handdator

Visa fullständig version : Resistent stärkelse + protein ökar fettoxidaiton och mättnad

King Grub
2015-11-02, 10:15
BACKGROUND:

Diets high in either resistant starch or protein have been shown to aid in weight management. We examined the effects of meals high in non-resistant or resistant starch with and without elevated protein intake on substrate utilization, energy expenditure, and satiety in lean and overweight/obese women.

METHODS:

Women of varying levels of adiposity consumed one of four pancake test meals in a single-blind, randomized crossover design: 1) waxy maize (control) starch (WMS); 2) waxy maize starch and whey protein (WMS+WP); 3) resistant starch (RS); or 4) RS and whey protein (RS+WP).

RESULTS:

Total post-prandial energy expenditure did not differ following any of the four test meals (WMS = 197.9 ± 8.9; WMS+WP = 188 ± 8.1; RS = 191.9 ± 8.9; RS+WP = 195.8 ± 8.7, kcals/180 min), although the combination of RS+WP, but not either intervention alone, significantly increased (P <0.01) fat oxidation (WMS = 89.5 ± 5.4; WMS+WP = 84.5 ± 7.2; RS = 97.4 ± 5.4; RS+WP = 107.8 ± 5.4, kcals/180 min). Measures of fullness increased (125 % vs. 45 %) and hunger decreased (55 % vs. 16 %) following WP supplemented versus non-whey conditions (WMS+WP, RS+WP vs. WMS, RS), whereas circulating hunger and satiety factors were not different among any of the test meals. However, peptide YY (PYY) was significantly elevated at 180 min following RS+WP meal.

CONCLUSIONS:

The combined consumption of dietary resistant starch and protein increases fat oxidation, PYY, and enhances feelings of satiety and fullness to levels that may be clinically relevant if maintained under chronic conditions.

Nutr J. 2015 Oct 29;14(1):113. Resistant starch and protein intake enhances fat oxidation and feelings of fullness in lean and overweight/obese women.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4627411/

CoolHandLuke
2015-11-02, 23:54
Instämmer sådär. Jag har provat att ha potatismjöl i shakes. Man blir nog mätt längre och whey är ju mättande i sig. Men det hjälper inte dippen i energi/humör som jag brukar få av wheyshakes om jag tar det på fastande mage. Enda som hjälper det är om jag tar det tillsammans med mer mat eller fett.

Om det är någon som vill prova så håll er under 4 msk potatismjöl. Ta gärna mer fiber i samma shake. Om det är deff typ Ola-VLCD så kör det tillsammans med nån icke-kalori-fiber som typ linfrö, psyllium frö/husk eller sånt. Det gör att stärkelsen åker med längre ner i tarmen och ger bättre effekt. Alltså nästan allt potatismjöl fermenteras så kaloriberäkningen är lite okänd. En del av det konverteras ju till magiskt fett (SCFA) men det är nog långt ifrån 100% konvertering.

Just det. Varning för vindbrytning. Vissa personer får enorm gasbildning av RS första gångerna.

timoat
2015-11-04, 22:53
Instämmer sådär. Jag har provat att ha potatismjöl i shakes. Man blir nog mätt längre och whey är ju mättande i sig. Men det hjälper inte dippen i energi/humör som jag brukar få av wheyshakes om jag tar det på fastande mage. Enda som hjälper det är om jag tar det tillsammans med mer mat eller fett.

Om det är någon som vill prova så håll er under 4 msk potatismjöl. Ta gärna mer fiber i samma shake. Om det är deff typ Ola-VLCD så kör det tillsammans med nån icke-kalori-fiber som typ linfrö, psyllium frö/husk eller sånt. Det gör att stärkelsen åker med längre ner i tarmen och ger bättre effekt. Alltså nästan allt potatismjöl fermenteras så kaloriberäkningen är lite okänd. En del av det konverteras ju till magiskt fett (SCFA) men det är nog långt ifrån 100% konvertering.

Just det. Varning för vindbrytning. Vissa personer får enorm gasbildning av RS första gångerna.

Om man äter det med psyllium för, borde det inte vara svårare för tarmen att ta upp det det bakas ju liksom in?

Ola Wallengren
2015-11-05, 14:49
Det är inte så konstigt att fettförbränningen var något högre efter intag av resistent stärkelse och vassleprotein eftersom de bara mätte under 3h och den tillgängliga kolhydrat mängden var mindre samt proteinmängden högre (och därmed mindre tillgänglig energi). Över en lite längre period blir det sannolikt en mycket mindre skillnad, kanske ingen alls.
Det var bara proteinet som påverkade hunger och mättnad, inte resistent stärkelse.

timoat
2015-11-05, 17:19
https://en.wikipedia.org/wiki/Metamucil

"Since Psyllium husk-containing products, such as Metamucil, are sometimes used as a source of dietary fiber, the intake of dietary fiber could hinder the absorption of vitamins, minerals, and proteins.[4][not in citation given] Dietary fiber helps the gastrointestinal tract absorb excess water and remove food wastes, but an excessively high intake of dietary fiber will also negatively affect the absorption process in the intestinal tract. Taking a fiber supplement can decrease the absorption of minerals by decreasing the transit time, lowering the concentration of minerals by accumulating more fecal matter, and can also cause the minerals to become trapped in the faeces, leaving the body without absorption"

CoolHandLuke
2015-11-06, 20:17
Om man äter det med psyllium för, borde det inte vara svårare för tarmen att ta upp det det bakas ju liksom in?
Det är möjligt. Men psyllium-fibrerna fermenteras också, så det är nog inga problem.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20482283

När det gäller fiber och mineral/vitamin-absorption så tror jag att det är ett nollsummespel:
När man äter mycket mat och mycket fiber så går allt fortare igenom, ligger man på underskott och äter mindre stannar maten kvar längre och fermenteras till större del. Även olösliga fiber:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21033443
Det ser man ofta i ursprungsbefolkningar som äter energifattig och fiberrik mat. De fermenterar mycket mer än vad vi gör.
Så totalt sett tror jag att man upp ungefär lika mycket mineraler och vitaminer men i det första fallet så blir det mer som åker ut, jo. Men det spelar ju ingen roll eftersom det finns mer tillgängligt.

Men psyllium kanske inte är bäst. Det är det folk brukar köra med, pga tillgänglighet och pris. Potatisstärkelse är ju en "tweak" för proteinpulvret och psyllium är en tweak för potatisstärkelsen. Sen kanske det finns nån kalorifri tweak till psyllium. Kollagenpulver kanske? :)