Visa fullständig version : Inre magmusker-träning. Anterior-pelvic tilt
xoljoh23
2015-11-05, 18:39
Har länge fuskat med magträningen då jag aldrig känt att jag får bra kontakt med magmusklerna samt jag tycker det är skittråkigt.
Nu har man fått betala priset för den disco-träningen och har lett till rygg-ont. Var o fick en massage då jag sa att jag kände mig lite stel i ryggen. Efter 60min massage så fick jag höra att jag var mycket stel och att hon itne fått ut alla knutar osv.
Dock är jag övertygad om att hon var lite för klen för det, hon börja typ stöna osv ibland av typ utmattning, lite oproffesionellt, nästa gång blir det en kille garanterat.
Iaf, snackade med henne om det och hon sa att jag bör gå "tillbaka till basics" och att det handlar om inre magmusklerna samt att jag har för korta muskler på framsida lår om jag minns rätt.
Har googlat en del nu och så men tycker det är svårt att hitta bra info, därav varför jag vänder mig hit. Är relativt "stark" annars men har som sagt en ojämn kropp nu pga detta discogym.
Har även "Anterior-pelvic tilt" ( https://spscgym.files.wordpress.com/2015/04/postures.jpg ) pga detta, vill givetvis lösa det samt såklartt även bygga magmuskulaturen av stabilitets-syften samt estetiskt att få fram rutorna.
Söker helt enkelt tips för hur jag ska lösa mina problem:
1. Vilka magövningar bör jag satsa på för att fixa problemet? Har kört en del av vad jag googlat på samt gått runt hemma och "spänt" inre magmuskulaturen så mycket jag kan i hopp om att typ aktivera musklerna och få igång muskelminnet hur jag ska göra för att få kontakt. Dock känner jag att jag vill ha lite övningar där man faktiskt kan öka i vikt typ, dvs på gymmet. Men även rekommendationer av bra övningar jag kan göra hemma uppskattas!
2. För att lösa mina "korta muskler" på framsida lår, hur löser man detta bäst?
Tack på förhand!
jontexer
2015-11-05, 21:04
massage handlar inte ett dugg om styrka, kan ha varit att hon helt enkelt inte hann behandla alla "knutor" under behandlingstiden. passade hon på att testa stramheten i din muskulatur samtidigt som hon masserade är det ju inte så konstigt att hon inte hann :P
1. plankan, leg raises, cable crunches tex
2. stretcha
pezrulezhaakon
2015-11-05, 21:16
Har länge fuskat med magträningen då jag aldrig känt att jag får bra kontakt med magmusklerna samt jag tycker det är skittråkigt.
Nu har man fått betala priset för den disco-träningen och har lett till rygg-ont. Var o fick en massage då jag sa att jag kände mig lite stel i ryggen. Efter 60min massage så fick jag höra att jag var mycket stel och att hon itne fått ut alla knutar osv.
Dock är jag övertygad om att hon var lite för klen för det, hon börja typ stöna osv ibland av typ utmattning, lite oproffesionellt, nästa gång blir det en kille garanterat.
Iaf, snackade med henne om det och hon sa att jag bör gå "tillbaka till basics" och att det handlar om inre magmusklerna samt att jag har för korta muskler på framsida lår om jag minns rätt.
Har googlat en del nu och så men tycker det är svårt att hitta bra info, därav varför jag vänder mig hit. Är relativt "stark" annars men har som sagt en ojämn kropp nu pga detta discogym.
Har även "Anterior-pelvic tilt" ( https://spscgym.files.wordpress.com/2015/04/postures.jpg ) pga detta, vill givetvis lösa det samt såklartt även bygga magmuskulaturen av stabilitets-syften samt estetiskt att få fram rutorna.
1. Vilka magövningar bör jag satsa på för att fixa problemet? Har kört en del av vad jag googlat på samt gått runt hemma och "spänt" inre magmuskulaturen så mycket jag kan i hopp om att typ aktivera musklerna och få igång muskelminnet hur jag ska göra för att få kontakt. Dock känner jag att jag vill ha lite övningar där man faktiskt kan öka i vikt typ, dvs på gymmet. Men även rekommendationer av bra övningar jag kan göra hemma uppskattas!
Tack på förhand!
Det som fixar ditt problem effektivt är att du aktivt tänker mer på din hållning, och korrigerar den till det läget du bör vara.
Träningen och stretchingen som komplement.
Det handlar främst om stretching av höftböjarna och träning av hela magmuskulaturen.
Ju bättre kroppskännedom/kontroll du lär dig, desto mer kan du få ut av övningarna. Lär dig övningarna optimalt innan du lastar på vikt.
Rolfarsson
2015-11-05, 22:19
Dragon flags och plankan är mina favoriter, och undvik dynamiska magövningar där korsryggen går in i flexion (rundas) om du gillar dina nedre diskar, som t.ex. sit-ups.
När det kommer till dynamiska övningar så är crunches där du slutar innan korsryggen går in i flexion ett bra alternativ, utför du dom på en boll så får du en större excentrisk fas.
Och vill du träna magen dynamiskt i benlyft så måste benen gå över höfthöjd, vilket rundar korsryggen, det bör dock inte vara så riskabelt då ryggraden inte är under någon belastning i dessa.
Har haft liknande problem. Stretcha höftböjare hjälper akut tycker jag. Lätta marklyft tycker jag hjälper också. Jag känner att marklyft hjälp mycket för mig, tror att det jämnar ut muskelskillnaden mellan bak och framsidan.
