Visa fullständig version : Zink & Magnesium
Är det vetenskapligt bevisat att dessa tillskott hjälper en att sova bättre?
Eller är det som de flesta tillskotten nästan bara i teori?
Finns det nån som har märkt nån skillnad?
exevision
2015-12-09, 19:55
Oro är nog främsta orsaken till sömnlöshet. Så oroa dig inte över smådetaljer och om möjligt så träna tidigare så du inte är uppe i varv när du kommer hem.
ZMA innehåller ungefär 2% AV RDI för magnesium och ca 30% av RDI för zink och drygt 220% av RDI för B6 per kapsel. Hög halt B6 alltså men inte så mycket av mineralerna. Inga av ingredienserna finns det någon tydlig koppling till sömn. B6 som det innehåller mycket av har man i alla fall inte brist av från en normalkost, så det är egentligen osannolikt att ZMA ger något annat än placeboeffekt.
En ökning i drömmar, dvs REM sömn som många uppger sig uppleva skulle i vilket fall indikera mindre djupsömn, vilket förmodligen inte är positivt.
...
Var ju kampanj i en viss internetbutik förra veckan. Köpte då 2 ZMA för det blev nåt erbjudande på dem. Grejen är att jag tror jag äter en ganska magnesiumfattig kost, medan zink får jag tillräckligt med råge. Är not inte bra att ha brist av något men det borde vara svårt att få brist på zink. Magnesium däremot. Jag tycker att ZMA borde ha helt andra förhållanden men vad kan man göra?
Brist på magnesium kan ge kramper. Jag får krampkänningar ganska ofta men sällan fullt utvecklad kramp, tror inte det hade hjälpt mig nämnvärt att gå rundor med låga magnesiumnivåer då.
Märker ingen skillnad på sömnen.
Minikubik
2015-12-09, 20:41
Magnesium har hjälpt mig väldigt med att minska "stickningar" och en svårbesgrivlig obehagskänsla i benen. Om det hjälpt på annat sätt är svårare att säga. Zink är även det svårt att orda om, men vill inte riskera brist på det
Magnesium har hjälpt mig väldigt med att minska "stickningar" och en svårbesgrivlig obehagskänsla i benen. Om det hjälpt på annat sätt är svårare att säga. Zink är även det svårt att orda om, men vill inte riskera brist på det
Det var väl du som var kär i tillskottsburkar? =) allt som glittrar? :D eller var det någon annan?
CapnMiler
2015-12-09, 21:16
En del påståenden har varit att magnesium är muskelavslappnande och att B6 och Zink är essentiellt för syntesen av Serotonin/Melatonin och därav lockat en del köpare.
Studier som denna har då säkert legat som grund till påståendet om B6 (och går säkert hitta om resterande mikronutrienter)
"The purpose of the study was to investigate the role of vitamin B6 in the process of melatonin biosynthesis."
"...It is found that, B6 vitamin injections strengthens melatonin biosynthesis..."http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18250494
Minikubik
2015-12-09, 21:21
Det var väl du som var kär i tillskottsburkar? =) allt som glittrar? :D eller var det någon annan?
Mitt yngre jag var det ja :em: tar väldigt lite tillskott nu däremot.
Magnesium är en av de få saker som jag märker en nästan omedelbar och klart kännbar effekt(stickningarna försvinner efter någon dag)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=173383
LunaSpice
2015-12-10, 08:47
Jag vet inte vilket preparat som Ola hänvisar till som innehåller 2% RDI av Zink men det jag använder innehåller 20 mg/dosering vilket är över 100% RDI enligt SLV. Jag har också varit noga med att hitta ZMA som innehåller magnesiumcitrat som är den enda formen av magnesium som har fungerat för mig och de nattliga vadkramper jag har haft problem med under flera år. Jag känner mig betydligt mer utvilad på mornarna än tidigare och vaknar också mer sällan nattetid.
Ola Wallengren
2015-12-10, 18:23
2% av RDI hänvisade till magnesium, vilket du ser om du läser igen. Jag hänvisar även till mängd per kapsel, inte per dos, det brukar vara 3 kapslar per dos.
Däremot kommer jag inte i håg vilken specifik produkt jag kollade på. Nu när jag kollar igen så verkar det som om mängderna generellt sett är lite högre.
Zink och B6 kan man få i sig tillräckligt av från en vanlig multivitamin. Magnesium köper man billigare separat. ZMA är en helt onödig produkt och utan stöd för det man påstår.
LunaSpice
2015-12-10, 21:50
2% av RDI hänvisade till magnesium, vilket du ser om du läser igen. Jag hänvisar även till mängd per kapsel, inte per dos, det brukar vara 3 kapslar per dos.
Däremot kommer jag inte i håg vilken specifik produkt jag kollade på. Nu när jag kollar igen så verkar det som om mängderna generellt sett är lite högre.
Zink och B6 kan man få i sig tillräckligt av från en vanlig multivitamin. Magnesium köper man billigare separat. ZMA är en helt onödig produkt och utan stöd för det man påstår.
Jag ber om ursäkt, jag läste inte tillräckligt nogrant.
Passar på att ställa en fråga apropå magnesium.
Stämmer det att det att ett vanligt blodprov inte är en tillförlitlig metod för att mäta magnesiumnivån hos en person? Enligt vad jag läst så ska blodet på något sätt se till att alltid hålla rätt nivå, trots att man kan ha brist.
LunaSpice
2015-12-11, 12:49
Passar på att ställa en fråga apropå magnesium.
Stämmer det att det att ett vanligt blodprov inte är en tillförlitlig metod för att mäta magnesiumnivån hos en person? Enligt vad jag läst så ska blodet på något sätt se till att alltid hålla rätt nivå, trots att man kan ha brist.
Det beror lite på vilken typ av kalciumprov som tas. Joniserat kalciumprov alt albuminkorrigerat plasma/serum-kalcium är de mest tillförlitliga skulle jag säga. Joniserat kalcium har högst känslighet samt att kalcium kan ge falska värden vid skeva albuminnivåer. Det är nog dock sällan styrketränande personer (LÄS: höga proteinintag) som har låga albuminnivåer. :D Jag tror också att det är viktigt att kolla paratyreoideahormoner i samband med kalciumprov då kalciumutsöndring från depåerna påverkas av PTH.
Finns det någon praktiskt fördel med att ta ZMA istället för att ta magnesium och zink separat?
Finns det någon praktiskt fördel med att ta ZMA istället för att ta magnesium och zink separat?
Det är ett piller istället för två
Det är en burk istället för två
Vitamin B6
Huruvida någon av dessa har någon betydelse i sig är en annan fråga. Men det är onekligen praktisk skillnad.
Det är ett piller istället för två
Det är en burk istället för två
Vitamin B6
Huruvida någon av dessa har någon betydelse i sig är en annan fråga. Men det är onekligen praktisk skillnad.
Det var snarare betydelsen jag syftade på.
Frågan är om 1 dosering ZMA > 1 dosering Magnesium + Zink
camarade
2016-01-30, 17:28
Jag gillar ZMA och tycker mig må/sova bättre, hjälper förmodligen ADHD lite också. Men det är inga "magiska piller" by a long shot, ser dock inget negativt med att ta det. Billigt är det också.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.