handdator

Visa fullständig version : HJÄLP! Hur gör jag för att forma rumpan, känner mig hjälplös...

Squatscraped
2015-11-30, 23:48
Hejsan. Jag hoppas det här blir rätt och att det är OK att publicera foton även här, är första inlägget för mig :)

Jag har tränat typ 2 år på gym och mest bara strävat efter att bli starkare. Nu det senaste året har jag verkligen kämpat att få större rumpa. Går sådär. Tycker det går bra på just styrkedelen men ökar inte i massa!? Kollade på gamla mått jag råkade hitta och har exakt samma mått nu som för 4 år sen (dock ser det ju bättre ut så antar jag bytt ut fettet mot muskler, but still...)! *cry*

Just nu vill jag komma upp i 100kg i knäböj och tror jag borde klara det snart, kör för tillfället 3x8 på 70kg och sen fortsätta med 3 reps på 80kg utan bälte och är rätt nöjd med det. Kör annars mycket bulgarian squats, raka marklyft, benspark, bencurls, hip thrusters och benpress samt vanliga marklyft men tycker inte jag ser några förbättringar på röven trots att mina framsteg i benböj (som ju ska vara det bästa för just rumpan?). Den är som fyrkantig eller kanske hellre som en pyramid.... Vill den ska vara rund och fin bakifrån men gaaah, den är så ugly. *gah!* Har tagit två bilder som kanske hjälper er att hjälpa mig..

Har ingen massa upptill och det känns som det liksom hänger neråt och utåt (som gula pilarna på bilden). Inringade området till höger är där jag känner jag saknar muskler.

Vad gäller kost äter jag väl mest då jag är hungrig. Försöker alltid ta proteinshake efter mina pass och även som mellanmål. Lite då och då helt enkelt. Äter nyttigt, inte superstrikt men lagar alltid min mat från scratch och äter inte godis annat än på helger nån gång då och då. Dryck är mjölk eller vatten, ingen juice eller andra söta drycker slinker ner.

Kanske missar jag nåt väsentligt, är ju ingen expert.

Vad kan jag göra för att få den där snygga runda rumpan jag vill ha, kolla bild här: http://www.girlswithmuscle.com/238179/Becky-Padilla

Vad ska jag göra för övningar? Är det nåt annat jag kanske gör fel? Nåt med kosten som jag missar..?

oscarovegren
2015-12-01, 00:12
Då ditt övningsval samt din kosthållning är väldigt anpassad för ditt mål så är det väldigt svårt att veta vad det beror på. Hur ofta tränar du? Känner du dig mör/trött i rumpan dagarna efter ett träningspass? Kör du djupa knäböj?

Jag är väldigt imponerad över att du tränar och äter så pass genomtänkt efter 2 års styrketränande. Sen har du en snyggare rumpa än 99% av alla tjejer. Mycket på sociala medier är redigerat samt tagna från vinklar som framhäver enskilda kroppsdelar. Många tjejer hade varit väldigt nöjda om dem såg ut som dig.

Klein
2015-12-01, 00:13
För mer put så kan du kan ju testa att köra djupa pausböj + utfallsgång med hantlar 3 pass i veckan samt löpning i uppförsbacke 3 pass i veckan.

Annars är det väl litegrann med stjärt som med vader. Man kan inte få något som man inte har genetik för.

vicarious
2015-12-01, 00:18
Träna benen och rumpan oftare om du inte redan gör det. 3 gånger i veckan kanske.

ceejay
2015-12-01, 00:20
Fortsätt träna böj och ben i allmänhet. Möjligt att du kan lägga in hip thrusts och liknande.

Stjärt är mycket genetiskt också, och din är det verkligen inget fel på. Keep on training säger jag bara.

tumme
2015-12-01, 00:28
Tjejen på bilden har både mer muskler och mindre fett. Du skriver ju själv "(dock ser det ju bättre ut så antar jag bytt ut fettet mot muskler, but still...)". Så du vet ju egentligen att du går framåt. Det är bara fortsätta som du gör, bli av med fett och få mer muskler.

Om du vill kolla dina framsteg så använd bilder eller flera mått. Bara mäta över rumpan är inte så bra. Om du vill använda mått mät tex runt midjan också så vet du bättre hur fett mängden ändras.

Squatscraped
2015-12-01, 01:11
Då ditt övningsval samt din kosthållning är väldigt anpassad för ditt mål så är det väldigt svårt att veta vad det beror på. Hur ofta tränar du? Känner du dig mör/trött i rumpan dagarna efter ett träningspass? Kör du djupa knäböj?

