Visa fullständig version : Tricep dips för stora armar?
Kör just nu tryck/drag/ben schema och gör då alltså mina arm övningar i slutet på varje pass. Kör just nu såhär.
Ez-stångs curl 3x6-8
Lutande hammar curls 3x8-12
Skullcrushers 3x8-12
Tricep pushdowns 3x8-12
Funderar dock på att byta ut skullcrushers mot tricep dips med vikt och köra lägre reps (typ 5 reps),vad tror ni om det?
Kör just nu tryck/drag/ben schema och gör då alltså mina arm övningar i slutet på varje pass. Kör just nu såhär.
Ez-stångs curl 3x6-8
Lutande hammar curls 3x8-12
Skullcrushers 3x8-12
Tricep pushdowns 3x8-12
Funderar dock på att byta ut skullcrushers mot tricep dips med vikt och köra lägre reps (typ 5 reps),vad tror ni om det?
Skriv gärna ner hela press-passet.
Tricepspress bakom huvudet (m pendling) istället för skullcrushers, för att aktivera det långa tricepshuvudet. Vad gäller just dips vet jag inte.
Decepticon
2015-11-03, 18:20
Skullcrushers är en betydligt bättre tricepsövning än dips, som tar mycket framsida axlar, tänk om, gör rätt :)
Skullcrushers är en betydligt bättre tricepsövning än dips, som tar mycket framsida axlar, tänk om, gör rätt :)
Dips är långt mycket bättre än skullchrushers i min värld. Full liggande fransk press runt huvudet däremot är bra skit.
Skriv gärna ner hela press-passet.
Bänkpress 3x5
Sittande militärpress 3x6-8
Lutande hantelpress 3x8-12
Sidolyft 3x8-12
Triceps skullcrusher/extension maskin 3x8-12 (det är ungefär som skullcrushers,men får ont i armbågarna om jag gör med frivikt så kör maskinen istället)
Triceps kabel pressdown 3x8-12
Isf tycker jag du ska fokusera på övningar där du får med triceps långa huvud istället för att köra dips. Kör tex tricepspress bakom huvudet med stång liggandes och med rep i kabel sittandes.
Skickat från min A0001 via Tapatalk
Dips gav mig de triceps jag har i stort sett (6-12 reps med kroppsvikten, bara 2-3 set). Det gav klart synliga resultat på ett par månader (varav en del överätning).
Måste skärpa till mig styrkemässigt (kör mest kondition)... Gå ned några kg och sedan långsamt gå upp i vikt igen med mer styrkepass.
Bertil Fox sa alltid att om man ville ha stora triceps så funkade alltid tunga dips.
Decepticon
2015-11-03, 18:53
Dips är långt mycket bättre än skullchrushers i min värld. Full liggande fransk press runt huvudet däremot är bra skit.
Då gör du nått fel, riktigt utförda skullchrushers är medicinen för triceps, knappast dips.
PureWhey
2015-11-03, 19:11
Inte skullcrushers, liggande tricepsextensioner med full ROM.
Inte skullcrushers, liggande tricepsextensioner med full ROM.
+1, arne approves!
Sheogorath
2015-11-03, 19:39
Dips är en bröstövning om man inte gör någon sån här knepig variant:
pt0wyJ18Amo
När jag pratar om dips menar jag med vikt (4-6 reps) och så upprät som man klarar av att vara för att maximera stressen på dina triceps och försöka minimera stressen på brösten.
Så vilket är bäst? Tricep extensions maskin eller tricep dips med vikt?
Skulle kört tricepsextension kan bli för mkt kaka på kaka då dips även tar mkt på axlar och bröst som du tränat innan.
PureWhey
2015-11-03, 19:49
Liggande tricepsextensioner med full ROM
itzhakskenstrom
2015-11-03, 19:49
Smalbänk?
Smalbänk?
Känns lite som att jag inte får ut så mycket av det då bröst och axlar redan är tränade,rädd att det håller mig tillbaka.
Skulle kört tricepsextension kan bli för mkt kaka på kaka då dips även tar mkt på axlar och bröst som du tränat innan.
Det har du faktiskt rätt i! Dock älskar jag dips *cupid* Men jag får väl hålla mig till tricep extensions :) Ni tror inte att det hjälper om man tar längst in på dip baren så att dina armar är precis intill din kropp samt stannar så upprät som möjligt så att man isolerar triceps så gott som det går?
