Visa fullständig version : Svimmade i bänkpress idag
Efter marklyft och militärpress var det dags för bänken (körde knäböj dagen innan).
Värmde upp som vanligt och gjorde ny repetionsmaxning på 105kg x2.
Sedan sänkte jag vikten till 100 kg och tänkte slå nytt rekord med 6 st.
Efter första repetitionen svimmar jag och tappar stången på halsen, tur var så hade jag 2 spotters som rädda mig. Stången träffar högt upp på halsen och gled ner mot nyckelbenen.
Mirakulöst nog har jag inte några smärtor och luftstrupen klarade sig så att jag slapp akuten eller ännu värre dö på plats.
Alltså jag vet ju att jag har gjort fel som har hållit luft inne och ansträngt mig hårt på väg in i rep nr.2. Lite chockerande dock då det aldrig hänt mig tidigare och jag har ändå kört på nu ca 1,5 år.
Mitt blodtryck ca 2 timmar senare 123/57. Inget jätteovanligt.Och nu precis 118/60.
Har detta hänt någon av er? Kanske något tips så detta inte sker (oavsett övning).
Oj! Jag har faktiskt aldrig hört om nån som just svimmar i bänk.
Du har ju relativt lågt blodtryck, det där kan mycket väl orsaka yrsel i vart fall.
Om det hör till problemet nu, vet ej. Sök läkare och ta det lugnt med träning tills dess.
Pansarhaj
2015-11-02, 00:52
Att svimma är ett varningssystem som försöker skydda kroppen, som tidigare säger kolla upp det med läkaren.
Rolfarsson
2015-11-02, 01:22
Och detta är varför det bör vara obligatoriskt med säkerhetsrack till bänkpressarna på alla gym.
57 i undertryck är väl hyffsat lågt?
Skönt att det gick bra. Aldrig hört om att någon svimmat i bänkpress, marklyft däremot är ju inte allt för ovanligt.
Som de andra redan skrivit bör du gå och kolla upp blodtryck osv.
Spottade polaren med 160kg på stången. Rep 3 svimmade han å fan inte lätt att dra upp 160kg själv samt att man står framåtlutad som fan :)
Inga vikter han har problem med annars och inget fel på han heller ,det svartnade bara sa han. Settet efter gick det lika bra som vanligt.
Helvete vad obehagligt! Glad att du klarade dig! Svimmar du lätt? Hur andas du när du bänkar? Tar du ny luft för varje repetion eller håller du andan?
Den enda gången jag har svimmat var av en strypning, så kopplar svimningar ashårt till för lite syre. Kanske en kombination av syrebrist + överansträngning?
Spottade polaren med 160kg på stången. Rep 3 svimmade han å fan inte lätt att dra upp 160kg själv samt att man står framåtlutad som fan :)
Inga vikter han har problem med annars och inget fel på han heller ,det svartnade bara sa han. Settet efter gick det lika bra som vanligt.
Att han tryckte ut settet efter också? Hade jag svimmat på gymmet hade jag nog gått hem och vilat...
Jag svimmade nästan häromdagen, eller ja, en blackout iaf. för en sekund så kände jag inte någon av mina lemmar, men upp gick det och det med nytt rekord. Händer ofta liknanade saker för mig vid deadlift.
Ouf! Som flera skrivit har jag aldrig sett eller upplevt svimning i bänk. Dock är det nära varje gång jag drar fler än 5 reps i mark :d
Jag svimmade när jag åt het gröt för snabbt. Mådde illa några sekunder och tänkte "nej vad fan", stapplade några steg för att hinna till vattenkranen, och så svimmade jag. Men jag vaknade upp snabbt efteråt. Så passa er för heta saker som gröt eller kaffe.
Bara en liten anekdot.
LunaSpice
2015-11-02, 15:00
Du har ett väldigt lågt undertryck. Kontakta din vårdcentral så snart du kan för detta bör du kolla upp.
mattilainen
2015-11-02, 15:06
Du har ett väldigt lågt undertryck. Kontakta din vårdcentral så snart du kan för detta bör du kolla upp.
Varför säger ni att han har VÄLDIGT lågt undertryck? Han har helt normalt blodtryck, speciellt för en yngre och tränad person. Just på det blodtrycket ser jag inget konstigt alls. Dock, om du svimmar och känner av att du svimmar, är det oftast inte så farligt. Om du däremot synkoperar, alltså att du svimmar av, utan att känna något alls. Du bara vaknar på golvet och inte vet vad som hänt. Det kan exempelvis vara hjärtbesvär. Nu hände detta under ansträngning och förhoppningsvis genom att du på något vis andats fel eller liknande. Kan vara på sin plats att ta EKG och eventuellt göra ett ansträngnings-EKG om läkaren tycker det är nödvändigt. Vårdcentralen är ett bra ställa att börja på men lyssna inte på folk som säger att du har lågt blodtryck, i alla fall inte på de du visat upp i tråden.