Jag är väldigt imponerad över att du tränar och äter så pass genomtänkt efter 2 års styrketränande. Sen har du en snyggare rumpa än 99% av alla tjejer. Mycket på sociala medier är redigerat samt tagna från vinklar som framhäver enskilda kroppsdelar. Många tjejer hade varit väldigt nöjda om dem såg ut som dig.

Ben kör jag 1-2 ggr per vecka ca. Ja, jag blir väldigt mör oftast! Kan ha nästan outhärdlig smärta i 3 dagar innan det börjar bli bättre, helt sanslöst. Har därför varit svårt för mig att få in fler än 2 pass/vecka, ibland bara ett.. Tränar även fotboll så har inte alltid tid heller då jag även vill hinna med 2 överkroppspass/vecka också.
Jo, kör djupa knäböj, ska det göras ska det göras ordentligt tänker jag haha ;)

För mer put så kan du kan ju testa att köra djupa pausböj + utfallsgång med hantlar 3 pass i veckan samt löpning i uppförsbacke 3 pass i veckan.

Annars är det väl litegrann med stjärt som med vader. Man kan inte få något som man inte har genetik för.

Ja okej. Vad ger utfallsgång som inte bulgarians ger undrar jag? Känns som att det är samma grund men jag kanske missar nåt :) Ska testa det hur som helst, bra med omväxling :)

Åh, jag hoppas verkligen inte genetik ska vara det som står i vägen. Får vara envisare helt enkelt!

Tjejen på bilden har både mer muskler och mindre fett. Du skriver ju själv "(dock ser det ju bättre ut så antar jag bytt ut fettet mot muskler, but still...)". Så du vet ju egentligen att du går framåt. Det är bara fortsätta som du gör, bli av med fett och få mer muskler.

Om du vill kolla dina framsteg så använd bilder eller flera mått. Bara mäta över rumpan är inte så bra. Om du vill använda mått mät tex runt midjan också så vet du bättre hur fett mängden ändras.

Jo, jag förstår ju hon har det och är det jag försöker sträva mot :) Men för mig ser det ut som att hennes muskelsammansättning är helt annorlunda och snyggare än min egen, känns som jag på nåt sätt har lyckats få en fyrkantig/pyramidröv haha!

Ja jo, ser en förbättring såtillvida att den är rundare i profil och mer fast men inte rent "volymmässigt". Men som sagt, kanske har taskigt tålamod.

Så ni menar alltså att det bara gäller att nöta på med typ samma övningar? Inte något jag kan göra för att fylla på upptill?
Annars vill jag säga tack för hjälpen och att ni är så uppmuntrande och gulliga, det värmer även om jag själv är långt ifrån nöjd *hug*

Klein
2015-12-01, 01:49
Ja okej. Vad ger utfallsgång som inte bulgarians ger undrar jag? Känns som att det är samma grund men jag kanske missar nåt :) Ska testa det hur som helst, bra med omväxling :)

Åh, jag hoppas verkligen inte genetik ska vara det som står i vägen. Får vara envisare helt enkelt!

Vad jag menar med genetik är att ingen rumpa är den andra lik. Alla kan få större rumpa men att få din rumpa att se ut exakt som den du länkade till är upp till din genetik.

Jag tycker utfallsgång är bättre för att det tillåter mer vikt och sliter mindre på knäna enligt mångas erfarenhet. Jag vet inte hur du utför övningen men att köra med det bakre benet minimalt upphöjt (10-15cm) tillåter mer stabilitet och vikt. Sedan är ju variation bra om du fastnat på din träningsvikt.

Klein
2015-12-01, 02:08
Den här studien indikerar också att utfallsgång ger mer aktivitet i gluteus medius än split squats vilket om jag förstod din bild rätt var ett inringat område du tyckte behövde förbättring.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25968228

Grans
2015-12-01, 03:05
Bra att du har satt mål i styrka, det är smart. 8 reps på 70kg är jävligt bra, har svårt att tro att du inte har växt utav det.

Vad du kan göra om du blir utmattad på att köra 2 dar i veckan är att du drar ner på volymen under dom två dagarna och flyttar över till en 3e dag. Släng dom övningarna du inte tycker verkar göra så mycket och välj istället färre kvalitetsövningar och lägg fokus på framgångar i dessa istället för att köra många övningar. Börja med typ knäböj eller marklyft eller en nära variation av dessa sen välj till 1-2 sekundära övningar att köra efter dessa, även om du fortsätter på 2 dar/v. Du kan även variera reps antalen under dessa dar, tex en lågrep, en medium och en högrep. Och försök lägga på kilon på ditt 20 rep max, ditt 10 rep max, ditt 1RM osv.

