handdator

Visa fullständig version : Bra/dålig plan?

Zekhum
2015-11-27, 20:42
Hej,

Tänkte att jag skulle delge er min deff-plan och hoppas på konstruktiv kritik från någon kunnig :)

Jag har för övrigt tränat mer eller mindre hela mitt liv, dock aldrig tagit det lika seriöst som jag gör nu utan mer sett det som en hobby. Under de senaste 6 månaderna har jag verkligen arbetat in en "Do it errrday mentalitet" som hållit i sig än så länge.

Kosten har aldrig varit min starka sida utan har kunnat pumpa gym i 1.5 timmar för att sedan slänga i mig en en svettig pizza. Men nu är det slut med det, så till mitt mål.

Mål: Från 20% BF ner till cirka 8-10% och samtidigt behålla så mycket muskelmassa som bara möjligt. Det får helt enkelt ta så lång tid det vill.

Plan: Denna var väl lite svårare än att sätta målen men här kommer den,

Träning:

Måndag, Axlar
Tisdag, Cardio & Ben
Onsdag, Bicep & triceps
Torsdag, Cardio & Mage
Fredag, Bröst
Lördag, Rygg
Söndag, Cardio & Mage

Kost,

08.00 5 ägg på morgonen tillsammans med en proteinshake
10.30 Tonfisksallad
13.30 Minikeso
16.00 Tonfisksallad
18.00 Proteinshake -> ner till gymmet
20.30 Tonfisk/kycklingsallad

Jag förstår givetvis att mängden mat vid varje tillfälle är helt avgörande, tyvärr är jag dålig på att estimera antal KCAL men utgår från att det inte är särskilt mycket i tonfisk och sallad.

Vad säger ni? Bör jag förändra min plan eller är det något att hålla sig till?

Cykelcykel
2015-11-27, 23:22
Kolhydrater?

Zekhum
2015-11-28, 10:10
Är det inte det jag helst ska undvika under en deff?

Rabiat
2015-11-28, 10:16
Det där ser helt tokigt ut. Lägg upp en två- (över/under) eller tresplit (ppl) och träna kondition de dagar du inte tränar styrka.

Din diet ser helt extrem ut. Fem ägg!? Och sen sallad resten av dagen?

Rabiat
2015-11-28, 10:17
Är det inte det jag helst ska undvika under en deff?

Nej. Om något bör du undvika fett. Kolhydrater behöver du för att orka träna.

Zekhum
2015-11-28, 10:20
Det där ser helt tokigt ut. Lägg upp en två- (över/under) eller tresplit (ppl) och träna kondition de dagar du inte tränar styrka.

Din diet ser helt extrem ut. Fem ägg!? Och sen sallad resten av dagen?

Tack för svar, kalla mig gärna korkad men kan du förtydliga "Lägg upp en två- (över/under) eller tresplit (ppl)" förstår inte alls vad du menar.

Vad gäller dieten, lägga till så jag får i mig lite kolhydrater innan träningen? Känns planen OK därefter?

Rabiat
2015-11-28, 10:50
Tack för svar, kalla mig gärna korkad men kan du förtydliga "Lägg upp en två- (över/under) eller tresplit (ppl)" förstår inte alls vad du menar.

Vad gäller dieten, lägga till så jag får i mig lite kolhydrater innan träningen? Känns planen OK därefter?

I en tvåsplit delar du upp kroppens alla muskler på två pass, och tränar den ena halvan ena passet och den andra på det andra passet. Exempelvis ett pass med underkropp och ett med överkropp. I en tresplit delar du upp den på tre pass. Exempelvis kan du dela upp den i övningar du trycker i, övningar du drar i, och benövningar.
Att ha ett helt pass för axlar är helt vansinnigt, att kombinera benpasset med kondition är vansinnigt. Delar du upp träningen bättre kan du träna 3-4 ggr i veckan, och träna kondition de dagar du INTE styrketränar.

Vad gäller kosten behövs kolhydraterna främst efter träning, men du kan inte äta sådär enformigt och lite. Dels kommer du tröttna på en vecka, och dels är det där jäkligt klent med mat när du tränar. Och att du behöver trycka i dig fem ägg varje morgon, det hör du väl att du är lite fel ute?

gyros
2015-11-28, 11:05
Detta kanske är ganska individuellt men jag tror att det schemat kommer bli ganska slitsamt för din kropp. Jag föreslår att du dels separerar cardion från styrketräningen och dels lägger in en vilodag i veckan. I sådana fall får du nog köra fler muskelgrupper på samma dag.

Angående kosten skulle jag nog äta mer allsidigt om jag var du, och istället framförallt som skrevs ovan, dra ner på fettintaget. Ät den mängd kolhydrater du behöver för att orka med skola/jobb/träning och sikta på högt proteinintag för muskelstimulans samt högt fiberintag/kost med lågt GI för att hålla kcal-intaget nere.

Zekhum
2015-11-28, 13:53
Detta kanske är ganska individuellt men jag tror att det schemat kommer bli ganska slitsamt för din kropp. Jag föreslår att du dels separerar cardion från styrketräningen och dels lägger in en vilodag i veckan. I sådana fall får du nog köra fler muskelgrupper på samma dag.

Angående kosten skulle jag nog äta mer allsidigt om jag var du, och istället framförallt som skrevs ovan, dra ner på fettintaget. Ät den mängd kolhydrater du behöver för att orka med skola/jobb/träning och sikta på högt proteinintag för muskelstimulans samt högt fiberintag/kost med lågt GI för att hålla kcal-intaget nere.

Tack för bra input. Jag har kört enligt min egna plan sedan två dagar tillbaka och känner mig redan nu som ett spöke. Jag håller helt med dig och ovanstående kommentar - äter jag inte kolhydrater blir det troligtvis ingen lång eller trevlig resa.

Vad gäller min träningsplan har jag kört denna mer eller mindre alltid, och det funkar rätt så bra för mig. Överväger att ta bort ett kondis pass och helt fokusera på ben - det blir inte riktigt bra annars.

Till kolhydraterna, är det typ en banan innan/efter träning som gäller eller behövs det mycket mer?

Tack

Cykelcykel
2015-11-28, 15:38
Ät kolhydrater till varje måltid.
Potatis havre pasta frukt mm