handdator

Visa fullständig version : Bloated vid bulk :(

dbbb
2015-11-11, 11:47
Tjena,

Är inne i en bulk där jag ligger ca 2000kcal överskott varje vecka i målet om att gå upp ca 2kg per månad max, vill alltså inte gå upp för snabbt och tjocka till mig. Efter ca 6 veckor flyter allt på bra, har gått upp 3 kg, blivit starkare i nästan alla lyft men jag har lagt på mig mer vatten och ser mer "bloated" ut än vad jag trodde, speciellt runt ansikte. Mina makros är följande vid träningsdag:

185g protein / 340 g carbs / 100g fett
3000 kcal tot, ca 500 över balans

Bör jag testa att dra ner på kolhydrater och öka fettintag?
Har bytt från lättmjölk till mellanmjölk, kan det spela roll?

Tacksam för hjälp här.

mvh,

D

LunaSpice
2015-11-11, 12:16
LÄngd? Vikt? Ålder?

Att byta från lättmjölk till mellanmjölk lär inte spela någon större roll eftersom du verkar ha koll på dina macros/ditt energiintag. Ökning av 9-10 kcal/100 ml.

dbbb
2015-11-11, 12:20
LÄngd? Vikt? Ålder?

Att byta från lättmjölk till mellanmjölk lär inte spela någon större roll eftersom du verkar ha koll på dina macros/ditt energiintag. Ökning av 9-10 kcal/100 ml.

190cm, 84kg, 32år

koncept
2015-11-11, 15:50
Tjena,

Är inne i en bulk där jag ligger ca 2000kcal överskott varje vecka i målet om att gå upp ca 2kg per månad max, vill alltså inte gå upp för snabbt och tjocka till mig. Efter ca 6 veckor flyter allt på bra, har gått upp 3 kg, blivit starkare i nästan alla lyft men jag har lagt på mig mer vatten och ser mer "bloated" ut än vad jag trodde, speciellt runt ansikte. Mina makros är följande vid träningsdag:

185g protein / 340 g carbs / 100g fett
3000 kcal tot, ca 500 över balans

Bör jag testa att dra ner på kolhydrater och öka fettintag?
Har bytt från lättmjölk till mellanmjölk, kan det spela roll?

Tacksam för hjälp här.

mvh,

D

En viss grad av uppsvullnad får man vänta sig vid kaloriöverskott, speciellt om du äter mycket kolhydrater.
Det finns ett par saker som hjälpt mig eller som jag läst hjälpt andra:
- Mindre fibrer
- Mat som är mer kalorität för sin volym (ex. ris/pasta istället för havregryn)
- Ersätt kalorier från kolhydrater med fett
- Drick mycket vatten
- Flera mindre måltider istället för få stora
- Mindre salt
- Mindre mjölkprodukter

new
2015-11-11, 16:04
2 kg per månad, det är för snabbt i min värld iallafall.

Linjedomarn
2015-11-11, 16:12
2 kg per månad, det är för snabbt i min värld iallafall.

inte överdrivet, speciellt inte i början.

dbbb
2015-11-11, 16:16
En viss grad av uppsvullnad får man vänta sig vid kaloriöverskott, speciellt om du äter mycket kolhydrater.
Det finns ett par saker som hjälpt mig eller som jag läst hjälpt andra:
- Mindre fibrer
- Mat som är mer kalorität för sin volym (ex. ris/pasta istället för havregryn)
- Ersätt kalorier från kolhydrater med fett
- Drick mycket vatten
- Flera mindre måltider istället för få stora
- Mindre salt
- Mindre mjölkprodukter

Intressant!

Mindre fibrer låter märkligt att det skulle hjälpa men ska prova, kanske ska skippa gröten varje morgon.
Ersätta kcal från kolhydrater med fett, förstår inte riktigt vad du menar här?
Flera mindre måltider bör inte göra nån skillnad vad jag läst på annat håll.
Dricker ca 7-8dl mjölk om dagen så även det kan jag skära ner på, dock oklart varför mindre mjölk skulle vara bättre?

Hade vart intressant med Grubs kommentarer på detta. *kissass*

anvihl
2015-11-11, 17:01
Jo alltså, större måltider resulterar i mer kolhydrat och mer salt per sittning och det kan resultera i mer vätska.

Mindre mjölk och fibrer kan vara bättre om din mage är känslig, tror koncept utgår ifrån att det är din mage som blir uppsvullen, men om jag förstår dig rätt är du mer som jag och blir vätskefylld över hela kroppen?

Finns inte supermycket att göra åt saken, är inte alltid kolhydrat och salt som är boven utan att ligga på ett högt energiintag brukar öka mängden vätska man håller.

