U-20K7MXSrBg1JMg612JsFj3VGfUwo1VxM8l4JxlAU-5m3JJdbErhINzmCXfRKn3f0gVbYjXDEz43L1H_HIDVzsdE5-_xZ5g3hZof6AiYJN6BO9aAcPeIN3DiJHXCmg6U6i1x6cfs77ZC x0Gs-UIYj4bShfo6pw?width=660&height=646&cropmode=none

Chorizo
2017-12-10, 21:32
Prova med en extra eller två tjocktröjor.

Kicken
2017-12-10, 21:42
Prova med en extra eller två tjocktröjor.

Det skulle säkert hjälpa.
Men har fått en dum ide att kanske prova på någon styrkelyfttävling därför har jag köpt ett nytt bälte som är IPF godkänt (fast jag var nöjd med mitt gamla bälte men det är inte godkänt) och om jag ska tävla så är det bara en tunn T-shirt och trikå man jag har på mig.

Chorizo
2017-12-10, 21:58
Det skulle säkert hjälpa.
Men har fått en dum ide att kanske prova på någon styrkelyfttävling därför har jag köpt ett nytt bälte som är IPF godkänt (fast jag var nöjd med mitt gamla bälte men det är inte godkänt) och om jag ska tävla så är det bara en tunn T-shirt och trikå man jag har på mig.

Ja men när du tävlar känner du inte av lite skav om du är inne i lyftningen. Kör med extra tröja de set som känns jobbiga. Finns tunnare varianter av bälten men jag tror det är mycket en vanesak men det är värst för riktigt smala så jag saknar lite personliga erfarenheter av bältskav. Men gnäller har jag hört.

Rahf
2017-12-10, 22:11
Det ska inte behöva klämma, men styva bälten kan ställa till det.