Visa fullständig version : Ryckböj för att förbättra sin stabilitet i vanlig knäböj?
exevision
2015-11-05, 14:07
Har problem att jag vrider kroppen vid tyngre vikter i min SL-böj. Antingen tappar jag bröstryggen/skuldran eller höften till en vridning vilket påverkar resten av kroppen. Skulle ryckböj vara en bra övning för att råda bot på det?
oscarovegren
2015-11-05, 14:22
Jag tror mer på frontböj
Diomedea exulans
2015-11-05, 14:23
Tycker faktiskt det funkade för mig när jag körde ryckböj. Det går lika bra med frontböj (för mig), men när jag kör frontböj så trycker stången mot halsen på ett jobbigt sätt så ibland har jag kört ryckböj istället.
exevision
2015-11-05, 14:49
Idkar du nagon frontboj?
Jag tror mer på frontböj
Tycker faktiskt det funkade för mig när jag körde ryckböj. Det går lika bra med frontböj (för mig), men när jag kör frontböj så trycker stången mot halsen på ett jobbigt sätt så ibland har jag kört ryckböj istället.
Jo, jag har börjat köra mer frontböj. Men tycker att problemet även kan uppstå där. Det har dock blivit bättre. Tänkte att ryckböj ställer stora krav på balans och rörlighet. Får man till de punkterna så tänkte jag att det borde hjälpa?
Ryckbojen hade jag hellre placerat bara som uppvarmning vid bojpassen eftersom de flesta anda inte kan kora vidare tungt. Eller, tungt blir det ju eftersom det ar sa forbannat svar ovning, men sallan nagon vikt som egentligen ar jobbig for benen. Fiiiiin stretch och uppmjukning blir det ocksa.
Jag tror mer pa frontbojen som ovning att ga tungt i, framfor allt nar du namnar brostryggen, det ar en ovning som kraver riktigt bra stabilitet i brostrygg och bal.
Angaende 'vridningen,' har du kollat eventuella skillnader pa styrka i vanster och hoger ben och rov?
exevision
2015-11-05, 15:07
Ryckbojen hade jag hellre placerat bara som uppvarmning vid bojpassen eftersom de flesta anda inte kan kora vidare tungt. Eller, tungt blir det ju eftersom det ar sa forbannat svar ovning, men sallan nagon vikt som egentligen ar jobbig for benen. Fiiiiin stretch och uppmjukning blir det ocksa.
Jag tror mer pa frontbojen som ovning att ga tungt i, framfor allt nar du namnar brostryggen, det ar en ovning som kraver riktigt bra stabilitet i brostrygg och bal.
Angaende 'vridningen,' har du kollat eventuella skillnader pa styrka i vanster och hoger ben och rov?
Det kan vara något. Tack! Jo, styrkeskillnader finns. När jag tänker på det så gick böjandet bättre när jag gjorde en-bens curls och bensparkar. Kanske får börja med dem igen. Kan ju iof även vara styrkeskillnader i höftböjarna?
pezrulezhaakon
2015-11-05, 15:14
Jo, jag har börjat köra mer frontböj. Men tycker att problemet även kan uppstå där. Det har dock blivit bättre. Tänkte att ryckböj ställer stora krav på balans och rörlighet. Får man till de punkterna så tänkte jag att det borde hjälpa?
Njae.
I ryckböj har du inte alls krafterna och tyngdpunkten på ett sådant sätt som du helst behöver, om du ska bli starkare i övre delen på ryggen/skuldrorna.
Men visst kan du bli generellt starkare med ryckböj, helt klart.
exevision
2015-11-05, 15:38
Njae.
I ryckböj har du inte alls krafterna och tyngdpunkten på ett sådant sätt som du helst behöver, om du ska bli starkare i övre delen på ryggen/skuldrorna.
Men visst kan du bli generellt starkare med ryckböj, helt klart.
Balansen i höften/kroppen då för att motverka vridning?
Vad skulle du rekommendera? Vill inte lägga tid på ryckböj om det inte ger så mycket till min vanliga böj.
Vad har hjälpt mig?
Jättestrikta knäböj fram, bak, bak med fötterna nästan ihop, lådböj. Offra inte form för vikt.
Bålstyrka. Statisk, dynamisk, rak, sned.
Dubbelt så många drag som pressar. Dra i alla riktningar: chins, latsdrag, facepulls, sittande rodd, stående rodd, magliggande rodd. Enarms, tvåarms.