Det enda tipset jag kan ge är att inte variera din saltintag extremt mycket. Dvs, ät inte en dag 20g salt från burgare, pizza, chark och annat för att nästa dag äta 1g. Dom variationerna brukar orsaka extrema ödem, håll heller inte igen på salt för länge, man blir rätt saltkänslig när man väl börjar äta normalt igen. Försök hålla en lagom stadig daglig nivå.

Testa att äta lite mindre socker om du äter mycket snask och dylikt, och ersätt det med mer stärkelserika kolhydrater och se om det minskar svullnaden. Kreatin kan även testas för att försöka få in vätskan mer i muskulaturen.

Sen är det väl bara acceptera att man håller några vätskekilo extra när man äter ordentligt. Du kanske är vana att deffa mycket osv? Då tycker man att kroppen är "normal" på dom energinivåerna och det är inte sant. Är inte farligt eller onaturligt att hålla nått kg extra, så länge det inte blir riktiga ödem.

Rabiat
2015-11-11, 17:05
Är du säker på att det är vätska? Har du gjort någon mätning av underhudsfett?

Jag tänker att ditt beräknade överskott ger en uppgång på tre kg på sex veckor, och hade du dessutom bundit mer vätska borde du ökat mer än så. Antingen är överskottet mindre än du tror, eller så är det inte vätska du lagt på dig.

dbbb
2015-11-11, 17:26
Är du säker på att det är vätska? Har du gjort någon mätning av underhudsfett?

Jag tänker att ditt beräknade överskott ger en uppgång på tre kg på sex veckor, och hade du dessutom bundit mer vätska borde du ökat mer än så. Antingen är överskottet mindre än du tror, eller så är det inte vätska du lagt på dig.

Du har en poäng ang underhudsfett, ligger nog lite för högt där även, är troligtvis en blandning av vätska + lite för hög BF som gör att man ser vätskefylld ut.

Ang överskottet så ligger jag på 1900kcal per vecka vilket är ca 7600kcal på en månad vilket ska resultera i 1kg viktökning. Skrev fel innan, har gått upp 2kg på 6 1/2 vecka så ligger lite över beräknad fas som är 2kg på 8 veckor.

dbbb
2015-11-11, 17:28
Jo alltså, större måltider resulterar i mer kolhydrat och mer salt per sittning och det kan resultera i mer vätska.

Mindre mjölk och fibrer kan vara bättre om din mage är känslig, tror koncept utgår ifrån att det är din mage som blir uppsvullen, men om jag förstår dig rätt är du mer som jag och blir vätskefylld över hela kroppen?

Finns inte supermycket att göra åt saken, är inte alltid kolhydrat och salt som är boven utan att ligga på ett högt energiintag brukar öka mängden vätska man håller.

Det enda tipset jag kan ge är att inte variera din saltintag extremt mycket. Dvs, ät inte en dag 20g salt från burgare, pizza, chark och annat för att nästa dag äta 1g. Dom variationerna brukar orsaka extrema ödem, håll heller inte igen på salt för länge, man blir rätt saltkänslig när man väl börjar äta normalt igen. Försök hålla en lagom stadig daglig nivå.

Testa att äta lite mindre socker om du äter mycket snask och dylikt, och ersätt det med mer stärkelserika kolhydrater och se om det minskar svullnaden. Kreatin kan även testas för att försöka få in vätskan mer i muskulaturen.

Sen är det väl bara acceptera att man håller några vätskekilo extra när man äter ordentligt. Du kanske är vana att deffa mycket osv? Då tycker man att kroppen är "normal" på dom energinivåerna och det är inte sant. Är inte farligt eller onaturligt att hålla nått kg extra, så länge det inte blir riktiga ödem.

Stämmer att jag blir fylld i hela kroppen, dock syns det mest i ansiktet där är det stor skillnad från när jag började bulka ca 6 veckor sedan jämfört med innan.

Ang Kreatin och Kre Alkalyn så trodde jag att det var tvärtom, dvs att det även band vätska under huden.

Sverker
2015-11-11, 17:46
190cm, 84kg, 32år

Det är något som inte stämmer. Balans på 2500 kcal.

Tränar du någonting alls ?

dbbb
2015-11-11, 17:57
Det är något som inte stämmer. Balans på 2500 kcal.

Tränar du någonting alls ?

Yes balans 2500kcal. 500kcal överskott 4ggr i veckan och balans 3ggr i veckan = 2000kcal överskott per vecka = 8000kcal överskott per månad.

Vad är det som inte stämmer?

Rabiat
2015-11-11, 19:07
Du har en poäng ang underhudsfett, ligger nog lite för högt där även, är troligtvis en blandning av vätska + lite för hög BF som gör att man ser vätskefylld ut.

