handdator

Visa fullständig version : Ahmed Mohamed kräver 15 millioner USD för klock-incidenten.

Blue.plz
2015-11-24, 01:45
Jobbigt att se kolo's idol, som kunde uppfinna en egen väsk-klocka genom att endast använda en färdig klocka och en väska, falla så lågt.

http://www.independent.co.uk/news/people/ahmed-mohamed-demands-15m-compensation-for-homemade-clock-arrest-a6745706.html

ChuckTesta
2015-11-24, 02:14
15 miljoner dollar :laugh:

Diomedea exulans
2015-11-24, 07:51
Ja, något ska ju pojken ha, men 15 miljoner låter lite over the top.

hahavaffan
2015-11-24, 08:04
Undrar vad Morsan Muhammad Nånting, som Säpo så snyggt fångade in i Boliden, tänker kräva. 500 miljoner SEK?

Diomedea exulans
2015-11-24, 08:13
Undrar vad Morsan Muhammad Nånting, som Säpo så snyggt fångade in i Boliden, tänker kräva. 500 miljoner SEK?

Tycker mer synd om honom i det här fallet. Ahmed Mohamed har fått ganska bra kompensation i och med att han blivit hyllad i media, till och med av presidenten.

Abbs
2015-11-24, 08:23
Ja nu undrar man vad för nyheter som folk inte vill ska komma ut i media :)

Det är en enda stor psyops operation. Ahmed är ett stort jävla skämt och han har inte byggt någonting, endast tagit bort skalet på en klocka och lagt det i en resväska.

ARMSTARK
2015-11-24, 08:58
Jag tycker hela grejjen låter lite riggad, tror ni inte att Ahmeds smarta föräldrar instruerat honom? "Gör så här och säg sen så här, sen stämmer vi skiten ur dem och blir miljonärer!"
Finns det någon bild på döts-klockan? Skulle vara intressant.

Diomedea exulans
2015-11-24, 09:00
Jag tycker hela grejjen låter lite riggad, tror ni inte att Ahmeds smarta föräldrar instruerat honom? "Gör så här och säg sen så här, sen stämmer vi skiten ur dem och blir miljonärer!"
Finns det någon bild på döts-klockan? Skulle vara intressant.

Njaa, jag tycker att skolans reaktioner var oväntat hårda, så jag vet inte...

Här är klockan:

http://cdn.thedailybeast.com/content/dailybeast/articles/2015/09/21/nerds-rage-over-ahmed-s-clock/jcr:content/body/inlineimage.img.800.jpg/48093740.cached.jpg

ARMSTARK
2015-11-24, 09:22
Alltså, iom att man bara sett väskbomber på film så måste jag nog erkänna att det där ser ut som en bomb, saknar visserligen de cigarrformade dynamitstavarna som är obligatoriska på film, men det lilla vita paketet nere till höger i bilden skulle kunna vara c4 plastic. Jag skulle springa om någon tog fram den där på T-centralen. *spy*

Diomedea exulans
2015-11-24, 09:30
Alltså, iom att man bara sett väskbomber på film så måste jag nog erkänna att det där ser ut som en bomb, saknar visserligen de cigarrformade dynamitstavarna som är obligatoriska på film, men det lilla vita paketet nere till höger i bilden skulle kunna vara c4 plastic. Jag skulle springa om någon tog fram den där på T-centralen. *spy*

Fast de hanterade det inte som om det vore en bomb.

https://pbs.twimg.com/media/CPJp-ruUEAE6Ggp.jpg

Vivaldi
2015-11-24, 09:39
Fast de hanterade det inte som om det vore en bomb.

https://pbs.twimg.com/media/CPJp-ruUEAE6Ggp.jpg

Jag vill inte vara den men, jag anser att skolan hade rätt, och att alla muppade PK-Människor här väljer att inte se skogen för alla träd.