Prova köra knäböj mot box om du vill koppla in mer rumpa och baksida ben i knäböj, det kan vara en variation som du kör en utav dagarna.
Andra övningar jag kan rekommendera är rumänska marklyft, här vill du köra högre reps (12-20) då du kommer sluta upp med att använda mer vikt för reps än i vanliga marklyft och det är en övningar som verkligen är lätt att öka i varje vecka och det är verkligen en höft/rumpa/baksida lår dominant övning. På rumänska marklyft stannar du en bit nedanför knät och och låser inte ut helt i toppen så du har under hela lyftet belastning på baksida ben och röv.
Även 45-graders hyperextensions med skivstång från golvet, ungefär som i marklyft där du håller statiskt i toppen med rumpan några sekunder varje rep.

Wormzie
2015-12-01, 06:55
Fundera på vad som ska motivera dig i längden för att träningen ska vara rolig :) vi är dåliga på att bli nöjda med "kroppsmål" hur mycket ökningar vi än gör.

oscarovegren
2015-12-01, 07:36
Även om dina mått är detsamma så kan din rumpa fortfarande ha förbättras estetiskt. Fett kan ha bytts ut mot muskler. Har du före och efter bilder på rumpan? Om detta är fallet är det ju bara att köra på med progessation

Diomedea exulans
2015-12-01, 08:23
Du har fått bra tips redan, och jag tror du redan är på rätt väg. Men om du vill påskynda rump-tillväxten ännu mer kan du kika på den här sidan. Den är skriven av en tjej som har byggt en helt enorm rumpa, så tipsen har funkat på henne iaf: http://glutegirl3.com/2015/11/26/bigger-butt-from-scratch-part-1/

Rabiat
2015-12-01, 11:27
Tjejen på bilden ser ut att ha något "bredare infästningar".

Hur som helst; want ass? Then lunge.

agazza
2015-12-01, 11:47
Ifall du ser över en muskelkarta över glutes så ser du att man inte kan göra så mycket åt genetiken.

Men volymen kan man fortsätta jobba efter.

Sedan måste du även tänka på poseringsskillnaderna höften kan framkalla.

Ifall du skulle öva på att stå likadant som hon du länkade till så lär du se att det mer handlar om volymskillnader snarare än form. Volymskillnaden verkar inte heller vara allt för stor.

Men Volym, hårdhet och posering är nog ledord.

Gerdler
2015-12-01, 12:04
Jag tycker du ska ta bort bensparken och göra mer utfall/raka mark/markvarianter/böjvarianter. Sen ska du träna gluteus medius för att få mer 'uppstudsig' rumpa. Det Klein (och Rabiat) säger är säkert vettigt men jag tycker inte du ska se det som att du behöver ta bort split squats. Det är en bra övning, men utfallsgång är bra också. Sen skulle jag nog lagt in nåt/några isolerande för gluteus medius eftersom det är den du vill få större.

Den här studien indikerar också att utfallsgång ger mer aktivitet i gluteus medius än split squats vilket om jag förstod din bild rätt var ett inringat område du tyckte behövde förbättring.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25968228
Tjejen på bilden ser ut att ha något "bredare infästningar".

Hur som helst; want ass? Then lunge.
Du har fått bra tips redan, och jag tror du redan är på rätt väg. Men om du vill påskynda rump-tillväxten ännu mer kan du kika på den här sidan. Den är skriven av en tjej som har byggt en helt enorm rumpa, så tipsen har funkat på henne iaf: http://glutegirl3.com/2015/11/26/bigger-butt-from-scratch-part-1/

Berätta inte det för någon men jag har ibland tagit inspiration från Glutegirl. Om målet är en välutvecklad rumpa endast så är nog den typen av träning jättebra. Men sen tycker jag TS gör rätt som fokuserar på styrka.

Diomedea exulans
2015-12-01, 12:23
Berätta inte det för någon men jag har ibland tagit inspiration från Glutegirl. Om målet är en välutvecklad rumpa endast så är nog den typen av träning jättebra. Men sen tycker jag TS gör rätt som fokuserar på styrka.

Glutegirl hade faktiskt ganska liten rumpa från början (hon har före/efter-bilder) så hennes resultat är extremt imponerande. Kan säkert överföras till andra muskler också, tror inte gluteusen är speciellt unika. Det är absolut inget att skämmas över att ta tips från henne.