LunaSpice
2015-11-03, 20:04
Här finns en variant på pushdowns som han också förklarar syftet med. Jag älskar den här övningen för mina triceps. Enligt mig YT´s most none bull shit kanal för träning.
https://www.youtube.com/watch?v=dvmP9Hgu0lU
PureWhey
2015-11-03, 20:06
qaykyhcMkfk
Sheogorath
2015-11-03, 20:11
När jag pratar om dips menar jag med vikt (4-6 reps) och så upprät som man klarar av att vara för att maximera stressen på dina triceps och försöka minimera stressen på brösten.
Så vilket är bäst? Tricep extensions maskin eller tricep dips med vikt?
Är du upprätt får du mer stretch i bröstmuskeln. Det finns ingen anledning till varför det skulle bli en bättre tricepsövning av det. Det enda som kan få en dip att bli mer tricepsdominant är att få bort underarmen från lod, precis som i pressar med stång.
LunaSpice
2015-11-03, 20:11
qaykyhcMkfk
Finfina!
Sheogorath
2015-11-03, 20:12
qaykyhcMkfk
Klassiskt klipp. Dom där är så djävla vackra att jag får tårar i ögonen.
Rolfarsson
2015-11-04, 15:48
Som sagts, liggande tricepsextension runt huvudet är en betydligt mycket bättre övning.
Jag tycker att slutsatsen är korrekt men frågan är fel. Dips är en bra övning, och den belastar bland annat triceps, men det finns bättre övningar för just triceps. Dips är bra för att flera muskler får jobba samtidigt och för att bröstmuskulaturen får arbeta i ett ganska annorlunda rörelseplan.
Bänkpress och militärpress belastar triceps. Och på samma sätt som i dips så är belastningen minimal i det utsträckta läget. Så om man gör dips, bänk, militärpress och vill ha något som ger en bättre triceps så tycker jag att det vore rimligt att lägga till en övning som har en annan belastningskurva än de andra övningarna.
Triceps kickbacks, triceps pushdowns med rep (sära repen) etc har annan belastningskurva än basövningarna så därför är de bra att kombinera med. Så tänker jag åtminstone. Men sen spenderar jag 90% av min tid på gymmet på basövningar så jag är knappast mer än novis på isolerande övningar.
Jag tycker att slutsatsen är korrekt men frågan är fel. Dips är en bra övning, och den belastar bland annat triceps, men det finns bättre övningar för just triceps. Dips är bra för att flera muskler får jobba samtidigt och för att bröstmuskulaturen får arbeta i ett ganska annorlunda rörelseplan.
Bänkpress och militärpress belastar triceps. Och på samma sätt som i dips så är belastningen minimal i det utsträckta läget. Så om man gör dips, bänk, militärpress och vill ha något som ger en bättre triceps så tycker jag att det vore rimligt att lägga till en övning som har en annan belastningskurva än de andra övningarna.
Triceps kickbacks, triceps pushdowns med rep (sära repen) etc har annan belastningskurva än basövningarna så därför är de bra att kombinera med. Så tänker jag åtminstone. Men sen spenderar jag 90% av min tid på gymmet på basövningar så jag är knappast mer än novis på isolerande övningar.
Så du skulle rekommendera Tricep kickbacks och Tricep pushdowns med rep för triceps,inte triceps förlängningar liggandes som verkar vara en favorit bland andra? Problemet för mig är att jag har känsliga armbågar,har provat alla sätt,grepp osv men får fan ont i armbågarna ändå! Har provat hålla armbågarna tätt,att ha dem utåt och allt men inget verkar funka på skullcrusher liknande rörelser.
Så du skulle rekommendera Tricep kickbacks och Tricep pushdowns med rep för triceps,inte triceps förlängningar liggandes som verkar vara en favorit bland andra? Problemet för mig är att jag har känsliga armbågar,har provat alla sätt,grepp osv men får fan ont i armbågarna ändå! Har provat hålla armbågarna tätt,att ha dem utåt och allt men inget verkar funka på skullcrusher liknande rörelser.
Det jag skulle rekommendera är att du lyssnar på någon annan än mig om just det här. Jag spaltar mest upp hur jag tänker kring det hela. Min repertoar kanske också bör ändras och den är lite skapad med tanke på vad som är praktiskt och lättåtkomligt på mitt gym osv...
Bertil Fox sa alltid att om man ville ha stora triceps så funkade alltid tunga dips.
En riktig killer!
robiiiinnnn
2015-11-05, 10:53
Kanske lite utanför ämnet.. Men gällande dips, får någon mer än mig en obehaglig stramande smärta när ni kör dips? Älskar övningen men fan ta att det ska behöva göra ont :D...
