handdator

Visa fullständig version : När samhället inte hjälper (hot och våld)

filmjölk
2015-12-05, 14:16
Jag tycker att man ofta här och annorstädes kan läsa om olika fall där det finns en eller flera vettvillingar i området som kanske hotar, sabbar och lever rövare utan att samhället hjälper till.

Nån ringer polisen, inget händer, nån annan ringer polisen igen, de kommer kanske inte ens. Anmälningar har man ingen aning om ens vart de tar vägen eller försvinner nånstans. Den känslan man får är att man måste vänta på att något riktigt allvarligt händer, först då kommer polisen. Man är helt maktlös själv i situationen för att känslan är att det inte går att göra något åt problemet för det enda man kan göra innebär att man själv antingen skadas eller straffas (av samma samhälle som inte hjäper en).

Att svara med "lite" våld eller att försöka på ett fredligt men "civilkurageigt" sätt skulle förmodligen enbart eskalera situationen. Att försöka vara diplomatisk skulle förmodligen inte heller funka.

Vad skall man göra i sådana situationer?

Är ämnet för svårt att diskutera generellt så kan jag hitta på ett par exempel.

a) Familjen Göransson har problem med familjen Svantesson. Svantessons tar inte tag i problemet och deras son slår och hotar Göranssons barn och när herr Göransson sagt till har senare varenda fönsterruta krossats i både villan och bilen. Han har inte bevis, vilket Svantessons påpekar men sannolikt är det sonen Svantesson som känt sig förorättad av att ha blivit tillsagd och hämnats.

Hoten och våldet mot barnen fortsätter, vandaliseringen med men samhället hjälper inte fam. Göransson. Vad skall de då göra?

b) Familjen Göransson flyttade in i en annan villa med fin pool, en maffig utegrill och stor trädgård med äppelträd. Ett stort läger med EU-migranter dyker upp ett dussin meter ifrån villan.

Fam. Göransson har på kvällarna två dussin eu-migranter i sin trädgård. De plockar äpplen, de badar och tvättar kläder i poolen och den fina grillen är borta liksom trädgårdsslangen, cyklarna, trädgårdsmöblerna och alla verktyg för trädgårdsskötsel. Dessutom är det fullt av bajshögar på hela tomten.

När de säger till mnigranterna blir de hotade, polisen kommer inte och när de berättar för andra vad som hänt blir de kallade rasister och får höra att det är varmt och därför använder de er pool och varför skall du ha rätt till en pool och inte dem?

Vad skall då fam. Göransson göra?

killenigrillen
2015-12-05, 14:20
Rösta på SD?

filmjölk
2015-12-05, 14:25
Rösta på SD?

Nja, det hjälper kanske enbart långsiktigt. Jag menar mer akut.

blåvitt
2015-12-05, 14:28
Sista exemplet är helt orealistiskt, svenska polisen har visat sig vara askåta på att avhysa eu-migranter.

filmjölk
2015-12-05, 14:32
Sista exemplet är helt orealistiskt, svenska polisen har visat sig vara askåta på att avhysa eu-migranter.

Sista exemplet var vanligt i somras, gick tom. ett avsnitt med liknande tema på Uppdrag Granskning där sommarstugor hade fått "gäster" som flyttat in och inte kunde avhysas utan en jäkla procedur.

Olegh
2015-12-05, 14:32
Nja, det hjälper kanske enbart långsiktigt. Jag menar mer akut.

Då väljer man det minst dåliga alternativet som ens handlingsutrymme och moral tillåter.

dream_theater_
2015-12-05, 14:33
Är den här tråden ett försök i att sänka förtroendet för polismyndigheten och polera vardagsrasismen lite?

filmjölk
2015-12-05, 14:34
Då väljer man det minst dåliga alternativet som ens handlingsutrymme och moral tillåter.

Om du kollar på mina exempel, vad hade du valt för alternativ?

derko

Hur kan du påstå att svenska polisen är "askåta" på av avhysa illegala bosättare när det tar åratal att genomföra? När allt är sagt och gjort så står markägaren sen där med hundratusentals kronor i saneringskostnader. Du är ta mig fan helt verklighetsfrånvänd.

filmjölk
Är den här tråden ett försök i att sänka förtroendet för polismyndigheten och polera vardagsrasismen lite?

Japp.

Yes
2015-12-05, 14:38
Hur kan du påstå att svenska polisen är "askåta" på av avhysa illegala bosättare när det tar åratal att genomföra? När allt är sagt och gjort så står markägaren sen där med hundratusentals kronor i saneringskostnader. Du är ta mig fan helt verklighetsfrånvänd.
Det tar inte normalt sett åratal att avhysa dem. Inte heller är det polisen som brukar göra det.
Industrigatan i Malmö är ett exempel på myndighetsledningar som snedknullat sin personal så de inte kan utföra sitt uppdrag. Plus rättshaverister som förhalat processen ytterligare.

ceejay
2015-12-05, 14:38

Det är byråkratin och inte polisen i sig som tar en Jävla tid och är dum.

