handdator

Visa fullständig version : Bönpasta, hur var det nu med soja?

Greyweaver
2015-12-01, 20:25
Hej!

Jag har via en kollega fått ett väldigt bra pris på Risentas bönpasta.

Jag funderar på att byta ut min kolhydratskälla på kvällen mot denna och i samband även minska ner på köttet lite.

Men hur är det nu med sojabönor (som pastan är gjord på), är det fullvärdigt protein? och om inte annat så kanske det blir det om man då lägger till ca 125g lax/blandfärs?

Jag är dåligt påläst om soja, och det sista jag hörde var ju lite varningar om att det skulle påverka testosteronet negativt (ökar östrogenet), men det kanske var gamla myter?

Det är ju helt klart bra innehåll om allt annat är i sin ordning!

Per 100g:
360 kcal, 18g kolhydrater, 44g protein, 9g fett.

Wzup2u
2015-12-01, 20:42
Sojaproteinet är fullvärdigt...

Kan ju sänka nivåerna av testo lite, men jag äter soja varje dag och snart blir jag väl en tjej...( not ) =)...
Sen får jag även i mig en del mjölkprotein varje dag också.

Brofessorn
2015-12-02, 07:30
Det påverkar testosteronet, och fertilitet, negativt.
[...]In conclusion, soy protein, regardless of isoflavone content, decreased DHT and DHT/testosterone with minor effects on other hormones, providing evidence for some effects of soy protein on hormones. The relevance of the magnitude of these effects to future prostate cancer risk requires further investigation.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15735098

[...]This case indicates that soy product consumption is related to hypogonadism and erectile dysfunction. To the best of our knowledge, this is the first report of a combination of decreased free testosterone and increased DHEA blood concentrations after consuming a soy-rich diet. Hence, this case emphasizes the impact of isoflavones in the regulation of sex hormones and associated physical alterations.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21353476

High isoflavone intake has been related to decreased fertility in animal studies, but data in humans are scarce. Thus, we examined the association of soy foods and isoflavones intake with semen quality parameters.
http://humrep.oxfordjournals.org/content/23/11/2584.short

Morty
2015-12-02, 10:47
Ingen fara!

62 referenser här, sammanfattat av Pernilla Berg, PhD. Nutritionist och toxikolog.
http://www.lakareforframtiden.se/kost-och-halsa/livsmedel/soja/

Gerdler
2015-12-02, 13:05
Ingen fara!

62 referenser här, sammanfattat av Pernilla Berg, PhD. Nutritionist och toxikolog.

Det är ju uppenbarligen fara då man normalt äter mer än 24-30 g protein om dagen från sin proteinkälla. Ska jag byta ut kött och mjölkprodukter så ska jag ha 100-150g protein om dagen från soja el annat. Och då får jag gynekomasti enligt din länk, så det har ju definitivt östrogen verkan vid de nivåerna. Steroider som testosteron och östrogen som finns i kött och mjölk bryts ned ganska väl i magen. Men det påverkar nivåerna i kroppen det också det ska man inte hymla med.

Jag vill jättegärna lägga till soja (TVP eller avfettat sojamjöl) till min kost då jag vill värna om miljön. Men då ska det vara billig, effektiv GMO-soja som har odlats med hög avkastning så att jag får 15g protein/kr eller mer och så lite resurser som möjligt tagits i anspråk. Den avfettade sojan jag hittar är ekologisk, tar massor av resurser i form av mark i anspråk och blir således dyrare än kött, och då går det fetbort, tyvärr.

Och ja, jag vet att GMO kan användas på olika lämpliga sätt och roundup ready majs och soja ibland får effekter på miljön på grund av bristande lagstiftning, men dels så är det inte farligt för människan och dels så är det inte GMO grödan som är problemet utan att bonden inte får bra direktiv lagstiftningen. Ni veganer borde om något omfamna GMO som verkligen kan ge ekonomiska incitament för att fler ska bli veganer.

Sverker
2015-12-02, 17:51
. Steroider som testosteron och östrogen som finns i kött och mjölk bryts ned ganska väl i magen. Men det påverkar nivåerna i kroppen det också det ska man inte hymla med.

Mängderna är mikroskopiska i kött och mjölk.

Men steroiderna som finns absorberas som de är utan större problem och utan att de bryts ned på något sätt.

Greyweaver
2015-12-02, 21:18
Tack för svar!

Har läst på lite nu och det verkar ju vara mycket gamla myter och osanningar som florerar runt helt enkelt.

Jag testar en tid med bönpastan, får jag lökar får jag väl sluta... :D

Morty
2015-12-02, 21:22
Det är ju uppenbarligen fara då man normalt äter mer än 24-30 g protein om dagen från sin proteinkälla. Ska jag byta ut kött och mjölkprodukter så ska jag ha 100-150g protein om dagen från soja el annat. Och då får jag gynekomasti enligt din länk, så det har ju definitivt östrogen verkan vid de nivåerna. Steroider som testosteron och östrogen som finns i kött och mjölk bryts ned ganska väl i magen. Men det påverkar nivåerna i kroppen det också det ska man inte hymla med.

Jag vill jättegärna lägga till soja (TVP eller avfettat sojamjöl) till min kost då jag vill värna om miljön. Men då ska det vara billig, effektiv GMO-soja som har odlats med hög avkastning så att jag får 15g protein/kr eller mer och så lite resurser som möjligt tagits i anspråk. Den avfettade sojan jag hittar är ekologisk, tar massor av resurser i form av mark i anspråk och blir således dyrare än kött, och då går det fetbort, tyvärr.