Mjölkdrickare
2015-11-07, 01:55
Dragon flags och plankan är mina favoriter, och undvik dynamiska magövningar där korsryggen går in i flexion (rundas) om du gillar dina nedre diskar, som t.ex. sit-ups.
När det kommer till dynamiska övningar så är crunches där du slutar innan korsryggen går in i flexion ett bra alternativ, utför du dom på en boll så får du en större excentrisk fas.
Och vill du träna magen dynamiskt i benlyft så måste benen gå över höfthöjd, vilket rundar korsryggen, det bör dock inte vara så riskabelt då ryggraden inte är under någon belastning i dessa.
Om något så bör man se till att träna upp både ryggradens och bålmuskulaturens styrka i ett i ryggraden flekterat läge om man verkligen är mån om sina nedre diskar och vill undvika ryggskador rent generellt, speciellt utanför gymmet och i vardagslivet. Många objekt i det verkliga livet är helt omöjliga att lyfta utan någon slags flektion i ryggraden, och det är nästintill omöjligt att utföra sysslor så som skottning och grävande med spade utan flektion(och rotation) i ryggraden.. När det finns folk som kan dra raka marklyft med mer än 200 kg och full flektion i ryggen utan problem så känns det ganska trivialt att oroa sig om övningar som sit-ups där man bara böjer på ryggen lite lätt, och för det mesta bara med kroppsvikten som motstånd(alternativt lite extra vikt).
Hade våra ryggar vart så känsliga att de till och med går sönder av övningar som sit-ups så hade människosläktet vart utdött för länge sen.. Tänk dig annars hur mycket diskbråck jägar-samlarna måste ha fått när de var ute och plockade bär, svampar och ätbara rötter och bladväxter. :smash:
Om något så bör man se till att träna upp både ryggradens och bålmuskulaturens styrka i ett i ryggraden flekterat läge om man verkligen är mån om sina nedre diskar och vill undvika ryggskador rent generellt, speciellt utanför gymmet och i vardagslivet. Många objekt i det verkliga livet är helt omöjliga att lyfta utan någon slags flektion i ryggraden, och det är nästintill omöjligt att utföra sysslor så som skottning och grävande med spade utan flektion(och rotation) i ryggraden.. När det finns folk som kan dra raka marklyft med mer än 200 kg och full flektion i ryggen utan problem så känns det ganska trivialt att oroa sig om övningar som sit-ups där man bara böjer på ryggen lite lätt, och för det mesta bara med kroppsvikten som motstånd(alternativt lite extra vikt).
Hade våra ryggar vart så känsliga att de till och med går sönder av övningar som sit-ups så hade människosläktet vart utdött för länge sen.. Tänk dig annars hur mycket diskbråck jägar-samlarna måste ha fått när de var ute och plockade bär, svampar och ätbara rötter och bladväxter. :smash:
+1, ryggen bör även tränas i flekterat läge, dock utan extra vikt.
Med det sagt så förstår jag inte varför folk kör full flexion i rygglyft med en extra vikt i famnen...
perverstrådjur
2015-11-07, 10:32
Tack på förhand!
Gå till en sjukgymnast istället för en massör, tror inte hon är kvalificerad att ge diagnoser. Dessutom är det väldigt svårt att aktivera ''enskilda'' magmuskler, om du flekterar bålen så använder du alla dina magmuskler, mer eller mindre. Ett besök hos sjukgymnast brukar gå på ett par hundralappar, definitivt värt det och du får svar på alla dina frågor.
Rolfarsson
2015-11-07, 21:18
Jag är ingen expert, men sedans jag skadade min rygg så har jag varit hos en rad sjukgymnaster (2 vidareutbildade inom idrottsmedicin), en kiropraktor och en ortoped, jag har även läst mycket på egen hand, och något som samtliga har sagt är att flexion, extension och rotation av ryggraden är dom främsta orsakerna till diskskador, speciellt om man gör detta under belastning, vilket är orsaken till varför ryggskador är så vanligt inne i gymmet.
Och när det kommer till sit-ups så har Stuart Mcgill's arbete visat följande.
While there are lots of ways to injure a back, the sit-up is an easily preventable one. According to his research, a crunch or traditional sit-up generates at least 3,350 newtons (the equivalent of 340 kg) of compressive force on the spine. The U.S. National Institute for Occupational Safety and Health states that anything above 3,300 newtons is unsafe.
http://www.macleans.ca/society/health/the-man-who-wants-to-kill-crunches/
Det är alltså en väldigt onödig övning att göra när det finns betydligt mycket säkrare och minst lika effektiva alternativ.
Man har bara en ryggrad, och den bör man vara löjligt rädd om.
Skulle jag ha kunnat backa tiden så skulle jag ha behandlat min som om den vore gjord av glas.
Bmwtwinturbo
2015-11-07, 22:29
Jag tror genetik är stora ryggboven. Endel kan stå som ett c och rycka igång 250kgs mark år in och ut medan andra tappar formen lite på 100kg och får problem.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Jag tror att problemet med situps främst är att man gör så många. En situp skadar ingen. Men många av oss gör kanske 60-80 st med extra belastning tre gånger i veckan. Då är det en onödig risk när det finns andra mer kontrollerade övningar.
När det gäller att kunna lyfta med böjd rygg tror jag att det dels handlar om tur (genetik inräknad) och dels om adaption. Har man alltid lyft så så blir man starkare. När många andra av oss har lyft med rak rygg och börjar böja just vid tunga lyft eller börjar om med arnoldroddar etc med för kort anpassningstid, då kommer skadorna för att vi gått för snabbt fram.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.