Sheogorath
2015-11-05, 11:06
Kanske lite utanför ämnet.. Men gällande dips, får någon mer än mig en obehaglig stramande smärta när ni kör dips? Älskar övningen men fan ta att det ska behöva göra ont :D...
Många får ont i axlar eller skuldra av dips, inget ovanligt. Det är en bra övning men den passar inte alla.
Mina axlar tål inte dips, försökt par gånger men slutar alltid med smärta. All annan tricepsträning går smärtfritt men så fort börjar med dips så kommer smärtan. Lider inte så mycket utav det men trist att inte kunna köra dips då jag alltid varit bra på chins och hade känts bra att få till dipsen med.
Anders The Peak
2015-11-05, 11:24
Dips tar oftast väldigt bra på triceps och den går att utföra med mycket god fukus på triceps . Det är mest en teknikfråga. Men de flesta stirrar sig blinda och utför dipsen som tävlingsdips som inte fokuserar på något annat än att orka maximalt antal dips.
Dips tar oftast väldigt bra på triceps och den går att utföra med mycket god fukus på triceps det är mest en teknikfråga. Men de flesta stirrar sig blinda och utför dipsen som tävlingsdips om inte fokuserar på något annat än att orka maximalt antal dips.
X-akt!
robiiiinnnn
2015-11-05, 13:08
Många får ont i axlar eller skuldra av dips, inget ovanligt. Det är en bra övning men den passar inte alla.
Passar inte andra eller bara att vissa är väldigt stela gällande områdena det gör ont i? Har för mig att Arne snackade om att det inte är fel på själva övningen, mer att man inte är van med full ROM i dips dvs djupa dips. Finns det något annat man kan göra åt detta?
Sheogorath
2015-11-05, 13:17
Passar inte andra eller bara att vissa är väldigt stela gällande områdena det gör ont i? Har för mig att Arne snackade om att det inte är fel på själva övningen, mer att man inte är van med full ROM i dips dvs djupa dips. Finns det något annat man kan göra åt detta?
Ett ganska vanligt problem är svaghet i trapezius och serratus så att man inte orkar stabilisera skulderbladen mot bålen. Det kan ge inklämningar av skuldermuskulaturen p.g.a. konstiga vinklar. Är man väldigt stram i bröst (även pec minor) eller axlar kan man också plocka ut rörlighet där man inte ska, om man forcerar rörelselängden.
Men ibland gör det bara ont utan att man kan hitta någon sannolik orsak... ("orsaker" kan man alltid fabulera - hör bara på random PT som känner sig tvingad att kunna svara på alla frågor som ställs).
ARMSTARK
2015-11-05, 13:24
Om jag vill pricka triceps med dips så brukar jag vara helt rak med kroppen, även benen ska hänga rakt ner, armarna ska vara helt raka i övre läget, tänk "spänn triceps" där. Det utförandet kan vara väldigt påfrestande för axlarna så kör försiktigt, alternativt inte ända ner.
(Makaronkropp flyttar fokus till brösten.)
Om jag vill pricka triceps med dips så brukar jag vara helt rak med kroppen, även benen ska hänga rakt ner, armarna ska vara helt raka i övre läget, tänk "spänn triceps" där. Det utförandet kan vara väldigt påfrestande för axlarna så kör försiktigt, alternativt inte ända ner.
(Makaronkropp flyttar fokus till brösten.)
På vilket sätt skulle detta flytta fokus till triceps? Som jag ser det utför fortfarande triceps samma rörelse i armbågsleden och axelleden? Alltså inga av de vinklarna påverkas väl nämnbart? Jag tänker mig att övningen blir tyngre av att försöka upprätthålla en specifik hållning och att du samtidigt verkligen försöker spänna triceps i toppen, och du därför känner av övningsvarianten mer i triceps. Så jag tror inte att det ska vara någon skillnad hur triceps aktiveras baserat på böjd "makaronkropp" eller rakt hängande kropp. Men jag kan ha fel, så ni mer anatomiskt kunniga får gärna rätta mig?
På vilket sätt skulle detta flytta fokus till triceps? Som jag ser det utför fortfarande triceps samma rörelse i armbågsleden och axelleden? Alltså inga av de vinklarna påverkas väl nämnbart? Jag tänker mig att övningen blir tyngre av att försöka upprätthålla en specifik hållning och att du samtidigt verkligen försöker spänna triceps i toppen, och du därför känner av övningsvarianten mer i triceps. Så jag tror inte att det ska vara någon skillnad hur triceps aktiveras baserat på böjd "makaronkropp" eller rakt hängande kropp. Men jag kan ha fel, så ni mer anatomiskt kunniga får gärna rätta mig?