Och ja, jag vet att GMO kan användas på olika lämpliga sätt och roundup ready majs och soja ibland får effekter på miljön på grund av bristande lagstiftning, men dels så är det inte farligt för människan och dels så är det inte GMO grödan som är problemet utan att bonden inte får bra direktiv lagstiftningen. Ni veganer borde om något omfamna GMO som verkligen kan ge ekonomiska incitament för att fler ska bli veganer.

Men wtf ska du få i dig 150 gram sojaprotein om dagen för??

Luca Brasi
2015-12-02, 21:31
Minskade DHT nivåer är väl bra ur folkhälsosynpunkt.
Kanske får man behålla håret också,barn finns det ändå så mycket överallt.
Östrogen finns väl knappast bara i manskroppen för att sabotera heller för den delen.

Mjölkdrickare
2015-12-02, 23:00
Ingen fara!

Ingen fara??! Av att döma av din länk så är soja rena rama giftet.. för män som vill förbli män åtminstone. Synd att det ska vara så på ett annars mycket näringsrikt och potentiellt gott livsmedel.

Gerdler
2015-12-03, 03:11
Men wtf ska du få i dig 150 gram sojaprotein om dagen för??

Ja, ska jag ersätta mina mjölk och köttprodukter så är det 100-150g om dan. Om jag ersätter 20g av det med soja så är det ju inga problem men jag vill fortfarande ha det till bra pris.

Minskade DHT nivåer är väl bra ur folkhälsosynpunkt.
Kanske får man behålla håret också,barn finns det ändå så mycket överallt.
Östrogen finns väl knappast bara i manskroppen för att sabotera heller för den delen.

Klart att man ska ha östrogen i kroppen som man också. Det hjälper väl till att stärka ben och det är anabolt i vissa vävnader likt testosteron är i andra vävnader. Men det står ju i studien att män som dricker mycket sojamjölk får brösttillväxt.

Ingen fara??! Av att döma av din länk så är soja rena rama giftet.. för män som vill förbli män åtminstone. Synd att det ska vara så på ett annars mycket näringsrikt och potentiellt gott livsmedel.

Tycker det framgår enligt länken att små mängder soja inte är nån fara och kan vara av godo på många sätt. Problemet är ju att det framställs som ett alternativ till kött och mjölk, då måste det kunna tillföra lika mycket protein som dem också tycker jag. Det kan det ju inte enligt länken utan att vara som du säger "rena rama giftet".

Luca Brasi
2015-12-04, 18:38
Något som också verkar påverka androgen nivåer är kalorirestriktion/diet, men ingen verkar tycka att män får manboobs av att deffa?
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0022473184902541

Jag har också fått för mig att prolaktin är ett väldigt potentiellt hormon när det gäller manlig brösttillväxt, någon kanske vet om nivåerna av detta hormon påverkas av kosten eller är så starkt relaterad till östrogen nivåer att man inte diskuterar detta hormon separat?

Gerdler
2015-12-04, 19:09
Något som också verkar påverka androgen nivåer är kalorirestriktion/diet, men ingen verkar tycka att män får manboobs av att deffa?
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0022473184902541

Jag har också fått för mig att prolaktin är ett väldigt potentiellt hormon när det gäller manlig brösttillväxt, någon kanske vet om nivåerna av detta hormon påverkas av kosten eller är så starkt relaterad till östrogen nivåer att man inte diskuterar detta hormon separat?

Du får inte manboobs av låga testonivåer utan av höga östrogennivåer. Hos män bildas östrogenet främst(eller endast?) genom att testosteron genomgår en reaktion med hjälp av ett enzym. Så höjd testosteronnivå innebär höjd östrogennivå. Det är därför gynekomasti är en bieffekt av testosteron supplementering om man inte samtidigt tar något för att motverka östrogenet.

Prolaktin har jag mycket lite koll på men har för mig det bildas när man får orgasm tillsammans med oxytocin och endorfiner, då verkar det avslappnande och begärsdämpande. Får man manboobs av att komma ett dussin gånger om dagen är väl nästa fråga... Kan nån på kolo testa kanske? :) Jag känner att jag inte hinner, annars hade jag ställt upp för forskningens skull. :hbang:

Luca Brasi
2015-12-04, 19:21
Du får inte manboobs av låga testonivåer utan av höga östrogennivåer. Hos män bildas östrogenet främst(eller endast?) genom att testosteron genomgår en reaktion med hjälp av ett enzym. Så höjd testosteronnivå innebär höjd östrogennivå. Det är därför gynekomasti är en bieffekt av testosteron supplementering om man inte samtidigt tar något för att motverka östrogenet.

Prolaktin har jag mycket lite koll på men har för mig det bildas när man får orgasm tillsammans med oxytocin och endorfiner, då verkar det avslappnande och begärsdämpande. Får man manboobs av att komma ett dussin gånger om dagen är väl nästa fråga... Kan nån på kolo testa kanske? :) Jag känner att jag inte hinner, annars hade jag ställt upp för forskningens skull. :hbang:
Mina tankar kring prolaktinet har med biverkningar av neuroleptika att göra vilket tydligen ger folk rejäla problem med gynekomasti ibland.