Ahmeds klocka VAR lik en bomb, och han tog med den till skolan under en tidsperiod då det nyligen skett skolskjutningar. Visserligen kan jag hålla med om att skolledningen inte hanterade detta på rätt sett efteråt. Men jag förstår inte alla människor som drar fram rasistvisselpipan skall skrika om särbehandling då detta förhoppningsvis rörde sig om lärare som värnade om sina elevers säkerhet, om något anser jag att hela debatten efteråt rör sig om särbehandling av högsta grad då Amerika kollektivt gömmer sig i en skämskudde och försöker trippa runt det faktum att Ahmed råkar ha en något mer pepparkaksnyanserad pigmentering än genomsnittlige riksdagsmannen... Det är denna typ utav fummel och osäkerhet hos ledare som gör att alla förbenade förbannade fördomar får finnas kvar och frodas, för att folk inte vågar säga på klarspråk "vi trodde att en elev hade en bomb med sig" utan att det skall bli en twist beroende på personens etnicitet :/

Pic related, efter mycket snabb googling från någon engelsk blogg.
https://etribuneblogs.files.wordpress.com/2015/09/29.jpg

Diomedea exulans
2015-11-24, 09:48
Vet inte om jag tycker jag är "muppad" för att jag tycker att det hela verkar ha skötts väldigt konstigt. Nog för att skolledningen inte är direkt haj på hur man ska hantera en bomb, men polisen hade man väl kunnat ställa lite högre krav på?

MackeJuve
2015-11-24, 10:07
Är väl inte första gången någon kräver absurda belopp för saker de har utsatts för i USA. Hans familj förtjänar givetvis inte att bli ekonomiskt oberoende p.g.a. detta men en ekonomisk kompensation tycker jag att de kan få. Ingen erfarenhet av liknande fall men säg en promille typ av det de har begärt. Ser det dock inte som något konstigt att man försöker få ut så mycket pengar som möjligt av en situation som detta. Sen tycker jag TS är orättvis i sitt inlägg "jobbigt att se Kolos favorit sjunka så lågt", som om det är han som kommit fram till detta och inte hans föräldrar.

ARMSTARK
2015-11-24, 10:11
Ja man vet verkligen inte hur det hela gick till men iom att de kör rasistkortet och kräver 500 årslöner så tycker jag att det luktar lite skumt.

MackeJuve
2015-11-24, 10:19
Ja man vet verkligen inte hur det hela gick till men iom att de kör rasistkortet och kräver 500 årslöner så tycker jag att det luktar lite skumt.

En viss rasism är ju inblandat så tycker inte det är konstigt att köra rasistkortet, klart föräldrarna blir upprörda. Av det lilla jag har läst så förstår jag båda sidor lite, historiken av skolmassakrar, Ahmeds ursprung och hur folk som spränger sig själva stereotypiskt ser ut. Samtidigt en hemsk sak att bli anklagad för och att föräldrarna reagerar med att anklaga skolan/polisen för rasism är väl inte konstigt någonstans. Skulle reagerat på samma sätt om jag var dem.

Shqypnia
2015-11-24, 10:20
Han fick eloge från världens coolaste president. Mer kan man inte kräva.

Pzorz
2015-11-24, 10:22
Nu har jag inte alls något koll på hur det fungerar men skulle det inte ha kunnat vara en byrå som har kontaktat familjen som erbjuder att ta sig an fallet? Att de helt enkel inte var den aktiva parten, utan blev förfrågade/"övertalade" att göra det.

Snubben
2015-11-24, 10:28

http://www.expressen.se/nyheter/magids-egna-ord-efter-frigivandet/

– De har gjort sitt jobb. Vem som helst kan bli misstänkt. Jag har blivit väl omhändertagen och sen har de också förstått att jag inte är misstänkt för något, säger han på telefon.
Bakgrunden är att Säpo fick, som Magids egen försvarsadvokat Ola Salomonsson konstaterat, ett "material" som pekade ut honom och orsakade misstanken om förberedelse till terroristbrott. Salomonsson har konstaterat att det var rimligt att Säpo ville utreda hans klient.

Är du rädd att det här kommer att påverka ditt liv på ett dåligt sätt?
– Alla vet att jag inte är den där personen som de visat i tv som haft planer på terrorism i Sverige.
Återigen vill han säga att han inte är arg på någon.
– Jag vill ha en sak från dig. Jag vill att du ska skriva det jag säger om allt. Att de var bra mot mig. Jag har ingen huvudvärk från dem. De behandlade mig väldigt bra. De var väldigt bra mot mig, säger Moder Mothanna Magid.

Känns som han är klokare än många andra och förstår varför säkerhetspolisen har gjort som de har gjort. Däremot borde folk börja peka fingret åt medias håll och undra vad i helskotta de håller på med.

ARMSTARK
2015-11-24, 10:35
Det framgår inte om killen är "lite efter", för annars blir det tydligare att det handlar om en planerad "kupp" mot skolan. Känner ni några 14 åringar? Isf, skulle någon av dem montera in en stor display på en väska och göra en kabeldragning i väskan som omöjliggör all normal användning. Vadå, skulle han gå omkring med världens största klocka? Praktiskt. Varenda liten detalj i konstruktionen är gjord för att det ska se ut som en bomb.

