Visa fullständig version : Stark? Svag? "Normal"?
TrainDirty
2015-11-13, 08:02
Hej,
Skulle vilja ha en “allmän uppfattning” av er som tränar på olika nivåer, vad tycker ni om dessa siffror? Stark? Svag? Vältränad? Normalt? Tränar HIIT sedan ca 1, 5 år. Väger 82 kg, 186 cm.
Allt är 1RM/1 maxrep:
Marklyft: 105 kg
Böj: 80 kg
Bänkpress: 84 kg
Bestäm vem du vill jämföra dig med så kan du gå runt och känna att du är svag/svark/normal/vältränad.
Vanligtvis så är man bra mycket starkare i böj och mark än bänk, om du vill jämföra med folk som styrketränar.
King Grub
2015-11-13, 08:13
Skall du tävla i dessa lyft? Annars är det irrelevant.
MackeJuve
2015-11-13, 08:14
Normal/svag. Jämför med vanliga kompisar nu, vissa av dem skulle exempelvis tänka att 84 kg bänkpress är helt okej. Men din böj och marklyft drar ner betyget.
Shqypnia
2015-11-13, 08:31
Jag antar du letar efter vad som är 'allmänt känt' för att klassas som 'stark'. Ett bra måttband (som jag själv inte lever upp till) är:
Bänk: 1,5 x kroppsvikt
Mark & Böj: 2 x kroppsvikt
filmjölk
2015-11-13, 08:35
För lågt marklyft vilket drar ner till "medelnivå", men annars skulle jag säga "ganska stark", relativt ett slags genomsnitt av människosläktet (Genomsnitt av alla storlekar, åldrar, kön).
MackeJuve
2015-11-13, 08:47
Jag antar du letar efter vad som är 'allmänt känt' för att klassas som 'stark'. Ett bra måttband (som jag själv inte lever upp till) är:
Bänk: 1,5 x kroppsvikt
Mark & Böj: 2 x kroppsvikt
Skulle efterfråga något högre koefficient på marken.
Shqypnia
2015-11-13, 08:57
Skulle efterfråga något högre koefficient på marken.
Då skulle jag påstå du är mycket stark. *flex*
MackeJuve
2015-11-13, 08:58
Då skulle jag påstå du är mycket stark. *flex*
Ja folk är ju olika men överlag tror jag fler drar mer i mark än i böj, det var därför jag ville ha upp den :)
Diomedea exulans
2015-11-13, 09:00
Du kan ju alltid jämföra dig med den här gamla goda tabellen: http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.html
Mina egna resultat:
Bänkpress - intermediate
Marklyft - intermediate
Press - novice
Power clean - ?
Power snatch - ?
Knäböj - untrained
ARMSTARK
2015-11-13, 09:08
Du skriver inte om du tränar böj och mark. Förmodligen inte iom att man ökar väldigt snabbt i de övningarna medans bänken normalt går mycket långsammare. Rikta in träningen mer på böj och mark så kommer siffrorna ordna upp sig så småningom.
Bmwtwinturbo
2015-11-13, 09:51
Marken kan handla mycket om psykologi också eller dålig ländryggsstabilitet. Annars kan det finnas mycket redan nu av att testa tyngre
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Bmwtwinturbo
2015-11-13, 09:53
Du kan ju alltid jämföra dig med den här gamla goda tabellen: http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.html
Mina egna resultat:
Bänkpress - intermediate
Marklyft - intermediate
Press - novice
Power clean - ?
Power snatch - ?
Knäböj - untrained
Tycker att böjen är hög i listan gentemot de andra lyften om man talar strikt tävlingsböj.
ARMSTARK
2015-11-13, 10:07
Tycker att böjen är hög i listan gentemot de andra lyften om man talar strikt tävlingsböj.
Fast det är de andra också om man ska köra strikt tävlingsutförande. Ta bänk tex, raka armar, håll still, sakta ner, stanna på bröstet, lyft upp till raka armar. Hur många är det som kör så nere på lokala gymet?
Jag tycker att siffrorna stämmer rätt bra om man tränar seriöst.
Bmwtwinturbo
2015-11-13, 10:10
Fast det är de andra också om man ska köra strikt tävlingsutförande. Ta bänk tex, raka armar, håll still, sakta ner, stanna på bröstet, lyft upp till raka armar. Hur många är det som kör så nere på lokala gymet?
Jag tycker att siffrorna stämmer rätt bra om man tränar seriöst.
Jo så kan det vara. Men det känns som om man bänkar hyfsat snyggt utan för mycket rövlyft och studs, skulle man lägga in en toppning med stopp så skulle man nog kunna hamna ganska nära ganska fort. Men om man står och böjer 10dm ovan godkänt så är man långt ifrån att göra det på rätt djup.
MackeJuve
2015-11-13, 10:12
Mina egna resultat:
Bänkpress - intermediate
Marklyft - intermediate
Press - novice
Power clean - ?
Power snatch - ?
Knäböj - untrained
Kul att jämföra vad som är elite med vad de bästa tar. Smulter är elite med ~100 kg marginal i bänkpress, Ray Williams är elite i knäböj med 145 kg marginal :D
Jag tycker 500 kg totalt är "starkt", fördela hur man vill över de tre lyften. Bryr mig inte så värst om relativ styrka. Någon som går in och lyfter det där är ohyggligt mycket starkare än alla kontorsråttor på mitt jobb iaf.
ARMSTARK
2015-11-13, 10:45
Jag tycker 500 kg totalt är "starkt", fördela hur man vill över de tre lyften. Bryr mig inte så värst om relativ styrka. Någon som går in och lyfter det där är ohyggligt mycket starkare än alla kontorsråttor på mitt jobb iaf.
Det är sant, det är inte så realistiskt att fråga vad som är starkt på ett forum som detta, då hamnar man lätt på elitnivå. (Fast är 99% är motionärer) :d
Diomedea exulans
2015-11-13, 12:33
Jag tycker 500 kg totalt är "starkt", fördela hur man vill över de tre lyften.
Håller med.
Säg att man är "svag" i bänkpress och kanske bara tar 70 kg där. Det betyder isåfall att man tar mäktiga 430 i de andra, vilket väl kan tänkas fördelas på en 190 kilos böj och en 240 kilos mark, vilket ingetdera är illa pinkat på något sätt.
oscarovegren
2015-11-13, 20:30
Hej,
Skulle vilja ha en “allmän uppfattning” av er som tränar på olika nivåer, vad tycker ni om dessa siffror? Stark? Svag? Vältränad? Normalt? Tränar HIIT sedan ca 1, 5 år. Väger 82 kg, 186 cm.
Allt är 1RM/1 maxrep:
Marklyft: 105 kg
Böj: 80 kg
Bänkpress: 84 kg
Typiska förhållanden för en discogymmare.
Vill man leka lite med andra stats så finns denna eminenta sida: http://www.strengtheory.com/objective-strength-standards/
Där kan man även se i vilken härad man borde ligga med avseende på den fettfria massa som man har (jämfört med elitlyftare då alltså).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.