handdator

Visa fullständig version : Deff/Näringsintag - Hjälp?

Pimpiim
2015-12-02, 12:45
Tjena,

Har tränat i ett antal år och succesivt ökat i vikt. På senare tid har jag dessvärre varit latare och lagt på mig lite extra- som jag nu vill bli av med.

Jag bor fortfarande hemma och maten som serveras är total skit, halvfabrikat mixat med dålig näring, för låga proteinhalter och för mycket kolhydrater. En riktig killer för kroppen helt enkelt.

Far min har dock inte för avsikt att ändra på matvanor vilket innebär att jag själv får knalla iväg och köpa/planera min egen kost.

Jag har aldrig räknat kalorier förr, men läst på en massa, o tycker det verkar klyddigt och jobbigt. Hade varit kul om någon ville hjälpa till med några tips, keep it simple.

Jag väger 74 kg och är 175 cm lång, 20 år. Har räknat ut att jag bör ha ett kaloriintag på omkring 2100- 2400. Jag har inte för avsikt att rasa i vikt, snarare att låångsamt minska min fettprocent utan att förlora muskelmassa.

Mitt eget schema skulle se ut något såhär:

Frukost: 2dl Gröt, 1 Banan, 1 Ägg

Mellanmål: Proteinshake/Kvarg

Lunch: 200g Kyckling, Ris (gram?), Broccoli

Mellanmål: Proteinshake/Kvarg

Kvällsmål: Proteinshake, 200g Kyckling, Ris (gram?), Broccoli

Problemet är att jag inte vet hur mycket jag ska portionera eller om det blir lagom, vad brukar ni käka, hur gör ni, kom med tips? Tack! :)

henrikl
2015-12-02, 12:55
Ladda hem någon kaloriräknarapp och skriv in det du äter bara så räknar den ut allt. T.ex Lifesum eller Myfitnesspal

Shqypnia
2015-12-02, 14:20
Lifesum (app) är mycket praktiskt. Det vore smart och räkna kcal och om du ej trivs med det så får du ett hum om hur mycket energi du behöver vilket underlättar för framtida dieter.

Gerdler
2015-12-02, 17:34
Jag tycker du gör det för svårt för dig. Lägg till lite bra protein (ägg, kvarg, kyckling, bönor) till den kosten du blir bjuden på, gymma lite hårdare (eller spring bort extra kalorierna) och ät med sunt förnuft.