handdator

Visa fullständig version : Hur få i mig rätt och bra fett?

pundi
2015-11-01, 19:54
Hej! Jag ska börja deffa 10:e november och jag har ett problem, hur ska jag få i mig rätt mängd fett?
Jag satsar på 50-100g fett om dagen (0.5-1g fett per kg kroppsvikt)
Just nu har jag börjat lite och delat ut kycklingfilé under dagen och frukost samt räknat in mina proteinshakes och allt det är bara 19g fett om dagen.
Så hur ska jag få i mig rätt mängd fett?

Wzup2u
2015-11-01, 19:57
Olja, smör, nötter, avocado, såser & dressingar, nötsmör, choklad, fetare kött, glass, mjöl, grädde osv osv...
Vad är problemet? :) Helhet med variation & kalkylator.

pundi
2015-11-01, 20:08
Olja, smör, nötter, avocado, såser & dressingar, nötsmör, choklad, fetare kött, glass, mjöl, grädde osv osv...

Tack så mycket! Suttit och räknat lite så jag antar att jag fick blackout haha, kunde bara komma på lax... Tack igen!

Hanse
2015-11-02, 08:52
Ett tips om man ligger lågt på fett är Linfröolja. Bra värden.

Ajasoro
2015-11-02, 08:59
Smör, choklad, kött, grädde och glass innehåller väl ändå mättat fett? Skulle undvikit det.

Luddsson
2015-11-02, 09:12
Byt ut kycklingen mot Lax som du funderade på. Grizzlybjörnar kan inte ha fel.

begt
2015-11-02, 09:20
Ägg så klart. Går att göra på så många vis. Äggmackor med bregott är en favorit.
Ägg är nog det mest prisvärda livsmedlet som finns: innehålller otroligt mycket näring. Speciellt ifall man äter flera stycken så blir det sammantaget en hel del.

Diomedea exulans
2015-11-02, 09:22
Olivolja är nyttigt, extremt lätt att dosera, och gott att hälla på det mesta.

Coffe
2015-11-02, 09:42
Smör, choklad, kött, grädde och glass innehåller väl ändå mättat fett? Skulle undvikit det.

Är väl viss tveksamhet kring kausaliteten mättat fett/hjärtproblem numera?

I övrigt är väl några skedar jordnötssmör ett rätt poppis sätt att få i sig en fin dos fett tillsammans med lite protein?

Diomedea exulans
2015-11-02, 09:48
Är väl viss tveksamhet kring kausaliteten mättat fett/hjärtproblem numera?

I övrigt är väl några skedar jordnötssmör ett rätt poppis sätt att få i sig en fin dos fett tillsammans med lite protein?

Proteinet i jordnötter är tyvärr värdelöst. Det är fel sorts aminosyror.

King Grub
2015-11-02, 09:53
Värdelöst är väl att ta i, men det är inte av god kvalitet. Men oftast äter man väl inte jordnötter främst för proteinet.

En aminosyra är en aminosyra. Det som gör ett protein till ett protein är mängderna av varje aminosyra och fördelningen mellan dessa. Ett protein som har begränsande mängder av dom essentiella aminosyrorna är icke fullvärdigt. Men alla aminosyror finns i alla proteiner. :)

begt
2015-11-02, 09:55
Ja, går inte ens att "proteinkomplettera" heller på ett vettigt sätt. Cashewnötter saknar bara lysin, och det kan man man få ifrån t.ex. gröna ärtor eller någon animalisk proteinkälla.

http://proteinkvalitet.se

pundi
2015-11-02, 11:03
Jag gjorde så att jag la in ägg och olivolja. Jag kommer även byta ut kyckling mot lax vissa måltider, nu får jag i mig lagom med fett! Tack för alla svar! ;)

J3T69
2015-11-02, 20:50
Hej! Jag ska börja deffa 10:e november och jag har ett problem, hur ska jag få i mig rätt mängd fett?
Jag satsar på 50-100g fett om dagen (0.5-1g fett per kg kroppsvikt)
Just nu har jag börjat lite och delat ut kycklingfilé under dagen och frukost samt räknat in mina proteinshakes och allt det är bara 19g fett om dagen.
Så hur ska jag få i mig rätt mängd fett?

Köp en matvåg.
Lägg till avokado, Cashewnötter och ägg som någon redan nämnt.

Wzup2u
2015-11-02, 20:57

Jag skrev en helhet och massa förslag och påstod inte att fettet ska baseras på dessa livsmedel, men någon dag kanske man äter choklad och kan då räkna med fettet.

BobaFett
2015-11-02, 22:31

Varför?

Lite bro science:
Enligt min mening så är det bästa att ha en bra balans mellan de olika fettsyrorna. Har du för mycket av de fetter som anses "nyttiga" (omega 3 etc.) så kanske du slipper kärlsjukdomar men däremot så kan bl.a. ditt testosteron gå ner och det är det sista du vill när du tränar. För mycket av de som anses onyttiga och du kan få andra problem.

Diomedea exulans
2015-11-02, 22:36
För mycket omega 3 kan vara dåligt för hälsan också. Tror dock man kan äta ganska mycket innan man kommer upp i farliga mängder.