Klein
2015-12-01, 12:35
Glutegirl hade faktiskt ganska liten rumpa från början (hon har före/efter-bilder) så hennes resultat är extremt imponerande. Kan säkert överföras till andra muskler också, tror inte gluteusen är speciellt unika. Det är absolut inget att skämmas över att ta tips från henne.

Att döma av bilderna var den långt ifrån liten vid starten men den är utan tvekan gigantisk nu.

filmjölk
2015-12-01, 12:35
Röven växer ju med benen (förutsatt att man är frisk) så att satsa på övningar som djup böj, djup benpress och rumänska marklyft borde ge en hel del. Så kan man komplettera med specifik rövträning i form av utfall och mer isolerade rörelser utöver det.

Men jag tror det är viktigt med faktorn tid med, hur länge hade TS tränat? 2 år? Tjejer bygger muskler långsamt och tjejer som bara tränat något år och har perfekt röv hade nog haft väldigt snygg bakdel även utan träning. För andra tar det mer tid, vissa damer med exceptionella bakdelar har lagt 5-10+ år av hård träning för att nå dit, så ha tålamod.

Stor Hård Ådrig
2015-12-01, 14:01
Håller med om vad de flesta har skrivit.

För att tillägga något tror jag formen på hennes rumpa på den där bilden bl.a är pga poseringen. Du står rakt upponer och fotar. Kvinnan på bilden svankar och poserar för att framhäva rumpan på bästa sätt.

Skrotnisse
2015-12-01, 15:20
http://www.babble.com/beauty/do-you-know-your-butt-type/

4. Heart-Shaped Butt:

Most consider the heart-shaped butt, also called the “A-Shaped” and the “Oval Booty”, to be the most attractive shaped bottoms. This butt has a smaller top and flared large bottom by the thighs. Women with this butt shape have a smaller waistline wherein the body increases in volume going downwards. The Heart-Shaped Butt is easier to enhance than its butt category colleagues. However, there is generally not a lot of fat that is available to create a bigger shape and so the expansion is bit difficult. However, if excess fat is available, they can be made more prominent.

But remember: no matter the shape or size, all booties are beautiful.'

Du har en hjärtformad rumpa, hon du jämför dig med har nog en rund.

Bärsärk
2015-12-01, 15:36
Stirra dig inte blind på rå knäböj, kör även benpress med hög fotplacering och böj i smith m.m annars kommer du ju bara bygga stora ben och det kommer ju illusionen av att din rumpa blir mindre.

Just tunga vikter är väl inga problem men jag skulle nog inte satsa på det först och främst heller. Det finns en anledning till varför alla fitness tjejer kör massa olika pilatesboll övningar och annat skoj.

Har du provat högre reps, 20-25?

dmoller
2015-12-01, 15:43
http://www.babble.com/beauty/do-you-know-your-butt-type/

Du har en hjärtformad rumpa, hon du jämför dig med har nog en rund.

Sånt där köper jag inte asså. Dom skriver ju själva
"According to Feel Roxy, our butts come in all shapes and sizes"
Typ som att kategorisera folk som ecto/endomorph osv.

Squatscraped
2015-12-01, 16:18
Oj, vad mycket tips! TACK! :D

Stirra dig inte blind på rå knäböj, kör även benpress med hög fotplacering och böj i smith m.m annars kommer du ju bara bygga stora ben och det kommer ju illusionen av att din rumpa blir mindre.

Just tunga vikter är väl inga problem men jag skulle nog inte satsa på det först och främst heller. Det finns en anledning till varför alla fitness tjejer kör massa olika pilatesboll övningar och annat skoj.

Har du provat högre reps, 20-25?

Nä har inte kört många reps.. Har varit rätt fokuserad på att öka i styrka och komma upp till 100kg i benböj.. :em:

Bra att du har satt mål i styrka, det är smart. 8 reps på 70kg är jävligt bra, har svårt att tro att du inte har växt utav det.

Vad du kan göra om du blir utmattad på att köra 2 dar i veckan är att du drar ner på volymen under dom två dagarna och flyttar över till en 3e dag. Släng dom övningarna du inte tycker verkar göra så mycket och välj istället färre kvalitetsövningar och lägg fokus på framgångar i dessa istället för att köra många övningar. Börja med typ knäböj eller marklyft eller en nära variation av dessa sen välj till 1-2 sekundära övningar att köra efter dessa, även om du fortsätter på 2 dar/v. Du kan även variera reps antalen under dessa dar, tex en lågrep, en medium och en högrep. Och försök lägga på kilon på ditt 20 rep max, ditt 10 rep max, ditt 1RM osv.