Det är allmänt känt inom fitness världen vad skillnaden på tricep och bröst dips är. Skillnaden är att om du lutar dig framåt och har dina händer längre ifrån din kropp så fokuserar du på dina bröst muskler,om du har dina händer närmare kroppen samt är mer upprät så fokuserar du mer på dina triceps.
Här är några videos där de förklarar skillnaderna på de två olika dips varianterna.
https://www.youtube.com/watch?v=zKCq8AgDb7A
https://www.youtube.com/watch?v=sM6XUdt1rm4
Sheogorath
2015-11-05, 14:47
Det är allmänt känt inom fitness världen vad skillnaden på tricep och bröst dips är. Skillnaden är att om du lutar dig framåt och har dina händer längre ifrån din kropp så fokuserar du på dina bröst muskler,om du har dina händer närmare kroppen samt är mer upprät så fokuserar du mer på dina triceps.
Här är några videos där de förklarar skillnaderna på de två olika dips varianterna.
"Allmänt känt inom fitnessvärlden" är inte giltigt. Om du går tillbaka i tråden och läser mitt svar ser du ett ifrågasättande av uppdelningen i triceps- och bröstdipar, och jag ger ett exempel på hur en riktig tricep-dip måste se ut.
Jag kan tänka mig att armarna närmare kroppen borde kunna koppla in triceps och koppla ur bröst mer, likt en smalbänk. Men vinkeln på (över)kroppen borde väl inte påverka speciellt mycket? I övrigt, se nedan!
"Allmänt känt inom fitnessvärlden" är inte giltigt. Om du går tillbaka i tråden och läser mitt svar ser du ett ifrågasättande av uppdelningen i triceps- och bröstdipar, och jag ger ett exempel på hur en riktig tricep-dip måste se ut.
+1, jag tänker också så.
ARMSTARK
2015-11-05, 15:01
Det bästa sättet är att prova sig fram. När man skriver "jag tycker att det tar bäst..." så har man förmodligen gjort det och kommit fram till att det tar bäst så sig själv. Det jag beskrev ger iaf en fruktansvärd brinnande känsla och pump bara i triceps, oavsett vad teorierna säger, men det är på mig då då. :)
PureWhey
2015-11-05, 15:55
Bara för att någon tycker att det är bäst behöver det inte stämma.
ARMSTARK
2015-11-05, 16:14
Bara för att någon tycker att det är bäst behöver det inte stämma.
Exakt, alla är genetiskt olika. Man testar sig fram och lär sig vad som svider mest på mig.
Diomedea exulans
2015-11-05, 16:24
qaykyhcMkfk
Hade velat se det klippet bakifrån, med personens hjässa vänd mot mig. Undrar nämligen över greppbredd och hur brett man ska hålla armbågarna.
Har försökt köra den övningen men får lägga ner pga armbågsvärk. Kör pushdown med rak stång i kabel istället, men är rädd att inte få med långa huvudet.
Arne Persson
2015-11-05, 17:01
Hade velat se det klippet bakifrån, med personens hjässa vänd mot mig. Undrar nämligen över greppbredd och hur brett man ska hålla armbågarna.
Har försökt köra den övningen men får lägga ner pga armbågsvärk. Kör pushdown med rak stång i kabel istället, men är rädd att inte få med långa huvudet.
Ta en flukt på mina filmer på Tuben. :)
PureWhey
2015-11-06, 00:23
Jag håller lite bredare än axelbrett och försöker armbågarna som honom (syns väl?).
VoDaresVins
2015-11-06, 07:51
Har säkert diskuterats tidigare, men hur djupt ska man gå i dips om man inte har några bekymmer att utföra dom även med rejält djup? Bör man ändå vända vid strax under paralellt? YT videorna och tillhörande kommentarer ger varierande svar.
StarkaUlf
2015-11-06, 07:55
Ska du tävla i dips så räcker det ju att gå under parallellt. Gör du det bara för att du tycker om övningen, så hade jag fortsatt med fullt ROM, för att bibehålla rörligheten och bli stark även i ytterläget.
Annars kan du ju köra både och.
Arne Persson
2015-11-06, 08:03
Ska du tävla i dips så räcker det ju att gå under parallellt. Gör du det bara för att du tycker om övningen, så hade jag fortsatt med fullt ROM, för att bibehålla rörligheten och bli stark även i ytterläget.