Jag skulle hellre satsa på utfall än ryckböj, ryckböj är i sig så svår och även om man får till något som liknar en ryckböj så kanske den tekniken inte håller för mer än ett kvastskaft. Ryckböj korrigerar i sig inte heller eventuella obalanser då man även där man ganska lätt kan maskera korrigeringar.
Utfall med fokus på att hålla bäckenet, knän, ryggrad och axlar i "neutral" position brukar däremot avslöja om man har skillnader i rörlighet och styrka mellan sidorna.
Diomedea exulans
2015-11-05, 15:59
Jag skulle hellre satsa på utfall än ryckböj, ryckböj är i sig så svår och även om man får till något som liknar en ryckböj så kanske den tekniken inte håller för mer än ett kvastskaft. Ryckböj korrigerar i sig inte heller eventuella obalanser då man även där man ganska lätt kan maskera korrigeringar.
Utfall med fokus på att hålla bäckenet, knän, ryggrad och axlar i "neutral" position brukar däremot avslöja om man har skillnader i rörlighet och styrka mellan sidorna.
Jag tänkte mer att det var för att öka bålstabiliteten. Min tanke är att det liksom i frontböj blir svårare att fuska med bålstabiliteten genom att t ex göra brytböj?
exevision
2015-11-05, 16:10
Utfall ja. Det borde jag nog ta mig i kragen och göra igen. Rekommenderar du stången fram eller bak i detta fall?
Utfall är ju toppen för de som behärskar tekniken. Sällan ser man väl en övning som utförs så dåligt på gymmen.
Utfall ja. Det borde jag nog ta mig i kragen och göra igen. Rekommenderar du stången fram eller bak i detta fall?
Detta undrar jag också.
Utfall är ju toppen för de som behärskar tekniken. Sällan ser man väl en övning som utförs så dåligt på gymmen.
Har du, eller Z_bumbi, någon video som visar helt korrekt utförda utfall som man kan kika på? Jag tycker själv att jag har rätt bra koll på utfallen, men skadar aldrig med en referens att utgå ifrån.
BoBBoLoVe
2015-11-06, 13:11
Hur nära max är du när detta händer? Kan ju helt enkelt vara så att de är för tungt och att du behöver bli starkare.
Sheogorath
2015-11-06, 13:26
Detta undrar jag också.
Har du, eller Z_bumbi, någon video som visar helt korrekt utförda utfall som man kan kika på? Jag tycker själv att jag har rätt bra koll på utfallen, men skadar aldrig med en referens att utgå ifrån.
h33NI6BnNUg&list=PL6v2iA0aWLrfeW6xxmfJBfBVOXqhl3Xlu
h33NI6BnNUg&list=PL6v2iA0aWLrfeW6xxmfJBfBVOXqhl3Xlu
Jag blir alltid så fundersam när folk säger att en viss övning brukar utföras fel. Tycker mig sällan se speciellt dåliga utfall, men det kanske är för att jag inte har öga för det? Brukar nöja mig att personen håller kontroll över knän och går ner i en hyffsat upprätt position, det kanske är slarvigt av mig?
Sheogorath
2015-11-06, 13:58
Varianter är t.ex. utfall framåt, gående utfall, hoppande alternarande utfall, split-squats, bulgariska split-squats (bakre foten upphöjd), främre foten upphöjd osv. Finns väldigt många sätt att köra utfall.
Jag har alltid föredragit varianten på filmen men drog på mig en muskelbristning i insida lår och har börjat leka med hoppande alternerande utfall nu, för att kunna få en bra stabilitetsövning utan alltför mycket extravikt. :)
ChuckTesta
2015-11-06, 14:04
Varianter är t.ex. utfall framåt, gående utfall, hoppande alternarande utfall, split-squats, bulgariska split-squats (bakre foten upphöjd), främre foten upphöjd osv. Finns väldigt många sätt att köra utfall.
Jag har alltid föredragit varianten på filmen men drog på mig en muskelbristning i insida lår och har börjat leka med hoppande alternerande utfall nu, för att kunna få en bra stabilitetsövning utan alltför mycket extravikt. :)
Är det någon skillnad på utfall bakåt och utfall framåt?
Sheogorath
2015-11-06, 14:12
Är det någon skillnad på utfall bakåt och utfall framåt?
