handdator

Visa fullständig version : Varför blir mat mindre god efter träning?

Kaxardu
2015-11-01, 18:13
Efter hård träning när man verkligen har råd att äta mycket så smakar maten minst.
Om man däremot har suttit hemma hela dagen och pillat sig i naveln så smakar maten som mest.

Nu talar jag inte om att man tränar, går och blir hungrig för då smakar maten extra gott. Utan nu talar jag mest bara om när man tränar och går och blir trött.

Så vad är det för hormoner som skjuter i höjden?

Denna insikt har ofta gjort att jag lägger skjuter upp underskottet till nästa dags frukost för då är man "återställd" igen och då smakar maten igen.

begt
2015-11-01, 19:00
Leptinnivåerna brukar vara ganska oförändrade av träning om den inte är väldigt hård eller långvarig i vart fall. Finns ju andra hungerhormon såsom ghrelin dock:

http://www.exercisemed.org/research-blog/ghrelin-the-hormone-that.html

I kombination med allmänt illamående så känner man sig i regel inte sugen på mycket mat. Ett återhämtningsmål är hur som helst väldigt bra och påskyndar återhämtningen.

King Grub
2015-11-01, 19:13
Håller inte med på något sätt. Efter ett totalt utmattande fyratimmarspass kan jag bara tänka på mat.

Nebuchadnezzar
2015-11-01, 19:25
Håller inte med på något sätt. Efter ett totalt utmattande fyratimmarspass kan jag bara tänka på mat.

Känner likadant även efter betydligt kortare pass. Det bästa som finns när man kommer hem från gymmet är nylagad middag på bordet.

WilsonTaylor
2015-11-01, 19:29
Vete fan vad du menar. Även mindre god mat smakar fantastiskt efter träning, personligt kanske.

begt
2015-11-01, 19:34

Fyratimmarspass är däremot i en helt annan kategori. Genomförde ett sådant pass idag och då är man hungrig oavsett. Ibland groteskt hungrig eftersom glykogennivåerna är så låga. Kroppen skriker efter mat och man kan i vissa fall knappt koordinera rörelserna ordentligt.

Kaxardu
2015-11-01, 19:53
Ja jag vet. Jag kanske ska ändra det hmm.
Jag känner samma som er efter styrketräning men om vi ändrar till cardio då.

Sen nää alltså åå .
Jag har samma insikt som er att man kan bli hungrig men sen samtidigt vet jag hur myhcket godare mat är när man inte alls tränat en dag och man vill ät.a

Wzup2u
2015-11-01, 19:54
Snare smakar den bättre efter ett pass tkr jag.

King Grub
2015-11-01, 19:59
Jag känner samma som er efter styrketräning men om vi ändrar till cardio då.

Sak samma för mig vad gäller hunger. Simning är värst! Då blir det som ett hål i magen.

Starke75an
2015-11-01, 20:01
Har svårt att äta efter träning. Men äter ändå.

Wzup2u
2015-11-01, 20:02
Sak samma för mig vad gäller hunger. Simning är värst! Då blir det som ett hål i magen.

Haha jo!
När jag simmade mkt som barn darrade jag efter simning, darrigt hungrig.

RobinEH
2015-11-01, 20:20
För mig tenderar träning att ha en akut anorexigen effekt som släpper efter någon timma.

Tilägg: Ökade nivåer av peptid-YY kan la vara en potentiell orsak till detta?

exevision
2015-11-01, 20:44

Håller med! Rejäl träning + rejäl måltid!

Xead
2015-11-01, 20:55
För mig tenderar träning att ha en akut anorexigen effekt som släpper efter någon timma.

Samma här. Kan till och med ta flera timmar innan aptiten hittar tillbaka. Därför tar jag alltid en shake efter passet, lätt att svepa trots att aptiten sviktar.

Aliaas
2015-11-01, 21:07
dummaste jag hört, jag är aldrig så hungrig som efter ett pass

Anders The Peak
2015-11-01, 21:43
Om man tränar för hårt mer än vad kroppen klarar kan det visa sig i mindre aptit.

“Exercise can definitely suppress hunger,” says Barry Braun, director of the Energy Metabolism Laboratory at the University of Massachusetts, Amherst, who has co-authored multiple studies on the subject. How, why, and for how long afterward is something researchers are still working out. They do know that workouts trigger changes in the hunger hormone ghrelin and the satiety hormones, PYY and GLP-1 — though research has yet to establish the exact relationship.

barrf
2015-11-01, 21:46
Håller med dig. Jag kan lätt bli lite illamående t.om. Brukar därför nöja med mig lite whey och en banan eller liknande och vänta någon/några timmar med en rejäl måltid.

StarkaUlf
2015-11-01, 21:49
dummaste jag hört, jag är aldrig så hungrig som efter ett pass

Då kan du inte ha hört mycket.

OnT: Jag älskar mat hela tiden. Smakar alltid gott.

1x0
2015-11-01, 22:05

Samma här. Kan till och med ta flera timmar innan aptiten hittar tillbaka. Därför tar jag alltid en shake efter passet, lätt att svepa trots att aptiten sviktar.

Håller med dig. Jag kan lätt bli lite illamående t.om. Brukar därför nöja med mig lite whey och en banan eller liknande och vänta någon/några timmar med en rejäl måltid.
Samma för mig!
Jag är alltid hungrigast och maten smakar bäst, en dag, där jag bara suttit och degat framför datorn.

All konditionsträning dämpar min aptit, promenader lite granna. Styrketräning ffa knäböj och marklyft dödar aptiten i några timmar.

Kaxardu
2015-11-01, 22:41
Åsikterna går isär.

Men som sagt jag är själv obehagligt kluven!
För samtidigt som jag efter styrketräning gillar hur maten smakar så är jag efter konditionsträning inte alls sugen eller iaf mindre sugen.
Fast å andra sidan smakar det oftast godast sent inpå kvällen eller nästkommande dag före träning då på den dagen..

anvihl
2015-11-01, 22:49
Akut direkt efter träningen är jag ofta illamående och inte särskilt hungrig, men efter man duschat, tagit sig hem, packat upp väskan och satt sig ned ett par minuter så jääävlar kommer avgrundshålet i magen fram och då smakar allt gudomligt.

hurril
2015-11-02, 00:04
Akut direkt efter träningen är jag ofta illamående och inte särskilt hungrig, men efter man duschat, tagit sig hem, packat upp väskan och satt sig ned ett par minuter så jääävlar kommer avgrundshålet i magen fram och då smakar allt gudomligt.

Detta är mer som jag även om ändå inte brukar kunna lasta in det lass jag skulle önska efter träning just.

Jontalinen
2015-11-02, 01:43
Aldrig så hungrig som efter träning. Har en timme promenad hem + dusch/värma mat sen närmast häller jag i mig maten. Kan också nästan inte bli mätt just måltiden efter.

Men jag är ganska glad i mat rent allmänt.

Coffe
2015-11-02, 09:45

Detta, efter ett riktigt slitigt pass finns det ju fan inget bättre än en kall dusch följt av en rejäl måltid.

begt
2015-11-02, 09:58
Mat smakar som godast i fjällen efter en hård dags slit (true story).

jonkii
2015-11-02, 12:31
Shit, använd "jag" istället för "man".