Annars kan du ju köra både och.
Bra SVAR! :)
VoDaresVins
2015-11-06, 09:04
Ok kör vidare med fullt djup då, åtminstone när jag kör oviktat.
Rikard Jansson
2015-11-06, 09:23
Jag provade att gå över till bara fullt djup ett tag men tyckte det blev sämre på alla sätt och vis. Svär att jag bara på två månader blev både svagare och mindre av den ändringen.
LunaSpice
2015-11-06, 09:42
Jag provade att gå över till bara fullt djup ett tag men tyckte det blev sämre på alla sätt och vis. Svär att jag bara på två månader blev både svagare och mindre av den ändringen.
Har samma upplevelse + att mina främre delts började göra ont igen. Dips är som sagt inte för alla, det finns många andra bra övningar för triceps (och bröst).
Rikard Jansson
2015-11-06, 09:57
Har samma upplevelse + att mina främre delts började göra ont igen. Dips är som sagt inte för alla, det finns många andra bra övningar för triceps (och bröst).
Ja alltså jag gillar ju dips, men tävlingsdjup verkar optimalt tycker jag :)
Diomedea exulans
2015-11-06, 12:17
Ta en flukt på mina filmer på Tuben. :)
Kikade lite! Ser ut som att det är okej att hålla händerna lite smalare än armbågarna, och låta armbågarna peka utåt en liten aning?
robiiiinnnn
2015-11-06, 12:45
Arne! Hade jätte gärna velat höra din åsikt om dips gällande personer som får denna stramande känsla dvs smärta under övningen. Är det bara så att övningen inte passar vissa personer eller har det att göra med att man är stel och borde istället jobba på djupa dips?
Ja alltså jag gillar ju dips, men tävlingsdjup verkar optimalt tycker jag :)
Fattar inte riktigt vad du menar. Menar du att du provade att gå till maximalt djup i två månader, men upplevde sämre effekt av det än av tävlingsdjup dvs just under parallellt?
Sheogorath
2015-11-06, 13:25
Kikade lite! Ser ut som att det är okej att hålla händerna lite smalare än armbågarna, och låta armbågarna peka utåt en liten aning?
Ja, det är det skonsammaste sättet för handlederna om man kör med rak stång (och även Z-stång för de flesta).
Arne Persson
2015-11-06, 19:10
Ja, det är det skonsammaste sättet för handlederna om man kör med rak stång (och även Z-stång för de flesta).
Inte enligt vårt outgrundligt stora Orakel... :)
Diomedea exulans
2015-11-06, 19:59
Inte enligt vårt outgrundligt stora Orakel... :)
Jag tror på er i det här fallet. Baserat på mina experiment med sittande tricepspress med rak stång bakom nacke (en liknande övning).
svenbanan
2015-11-06, 19:59
För mig är det också väldigt oskönt att hålla händerna smalt i triceps extentioner. Jag brukar behöva hålla axelbrett. Men det är inte pga handlederna för mig. Håller jag smalt så är det nåt skit i ena skuldran som gör att armbågen sticker iväg och pekar utåt som tusan och jag känner mig jäkligt svag i den armen då. Håller jag lite bredare så blir det mindre av detta problem.
För mig är det också väldigt oskönt att hålla händerna smalt i triceps extentioner. Jag brukar behöva hålla axelbrett. Men det är inte pga handlederna för mig. Håller jag smalt så är det nåt skit i ena skuldran som gör att armbågen sticker iväg och pekar utåt som tusan och jag känner mig jäkligt svag i den armen då. Håller jag lite bredare så blir det mindre av detta problem.
Erfarenheten säger att du troligen fjollar runt med 20-30 kilo med det greppet.
svenbanan
2015-11-07, 04:44
Erfarenheten säger att du troligen fjollar runt med 20-30 kilo med det greppet.
Vad har du för erfarenhet av ifall jag fjollar runt eller inte?
Men ifall du misslyckades med att fatta vad jag skrev, så blir jag alltså klenare ifall jag kör med händerna smalt. Anledningen är att ena skuldran har nån skit som gör att armbågen då sticker utåt på den sidan och gör att det blir pannkaka av alltihopa. Så med det greppet kanske jag fjollar med 20-30kg. Håller jag alltså händerna axelbrett så sticker inte armbågen väg och jag kan hantera mer vikt. Hur mycket jag fjollar runt med vet jag inte, eftersom jag inte kört denna övning på ett år eller nåt.
