Visa fullständig version : Hur mycket energi förbrukar jag under ett gympass?
Ska ligga under 1800 cal för att gå ner i vikt. Håller det ganska bra, men känner att jag behöver lite mer energi innan gympasset för att prestera bättre. T.ex. äta en banan och clementin. Har ett stillasittande jobb.
Frågan är hur mycket ett gympass tar upp i energi? Kanske svårt att säga sådär bara, men uppskattningsvis hur mycket tar ett gympass med följande övningar:
Knäböj
Bänkpress
Marklyft
King Grub
2015-11-19, 19:35
Du tror inte att du bör skruva ut träningsvolym och belastning för att någon överhuvudtaget skall kunna gissa?
Du tror inte att du bör skruva ut träningsvolym och belastning för att någon överhuvudtaget skall kunna gissa?
3x5 på alla
Knäböj = 85kg
Bänk = 60kg
Marklyft = 95kg
Är 178cm samt 85kg i vikt.
Hur beräknar man är frågan. Jag har ingen aning.
Egentligen är det ganska enkelt, nämligen att testa på ett givet kcal-intag och se om vågen rör sig neråt i önskad takt. Om inte - minska intaget. Om du tappar mer per vecka än vad du vill - öka intaget en aning.
Decepticon
2015-11-20, 18:27
200-300 kcal
Shqypnia
2015-11-20, 19:19
Räkna plus minus 200 kcal
Bossebäver
2015-11-20, 21:14
Räkna plus minus 200 kcal
fast inte minus 200 kcal.
Shqypnia
2015-11-20, 21:19
Hellre för lite än för mkt.
:d
Jag har en fråga. Hur mycket förbrukar jag under ett långpass? (Löpning)
Antag 20 km, v_medel = 6,50 min/km, vikt = 74 kg, längd = 185 cm
Energi kan ses som skalärprodukten mellan kraft och sträcka. Om vi antar att du springer på plan mark så är kraften och förflyttningen ortogonala och du utför inget arbete. Således bränner du inga kalorier.
True story.
Bossebäver
2015-11-21, 15:32
Energi kan ses som skalärprodukten mellan kraft och sträcka. Om vi antar att du springer på plan mark så är kraften och förflyttningen ortogonala och du utför inget arbete. Således bränner du inga kalorier.
True story.
Vektorgeometri och plan på ett träningsforum, not bad.
Kroppsvikten*sträckan i kilometer på ett ungefär .
True story.
Jag springer 10 km på asfalt, 10 km kuperad skog.
Nettoförbrukningen lär vara i runda slängar 1400 kcal på ett sånt pass. Brutto kcal förbrukningen för motionslöpare brukar ligga kring 1 kcal/(km*kg kroppsvikt) plus/minus ~10 %. Hastigheten spelar inte så stor roll då luftmotstånd inte är en stor energislukare vid motionslöpning. Springer du fortare så blir bruttoförbrukningen under ett ekvidistant pass oftast lägre men nettoförbrukningen är relativt oförändrad så länge du springer med god teknik.
Diomedea exulans
2015-11-25, 22:12
Ska ligga under 1800 cal för att gå ner i vikt. Håller det ganska bra, men känner att jag behöver lite mer energi innan gympasset för att prestera bättre. T.ex. äta en banan och clementin. Har ett stillasittande jobb.
Frågan är hur mycket ett gympass tar upp i energi? Kanske svårt att säga sådär bara, men uppskattningsvis hur mycket tar ett gympass med följande övningar:
Knäböj
Bänkpress
Marklyft
Jag förstår inte riktigt; du skriver att du behöver äta mindre än 1800 kcal för att gå ner i vikt, isåfall är det väl inkluderat kalorierna du förbränner under gympasset, oavsett vilka de är? Så då spelar det väl ingen roll hur mycket gympasset förbränner, för äter du mer innan det så kommer du ju komma över 1800 kcal?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.