Visa fullständig version : Vad innehåller friterade pommes
Hittar ingenstans vad friterade pommes innehåller.
Någon som vet?
King Grub
2004-04-14, 09:19
Potatis och härdad vegetabilisk olja.
GhostFace
2004-04-14, 09:25
Med mera förenklade ord så är detta inte hälsosam mat.
Men ack så gott...:eating:
Btw; Dra Gi + II på friterad pommes frites / strips så har vi det gjort?
tänkte mer innehåll som i energiinnehåll.
Kollade fotboll på olearys igår och tvingades att äta, så det fick bli en stor stek med pommes, ångesten var ju slående efter det hehe, deffskadad.
Som tur är låg jag på 1200kcal innan det så jag hoppas inte att den innhehöll mer än 1500kcal vilket skulle göra att jag gick upp i vikt, och det är ju inte riktigt rätt:em:
King Grub
2004-04-14, 09:54
Originally posted by Dolce
tänkte mer innehåll som i energiinnehåll.
Kollade fotboll på olearys igår och tvingades att äta, så det fick bli en stor stek med pommes, ångesten var ju slående efter det hehe, deffskadad.
Som tur är låg jag på 1200kcal innan det så jag hoppas inte att den innhehöll mer än 1500kcal vilket skulle göra att jag gick upp i vikt, och det är ju inte riktigt rätt:em:
Felix 3.5% innehåller så lite som 130 kcal per 100 gram, men därifrån går det lätt att hitta fetare alternativ.
Även om du hamnade på energiöverskott en dag kan det inte varit många kcal det är frågan om och därmed också bara ett par gram kroppsfett i sådana fall. So what? Nästa dag är de borta, om du återgår till "normal" diet.
Om man friterar pommes i rapsolja borde inte de bli fyllda med nyttigt fett då?
King Grub
2004-04-14, 10:09
Originally posted by karrl
Om man friterar pommes i rapsolja borde inte de bli fyllda med nyttigt fett då?
Köper du färdiga pommes är de redan friterade och du behöver inget extra fett, om du tillagar dem i ugn. Gör du egna från grunden ändras naturligtvis fettets "nyttighet" beroende på vad du väljer för olja.
King Grub
2004-04-14, 10:10
Originally posted by GhostFace
Btw; Dra Gi + II på friterad pommes frites / strips så har vi det gjort?
GI 105-115, II 120+.
Originally posted by King Grub
Felix 3.5% innehåller så lite som 130 kcal per 100 gram, men därifrån går det lätt att hitta fetare alternativ.
Även om du hamnade på energiöverskott en dag kan det inte varit många kcal det är frågan om och därmed också bara ett par gram kroppsfett i sådana fall. So what? Nästa dag är de borta, om du återgår till "normal" diet.
Vanliga pommes man får på restaurant är ju friterade på plats, det måste ju göra att energin är väldigt hög, men hur hög per 100g?
King Grub
2004-04-14, 11:21
Strax över 200 kcal, kanske.
Varför inte skippa "Pommes" och istället göra det fina köttet rättvisa genom att servera det tillsammans med potatisklyftor som bakas i ugnen med lite olivolja, vitlök och färska örter?:thumbup:
Originally posted by King Grub
Köper du färdiga pommes är de redan friterade och du behöver inget extra fett, om du tillagar dem i ugn. Gör du egna från grunden ändras naturligtvis fettets "nyttighet" beroende på vad du väljer för olja.
Någon som vet vad för sorts olja det friterar fritsen i på tex McDonalds? Skulle de vara "nyttiga" men energi rika om de använde sig av tex rapsolja?
Originally posted by karrl
Någon som vet vad för sorts olja det friterar fritsen i på tex McDonalds? Skulle de vara "nyttiga" men energi rika om de använde sig av tex rapsolja?
Enligt deras hemsida så använder de sig av "Vegetabilisk olja".
Näringsvärdet på 102g gram strips (en mellan alltså) är:
4g protein
14,2g fett
37,9g kolhydrater
286,6 KCal
På Max strips är näringsvärdet per 100g:
3,3g protein
16,2g fett
42g kolhydrater
330 KCal
Fast det kanske inte är så många söderöver som äter på max att det var intressant att veta?? :sleep:
Enligt Saturday Night Live (tv show) så hade McDonals sänkt kcal i pommes från 650 till 570.. Såg det för ca 2 veckor sen. Programmledaren jämförde sänkningen med att sänka styrkan i Elektriska stolen med 10watt :D
Originally posted by Arwen
Varför inte skippa "Pommes" och istället göra det fina köttet rättvisa genom att servera det tillsammans med potatisklyftor som bakas i ugnen med lite olivolja, vitlök och färska örter?:thumbup:
Man får ta det som finns i menyn:eating:
Originally posted by Dolce
Man får ta det som finns i menyn:eating:
Och menyn bör anpassas till kundens önskemål ;)
Originally posted by Arwen
Och menyn bör anpassas till kundens önskemål ;)
Om det står att pommes ingår så ber jag ju inte om potatisklyftor som bakas i ugnen med lite olivolja, vitlök och färska örter:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.