handdator

Visa fullständig version : Sätta upp fötterna på bänken när man bryggar upp sig i bänkpress.

exevision
2015-12-09, 17:32
Har i 2-3 års tid satt fötterna på bänken och sedan spänna upp mig i brygga för att sedan sätta ner fötterna på golvet. Det är ju lite blandade tekniker som folk använder sig av. Funderar mest på om det är ett onödigt moment med fötterna jag gör. Tycker mig få bättre brygga och spänning när jag gör så här. Men ändå, bör jag lära om mig och ha fötterna i golvet när jag spänner upp bryggan? Det blir ju ett moment mindre som kan gå fel, ett moment som ändå just nu ger mig bättre spänning.

skattefusk
2015-12-09, 18:24
Varför brygga?

markwhs
2015-12-09, 18:46
Sett många starka där fötterna på bänken först är en del av deras setup. Varför inte fortsätta om det funkar bra? :)

PureWhey
2015-12-09, 19:02
Varför brygga?

http://www.styrkelabbet.se/bankpress/

ceejay
2015-12-09, 19:02
Varför brygga?

Nr 1: mer vikt
Nr 2: stabilare lyft
Nr 3: skonsammare mot axlarna

mela
2015-12-09, 19:09
Jag gjorde så när jag körde SL; inte för att jag fick upp nån vidare brygga oavsett men höll har spänningen bättre.

Rikard Jansson
2015-12-09, 19:48
Gör alltid så: försöker jag utan går det åt helvete :)

exevision
2015-12-09, 19:50
Gör alltid så: försöker jag utan går det åt helvete :)

Typ så är det för mig med nu. Det var ju pga dig som jag började med fötterna på bänken. Kanske är plats för ett "tack!" :)

Rikard Jansson
2015-12-09, 19:56
Typ så är det för mig med nu. Det var ju pga dig som jag började med fötterna på bänken. Kanske är plats för ett "tack!" :)

Lugnt vettu :)

För att svara mer på trådfrågan: om jag vid något tillfälle är SJUKT rörlig i överkroppen för att jag tycker det är otroligt roligt att stretcha 30 minuter varje dag så går det bra för mig att köra med fötterna i golvet då jag kan "rulla" bröstkorgen i plats med nacken hårt i bänken (vanligtvis får jag inte ner nacken i bänken utan att sätta upp fötterna på bänken). Men jag sätter ändå upp fötterna på bänken när jag ska ta i för att det är en del i min "ritual" antar jag :)

exevision
2015-12-09, 19:59
Lugnt vettu :)

För att svara mer på trådfrågan: om jag vid något tillfälle är SJUKT rörlig i överkroppen för att jag tycker det är otroligt roligt att stretcha 30 minuter varje dag så går det bra för mig att köra med fötterna i golvet då jag kan "rulla" bröstkorgen i plats med nacken hårt i bänken (vanligtvis får jag inte ner nacken i bänken utan att sätta upp fötterna på bänken). Men jag sätter ändå upp fötterna på bänken när jag ska ta i för att det är en del i min "ritual" antar jag :)

Liknande för mig. Att sätta upp fötterna och trycka/dra/spänna upp sig stretchar ordentligt de första seten. Det kan man ju inte på samma sätt med fötterna på golvet.

AntonHA
2015-12-09, 20:35
Jag brukar få ont i ländryggen av att bänka med brygga, inte i musklerna. Bänkar därför med en väldigt liten brygga. Hur fixar man detta? Hur blir jag mer rörlig?

ceejay
2015-12-09, 20:40
Slappna av i mage och rygg anton

exevision
2015-12-09, 21:07
Jag brukar få ont i ländryggen av att bänka med brygga, inte i musklerna. Bänkar därför med en väldigt liten brygga. Hur fixar man detta? Hur blir jag mer rörlig?

Ta ut bryggan mest i bröstryggen inte i ländryggen. Men som du säger, rörlighet krävs.

Nog spänner jag magen. Är bålen avslappnad så blir jag rätt så ostabil.

filmjölk
2015-12-09, 21:26
Jag tycker att man borde släppa den där nojan om setup, brygga, spänning, legdrive (etc. etc. osv. mm.) och jakten på att försöka hitta nån slags magisk teknik som kommer att göra underverk för ert bänkpressande.

Det är en väldigt enkel övning som vem som helst kan lära sig på en kvart. Ligg stabilt på bänken, greppa med en vidd som känns bra, sänk ner till bröstet, stoppa och pressa. Kan du inte pressa upp tunga vikter är du helt enkelt svag och ingen teknik i världen kan förbättra det mer än marginellt, så släpp det där och fokusera på att bli starkare.

StarkaUlf
2015-12-09, 21:38

Jag har alltid fått höra att man ska spänna i princip hela kroppen i bänkpress. Det är alltså inget fel i att bänka utan att spänna magen t.ex? Upplevde själv smärta i ländryggen när jag försökte mig på så mycket brygga som möjligt samtidigt som jag spänner mage+arsle. Kanske borde testa utan? *jorgen*

Tobbey
2015-12-09, 21:52
Det handlar inte alltid om maximal brygga heller, jag kan få till en jäkla brygga om jag vill pga excellent rörlighet men för mycket gör bara att jag tappar anspänning i kroppen. Vad som är viktigast för mig är hur jag placerar fötterna för att få till bra bendriv. Brukar bänka med två olika fotplaceringar, brett och långt ut, samt smalt och nära kroppen. Den ena generar bättre brygga, den andra är skonsammare mot ryggen vid trötta dagar. Brukar byta mellan de båda teknikerna, de har sina sidor.