Prova köra knäböj mot box om du vill koppla in mer rumpa och baksida ben i knäböj, det kan vara en variation som du kör en utav dagarna.
Andra övningar jag kan rekommendera är rumänska marklyft, här vill du köra högre reps (12-20) då du kommer sluta upp med att använda mer vikt för reps än i vanliga marklyft och det är en övningar som verkligen är lätt att öka i varje vecka och det är verkligen en höft/rumpa/baksida lår dominant övning. På rumänska marklyft stannar du en bit nedanför knät och och låser inte ut helt i toppen så du har under hela lyftet belastning på baksida ben och röv.
Även 45-graders hyperextensions med skivstång från golvet, ungefär som i marklyft där du håller statiskt i toppen med rumpan några sekunder varje rep.

Ja jag håller med, borde absolut ha växt och tror jag mest bytt ut fettet som var där mot muskler då midjemåttet hade minskat med typ 3 cm plus att jag ser allmänt slankare ut. Men jag lovar och svär, om jag mätt rätt första gången så stämmer det att det är samma mått runt röven och nästan alla andra muskler även om jag som sagt ser och känner stor skillnad.

Men jag ska testa köra de där övningarna du tipsade om samt färre övningar/pass och variera mer.

Håller med om vad de flesta har skrivit.

För att tillägga något tror jag formen på hennes rumpa på den där bilden bl.a är pga poseringen. Du står rakt upponer och fotar. Kvinnan på bilden svankar och poserar för att framhäva rumpan på bästa sätt.

Ja, visst har posering en hel del med saken att göra men man vill ju den ska va snygg just när man står som vanligt så jag kommer nog gå på det jag ser då :)

Jag tycker du ska ta bort bensparken och göra mer utfall/raka mark/markvarianter/böjvarianter. Sen ska du träna gluteus medius för att få mer 'uppstudsig' rumpa. Det Klein (och Rabiat) säger är säkert vettigt men jag tycker inte du ska se det som att du behöver ta bort split squats. Det är en bra övning, men utfallsgång är bra också. Sen skulle jag nog lagt in nåt/några isolerande för gluteus medius eftersom det är den du vill få större.

Haha ja jag kollade in hennes sida, fanns mycket bra tips. Känner att jag får läsa på i sinne nu! Inte hittat hennes sida förut så alla ni som tipsat, tack! :)

Det som ger mig stor frustration är när jag kollar på andra fitnesstjejer med assnygga ben och rumpor så tar de ju för tusan mindre vikt än mig! Får de inte att gå ihop. Tycker att vikten jag tar borde korrespondera i högre grad mot volymen i musklerna om ni förstår vad jag menar? Maxade 90 kg i vintras men så skadade jag fotleden allvarligt under fotbollsträning en månad efter det och har inte kunnat köra benböj på länge och har precis börjat komma igång igen.
Men fattar alltså inte hur tjejer med signifikant större rumpa och ben tar mindre vikt än mig. Drives me crazy *gah!*

Gerdler
2015-12-01, 16:28
Oj, vad mycket tips! TACK! :D

Det brukar vara så här på kolo. Vi är jättemåna om att alla tjejer ska få de bästa råden för att bygga den perfekta rumpan. Jag tror det är nån sorts altruism. Så ser jag på det i varje fall.

Det som ger mig stor frustration är när jag kollar på andra fitnesstjejer med assnygga ben och rumpor så tar de ju för tusan mindre vikt än mig! Får de inte att gå ihop. Tycker att vikten jag tar borde korrespondera i högre grad mot volymen i musklerna om ni förstår vad jag menar? Maxade 90 kg i vintras men så skadade jag fotleden allvarligt under fotbollsträning en månad efter det och har inte kunnat köra benböj på länge och har precis börjat komma igång igen.
Men fattar alltså inte hur tjejer med signifikant större rumpa och ben tar mindre vikt än mig. Drives me crazy *gah!*

Man kan ju också ser det så att din rumpa är värd mer kilo för kilo. :-)*kissass*

filmjölk
2015-12-01, 16:30
OjMen fattar alltså inte hur tjejer med signifikant större rumpa och ben tar mindre vikt än mig. Drives me crazy *gah!*

Tjejer samlar ofta fett på lår, höfter och röv. Fett ger volym. Du är smal så det blir ju lite svårt att jämföra dig med folk som har mer kroppsfett än dig. Ta det lugnt och noja inte, du har en jävligt fin bakdel redan i dagsläget, trots att du är smal och bara har tränat två år.