Jag svimmade när jag åt het gröt för snabbt. Mådde illa några sekunder och tänkte "nej vad fan", stapplade några steg för att hinna till vattenkranen, och så svimmade jag. Men jag vaknade upp snabbt efteråt. Så passa er för heta saker som gröt eller kaffe.
Bara en liten anekdot.
Hahaha! "Bara en liten anekdot"
LunaSpice
2015-11-02, 15:09
Varför säger ni att han har VÄLDIGT lågt undertryck? Han har helt normalt blodtryck, speciellt för en yngre och tränad person. Just på det blodtrycket ser jag inget konstigt alls. Dock, om du svimmar och känner av att du svimmar, är det oftast inte så farligt. Om du däremot synkoperar, alltså att du svimmar av, utan att känna något alls. Du bara vaknar på golvet och inte vet vad som hänt. Det kan exempelvis vara hjärtbesvär. Nu hände detta under ansträngning och förhoppningsvis genom att du på något vis andats fel eller liknande. Kan vara på sin plats att ta EKG och eventuellt göra ett ansträngnings-EKG om läkaren tycker det är nödvändigt. Vårdcentralen är ett bra ställa att börja på men lyssna inte på folk som säger att du har lågt blodtryck, i alla fall inte på de du visat upp i tråden.
57 i undertryck är inte normalt oavsett om du tränar eller inte och kan mkt väl stå för något patologiskt.
Helvete vad obehagligt! Glad att du klarade dig! Svimmar du lätt? Hur andas du när du bänkar? Tar du ny luft för varje repetion eller håller du andan?
Den enda gången jag har svimmat var av en strypning, så kopplar svimningar ashårt till för lite syre. Kanske en kombination av syrebrist + överansträngning?
Nej, inte hänt på 5 år.
För 5 år sedan hade jag problem då jag svimmade när jag reste mig från en soffa och en gång på jobbet (vid andningsövning då jag höll andan). Läkare konstaterade att inget var fel efter några prover.
Normalt tar jag ny luft vid varje repetition i övre läget. Några gånger har det hänt att jag kört 2-3 repetioner med ett andetag men inte så ofta.
Dock igår höll jag andan och efter rep nr.1 svimmar jag på väg in i rep nr.2, ren tur att jag inte krossade halsen.
Skrapade bara upp övre delen av halsen pga. stången. Helt sjukt när man tänker på det.
Detta pass hade jag dock en idé att jag skulle klara allt på ett andetag, dumt nog efter att ha läst detta någonstans.
Klarade 5 repetitioner på 125 kg marklyft (samma pass), då var jag dock lite yr efteråt.
Det där ÄR blodtrycket. Träna inte mer innan du fått hjälp.
Använder du antidepressiva eller annan medicinering?
Att han tryckte ut settet efter också? Hade jag svimmat på gymmet hade jag nog gått hem och vilat...
Han ger sig aldrig den mannen! :)
På gott och ont.
Stark som en björn dessutom, bänkat 200kg utan brygga överhuvudtaget.
Det där ÄR blodtrycket. Träna inte mer innan du fått hjälp.
Använder du antidepressiva eller annan medicinering?
Nej, inga mediciner, inga allergier, inga problem (inte ens käkat ipren på senaste 6-7 åren).
Endast omega-3 som tillskott (8x300mg epa+dha) och nyligen börjat ta 1 st vitamin-D tablett (5000 IE).
Testade nyss blodtrycket igen hemma och fick då 103/59 sen en gång till 104/60.
Har bestämt mig för att kolla med vårdcentralen om de orkar ta prover på mig...
LunaSpice
2015-11-03, 22:09
Nej, inga mediciner, inga allergier, inga problem (inte ens käkat ipren på senaste 6-7 åren).
Endast omega-3 som tillskott (8x300mg epa+dha) och nyligen börjat ta 1 st vitamin-D tablett (5000 IE).
Det där är ju lågt generellt, både över- och undertryck. Se till att de tar EKG på dig också men det hoppas jag att de fattar själva. :D
ChuckTesta
2015-11-04, 00:00
Och detta är varför det bör vara obligatoriskt med säkerhetsrack till bänkpressarna på alla gym.