Ang överskottet så ligger jag på 1900kcal per vecka vilket är ca 7600kcal på en månad vilket ska resultera i 1kg viktökning. Skrev fel innan, har gått upp 2kg på 6 1/2 vecka så ligger lite över beräknad fas som är 2kg på 8 veckor.

Du kan också ha räknat fel på din energibalans. Din viktökning bör efter såhär lång tid inte bestå att vätskeökningar, så om du fortsätter gå upp snabbare än du tänkt dig har du en lägre förbrukning än du tror.

dbbb
2015-11-11, 19:30
Du kan också ha räknat fel på din energibalans. Din viktökning bör efter såhär lång tid inte bestå att vätskeökningar, så om du fortsätter gå upp snabbare än du tänkt dig har du en lägre förbrukning än du tror.

Yes förstår, tror dock balansen är ganska rätt uppskattad iom att jag gått upp 2kg på knappt 7 veckor, alternativt att jag räknat lite lågt.

Ang vätskan så skiftade jag från underskott till överskott kanske för snabbt då jag var i en deff dagarna innan bulk. Borde eventuellt ha legat på balans 1-2 veckor innan jag började ligga på överskott.

Rabiat
2015-11-11, 19:41
Yes förstår, tror dock balansen är ganska rätt uppskattad iom att jag gått upp 2kg på knappt 7 veckor, alternativt att jag räknat lite lågt.

Ang vätskan så skiftade jag från underskott till överskott kanske för snabbt då jag var i en deff dagarna innan bulk. Borde eventuellt ha legat på balans 1-2 veckor innan jag började ligga på överskott.

Då är det troligtvis mer fett än du önskar, och även en del vätska. Kroppen vill hemskt gärna lägga på sig allt fett den gjort sig av med igen.

Luddsson
2015-11-11, 20:30
jag upplever samma sak nu när jag har gått upp i vikt efter att ha gått ner en herrans massa. Kroppskompositionen är annorlunda nu än innan viktnedgången. Har betydligt mer fett runt magen och brösten än innan. Vet inte vad det beror på över huvud taget. Däremot är det vaskulära mycket mer synligt nu än innan. Kan det ha att göra med att fett fördelar sig olika före/efter en viktnedgång? Frågar auditoriet.

Ozziking
2015-11-11, 20:39
jag upplever samma sak nu när jag har gått upp i vikt efter att ha gått ner en herrans massa. Kroppskompositionen är annorlunda nu än innan viktnedgången. Har betydligt mer vätska runt magen och brösten än innan. Vet inte vad det beror på över huvud taget. Däremot är det vaskulära mycket mer synligt nu än innan. Kan det ha att göra med att fett fördelar sig olika före/efter en viktnedgång? Frågar auditoriet.

fixed.

dbbb
2015-11-11, 20:41
Då är det troligtvis mer fett än du önskar, och även en del vätska. Kroppen vill hemskt gärna lägga på sig allt fett den gjort sig av med igen.

Yes det är nog så tyvärr. Lösningen är nog att kanske minska på överskottet, äta lite mindre kolhydrater samt prova de andra tipsen som koncept nämnde, tack för input till dig också. *kissass*

Rabiat
2015-11-11, 20:43
Yes det är nog så tyvärr. Lösningen är nog att kanske minska på överskottet, äta lite mindre kolhydrater samt prova de andra tipsen som koncept nämnde, tack för input till dig också. *kissass*

När din vikt varit stabil i ett par veckor kan du börja öka intaget. Observera att jag säger vikt, inte ditt intag.

Gerdler
2015-11-12, 17:47
Jag har alltid tyckt att det här med fixeringen på "bloat" är överdriven. Eller så har jag inte förstått den...

TS: Är du ful på grund av din bloat? Alltså missgynnar det dig nämnvärt i kontakten med motsatta könet(eller ditt eget om du så vill)? Har du en tävling snart där vikt eller vätskefyllnad kommer att påverka dig negativt?

Jag antar att efter du rannsakat dig själv så är svaren på alla frågorna nej. Bra!
Du har 1-3 kilo "bloat" som troligen inte kommer bli mer och som kommer gå bort så fort du slutar bulka. Jag ser inte riktigt problemet. Lär dig älska dig själv som du är, lär dig acceptera att du tycker illa om dig just nu eller sluta bulka.

Det här med salt, fibrer och kolhydrater är petitesser. Du behöver kolhydrater för att det är de som gynnar dig vid bulken, de för förhoppningsvis med sig fibrer vilket är bra. Sen kan man hoppas att du inte äter för mycket salt men det spelar inte så stor roll ändå.