Diomedea exulans
2015-12-01, 16:32
Det brukar vara så här på kolo. Vi är jättemåna om att alla tjejer ska få de bästa råden för att bygga den perfekta rumpan. Jag tror det är nån sorts altruism. Så ser jag på det i varje fall.

Ja, så tror jag helt klart det är. Rumpmusklerna är ju jätteviktiga för t ex hållning och rygghälsa, och med tjockare rumpmuskler blir det skönare att sitta, och det gör inte lika ont när man drattar dit i vinterhalkan. Sånt här är naturligtvis lika viktigt för killar, men eftersom tjejer av naturen har mindre muskler så känner vi att de behöver mer hjälp.

Bärsärk
2015-12-01, 16:43
Nä har inte kört många reps.. Har varit rätt fokuserad på att öka i styrka och komma upp till 100kg i benböj.. :em:

Skit i det, du ska väl inte tävla i styrkelyft eller? :) Jag skulle ligga runt 10-15 reps i många övningar om jag vore dig, och högre i vissa (Benspark, lårcurl, kroppsviktsövningar).

Istället för att köra en 2a på 60 kg så kanske du ska sikta på en 10a på 45-50 exempelvis.

Squatscraped
2015-12-01, 16:57
Hahahahaha åhh, fina och omtänksamma ni är! *hug* Håller med där, tror absolut det är något altruistiskt medfött beteende :laugh:

Får ta era råd och vara tålmodig! Som ni säger har många spenderat år efter år på att bygga rumpan och jag har i sammanhanget nystartat!

Squatscraped
2015-12-01, 16:59
Skit i det, du ska väl inte tävla i styrkelyft eller? :) Jag skulle ligga runt 10-15 reps i många övningar om jag vore dig, och högre i vissa (Benspark, lårcurl, kroppsviktsövningar).

Istället för att köra en 2a på 60 kg så kanske du ska sikta på en 10a på 45-50 exempelvis.

Nä det ska jag inte, men det skulle bara vara så häftigt och är som ett stort mål jag haft länge.. :)

Men kan absolut tänka mig köra fler reps under en tid för att se hur det går :)

Bärsärk
2015-12-01, 17:21
Nä det ska jag inte, men det skulle bara vara så häftigt och är som ett stort mål jag haft länge.. :)

Men kan absolut tänka mig köra fler reps under en tid för att se hur det går :)

Du kan ju fortfarande köra ett styrkepass där du fokuserar på att öka ditt 1RPM i böjen om du vill men jag skulle inte lägga allt för mycket tid på det utöver det om du inte vill tävla eller är löjligt intresserad av att just ta en specifik vikt.

Hur är din teknik när du lyfter, hittar du kontakt i rumpan till den grad att du kan flexa den? Hur ser vadträningen ut, eller ryggträningen?

juckeyy
2015-12-01, 18:23
Ett 1RM på 100kg är väl väldigt bra för random styrketränande kvinna?
Jag brukar köra en ben/gluteusövning som man verkligen känner dagen efter.
Splitböj med bakre benet på en låda, http://cdn.girlsgonesporty.com/wp-content/uploads/2014/01/single-leg-lunge.jpg

Dessa i smith där du går ner djupt, det känns! Nu vet ju inte jag om min rumpa har blivit större då mitt primära mål inte är teh looks, alltid värt att testa dock.

oscarovegren
2015-12-01, 21:43
Jag tycker du bara ska fortsätta som du gjort. Även om måtten är samma så kan det var mer muskler och mindre fett. Har du tagit före och efter bilder? Sett till hur kunnig och seriös du är så är jag övertygad om att du är på rätt spår!

Old Nick
2015-12-02, 06:54
Du kan ju alltid kolla in Bret Contreras artiklar i ämnet. Killen är minst sagt besatt av rumpträning och kallar sig rent av "The Glute Guy".

http://bretcontreras.com/about-me/

Scrolla ner till kategorin Glutes. Finns över 100 artiklar.

Squatscraped
2015-12-02, 14:57
Du kan ju fortfarande köra ett styrkepass där du fokuserar på att öka ditt 1RPM i böjen om du vill men jag skulle inte lägga allt för mycket tid på det utöver det om du inte vill tävla eller är löjligt intresserad av att just ta en specifik vikt.

Hur är din teknik när du lyfter, hittar du kontakt i rumpan till den grad att du kan flexa den? Hur ser vadträningen ut, eller ryggträningen?