Ja det är rätt konstigt att det inte är olagligt i Sverige att inte ha det. Vi har ju lagar för precis allt annars.
Om man blåser upp massor av luft i lungorna och håller andan, ökar trycket i brösthålan. Då minskar blodåterflödet till hjärtat och därmed hjärtminutvolymen alltså blod ut från hjärtat. Kroppen får plötsligt betydligt mindre syresatt blod till sig, och hjärnan reagerar med svimning.
Raschmus
2015-11-06, 16:49
Bara en liten anekdot.
Alltså jag skrattade som fan åt detta.. Vet inte varför
OnT: Har själv svimmat vid marklyft en gång. Kan inte svara på hur man undviker det men mitt råd är att kontakta läkare och utöver det se till att andas genom setet.
Ringde min vårdcentral och ja... Kontentan av det hela var att jag ska träna, äta och dricka.
Jag förklarade att jag hade svimmat för ett par år sedan ett par gånger och nu denna gång på gymmet.
Kvinnan på vårdcentralen ville ej boka tid till mig.
Lite uppgivet att man betalar skatt för ett sådant bra svar: Äta, Dricka...
Kvinnan:Vissa människor har lägre blodtryck och så är det.
Något i underkant tyckte hon det låg.
Men ingen tid, och jag sluta ta kreatin för detta. Nya tag!
Luca Brasi
2016-01-14, 18:06
Ja det är rätt konstigt att det inte är olagligt i Sverige att inte ha det. Vi har ju lagar för precis allt annars.
Säkerheten på gym är väl inte särdeles högt prioriterad,man tycker inte att man behöver skruva fast maskiner och ställningar i marken heller på de stora kedjorna.
smeander
2016-01-14, 18:21
Efter marklyft och militärpress var det dags för bänken (körde knäböj dagen innan).
Värmde upp som vanligt och gjorde ny repetionsmaxning på 105kg x2.
Sedan sänkte jag vikten till 100 kg och tänkte slå nytt rekord med 6 st.
Efter första repetitionen svimmar jag och tappar stången på halsen, tur var så hade jag 2 spotters som rädda mig. Stången träffar högt upp på halsen och gled ner mot nyckelbenen.
Mirakulöst nog har jag inte några smärtor och luftstrupen klarade sig så att jag slapp akuten eller ännu värre dö på plats.
Alltså jag vet ju att jag har gjort fel som har hållit luft inne och ansträngt mig hårt på väg in i rep nr.2. Lite chockerande dock då det aldrig hänt mig tidigare och jag har ändå kört på nu ca 1,5 år.
Mitt blodtryck ca 2 timmar senare 123/57. Inget jätteovanligt.Och nu precis 118/60.
Har detta hänt någon av er? Kanske något tips så detta inte sker (oavsett övning).
I somras svimmade jag under bänkpressen, tog inte ens i utan det var på viktanpassningen upp till en tung singel. Sänkte till bröstet och pressade halvvägs upp, sedan vaknar jag av att stången landar på bröstet och en uppmärksam gubbe på gymmet kom fram snabbt och hjälpte mig upp med stång osv....
Har bara hänt den gången, alla andra på gymmet trodde jag failade en max så var tvungen att snabbt därefter göra 3-4 reps på den vikten jag svimmade på för att visa att det inte var en misslyckad maxning... Som tur var så var det på ett gym där jag aldrig är annars, 110 mil hemifrån :D
Omega 3 kan man bli lite borta av, har själv blivit det och läst här på forumet att andra också känt sig lite "borta" av det, så kanske inte trycka kapslar innan passet?
Skönt att det gick bra! För mig går det sämre i bänk om jag släpper ut luft varje rep. Brukar hålla andan 2-3 reps sen byta ut den befintliga :D Aldrig känt någon yrsel. Knäböj och mark däremot, nära-dödenupplevelse varje gång :laugh:
BobaFett
2016-01-15, 09:21
Fick en blackout på dips häromdagen. Har aldrig hänt på 14 år av träning.
Du tar inte möjligtvis ashwagandha?
Agitator
2016-01-15, 11:07
Testa att inte ta sådana djupa andetag. Nöja sig med normalt intag. Vissa på gymmet drar i så mycket luft att de är röda spärrballonger i ansiktet innan de ens påbörjat pressen/draget.
Testa ett normaldjupt andetag utan att expandera bröstkorgen så mycket som att du skulle byta skal.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.