Visa fullständig version : Era "Frukt i mat" recept!
Luddsson
2015-11-23, 15:10
Gillar skarpt idén om frukt i mat men jag är ett ofog i köket. Behöver tips på vilka frukter som är bra att ha i samband med mat och med vilka tillbehör. Gärna hela recept som involverar potatis/kött/fisk. Tackar ödmjukast!
Jag kan börja med den här rackaren, helt magisk till jul.
http://www.recept.nu/leila_lindholm/sallader/notter/rodkalsallad_med_apelsin_och_rostade_valnotter/
Hatar när folk förstör mat med frukt och frukt med mat. Det är typ som glass med öl. Det är gott för sig men förstör varandra. Ät separat! När de lägger ananas på min pizza så äter jag hellre flugsvamp och går bärsärkagång!
Stor Hård Ådrig
2015-11-23, 16:33
Håller tyvärr med ovanstående för det mesta :/
Men för att bidra med något mer än det så finns det väl ett undantag jag kan komma på, vilket är Flygande jakob, där man har kyckling, jordnötter och banan tillsammans. Gottgott :thumbup:
Är inte heller mycket för frukt i maträtter.
I sallad är det gott dock!
Under sommaren brukar vi ha med jordgubbar, sharon, vindruvor, alla slags meloner och nötter (salladsmix) i våra sallader. Riktigt fräscht och gott! Framförallt till pasta och kallskuret :)
unsuspected
2015-11-23, 18:54
Hatar när folk förstör mat med frukt och frukt med mat. Det är typ som glass med öl. Det är gott för sig men förstör varandra. Ät separat! När de lägger ananas på min pizza så äter jag hellre flugsvamp och går bärsärkagång!
+1 på den. Frukt i mat är vidrigt.
Luddsson
2015-11-23, 18:57
Den här tråden blev ett antiklimax utan dess like.
Ghettospelarn
2015-11-23, 19:16
Haha håller helt med!! Annans på pizza kan väl ibland för omväxlings skull.. Äppelpaj är jävligt gott också :d
Ananas på pizzan.
Tydligen funkar banan & curry på pizza också även om jag själv aldrig skulle äta det.
En kompis hade banan i tacos, det är ju också en variant som jag själv inte tänker testa :D
I Flygande Jakob är det också banan.
Jag brukar ha äpple med i mixen när jag gör falukorv i ugnen (tillsammans med lök och paprika).
Att ha frukt i sallad som man har till mat är också gott. Vattenmelon, fetaost och roccula till grillat. Eller äpple/päron i vilken sallad som helst.
Jag älskar frukt i mat!
Banan är ju poppis i kyckling jacob ihop med jordnötter, på pizza m.m
Aprikos är kanongott att blanda med ris..,
äpple ihop med stekar.
Ananas på pizza, hamburgare osv...
Sen kan man ju göra mängder med såsermsylter och dressingar med frukt till all mat....
Bla annat, mangochutney, ananas curry, äppelmos, lingon&dadelsylt, m.m.m
kan radda upp tusentals :)
Äpple, mango-curry sås och grillad kyckling i en baguette är förvånansvärt gött faktiskt!
Ananas på pizzan.
Tydligen funkar banan & curry på pizza också även om jag själv aldrig skulle äta det.
En kompis hade banan i tacos, det är ju också en variant som jag själv inte tänker testa :D
I Flygande Jakob är det också banan.
Jag brukar ha äpple med i mixen när jag gör falukorv i ugnen (tillsammans med lök och paprika).
Att ha frukt i sallad som man har till mat är också gott. Vattenmelon, fetaost och roccula till grillat. Eller äpple/päron i vilken sallad som helst.
Banan i tacos hade jag aldrig hört talas om förren i somras. Jag testade, fegis, och det var inte så tokigt. :)
Annars håller jag med och lägger till äppelmos till söndagssteken, det är fint!
Anka med apelsinsås är ju bland de absoluta klassikerna. Rätt lätt att göra också. Servera förslagsvis med skinnfria apelsinklyftor.
Äpplen kan kärnas ur, halveras och ugnsbakas lite snabbt som tillbehör till fläskkött.
Citrusfrukter går generellt bra med fågel. Citron till fisk är väl självklart. Granatäpple är både snyggt och gott i tex en bulgursallad.
Annars blir det en del frukt för min del i salsor, som tillbehör:
- vattenmelon, rödlök, limejuice, chili och salt
- mango, tomat, lök, lime, chili och salt. Med avokado i blir den matigare.
Båda går utmärkt att blanda med t.ex. svarta bönor eller kidneybönor så blir de kompletta tillbehör. Majs går också bra att ha i.
- persika, rödlök och chipotle chili (lime och salt...).
- halverade gröna druvor (kärnfria) med sallads- eller purjolök, chili och lite salt: stek lök snabbt i lite olja, i med chili och sen druvorna. Stek 30 sek, servera till bra korv. Löjligt gott.
Torkad frukt är användbart när man ska koka grytor, t.ex strimlade aprikoser i en kycklinggryta. Man kan skicka ner druvor precis i slutet för liknande resultat också.
Annars har wzup2u täckt in det mesta redan. Vad man ska tänka på är grundsmakerna och konsistens - den mesta frukten är söt och behöver balanseras av sälta och syra - och smak, där frukt blir mosigt om man värmer den så det blir oftare fräschare att ha i precis i slutet.
Svennifierade fredags-tacokväll är extremt fin med rödbetor och banan:)
Men angående frukt så är ju plommonspäckad fläskfilé eller rullader med katrinplommon svingott!!
Igår gjorde jag en kycklinglårfilé-rätt där jag använde diverse kryddor, samt vitlök, chilli, tomater och apelsin i! Blir riktigt jäkla gott om den får puttra på spisen i apelsinsaft!
Banan i tacos hade jag aldrig hört talas om förren i somras. Jag testade, fegis, och det var inte så tokigt. :)
Annars håller jag med och lägger till äppelmos till söndagssteken, det är fint!
Måste nog testa nån gång då :P Jag brukar föredra min tacos med mer sälta än sötma. Så jag har salta nötter och fetaost i :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.