Oj, det har jag inte tänkt på, det där med flexa rumpan... Så tyvärr kan jag inte svara på det. Kör rygg och biceps 1-2 ggr i veckan beroende på om jag hinner. Kör marklyft, rodd i kabelmaskin, latsdrag och lite med fria vikter för ryggen. Känns bra och där ser jag störst skillnad! Har t om fått ett sånt där V på ryggen av rhomboiderna hehe :D Vadträningen är obefintlig. Har spelat fotboll och innebandy hela livet och har ordentliga vadmuskler pga det :)

Ett 1RM på 100kg är väl väldigt bra för random styrketränande kvinna?
Jag brukar köra en ben/gluteusövning som man verkligen känner dagen efter.
Splitböj med bakre benet på en låda, http://cdn.girlsgonesporty.com/wp-content/uploads/2014/01/single-leg-lunge.jpg

Dessa i smith där du går ner djupt, det känns! Nu vet ju inte jag om min rumpa har blivit större då mitt primära mål inte är teh looks, alltid värt att testa dock.

Har inte testat i smithmaskinen, ska göra det! Tack för tipset :)

Jag tycker du bara ska fortsätta som du gjort. Även om måtten är samma så kan det var mer muskler och mindre fett. Har du tagit före och efter bilder? Sett till hur kunnig och seriös du är så är jag övertygad om att du är på rätt spår!

Ja jag hoppas det är så jag också :) Och av utseendet att döma är det nog så, men hade tänkt mig det skulle växt mer än bra bytas ut haha. Jag väntade mig mer och vart besviken så nu måste jag kavla upp ärmarna.

Du kan ju alltid kolla in Bret Contreras artiklar i ämnet. Killen är minst sagt besatt av rumpträning och kallar sig rent av "The Glute Guy".

http://bretcontreras.com/about-me/

Scrolla ner till kategorin Glutes. Finns över 100 artiklar.

Ah, han har jag kikat på när jag började med hip thrusters men sen inte så mycket. Finns nog mycket att förbättra även där så har mycket material att ta mig igenom nu ^^

Superhero97
2015-12-02, 16:53
Hej du!
Du har fått jättebra tips och du kan absolut träna dig till en putigare rumpa! Men du stör dig även på att den är "fyrkantig" "pyramidformad", du vill att sidorna av rumpan ska gå vid det blå strecket för att den ska bli mer rund, eller hur? Det kan nog bli lite "bättre" genom att du tränar sidan av benet/rumpan men troligtvis blir det ingen drastisk förändring, men visst kan det hjälpa lite :)
Men det är nämligen hur din kropp lägger fettet som avgör. Jag har exakt samma "problem" men jag har ännu bredare höfter, tycker med att det är jättejobbigt att rumpan liksom "går in" där, att jag inte får den där runda formen. Men, min tröst är att killar inte tänker på det, och om de gör det är det få som bryr sig. Vill man verkligen återgärda det är det skönhetsoperation som gäller ("fylla upp" så det blir mer runt) men för att vara ärlig tycker jag att du har en jättefin rumpa och tro mig, det stör endast dig. Fortsätt träna, ät, och var nöjd! Vi får köra på "putigaste rumpan ever" så får någon annan ta "rundaste rumpan ever" ^^
Kramar

Squatscraped
2015-12-08, 12:36
Hej du!
Du har fått jättebra tips och du kan absolut träna dig till en putigare rumpa! Men du stör dig även på att den är "fyrkantig" "pyramidformad", du vill att sidorna av rumpan ska gå vid det blå strecket för att den ska bli mer rund, eller hur? Det kan nog bli lite "bättre" genom att du tränar sidan av benet/rumpan men troligtvis blir det ingen drastisk förändring, men visst kan det hjälpa lite :)
Men det är nämligen hur din kropp lägger fettet som avgör. Jag har exakt samma "problem" men jag har ännu bredare höfter, tycker med att det är jättejobbigt att rumpan liksom "går in" där, att jag inte får den där runda formen. Men, min tröst är att killar inte tänker på det, och om de gör det är det få som bryr sig. Vill man verkligen återgärda det är det skönhetsoperation som gäller ("fylla upp" så det blir mer runt) men för att vara ärlig tycker jag att du har en jättefin rumpa och tro mig, det stör endast dig. Fortsätt träna, ät, och var nöjd! Vi får köra på "putigaste rumpan ever" så får någon annan ta "rundaste rumpan ever" ^^
Kramar

Ja precis, du fattade exakt vad jag menade med det där blåa strecket, glömde ju skriva det! *facepalm*

Nä, du har rätt. Det är ju jag som tänker på det men man är ju sin egen största kritiker och den man vill göra nöjd..

