Visa fullständig version : Vad är er motivation till att tävla?
Har några bekanta på gymmet som ska delta i dels styrkelyfts-tävlingar men framför allt i bodyfitness-tävlingar. De har lidit en del under sin diet, vissa har dietat i 4-5 månader. Så har två frågor.
1. Vad får man för priser överlag om man placerar sig högt i diverse tävlingar?
2. Vad är er motivation till att lida i så pass många veckor?
forslund
2015-11-10, 09:44
1. Knappt någonting
2. Utmaningen i sig driver mig i alla fall.
Har några bekanta på gymmet som ska delta i dels styrkelyfts-tävlingar men framför allt i bodyfitness-tävlingar. De har lidit en del under sin diet, vissa har dietat i 4-5 månader. Så har två frågor.
1. Vad får man för priser överlag om man placerar sig högt i diverse tävlingar?
2. Vad är er motivation till att lida i så pass många veckor?1. En medalj och ett flak Nocco, om du har tur.
2. Utmaningen. Det ar kul att utsatta sig sjalv for det och se vad ens kropp klarar.
Shqypnia
2015-11-11, 10:12
Jag tror att det är tävlingen som är självaste motivationen för många. En del människor måste ha sjukt klara mål.
Stonemountain
2015-11-11, 13:19
1: En medalj och kanske något kosttillskott eller klädesplagg.
2: För mig var det en målsättning att vara i mitt livs form när jag fyllde 40. Dessutom mådde inte jag kass under mina 6 månaders diet utan hade ett bra kostupplägg som funkade med jobb och träning.
1. Man får ett officiellt resultat. Det är själva tävlingsmomentet som är den avgörande skillnaden mellan vanligt tränande och tävlande. Kommer man topp 3 så får man en medalj. Hade jag haft möjligheten så hade jag offrat mycket för att vinna en medalj. Att officiellt vara bäst i sin sport är värt så mycket mer än prispengar.
2. Jag lider inte. Jag ligger mitt i min viktklass och äter precis vad jag vill. Innan tävling så äter jag mer för att ha mer tryck på tävlingen. Dom som verkligen satsar ligger ofta nära sin viktklass och vätsketömmer kroppen några veckor innan tävling. Det är en uppoffrning dom gör för att kunna prestera bättre på tävling. Men 4-5 månader låter väldigt konstgt. Då är dom i fel viktklass.
Svarade ur ett Sl-perspektiv. Har ingen koll på bodyfitness.
1. Man får ett officiellt resultat. Det är själva tävlingsmomentet som är den avgörande skillnaden mellan vanligt tränande och tävlande. Kommer man topp 3 så får man en medalj. Hade jag haft möjligheten så hade jag offrat mycket för att vinna en medalj. Att officiellt vara bäst i sin sport är värt så mycket mer än prispengar.
2. Jag lider inte. Jag ligger mitt i min viktklass och äter precis vad jag vill. Innan tävling så äter jag mer för att ha mer tryck på tävlingen. Dom som verkligen satsar ligger ofta nära sin viktklass och vätsketömmer kroppen några veckor innan tävling. Det är en uppoffrning dom gör för att kunna prestera bättre på tävling. Men 4-5 månader låter väldigt konstgt. Då är dom i fel viktklass.
Svarade ur ett Sl-perspektiv. Har ingen koll på bodyfitness.
Jag gissar att de som deffar 4-5 månader gör det väldigt tidigt i sin karriär, när de försöker komma i något som ens liknar tävlingsform från att ha varit soffpotatisar eller instagram-NOCCO-bildform.
Bossebäver
2015-11-11, 17:01
Jag gissar att de som deffar 4-5 månader gör det väldigt tidigt i sin karriär, när de försöker komma i något som ens liknar tävlingsform från att ha varit soffpotatisar eller instagram-NOCCO-bildform.
5 månader är bara 12.5 kg fett i vanlig defftakt. Det är väll inte en så ovanlig mängd att klippa?
Robert Berg är självaste Noccomeister och det är inget fel på hans form ;)
Skämt åsido.
Skulle själv vilja tävla i sl men mina leder är av sämsta lagret. Imo, så är som tidigare nämnt själva känslan att vara bland de bästa i sin sport garanterat en mäktig känsla. Bara den är motivation nog.
Jag led inte under den 15 veckor långa dieten innan jag tävlade.
Kontakten man fick med musklerna när allt fett var borta var underbar och den långsamma diettakten gjorde att jag sällan var hungrig.
Jag valde att tävla för att ha ett mål med min träning. Utan detta mål hade jag aldrig kommit i närheten av den form jag var i.
Utan ett tydligt mål så når jag inga resultat utan landar i soffan med en godispåse.
Bra och intressanta svar. Vad tror ni måste ske för att mer pengar ska komma in i SL och Bodyfitness?
Diomedea exulans
2015-11-12, 23:14
.
Kontakten man fick med musklerna när allt fett var borta var underbar
Va, får man bättre muskelkontakt när man har mindre fett?
Bra och intressanta svar. Vad tror ni måste ske för att mer pengar ska komma in i SL och Bodyfitness?Större publik på tävlingarna.
Tapatalk.
Ett stort skäl är att det ger mig bättre träningsresultat: Jag tränar hårdare före tävlingen, och hårdare efter tävlingen för att jag blivit inspirerad. Dessutom ger tävlingen väldigt bra avstämningspunkter för att svara på frågan: "Har jag blivit starkare?"
Vad tror ni måste ske för att mer pengar ska komma in i SL och Bodyfitness?
Mer publik. Annonsörer/sponsorer är ute efter publik... det är enda sättet.
Tyvärr tror jag att dom här sporterna aldrig kommer att locka så stor publik.
I princip bara andra tävlande och familj/vänner i publiken, inga tv-sändningar, få som vill betala för streaming.
De företag som står som sponsorer är ju inte precis några jätteföretag jämfört med sponsorerna i många andra sporter.
De atleter som har sponsorer får lite rabatter på kosttillskott och annat... tror knappt någon får något direkt stöd i form av reda pengar.
Va, får man bättre muskelkontakt när man har mindre fett?
Jag tycker jag får en helt annan känsla när jag kommer ner i fettprocent. I magövningarna är det en enorm skillnad men även i rygg. Sen om det är en faktisk eller bara upplevd skillnad i kontakt kan jag inte svara på... men känslan är fantastisk.
1. Styrkelyftseliten kan väl försörja sig, fitnessfolk får typ ett presentkort på proteinpulver.
2. Jag har inte deltagit i min första tävling ännu men kommer inte behöva deffa ner mig eftersom jag sysslar med SL och ligger på den vikten jag borde. Men som svar på varför: man får ett tydligt mål, det är antagligen roligt under själva tävlingsdagen, avstämning och ära (läs: uppmärksamhet) om man får pallplats. Och även om man inte får en bra placering har man antagligen hunnit slå några PB:n.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.