Brukar ha fötterna på bänken i setupen. Greppa stången, mosar in nacke och traps i bänken, spänner upp bröstryggen, sätter ner rumpan i bänken, sätter ner fötterna och trycker på för att känna att bendrivet är rätt. Tar ett andetag in i bröstkorgen, lyfter av stången.

Guckenn
2015-12-09, 23:30
Jag tycker att man borde släppa den där nojan om setup, brygga, spänning, legdrive (etc. etc. osv. mm.) och jakten på att försöka hitta nån slags magisk teknik som kommer att göra underverk för ert bänkpressande.

Det är en väldigt enkel övning som vem som helst kan lära sig på en kvart. Ligg stabilt på bänken, greppa med en vidd som känns bra, sänk ner till bröstet, stoppa och pressa. Kan du inte pressa upp tunga vikter är du helt enkelt svag och ingen teknik i världen kan förbättra det mer än marginellt, så släpp det där och fokusera på att bli starkare.

Det är väl ingen noja i att försöka hitta en bra teknik i bänk? Om man bänkar 2-3 ggr i veckan 45 veckor per år(räknar bort några pass för sjukdom, socialt liv, lathet osv) så kommer man att ha tränat flera tusen bänkpass under sitt liv, med mer än hundratusen repetitioner i bänk sammanlagt. Om man sedan räknar in att det finns en viss skaderisk i bänkpress som förvärras om man tränar med dålig teknik, och att bra teknik gör det lättare att öka i vikterna, så vore det väl ganska korkat att inte försöka att hela tiden förbättra detaljer så som bendriv, brygga osv.

ARMSTARK
2015-12-10, 09:32

Hehe, du anstränger dig verkligen för att knäppa folk på näsan. Men jag håller nog med lite gran, tävlar man inte så gör det marginel skillnad. Jag har bänkat mer än 99,9% av befolkningen med usel teknik, bara ren styrka och lite "perkele".

Wormzie
2015-12-10, 09:52

Utan att svara på frågan om rörlighet har jag själv minskat trycket på ländryggen genom att använda ett bälte. Brukar ta ett mjukt bälte bara för att påminnas om att hålla magen spänd. Det blir att man komprimerar ländryggen annars, vilket egentligen inte bidrar till så mycket brygga ändå.

Rörlighetsmässigt bör man jobba med höftböjare (inkl rectus femoris), bröstrygg och vadmuskler :)

Loke
2015-12-10, 10:39
Jag tycker det ser ut som att väldigt många setups på tävlingar mest är slöseri på energi och fokus. Ett väldans massa grejande slutar med att när de väl börjar sänka stången så ligger de ändå som blöta trasor på bänken. Det känns som de borde gå tillbaka till det fundamentala och få känsla för var skulderbladen och armarna ska vara och hur bröstryggen ska känna och hur man kan hålla denna position genom rörelsen. Det kluriga med att lära sig bänkpress är ju att de viktigaste sakerna ofta är små, små detaljer.

Det gäller att öva på att böja i bröstryggen och inte ländryggen. Jag tycker bälte som placeras strategiskt hjälper mig att spänna kroppen hårt utan att det blir för mycket böjning mellan vissa kotor. Edit: pucktvå, haha

krubkungen
2015-12-10, 11:13
Det här med vart fötterna ska vara, brett eller smalt, Bakom knäna eller lite framför. Vart ska man ha dem?
Har svårt att få spänning i från benen, nån som har ett tips för att rätta till detta?

Wormzie
2015-12-10, 13:05
Det här med vart fötterna ska vara, brett eller smalt, Bakom knäna eller lite framför. Vart ska man ha dem?
Har svårt att få spänning i från benen, nån som har ett tips för att rätta till detta?

Det beror lite på hur dina proportioner ser ut och efter smak och tycke :) finns många långa personer som sätter fötterna brett medan vissa lite kortare lyftare, eller personer med god rörlighet, klämmer ihop dom under bänken så hälarna i princip möts. Generellt sett ska man nog placera dom så långt bak det går och ändå behålla rumpan och fotsulorna i kontakt under hela lyftet.

Wormzie
2015-12-10, 13:10
brett
clvDBHuzO9s

mellan
c4GD09oyiD4

smalt
JNMNjFKQdGU

krubkungen
2015-12-10, 14:22
Det beror lite på hur dina proportioner ser ut och efter smak och tycke :) finns många långa personer som sätter fötterna brett medan vissa lite kortare lyftare, eller personer med god rörlighet, klämmer ihop dom under bänken så hälarna i princip möts. Generellt sett ska man nog placera dom så långt bak det går och ändå behålla rumpan och fotsulorna i kontakt under hela lyftet.

Okej tack för klargöringen! Det här att få kraften från benen "leg drive", ska man tänka att trycka ner med full kraft genom hälarna i golvet och hålla denna spänning genom hela lyftet?

filmjölk
2015-12-10, 16:32

Jag vill föreslå att de skall vara i luften, korsade anklar uppdragna och böjda. Då behöver du inte förlita dig på spänning ifrån benen. Om du sedan tävlar så kan du bara bekvämt sätta dem där det känns bra med hela foten i.

krubkungen
2015-12-10, 17:02
Jag vill föreslå att de skall vara i luften, korsade anklar uppdragna och böjda. Då behöver du inte förlita dig på spänning ifrån benen. Om du sedan tävlar så kan du bara bekvämt sätta dem där det känns bra med hela foten i.

Så du vill att man ska inte tänka på brygga/legdrive och fokusera mer på själva pressandet? Känns som man kommer limitera sig till att inte kunna pressa särskilt tunga vikter då.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Wrista
2015-12-11, 20:51
Vad har ni för knep för att ta ut rörligheten i bröstryggen istället för ländryggen?