Men du tycker att jag bör hålla smalt? Att det inte riktigt funkar pga nån gammal skada, eller vad det nu kan vara spelar ingen större roll? Så länge man inte fjollar runt... *rolleyes*
Arne Persson
2015-11-07, 07:24
Men ifall du misslyckades med att fatta vad jag skrev, så blir jag alltså klenare ifall jag kör med händerna smalt. Anledningen är att ena skuldran har nån skit som gör att armbågen då sticker utåt på den sidan och gör att det blir pannkaka av alltihopa. Så med det greppet kanske jag fjollar med 20-30kg. Håller jag alltså händerna axelbrett så sticker inte armbågen väg och jag kan hantera mer vikt. Hur mycket jag fjollar runt med vet jag inte, eftersom jag inte kört denna övning på ett år eller nåt.
Men du tycker att jag bör hålla smalt? Att det inte riktigt funkar pga nån gammal skada, eller vad det nu kan vara spelar ingen större roll? Så länge man inte fjollar runt... *rolleyes*
Det är lättare att hålla ihop armbågarna med den smalare fattningen som jag rekommenderar i artikeln...
Jag kör inga tricepsövningar. Men jag för dips flera ggr i veckan och mina armar/triceps har växt ordentligt sedan jag började. Ska se om jag hittar bilder. Säger inte att dips ger starka triceps, utan bara vad som skett med mig. ;)
Biceps bild 1 från augusti 2013.
Biceps bild 2 från december 2014.
Biceps bild 3 från augusti 2015.
Tricepcs rak arm från juli 2015.
Ingen aning vem Bertil Fox är men det har funkat för mig iaf
Ingen aning vem Bertil Fox är men det har funkat för mig iaf
Då måste du vara ung,alla som lyft sedan 80-talet vet vem Brutal Bertil är.
svenbanan
2015-11-07, 12:36
Det är lättare att hålla ihop armbågarna med den smalare fattningen som jag rekommenderar i artikeln...
Nej.
För mig stämmer inte detta, eftersom jag har nån vajsing (antar jag) i ena skuldran som gör att armbågen sticker utåt ifall jag håller så. Den andra armbågen har inga sådana tendenser dock.
ARMSTARK
2015-11-07, 14:48
Det är sant, men ärligt talat; hur många som lyfte på 80-talet tror du hänger på Kolozzeum? Hur många av dem tränar ens? Jag känner inte många, ett par stycken.
Fox var grym, min första bodybuilding tidning hade ett reportage om hans träning. Man var så djäävla imponerad. :d
Hahahahaha okej är faktiskt född på 80-talet så inte för ung :D
Jag har inte sagt att det var min Erfarenhet, tänkte mer på 30+år Erfarenheten.
Så lång kunskap har inte jag, så jag tycker du bör köra rep eller hantlar och slippa dessa bekymmer.
Arne Persson
2015-11-07, 19:29
Nej.
För mig stämmer inte detta, eftersom jag har nån vajsing (antar jag) i ena skuldran som gör att armbågen sticker utåt ifall jag håller så. Den andra armbågen har inga sådana tendenser dock.
Hade gärna kollat på dig.
svenbanan
2015-11-07, 19:58
Jag har inte sagt att det var min Erfarenhet, tänkte mer på 30+år Erfarenheten.
Så lång kunskap har inte jag, så jag tycker du bör köra rep eller hantlar och slippa dessa bekymmer.
Jag fattar knappt vad du skriver.
Men ifall jag skulle vara intresserad av att träna mina triceps så har jag inga problem med att hitta på övningar och att justera utföranden så det passar mig, ifall det var det du var orolig för. Men eftersom jag knappt tränar nån styrka alls för tillfället så behöver jag inte fundera så mycket på det.
Det är sant, men ärligt talat; hur många som lyfte på 80-talet tror du hänger på Kolozzeum? Hur många av dem tränar ens? Jag känner inte många, ett par stycken.
Fox var grym, min första bodybuilding tidning hade ett reportage om hans träning. Man var så djäävla imponerad. :d
Jag är inte så jävla gammal, men jag lyfte på 80-talet :)
svenbanan
2015-11-07, 20:21
Hade gärna kollat på dig.
Det hade varit najs. Men tyvärr är jag ju typ mest upp i norrlandsskogarna, så det lär bli svårfixat. Dessutom sysslar jag mest med löpträning nu, och triceps har som tur är inte så stor påverkan på detta. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.