Självklart förstod skolan rätt snabbt att det inte var någon bomb, med tanke på hur de uppförde sig sen. Näe, de skulle lära honom en läxa och ringde snuten. Trampade rakt i fällan.

MackeJuve
2015-11-24, 10:49
Det framgår inte om killen är "lite efter", för annars blir det tydligare att det handlar om en planerad "kupp" mot skolan. Känner ni några 14 åringar? Isf, skulle någon av dem montera in en stor display på en väska och göra en kabeldragning i väskan som omöjliggör all normal användning. Vadå, skulle han gå omkring med världens största klocka? Praktiskt. Varenda liten detalj i konstruktionen är gjord för att det ska se ut som en bomb.

Självklart förstod skolan rätt snabbt att det inte var någon bomb, med tanke på hur de uppförde sig sen. Näe, de skulle lära honom en läxa och ringde snuten. Trampade rakt i fällan.

Han är troligtvis betydligt mer begåvad än dig, mig och många andra här. Han hade med klockan till skolan för att visa sina lärare, skulle gissa på att han var en riktig "plugghäst". Stort intresse i vetenskap och teknik. Han har deltagit i flera högt ansedda tävlingar inom just dessa genrer. Han och hans familj flyttade till Qatar kort efter händelsen eftersom Ahmed fick ett stipendium från "Qatar Foundation". Så det mesta tyder på att han är något form av underbarn snarare än att "killen är lite efter".

PureWhey
2015-11-24, 10:53
Underbarn? Han tog isär en klocka och la den i en väska. Vad har han gjort för att förtjäna statusen 'underbarn' eller något annat? Vet inte vad han gjort utöver detta extremt simpla, så upplys mig gärna.

MackeJuve
2015-11-24, 11:06
Underbarn? Han tog isär en klocka och la den i en väska. Vad har han gjort för att förtjäna statusen 'underbarn' eller något annat? Vet inte vad han gjort utöver detta extremt simpla, så upplys mig gärna.

Jag skrev att det mesta tyder på att han är underbarn SNARARE än "lite efter". Kan man inte skriva så? Jag syftar alltså på att han nog är mer åt det hållet än dum. Han verkar begåvad helt enkelt. Grundar det på att han blev antagen till ett program i Qatar som heter "Young Innovators" och att han har tävlat i flera vetenskapstävlingar med en del anseende. Jag kan givetvis inte redogöra för hans betyg eller hur han är som person då jag aldrig träffat honom men du måste väl hålla med om att han låter skärpt?

ARMSTARK
2015-11-24, 11:10
Jag skrev att det mesta tyder på att han är underbarn SNARARE än "lite efter". Kan man inte skriva så? Jag syftar alltså på att han nog är mer åt det hållet än dum. Han verkar begåvad helt enkelt. Grundar det på att han blev antagen till ett program i Qatar som heter "Young Innovators" och att han har tävlat i flera vetenskapstävlingar med en del anseende. Jag kan givetvis inte redogöra för hans betyg eller hur han är som person då jag aldrig träffat honom men du måste väl hålla med om att han låter skärpt?

Ja, det låter så, desto mer misstänksamt att han skulle komma med den här misslyckade displayväskan till skolan, för att dessutom skryta med vad han byggt.

MackeJuve
2015-11-24, 11:14
Ja, det låter så, desto mer misstänksamt att han skulle komma med den här misslyckade displayväskan till skolan, för att dessutom skryta med vad han byggt.

Skulle säga att det låter som en klassisk plugghäst :D Har aldrig haft någon sådan med teknikintresse men däremot folk som smörat mycket och gärna får beröm över hur duktiga de är.

Reddan
2015-11-24, 11:19
Som ovan nämnt, killen plockade isär en helt vanlig väckarklocka och la i väskan. Killen visade upp den för sin tekniklärare som bad honom lämna väskan i skåpet resten av dagen då andra skulle kunna missta den för något annat. Trots det tar han med väskan till nästa klass, pluggar in en strömkontakt (ingen batteridrift) och ställer larmet så den ska börja pipa under lektionen.. Den 12:e september dessutom. Han syrra blev dessutom avstängd för bombhot mot sin skola 2009. Så ja, tveksam över underbarn alltså.

https://youtu.be/kHk_6Vh4Qeo

PureWhey
2015-11-24, 11:23
Som ovan nämnt, killen plockade isär en helt vanlig väckarklocka och la i väskan. Killen visade upp den för sin tekniklärare som bad honom lämna väskan i skåpet resten av dagen då andra skulle kunna missta den för något annat. Trots det tar han med väskan till nästa klass, pluggar in en strömkontakt (ingen batteridrift) och ställer larmet så den ska börja pipa under lektionen.. Den 12:e september dessutom. Han syrra blev dessutom avstängd för bombhot mot sin skola 2009. Så ja, tveksam över underbarn alltså.