ButtCoughEXTREME
2015-12-05, 14:54
Samla ihop grannar och se till att inga vittnen finns i närheten.
Omringa.

Yes
2015-12-05, 15:08
a) Familjen Göransson har problem med familjen Svantesson. Svantessons tar inte tag i problemet och deras son slår och hotar Göranssons barn och när herr Göransson sagt till har senare varenda fönsterruta krossats i både villan och bilen. Han har inte bevis, vilket Svantessons påpekar men sannolikt är det sonen Svantesson som känt sig förorättad av att ha blivit tillsagd och hämnats.
"Hej Svantesson! Jag och min polare Miroslav Juggovic här har upplevt vissa... problem. Det finns vissa som tror det beror på er, men jag vet ju att ni inte vill skapa problem. Eller hur? Vore tråkigt om det fortsatte..."

b) Familjen Göransson flyttade in i en annan villa med fin pool, en maffig utegrill och stor trädgård med äppelträd. Ett stort läger med EU-migranter dyker upp ett dussin meter ifrån villan.

Fam. Göransson har på kvällarna två dussin eu-migranter i sin trädgård. De plockar äpplen, de badar och tvättar kläder i poolen och den fina grillen är borta liksom trädgårdsslangen, cyklarna, trädgårdsmöblerna och alla verktyg för trädgårdsskötsel. Dessutom är det fullt av bajshögar på hela tomten.

När de säger till mnigranterna blir de hotade, polisen kommer inte och när de berättar för andra vad som hänt blir de kallade rasister och får höra att det är varmt och därför använder de er pool och varför skall du ha rätt till en pool och inte dem?

Vad skall då fam. Göransson göra?
Se till att polisen identifierar dem och skicka in en ansökan om särskild handräckning till Kronofogden. Hemligheten för att lyckas är ofta att ha lite koll på reglerna. Det går i regel fort om allt gjorts rätt från början.

Var ett liknande fall i nyheterna för ett tag sedan. Ett gäng pundare hade bosatt sig i ett hus. Ägaren, som köpt fastigheten för att riva byggnaden slå upp en nya villa där upptäckte det först när entreprenörerna kom dit för att riva.

Ägaren ansökte om särskild handräckning. Dessvärre riktade den sig mot fel svarande. När Kronofogden kom dit första gången gick det inte att verkställa. Vid det andra försöket hade pundarna tagit hjälp av sin rättshaveristiska polare, som menade att det fanns ett hyresförhållande och ett kontrakt (förmodligen förfalskat).

Tuff skit.

Ska man hantera sånt inom lagens ramar bör man se till att göra allt rätt från början.

Här är faktiskt, tro det eller ej, svensk lagstiftning förhållandevis offensiv. Ser du till övriga Europa är det i regel svårare och det finns flera andra länder som vill ha utbyte med Sverige för att ta fram bättre metoder.

Tyvärr är lagstiftningen fortfarande utformad efter att den som sökande ska ha koll på alla regler, och helst ska svaranden vara en förhållandevis vettig människa. Det skapar problem när sökanden har noll koll och svaranden är ett lowlife utan något att förlora. Pundar-Christer eller Romani-Florian skiter ju i vilket. Du kan inte gärna hota med skulder som de aldrig kommer betala.

Olegh
2015-12-05, 15:11
Om du kollar på mina exempel, vad hade du valt för alternativ?

Det går inte riktigt att säga eftersom alla beslut jag tar har betydligt fler ingångsparametrar än vad som är listade i dina scenarier.

Men jag är ingen våldsam människa och har aldrig hittills blivit tillräckligt provocerad för att ta till nävarna/vapen.

Flytt är ju något slags alternativ i båda fallen, frågan är vad man testar innan dess.

Stoltz
2015-12-05, 15:18
Det är rätt spännande att tänka på. Lagar och struktur är ju i slutändan bara så återhållande som individen låter dem vara. Konsekvenserna för att bryta dem är en annan gemma, men just "Du får inte göra så här" är ju något man kan bryta mot rätt lätt om konsekvenserna av någon anledning inte bekommer en.

Hade min familj varit hotad hade nog risken för våld ökat kraftigt jämfört med om någon bajsade i min pool.

Bärsärk
2015-12-05, 15:25
Jag hade flyttat.

tjabon
2015-12-05, 15:51
Det är faktiskt ett reellt och allvarligt problem du tar upp.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/norrbotten/fd-polis-glesbygden-har-blivit-laglost-land

Jag tycker Sverige har slutat fungera som en rättstat och kommer framöver vidta åtgärder för att trygga och säkra min egen tillvaro.
Inget drastiskt och olagligt, men jag räknar inte med någon som helst hjälp från rättsapparaten om jag skulle hamna i trångmål.
Vi börjar bli många "lantisar" nu som resonerar på samma sätt.