Haha men det låter bra, får fortsätta kämpa och går inte rundast får jag försöka finna ro i att ha putigast rumpa ^^

Slaxes
2015-12-08, 13:14
Testa att frångå alla normer vad gäller "hur man gör " och testa nya övningar. En norm kan inte veta hur just din kropp behöver tränas för att se ut på ett visst sätt. Det var exakt det jag gjorde och som fick mina slackande bröst att explodera. Hur? Ta en funderare och känn efter och våga frångå det som folk anser vara normalt och därmed rätt.

Mitt enda tips som 99% kan tänka mer på är att förlänga rörelsemomentet i varje övning och rep. Alltså gå hela vägen till lockout samt att verkligen se till att även gå tillbaka till utgångsläget.

DJJOHANSSON
2015-12-08, 13:36
Väldigt mycket tips om träningen men ingen nämner att man borde gå upp i vikt ifall man vill växa.

Ät mer godis så ska du se att röven växer :)

Squatscraped
2015-12-08, 13:48
Aha, okej. Det lät svårt när man inte tränat jättelänge, men får väl försöka researcha endel nu då. Har sen jag startade tråden hunnit med testa många nya övningar redan men inte riktigt fastnat för nån. Upptäckte sist när jag testade "good mornings" att det blev för jobbigt efter ett tag i ryggslutet. Kände att rumpan arbetar men hann inte bli ens lite trött där.
Kollade att jag hade bra form i spegeln, ryggen neutral, och var verkligen noga med att inte gå för långt ner så skivstången började rulla, men lik förbannat fick jag för ont ändå. Men det är inte så att det inte går över, har inte ont till vardags men när jag kör den och även kick backs får jag ont i ryggslutet. Försöker stretcha genom att böja mig bakåt men då får jag asont i ryggslutet igen.
Vet inte om det är nåt galet eller om jag kan göra nåt åt det.

Squatscraped
2015-12-08, 13:50
Väldigt mycket tips om träningen men ingen nämner att man borde gå upp i vikt ifall man vill växa.

Ät mer godis så ska du se att röven växer :)

Haha jo, har faktiskt fått tips gällande det! Men fettet verkar ju samlas längst upp på låret och längst ner på rumpan på mig och är livrädd för att om jag går upp några kilo kommer det bli fett som hamnar endast där och rumpan kommer hänga ännu mer ;P

Slaxes
2015-12-08, 13:51
Aha, okej. Det lät svårt när man inte tränat jättelänge, men får väl försöka researcha endel nu då. Har sen jag startade tråden hunnit med testa många nya övningar redan men inte riktigt fastnat för nån. Upptäckte sist när jag testade "good mornings" att det blev för jobbigt efter ett tag i ryggslutet. Kände att rumpan arbetar men hann inte bli ens lite trött där.
Kollade att jag hade bra form i spegeln, ryggen neutral, och var verkligen noga med att inte gå för långt ner så skivstången började rulla, men lik förbannat fick jag för ont ändå. Men det är inte så att det inte går över, har inte ont till vardags men när jag kör den och även kick backs får jag ont i ryggslutet. Försöker stretcha genom att böja mig bakåt men då får jag asont i ryggslutet igen.
Vet inte om det är nåt galet eller om jag kan göra nåt åt det.

Upptäck vad du kan göra med kablarna ( som folk kör chest flyes i). finns oändligt många vinklar att jobba med där.

Squatscraped
2015-12-08, 14:01
Upptäck vad du kan göra med kablarna ( som folk kör chest flyes i). finns oändligt många vinklar att jobba med där.

Oki, will do ^^

Coffe
2015-12-08, 14:21
I egenskap av mansdjur så måste jag nog ändå hävda att du har en gluteus som är en bra bit finare än normalt. Bara fortsätt träna o ät lite mer så löser det sig nog. Eller så behåller du den som den är för den är kanonfin ändå!

Squatscraped
2015-12-08, 14:53
I egenskap av mansdjur så måste jag nog ändå hävda att du har en gluteus som är en bra bit finare än normalt. Bara fortsätt träna o ät lite mer så löser det sig nog. Eller så behåller du den som den är för den är kanonfin ändå!

Tack, va gulligt av dig :) Ska försöka börja äta mer och så ser vi vad som händer. Blir det inte bättre så får jag bara försöka med ett annat approach ^^ Har gott om tid :)