Exakt. Vem som helst kan ta isär en klocka och sedan lägga delarna i en väska. Hela skiten är skum.

Jag byggde ihop min egna dator i 8an, det är garanterat 100x svårare.

Klein
2015-11-24, 11:28
Ju mindre skam man har i kroppen, desto bättre förmår man klösa resurser ur andra. Låter mest som ett fall av opportunistisk parasitism.

ducedo
2015-11-24, 11:59
Jag byggde ihop min egna dator i 8an, det är garanterat 100x svårare.

K48415OeDdg

4623
2015-11-24, 12:08
Grymt att bygga en CPU. Varför tog han inte med den istället?

PureWhey
2015-11-24, 12:47
Därför frågade jag innan vad han gjort utöver det.

Undrar då detsamma som 4623, har han kunskapen att bygga en CPU(!!) - varför tog han en vanlig klocka och la den i en väska då som en 5-åring kan göra? För att det såg ut som en bomb? Uppståndelsen som skulle kunna hända då? Pengarna han skulle kunna få?

Och vart är denna CPU och allt annat han byggt? Verkar vara sisådär bekräftat, eller?

Well that proved all the naysayers wrong.

He built his own CPU with just a soldering iron and you haters think he's not smart?

:D

q6I7EKAVj6Q
http://www.prisonplanet.com/ahmed-mohamed-falsely-claims-he-solders-computers-immediately-debunked.html

W/e orkar inte bry mig, lutar definitivt mot bullshit dock.

ChuckTesta
2015-11-24, 13:34

Om det med hans syster stämmer så borde han ju nästan få böta snarare än kompensation. Vafan, en bomb i väska ser ju faktiskt ut så där. Sen heter han Ahmed Mohammed, är muslim, i en skola i USA (skolorna blir ju mer och mer "måltavlor" för diverse grejer i USA), han blir tillsagd att inte visa den för fler personer. Om han är sånt underbarn så borde han ju kunna tänka efter lite och kanske inse att det är nog inte så jättesmart att komma till skolan med något som kan se ut som att vara eller inte vara en bomb, han syster avstängd för bombhot, alltså ... ?

Hur hela situationen sedan hanterades säger jag varken bu eller bä om, men Ahmed borde inte ha gjort som han gjorde.

Blue.plz
2015-11-24, 15:08
Han är troligtvis betydligt mer begåvad än dig, mig och många andra här. Han hade med klockan till skolan för att visa sina lärare, skulle gissa på att han var en riktig "plugghäst". Stort intresse i vetenskap och teknik. Han har deltagit i flera högt ansedda tävlingar inom just dessa genrer. Han och hans familj flyttade till Qatar kort efter händelsen eftersom Ahmed fick ett stipendium från "Qatar Foundation". Så det mesta tyder på att han är något form av underbarn snarare än att "killen är lite efter".

Begåvad manipulatör alternativt skickligt koreograferad av någon mörk (obs! inte som i hudfärg utan som i personlighet) kraft verkar väl troligare.

Snubben
2015-11-24, 15:12
.. eller bara en smart fjortonåring som gjorde en korkad sak.

MackeJuve
2015-11-24, 15:58
Begåvad manipulatör alternativt skickligt koreograferad av någon mörk (obs! inte som i hudfärg utan som i personlighet) kraft verkar väl troligare.

Haha ni är så jävla drastiska :D För mig är det helt oförståeligt hur man kan se några av era föreslagna anledningar som mer rimligt än det som t.ex. jag tog upp, alltså HELT oförståeligt. Det är ingen dumförklaring av någon utan mer en förklaring hur jag fungerar. Min konspiratoriska ådra är inte särskilt stor.

perverstrådjur
2015-11-24, 18:51
Ja, något ska ju pojken ha, men 15 miljoner låter lite over the top.