Blir inte lika kraftig impact vid utfall bakåt (man har kvar merparten av tyngden på ett och samma ben hela tiden) så den är lite snällare mot knäleden. Inget som innebär något problem för de flesta. Samma muskler aktiveras. Jag föredrar den eftersom jag tycker det är lättare att hålla koll på att höften inte sticker.
Jag blir alltid så fundersam när folk säger att en viss övning brukar utföras fel. Tycker mig sällan se speciellt dåliga utfall, men det kanske är för att jag inte har öga för det? Brukar nöja mig att personen håller kontroll över knän och går ner i en hyffsat upprätt position, det kanske är slarvigt av mig?
Jag tycker många går ner framåt istf rakt ned.
En lösning kan vara att inte kliva ihop utan stå kvar i utfallet och böja.
Sheogorath
2015-11-06, 15:27
Att ta ett steg framåt är ju varken mer rätt eller fel än att ta ett steg bakåt (filmen). Eller hur menar du?
Är det fel att gå ner framåt? Finns ju alla möjliga varianter, som exempelvis den här: https://instagram.com/p/8UrdnQygNq/?taken-by=naprapatjonas
pezrulezhaakon
2015-11-06, 23:03
Balansen i höften/kroppen då för att motverka vridning?
Vad skulle du rekommendera? Vill inte lägga tid på ryckböj om det inte ger så mycket till min vanliga böj.
Det som kommer hjälpa dig mest är just det du har svårast med. Belasta dig med frontböj är lösningen.
Är det fel att gå ner framåt? Finns ju alla möjliga varianter, som exempelvis den här: https://instagram.com/p/8UrdnQygNq/?taken-by=naprapatjonas
Sant. Det beror ju naturligtvis på vad syftet är. Ser ingen självklar överföring mellan detta utförande av utfall och knäböj bak.
exevision
2015-11-07, 10:47
Hur nära max är du när detta händer? Kan ju helt enkelt vara så att de är för tungt och att du behöver bli starkare.
Lite olika. Beror på hur dagen varit och hur slut i bålen jag är. Ibland lyckas det bli rakt vid ~95%. Ibland kommer det vid ett par repetitioner in i 70-80%
Gjorde utfall nu senaste passet. Kändes behövligt. Var nog mer stram i höger ben/höftböjare.
Ja precis, det där är en typ av utfall som vissa verkar tycka är fel, och jag har aldrig förståt varför. Det känns som det är grundat i "knä framför tår"-bs som man kan höra om fina knäböjar också.
I utfall så tycker jag man rak bakifrån ska kika på hur bäckenet rör sig samt var fötter, höfter och axlar är i förhållande till varandra.
Bäckenet ska inte tippa fram eller bak, åt sidan, förflyttas i sidled utan att tippa eller att ena sidan vrids (i horisontalplanet) fram eller bak. Ska inte i det här fallet betyder att viss rörelse är "godkänt" då det är ofrånkomligt och då speciellt i vissa rörelseplan och vissa varianter av utfall men att man inte får större rörelser.
En del av det hela är också att man t ex inte flyttar in främre stödbenet mot mittlinjen utan att benet rör sig rakt framåt framför höften sett rakt bakifrån. Att flytta in ett av benen mot mitten gör det lättare att hålla de övriga linjerna.
Från sidan försöker man se en normal hållning (ja det är jävligt diffust) och att personen inte fäller ryggen mer när ena benet utför en åtgärd.
Det man bör vara uppmärksam på är också om det är (stor) skillnad på olika sidor, om man har ett "stort" utslag på båda sidor så kan det helt enkelt bero på att man generellt är för svag för just den varianten av utfall men har man en tydlig skillnad så kan det bero på annat. Självklart kan problemet också förekomma på båda sidor samtidig så det är inte helt enkelt men har man koll på personens övriga styrkestatus så kan man i alla fall börja gissa.
Edit: Jag glömde det vanligaste dvs att man går ner med knät i golvet för att stabilisera då man inte har kontroll över rörelsen.
Var börjar man?
Vanliga raka utfall framåt utan vikt, ser det bra ut så lägg till hantlar, ser det bra ut så öppnar det för alla andra typer av utfall.
OBS! Det här är generellt skrivet och en del har ojämnheter som de varken kan eller bör träna bort.
Kikar vi på filmen så är den från fel vinkel (vinklar) men det ser ut som att höger höft sjunker på med både höger och vänster ben fram och att höger ben går in mot mitten (fast steget är bakåt så det är snarare vänster ben som flyttar sig från mittlinjen).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.