Ungen ska inte ha ett ruttet korvöre. Vad var så konstigt i att misstänka att en väska fylld med massa sladdar, kretskort och en timer kunde vara en bomb? Speciellt i USA där det sker dödsskjutningar i skolor titt som tätt? Dessutom har han ju redan fått sjuk medial uppmärksamhet och blivit rentvådd så det bara stänker om det.

Nä, inte ett skit ska han ha!

Diomedea exulans
2015-11-24, 19:40
Vad var så konstigt i att misstänka att en väska fylld med massa sladdar, kretskort och en timer kunde vara en bomb?

Inget. Det var sättet det sköttes på som var kasst.

Bärsärk
2015-11-24, 19:47
Kom inte och säg att ni inte också hade försökt göra det om ni hade chansen.

F Ultra
2015-11-24, 22:27
Om det med hans syster stämmer så borde han ju nästan få böta snarare än kompensation. Vafan, en bomb i väska ser ju faktiskt ut så där. Sen heter han Ahmed Mohammed, är muslim, i en skola i USA (skolorna blir ju mer och mer "måltavlor" för diverse grejer i USA), han blir tillsagd att inte visa den för fler personer. Om han är sånt underbarn så borde han ju kunna tänka efter lite och kanske inse att det är nog inte så jättesmart att komma till skolan med något som kan se ut som att vara eller inte vara en bomb, han syster avstängd för bombhot, alltså ... ?

Hur hela situationen sedan hanterades säger jag varken bu eller bä om, men Ahmed borde inte ha gjort som han gjorde.

Vad som exakt hände hans syster vet vi inte än eftersom skolan har vägrat att berätta det (lär ju komma fram i rättegången) men all rapportering om att hon blev avstängd för ett bombhot kommer från denna intervju:

http://www.thedailybeast.com/articles/2015/09/17/man-i-went-viral-my-day-with-ahmed-moahmed-the-most-famous-boy-on-earth.html
After the MSNBC segment, Eyman and I sit down in the hallway where she says the same thing happened to her as Ahmed.

“I got suspended from school for three days from this stupid same district, from this girl saying I wanted to blow up the school, something I had nothing to do with.”

Eyman talks with the slightest lisp, almost imperceptible, but it becomes stronger as she gets emotional.

“I got suspended and I didn’t do anything about it and so when I heard about Ahmed, I was so mad because it happened to me and I didn’t get to stand up, so I’m making sure he’s standing up because it’s not right. So I’m not jealous, I’m kinda like—it’s like he’s standing for me.”

Eyman said her suspension was in her first year of middle school, “my first year of attempting middle school in America. I knew English, but the culture was different, the people were different.”

MSL
2015-11-26, 00:59
Kom inte och säg att ni inte också hade försökt göra det om ni hade chansen.

Seriöst?
Nej jag hade inte gjort det även om jag vetat att jag fått pengarna. Jösses...

Fuark
2015-11-26, 12:21
http://img.ifcdn.com/images/562a4380aaf29390115755da70d439d72438c16f2e9ae00e2e cf330a7bd59392_1.jpg

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Diomedea exulans
2015-11-26, 12:27
Konspirationsteorierna i den här tråden är ju ett bevis för att han inte har fått upprättelse nog.

Fredron
2015-11-26, 12:34
Konspirationsteorierna i den här tråden är ju ett bevis för att han inte har fått upprättelse nog.

När man ser videon som PureWhey postade så börjar man ju dock undra om det verkligen är en helt vanlig unge som blivit orättvist behandlad.

Grazzafukkinrazzi
2015-11-26, 13:30

Låter rimligt. Jag antar att det är på detta vis som Martin Löwgren förvärvat sin förmögenhet. Upprättelse i form av 15 miljoner USD för lite hån från folket på Kolozzeum.

ARMSTARK
2015-11-26, 13:44
Hur det nu än var så kommer för och emot inte komma överens i den här tråden, men...

Bara en tanke, om han hade gått omkring i skolan och visat upp väskan hela dagen, för att sedan spränga en bomb och döda flera hundra barn. Vad skulle folk säga när lärarna försvarade sig efteråt med att "Jag trodde att det var en lustig klocka." Ärligt talat...

Diomedea exulans
2015-11-26, 14:55
Låter rimligt. Jag antar att det är på detta vis som Martin Löwgren förvärvat sin förmögenhet. Upprättelse i form av 15 miljoner USD för lite hån från folket på Kolozzeum.

Menade att trådens åsikter möjligen speglar den allmänna uppfattningen.